Författare Ämne: Vad ska jag göra med min platinatråd?  (läst 721 gånger)

Utloggad danbosse

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
Vad ska jag göra med min platinatråd?
« skrivet: torsdag 05, september 2019, 17:21:43 »
Hej!

Jag är helt ny här på forumet så vill på förhand be om ursäkt om jag vänt mig till fel sektion!

Jo, situationen ser ut enligt följande; Jag har fått en ansenlig mängd platina samt platina-rodiumtråd av min farfar. Det rör sig således inte om något stöldgods, utan från hans personliga "konsultverkstad". Kan kort förklara hans jobb med att han arbetar för en underleverantör till ABB.

Vilket fall, är det någon här som har någon aning om hur man kan sälja vidare detta? Har nämligen varit in på ett otaligt antal guldsmeds- och ädelmetallsbutiker här i Stockholmstrakten utan någon vidare framgång.
Den gemensamma nämnaren för samtliga är egentligen att de saknar utrustning för att "kontrollera äktheten" så att säga.

Jag postar en bild också så att ni får er ett hum om vad det rör sig om för grunkor! :-)

Tack på förhand!

/Daniel

Inloggad pezon

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Affärsomdömen: 7
SV: Vad ska jag göra med min platinatråd?
« Svar #1 skrivet: torsdag 05, september 2019, 17:48:21 »
Hej!

Jag är helt ny här på forumet så vill på förhand be om ursäkt om jag vänt mig till fel sektion!

Jo, situationen ser ut enligt följande; Jag har fått en ansenlig mängd platina samt platina-rodiumtråd av min farfar. Det rör sig således inte om något stöldgods, utan från hans personliga "konsultverkstad". Kan kort förklara hans jobb med att han arbetar för en underleverantör till ABB.

Vilket fall, är det någon här som har någon aning om hur man kan sälja vidare detta? Har nämligen varit in på ett otaligt antal guldsmeds- och ädelmetallsbutiker här i Stockholmstrakten utan någon vidare framgång.
Den gemensamma nämnaren för samtliga är egentligen att de saknar utrustning för att "kontrollera äktheten" så att säga.

Jag postar en bild också så att ni får er ett hum om vad det rör sig om för grunkor! :-)

Tack på förhand!

/Daniel

Bra fråga, bäst betalt får du nog om du lyckas kränga den till någon som gör thermoelement.

Din kombo levererar tydligen termoelement  typ "S" Platina-10%Rodium/Platina.

https://www.thermocoupleinfo.com/type-s-thermocouple.htm

Exklusiv sort som klarar 1600C,(1700C kortvarigt)

Har själv lite rent "skrot platina", funderar på att smälta ner och göra en egen tacka bara för skojs skull.

Inloggad jumu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 173
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #2 skrivet: torsdag 05, september 2019, 23:09:41 »
Guldsmeder är som du upptäckt inte rätt ställe, försök med företag som sysslar med återvinning av (ädel)metaller. Jag har sålt bl a platina- och palladiumskrot till Norsksvenskguld i sthlm men det är höga avgifter på platinametallerna. Du bör nog ha mer än dessa två rullar termotråd om det ska vara värt det.

Utloggad Guldfirren

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: fredag 06, september 2019, 06:36:40 »
Kontakta ESG i Tyskland som ligger söder om Frankfurt, hemsida via adelmetaller.se

Dom ger absolut bäst pris men ett problem är att det inte går att skicka rek med värdesaker utomlands.
Jag har skickat som vanligt paket dit och undanhållit innehållet på fraktsedeln.
Kontakta ESG för mer info.
MVH

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Birka
Igår kl. 21:13

Flertalet ovanliga silvermynt säljes by Andreaass
Igår kl. 02:53

Birka något för dig by sff123
Igår kl. 00:30

Tjänstepension by snus
fredag 18, oktober 2019, 23:14:13