Författare Ämne: Vilken storlek på guldtacka?  (läst 26251 gånger)

Utloggad nickricci

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 2
Vilken storlek på guldtacka?
« skrivet: fredag 29, juni 2012, 21:01:27 »
Hej!

Undrar vilken storlek på guldtacka som Ni handlar och varför!

Själv köpte jag 10g tackor. Anledningen är att när de väl skall säljas så blir priset rimligt för de flesta. Men samtidigt så blir ju spot priset högre...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2090
  • Affärsomdömen: 228
SV: Vilken storlek på guldtacka?
« Svar #1 skrivet: fredag 29, juni 2012, 21:13:20 »
Hej!

Undrar vilken storlek på guldtacka som Ni handlar och varför!

Själv köpte jag 10g tackor. Anledningen är att när de väl skall säljas så blir priset rimligt för de flesta. Men samtidigt så blir ju spot priset högre...

Det låter vettigt. Kom själv fram till samma sak. Dvs, premie kontra lättsåldhet i en framtid med höga guldpriser ;-)

Har till antalet guldtackor flest av just 10g.

/H

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: fredag 29, juni 2012, 21:16:49 »
Köper alltid den med lägst premium, dock inte större än 100gr.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2244
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #3 skrivet: fredag 29, juni 2012, 21:21:02 »
Som du sa så får man mest guld för pengarna ifall man köper 100 grams guldtackor. En sådan kan man sedan sälja tillbaka till någon av de stora leverantörerna av guld, den dagen det beger sig.

När det gäller mindre stycken så tycker jag att det är trevligare med 1 oz Gold Eagle, lr en Gold Maple Leaf, än små guldtackor. De kostar obetydligt mer i guld/gram  jämfört med en 10 grams guldtacka. 

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: fredag 29, juni 2012, 21:26:33 »
Är man "orolig" att priserna på PM skulle stiga till astronomiska belopp framledes och därför bli svårsålda så är 1oz silvermynt eller delar därav det man skaffar sig.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: fredag 29, juni 2012, 21:39:54 »
Är man "orolig" att priserna på PM skulle stiga till astronomiska belopp framledes och därför bli svårsålda så är 1oz silvermynt eller delar därav det man skaffar sig.

Ifall priserna går upp: (Även om det sker via inflation vilket ger samma dåliga effekt.)

Det kan vara svårare av skatteskäl att sälja större tackor till de stora handlarna då de kräver ID ;-)
Vilket skulle kunna göra det lättare för staten att kräva in reavinstskatten sedan...

Små affärer till privatpersoner(som understiger 50.000kr/år) skulle ju kunna vara ett samlarmynt eller liknande vilket är befriat från reavinstskatt. (lösöresförsäljning)

/H
« Senast ändrad: fredag 29, juni 2012, 21:41:57 av mega_n »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #6 skrivet: fredag 29, juni 2012, 21:46:23 »
Jag ställde en fråga till Tavex vid ett tillfälle och frågade ifall de rapporterade försäljningar till någon myndighet, och fick det angenäma svaret ett de inte hade någon rapporteringsskyldighet.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: fredag 29, juni 2012, 21:52:27 »
Jag ställde en fråga till Tavex vid ett tillfälle och frågade ifall de rapporterade försäljningar till någon myndighet, och fick det angenäma svaret ett de inte hade någon rapporteringsskyldighet.
PM säljare har IDAG ingen skyldighet att redovisa vem som köper/säljer.
Lek med tanken att PM går upp 10ggr - Hur fort kommer inte då moder Svea att ålägga handlarna redovisningsskyldighet mumma det luktar ju skatteintäkter till den alltid svältfödda moder Svea.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: fredag 29, juni 2012, 21:55:02 »
Lek med tanken att PM går upp 10ggr - Hur fort kommer inte då moder Svea att ålägga handlarna redovisningsskyldighet mumma det luktar ju skatteintäkter till den alltid svältfödda moder Svea.

Precis min tanke. (I värsta fall retroaktivt också...)

/H

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: fredag 29, juni 2012, 22:12:05 »
Oja 5 år tillbaka kan dom ju gå och eftersom företagen är skyldiga att hålla sin bokföring längre än så verkar det vara lite dåliga odds eftersom man inte kan parera det som redan hänt.

Om man nu skulle tjäna "snuskigt" mycket vid en försäljning varför inte då betala skatt för det, skatten är ju trots allt lägre än för de inkomster man måste gå upp varje morgon och slita för.

Bara en liten fundering hur mycket god nattsömn är värd - och att slippa skattetilägg.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: fredag 29, juni 2012, 22:18:50 »
Oja 5 år tillbaka kan dom ju gå och eftersom företagen är skyldiga att hålla sin bokföring längre än så verkar det vara lite dåliga odds eftersom man inte kan parera det som redan hänt.

Om man nu skulle tjäna "snuskigt" mycket vid en försäljning varför inte då betala skatt för det, skatten är ju trots allt lägre än för de inkomster man måste gå upp varje morgon och slita för.

Bara en liten fundering hur mycket god nattsömn är värd - och att slippa skattetilägg.

Risken är ju vid en inflation(hyper) att köpkraften för metallerna kan stå still(bevaras) medan pappersvalutorna sjunker nominellt. Då får man ju skatta bort insatsen. Det är inte kul. Men gör man bra affärer så är det klart att man ska göra rätt för sig...

/H

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #11 skrivet: fredag 29, juni 2012, 22:21:28 »

Hmmm, ett par spontana tankar:
- PM 10ggr tyder på någon form av kollaps. Om så sker är jag övertyga om att det uppstår en marknad utanför statens kontroll.
- När USA konfiskerade guldinnehav på 30-talet så var guldmynt undantaget om jag fattat det rätt. Så mindre innehav tycker jag mycket väl kan utgöras av guldmynt istället för tackor. Guldmynt är dessutom mycket trevligare ur estetisk synpunkt. Tackor tycker jag är berättigade från 50 gram och uppåt.

Trevlig helg önskar Goldfinger

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #12 skrivet: fredag 29, juni 2012, 22:27:33 »
Det är inte kul. Men gör man bra affärer så är det klart att man ska göra rätt för sig...

Man köper PM för att de är värdebevarande vid en ev. hyperinflation. Och vid en försäljning skall man skatta bort en stor del av det. Känns inte rättvist på något sätt.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #13 skrivet: fredag 29, juni 2012, 22:30:34 »
Med alla de elektroniska pengar som skapas idag är min syn på saken att en kolapps är oundviklig.
Senaste exemplet var Zimbabwe.
Fast nu är det större delen av den utvecklade världen det handlar om.
Så för att citera Jönssonligen. Herre jisses vilken jädra smäll.

Det var ingen riktig konfiskering i USA man bara förbjöd innehav för privat personer, det bedrevs ingen klappjakt på privat guld.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: fredag 29, juni 2012, 22:38:24 »
Det är inte kul. Men gör man bra affärer så är det klart att man ska göra rätt för sig...

Man köper PM för att de är värdebevarande vid en ev. hyperinflation. Och vid en försäljning skall man skatta bort en stor del av det. Känns inte rättvist på något sätt.
Kanske stack jag ut glaskäken lite för långt.
Jag menar att jag betalar en lägre skatt på PM vinster än för de pengar jag arbetar ihop.
Men vilken skatt är rättvis - det handlar ju bara om att staten vill ha en del med av kakan.

Vi har ett skattesystem i det landet vi bor och var och en får förhålla sig till det på sitt egna sätt.
Det var ingen uppmaning till någon att betala skatt utan bara en reflexion om att man alltid har ett val och vissa val leder till förutsägbara konsekvenser medans andra leder till oförutsägbara konsekvenser.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1 oz krugerrand 2022 by slamman23
Igår kl. 18:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:30

Säljes 1 oz Guld Lunar 2021 (spot + 2%) by Fantom
Igår kl. 13:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
tisdag 10, februari 2026, 14:35:38

COMEX I DEFAULT? by mega_n
måndag 09, februari 2026, 19:53:51