Omröstning

XAU
3 (15%)
XAG
5 (25%)
XAG/XAU
4 (20%)
APlatinum/Palladium
0 (0%)
Numismatiska mynt
1 (5%)
Koppar 10y är det som gäller!
0 (0%)
Annat.
7 (35%)

Antal personer som röstat: 20

Författare Ämne: Vad köper du idag för avkastning på två år?  (läst 1983 gånger)

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 27
Vad köper du idag för avkastning på två år?
« skrivet: fredag 05, april 2019, 18:04:12 »
Motivera gärna varför, strategi mm

Personligen köper jag inte i några mängder att tala om men Guld och semi-numismatiska mynt i silver blir det. Jag är inte övertygad om att silver kommer bryta igenom på två år (eller någonsin). Däremot som ett sätt spara bredvid aktier genom premiumutveckling. Skulle silver dra uppåt något så inåt ändå så kan man ta den där premieförlusten.

« Senast ändrad: fredag 05, april 2019, 21:05:28 av Ritva »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 923
  • Affärsomdömen: 21
SV: Vad köper du idag för avkastning på två år?
« Svar #1 skrivet: fredag 05, april 2019, 21:18:04 »
Jag köper överhuvudtaget inte ädelmetaller för avkastning

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1321
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #2 skrivet: lördag 06, april 2019, 11:11:17 »
Jag köper överhuvudtaget inte ädelmetaller för avkastning
Et tu, Brute.

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: lördag 06, april 2019, 11:18:35 »
Jag vill minnas att herrarna i en annan tråd hade strategier, utifrån en positionering inom PM, som gick ut på att köpa sig in på marknaden vid nästa lågkonjunktur. Det borde väl vara en strategi som förutsätter avkastning?
« Senast ändrad: lördag 06, april 2019, 11:20:17 av Ritva »

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 751
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: lördag 06, april 2019, 13:21:21 »
Röstat XAG/XAU då de är mer pengar än råvara enligt min uppfattning. Jag ser en uppsida för riktiga pengar och en nedsida för råvaror.
Man kan definitivt spekulera i ädelmetall, så din fråga är helt relevant. Förlåt mig... men istället för att svara mer utförligt på frågan så kan jag inte låta bli att ge min syn på guld och avkastning rent allmänt :)
Guldet är en försäkring. Om guldet bättrar på sina ägares rikedom är det en trevlig bieffekt. Prognosen för att dagens guldägare kommer ha fantastiska affärsmöjligheter längre fram är god enligt min bedömning. Detta utifrån vad vi vanliga dödliga vet och kan se. Om man väger in att starka krafter 24-7-365 kämpar emot att guldet skall bli mer allmänt accepterat som pengar så är prognosen mindre god, men fortfarande god.
Guld är ju även en råvara men används ju i första hand som pengar/värdebevarare och som sådant tillgångslag liksom andra tillgångslag så "tävlar" ju guldet och om en begränsad mängd varor och tjänster som kan köpas. Andra former av "pengar" som kan skapas t.ex. ur skuld (överskuldsättning) eller genom (tomma) löften är bara värda något sålänge folket tror att de är värda något.  Dessa "pengar" / fordringar / tomma löften kommer visa sitt rätta värde när ägarna till dem försöker byta dem mot riktiga varor och tjänster i stor skala. Vid en bankrusning försöker kontoinnehavarna få ut sina pengar. Men pengarna existerar ju inte. På samma sätt existerar det inte varor och tjänster i den mängd som motsvarar dagens köpkraft/värde på de olika tillgångarna. När massorna i samband med den finansiella oron som lär följa försöker omsätta sina tillgångar så sjunker deras köpkraft. Många sätt som människor använt för värdebevarande kommer visa sig vara värdelösa. En förmögenhetsöverföring kommer att äga rum.
Folk tror att de är rika för att de är med i en klubb som ger dem rätt att bo i en lägenhet som tillhör klubben (BRF).  När den typiske köparen köpte lägenheten (klubbmedlemskapet i BRF) så hade de knappt några pengar. Banken skapade dessa "pengar".
Egentligen så har de inte riktigt köpt klubbmedlemskapet heller för att de måste ju betala banken varje månad och gör de inte det så tar banken klubbmedlemskapet (tvångssäljer) tillbaka. (Fast att inte banken har betalat något för det heller, hur gick det till? )
Det är ju klart att dessa alla "pengar" inte skulle kunna bytas mot riktiga varor och tjänster.
Avkastning är också ett intressant diskussionsämne. Dels så ska ju avkastning vägas mot prisinflation och mycket utav den avkastning som har funnits kan härledas till hur den finansiella ekonomin sugit näring ur den reella ekonomin. Du kan bara suga en viss mängd blod ur värddjuret innan blodet är slut. Förr eller senare när blodsugarna blivit för många så tar även värddjuren slut. Sådan avkastning är inte långsiktigt hållbar och moraliskt är den inte hållbar ur något tidsperspektiv alls.
Många hävdar att finanssektorn smörjer ekonomin då mänskligheten ju ändå genomsnittligt fått det bättre materiellt.  Det är faktiskt bs då förmedling av pengar till investeringar är en väldigt liten del av vad finanssektorn gör. Förbättringarna i standard beror ju på innovationer och produktivitet. Och välståndet har kommit fel grupper till gagn. Finanseliten och personer som lever på skattepengar har fått (stulit) mer än de förtjänar. Det har de gjort eftersom politikerna som de äger har gett dem denna möjlighet och folket fortsätter rösta på dem eftersom de är vilseledda av media.
Med tanke på hur lite guld och silver det finns tillgängligt samt med tanke hur många miljarder människor som bor på jorden så behövs det ju bara att en försvinnande liten del av mänskligheten tappar tron på sina låtsaspengar och därför efterfrågar riktiga pengar såsom guld och silver, för att ädelmetalls köpkraft i sin tur skall öka stort pga ökad efterfrågan.

Vi vet också att den globala bankmaffian har nästan obegränsade resurser och har tillgång till de absolut skarpaste hjärnorna för att hitta på nya sätt att åderlåta oss för deras egen vinning (trycka ned ädelmetall). Så därför bör man ha moderata förväntningar på stor avkastning i guldbranschen men samtidigt se potentialen eftersom logiken i det ovan nämnda inte kan bortses ifrån.
Nya sätt att luras kommer alltid uppfinnas men en given sorts manipulation har alltid en ände tror jag.  Det kommer nog en period när guldet är kraftigt  uppvärderat jämfört med idag  innan de hittar på något nytt j-velskap för att manipulera ned guldet.

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: lördag 06, april 2019, 13:38:29 »
Intressant inlägg som vanligt. Vad som oroar mig på riktigt är konfiskering av egendom

Utloggad Goldwing

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: lördag 06, april 2019, 18:00:22 »
Mina kommande inköp av PM ser jag endast som en försäkring av kapital gentemot;

1 - Finansiell kollaps.
2 - Hackerattack mot bank/-er.
3 - Devalvering.
4 - Sveriges medlemskap i EU's bankunion.
5 - Nöd-/tvångsbeskattning av insatta medel från staten vid statlig finansiell kollaps/oro/andra orsaker.
6 - Världskrig.
7 - Eventuell begränsning av tillgång till eget kapital vid ex bankrusning
8 - Inflation
9 - Alla tiders solstorm som rensar det mesta vad gäller elektronik

Skulle jag vilja investera med behov av direkt avkastning eller avkastning inom bestämd tidsrymd så är nog PM fel.

-Hej på er!

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: lördag 06, april 2019, 18:51:08 »
Mina kommande inköp av PM ser jag endast som en försäkring av kapital gentemot;

1 - Finansiell kollaps.
2 - Hackerattack mot bank/-er.
3 - Devalvering.
4 - Sveriges medlemskap i EU's bankunion.
5 - Nöd-/tvångsbeskattning av insatta medel från staten vid statlig finansiell kollaps/oro/andra orsaker.
6 - Världskrig.
7 - Eventuell begränsning av tillgång till eget kapital vid ex bankrusning
8 - Inflation
9 - Alla tiders solstorm som rensar det mesta vad gäller elektronik

Skulle jag vilja investera med behov av direkt avkastning eller avkastning inom bestämd tidsrymd så är nog PM fel.

-Hej på er!

Jag saknar det tionde skälet  :)

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 923
« Svar #8 skrivet: lördag 06, april 2019, 19:55:28 »
Jag vill minnas att herrarna i en annan tråd hade strategier, utifrån en positionering inom PM, som gick ut på att köpa sig in på marknaden vid nästa lågkonjunktur. Det borde väl vara en strategi som förutsätter avkastning?

Avkastning på värdepapper ja, ädelmetaller ser jag mer som en försäkring, en hedge på sin höjd.

Utloggad Au

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
« Svar #9 skrivet: söndag 07, april 2019, 11:34:36 »
.

Utloggad Wador

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
« Svar #10 skrivet: måndag 08, april 2019, 10:24:12 »
Tjena!

Två är är en väldigt kort horisont för mig. Jag diversifierar rätt hårt i olika typer av sparformer.

De viktigaste är aktier med utdelning för det korta perspektivet, men det är kanske 10-20 år in i framtiden (jag är 40).

Ädelmetaller brinner jag ju för såklart och det är ett viktigt sparande. Min tanke är att säkra mig från devalvering, katastrofer etc, men även att skapa något sorts generationssparande off-the-grid. Hur detta ska fungera för kommande generationer är jag osäker på, men det löser sig säkert.

Inloggad 9darter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 481
« Svar #11 skrivet: måndag 08, april 2019, 14:45:31 »
Jag saknar det tionde skälet  :)

Det tionde skälet är i alla fall inte "Försäkring mot båtolyckor".
Ädelmetall är värdelöst som försäkring mot båtolyckor.

Inloggad 9darter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 481
« Svar #12 skrivet: måndag 08, april 2019, 14:46:11 »
Jag äger metaller som försäkring mot den händelse att det skulle bli så illa att mina andra tillgångar tappar i värde.

På två års sikt är jag övertygad om att det fortfarande är aktier etc. som gäller, gärna amerikanska aktier.
Makthavarna i USA verkar helt inställda på att sparka burken framför sig så länge de sitter kvar på sina poster.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bilder på silver. by august
Idag kl. 14:55

2019-07-18 - I dag infaller Skattefridagen by Silver_999
Idag kl. 12:46

Säljer 20st philharmoniks by Blåkrona
Idag kl. 10:39

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by I_am_mine
Idag kl. 10:31

För bra för att vara sant by Tyr
Idag kl. 09:56