Författare Ämne: Försöker förstå pengars värde!  (läst 1847 gånger)

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 235
  • Affärsomdömen: 2
Försöker förstå pengars värde!
« skrivet: onsdag 03, april 2019, 10:38:15 »
Försöker förstå pengars värde och tar exemplet med Youtube filmen Bank-skolan.

Låt oss säga att Sveriges totala innehav av pengar är 100 kr, alltså cirkulerar 100 kr i samhället.
Jag går till banken och lånar 10 kr med 10% ränta.
Banken skapar lånet ur tomma intet, genom att jag tar ett lån, alltså jag lånar inte någon annans pengar.

Köper en klocka för 10 kr.
Sedan ska lånet betalas tillbaks med 10 kr plus 1 kr i ränta, alltså 11 kr.
Då finns det helt plötsligt endast 99 kr som Sveriges innehav, pengar som cirkulerar i samhället.

Så desto mer vi lånar desto mer urholkas ekonomin.
Ju mer vi lånar desto mindre pengar får vi kvar i Sverige och vårt samhälle och bankerna blir rikare.

Då måste slutligen nya pengar tryckas upp och då förlorar den penningmängden i värde.
Och dessa nya pengar skapades ur skuld av att bankerna urholkar det ekonomiska systemet.

Slutsats: pengar förlorar alltid i värde och skapas ur skuld.
Därför är fysiska tillgångar som Guld och Silver att föredra, eftersom dess värde är bestående.

Är detta rätt förstått eller har jag missförstått allt.

MVH
« Senast ändrad: onsdag 03, april 2019, 10:49:18 av sputnik »

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 0
SV: Försöker förstå pengars värde!
« Svar #1 skrivet: onsdag 03, april 2019, 18:48:02 »
Då finns det helt plötsligt endast 99 kr som Sveriges innehav, pengar som cirkulerar i samhället.

Räntebetalningen gör inte att penningmängden minskar, efter betalning av lån plus ränta är penningmängden lika stor som den var från början.

När man tar ett lån hos en privatbank registreras det som en tillgång och en lika stor skuld hos banken.
Bankens tillgång är lånehandlingen som säger att du är skyldig banken pengar.
Bankens skuld är beloppet som skrivs in på ditt konto, som alltså inte är riksbankspengar utan en skuld på riksbankspengar.

Privatbanker kan inte skapa riksbankspengar, men de kan skapa skulder på riksbankspengar. Allmänheten märker ingen skillnad mellan dessa,
även fast det är en stor fundamental skillnad mellan riksbankspengar och skulder på riksbankspengar.

Privatbankerna ser avsiktligt till att sudda ut distinktionen, och använder terminologi som gör det så svårt som möjligt att förstå skillnaden,
även fast det egentligen är superenkelt när någon förklarar hur det fungerar.

Om man betalar tillbaka lånet försvinner både bankens tillgång (lånehandlingen) och bankens skuld (det som står på ditt kontoutdrag),
men räntebetalningen gör inte att penningmängden minskar.
Räntebetalningen är bara andra pengar som du överför till banken, och som sedan cirkulerar tillbaka ut i samhället.

När du betalar räntan på 1 kr var det en av de ursprungliga 100 kronorna som du betalat banken med.
Bankens ägare får kronan och köper nya varor och tjänster för den. Räntekronan finns fortfarande kvar.

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 751
« Svar #2 skrivet: onsdag 03, april 2019, 19:44:36 »
Såhär skriver riksbanken

"Det är skillnad på centralbankspengar och privata bankpengar. Centralbankspengar är pengar skapade av Riksbanken och därmed en fordran på Riksbanken, det vill säga svenska staten. Privata bankpengar är skapade av bankerna och därmed en fordran på den utgivande banken."

Se länken. Det är intressant att de säger sådant som "konspirationsteoretiker" och "foliehattar" sagt hela tiden.    Det finns faktiskt intressanta saker att finna publicerat för offentligheten av riksbanken för den som letar. Men de verkar inte vara så intresserade av att göra det alltför enkelt.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/riksbankens-uppdrag-inom-betalningar/vad-ar-pengar/

De uttrycker sig väldigt kryptiskt. Mer kryptiskt än vad de hade behövt.  På ren svenska är "bankpengarna"  fordringar.
Ditt konto är en förteckning över vad banken är skyldig dig. Pengarna existerar antingen inte alls eller enbart till en obetydligt del. Det är ju lite av en definitionsfråga. Det finns mer fordringar än det finns (existerar) pengar.

"Privata bankpengar är skapade av bankerna och därmed en fordran på den utgivande banken."
De får det att låta som bankens funktionssätt är en naturlig följd av riksbankens funktion. Det finns ingenting som är naturligt. Allt är fake fel och manipulerat.

Bankers affärsidé är att parsitera och suga blod/värde från folket. De vill att vi ska använda deras "bankpengar" som är räntebärande istället för riksbankens pengar.  Jag anser att pengar inte kan vara en skuld på pengar....alltså  pengar och skulder på pengar aldrig kan vara samma sak.  Så man bör vara väldigt försiktig med vad man benämner pengar :)

Utloggad Goldwing

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
« Svar #3 skrivet: onsdag 03, april 2019, 20:44:24 »
Såhär skriver riksbanken

"Det är skillnad på centralbankspengar och privata bankpengar. Centralbankspengar är pengar skapade av Riksbanken och därmed en fordran på Riksbanken, det vill säga svenska staten. Privata bankpengar är skapade av bankerna och därmed en fordran på den utgivande banken."

Se länken. Det är intressant att de säger sådant som "konspirationsteoretiker" och "foliehattar" sagt hela tiden.    Det finns faktiskt intressanta saker att finna publicerat för offentligheten av riksbanken för den som letar. Men de verkar inte vara så intresserade av att göra det alltför enkelt.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/riksbankens-uppdrag-inom-betalningar/vad-ar-pengar/

De uttrycker sig väldigt kryptiskt. Mer kryptiskt än vad de hade behövt.  På ren svenska är "bankpengarna"  fordringar.
Ditt konto är en förteckning över vad banken är skyldig dig. Pengarna existerar antingen inte alls eller enbart till en obetydligt del. Det är ju lite av en definitionsfråga. Det finns mer fordringar än det finns (existerar) pengar.

"Privata bankpengar är skapade av bankerna och därmed en fordran på den utgivande banken."
De får det att låta som bankens funktionssätt är en naturlig följd av riksbankens funktion. Det finns ingenting som är naturligt. Allt är fake fel och manipulerat.

Bankers affärsidé är att parsitera och suga blod/värde från folket. De vill att vi ska använda deras "bankpengar" som är räntebärande istället för riksbankens pengar.  Jag anser att pengar inte kan vara en skuld på pengar....alltså  pengar och skulder på pengar aldrig kan vara samma sak.  Så man bör vara väldigt försiktig med vad man benämner pengar :)

Så bra förklarat! Kan inget annat än instämma och säga att jag har precis samma uppfattning.

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: onsdag 03, april 2019, 22:44:26 »
Det är intressant att de säger sådant som "konspirationsteoretiker" och "foliehattar" sagt hela tiden. 
Det finns faktiskt intressanta saker att finna publicerat för offentligheten av riksbanken för den som letar.
Men de verkar inte vara så intresserade av att göra det alltför enkelt.

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte.

Riksbanken har de senaste åren ändrat strategi och erkänner nu öppet att privata banker skapar nya pengar när de ger ut "lån".
Men så har det inte alltid varit, tvärtom. Man behöver bara gå tillbaka några år för att det ska vara omöjligt att hitta lättförståelig information från riksbanken
och andra stora aktörer om hur privat pengaskapande går till.

Det enda offentliga medgivandet var länge en skrift från Bank of England som citerades flitigt på nätet.

Övergången började runt år 2015 ca, dvs fyra/fem år sedan. Innan dess fanns ingen offentlig information att tillgå som på ett enkelt sätt beskrev hur det fungerar.
Fyra ord: "Privata banker skapar pengar". Svårare än så är det inte att berätta hur det förhåller sig, men den informationen delgavs inte.

Det är intressant att gå tillbaka tio år i tiden och titta på gamla forum och vad som sades i bloggosfären.
Den som berättade att privata banker skapar pengar var en foliehatt och motarbetades med alla krafter.

Men etablissemanget har insett att det är lönlöst att fortsätta så när Mike Maloney och andra informationskällor är två klick bort.
Att fortsätta så hade bara lett till splittring och medieförakt.

Så nu är strategin ändrad, man tillstår öppet hur det förhåller sig och låtsas som det regnar.
"Javisst skapar privata banker pengar, visste ni inte det?"

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: torsdag 04, april 2019, 21:48:47 »
Till och med på Sveriges radio berättar de nu öppet hur pengaskapande fungerar, något som vore otänkbart för tio år sedan.

Här är ett hörvärt program om problemen med det nuvarande ekonomiska systemet:

"Ekonomisk kollaps - Idag är nästan hela världen beroende av ett och samma finansiella system - ett system som är byggt för att falla."
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1199141

Nästan exakt 30 minuter in i programmet berättar presentatören utan omsvep hur privata pengar skapas.
Att det nu sägs öppet i P3 är smått fantastiskt givet SR:s historik att totalt utelämna/censurera enkla ekonomiska fakta.

Få se hur länge det dröjer innan sanningen kan sägas i P1.

Tio år efter finanskrisen tillåts detta i public service. Man ställer sig frågan: Varför?

Utloggad Carambola

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 37
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #6 skrivet: fredag 05, april 2019, 03:39:11 »
Tänker ibland att en hel del som foliehattar sagt ska ske och tillskrivit dunkla hemliga sällskap har kommit att besannas. Sen om det beror på att någon drar i trådarna eller en effekt av miljarder små beslut tagna av miljarder människor är ju en annan fråga, där det sistnämnda säkert oftast är fallet. Det som mest förundrar mig är att inte fler människor stannar upp och reflekterar över varåt utvecklingen går och hur klokt det är att vara helt beroende av ett system man inte förstår sig på och som är svårt att tro vara hållbart i längden. Om inte annat, så ur ren självbevarelsedrift.
« Senast ändrad: fredag 05, april 2019, 03:45:04 av Carambola »

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 255
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #7 skrivet: lördag 06, april 2019, 01:12:40 »
Jag tycker mig ha märkt av en stor förändring i diverse mediakanaler bara i år. Efter att kronan rasat tillräckligt mycket började plötsligt fokus hamna på valuta och penningskapande samt den problematik som dagens monetära system medför. Jag trodde jag drömde när jag såg en väldigt klarsynt artikel i ämnet för några veckor sedan. Det är väldigt positivt att detta äntligen belyses och ifrågasätts så allmänhetens medvetenhet i ämnet ökar.

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #8 skrivet: lördag 06, april 2019, 09:30:57 »
Jag har börjat läsa historisk och filosofisk litteratur om hur sunda samhällen byggs/byggts. Det har hjälpt mig mycket, även om jag här inte kan göra en raffinerad utveckling av innehållet, så upplever jag det som otroligt svårt att förstå pengar genom att bara titta på inflation. I någon mening har jag gett upp att försöka hitta en absolut genom alltför mycket teoretiserande och fokusera på hur jag vill ha det. Om inte annat verkar jag må bättre av det.
« Senast ändrad: lördag 06, april 2019, 09:34:36 av Ritva »

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 235
« Svar #9 skrivet: lördag 06, april 2019, 19:56:10 »

Räntebetalningen gör inte att penningmängden minskar, efter betalning av lån plus ränta är penningmängden lika stor som den var från början.

När man tar ett lån hos en privatbank registreras det som en tillgång och en lika stor skuld hos banken.
Bankens tillgång är lånehandlingen som säger att du är skyldig banken pengar.
Bankens skuld är beloppet som skrivs in på ditt konto, som alltså inte är riksbankspengar utan en skuld på riksbankspengar.

Privatbanker kan inte skapa riksbankspengar, men de kan skapa skulder på riksbankspengar. Allmänheten märker ingen skillnad mellan dessa,
även fast det är en stor fundamental skillnad mellan riksbankspengar och skulder på riksbankspengar.

Privatbankerna ser avsiktligt till att sudda ut distinktionen, och använder terminologi som gör det så svårt som möjligt att förstå skillnaden,
även fast det egentligen är superenkelt när någon förklarar hur det fungerar.

Om man betalar tillbaka lånet försvinner både bankens tillgång (lånehandlingen) och bankens skuld (det som står på ditt kontoutdrag),
men räntebetalningen gör inte att penningmängden minskar.
Räntebetalningen är bara andra pengar som du överför till banken, och som sedan cirkulerar tillbaka ut i samhället.

När du betalar räntan på 1 kr var det en av de ursprungliga 100 kronorna som du betalat banken med.
Bankens ägare får kronan och köper nya varor och tjänster för den. Räntekronan finns fortfarande kvar.

Jag förstår vad du skriver, att räntan är pengar som går tillbaks till samfundet/samhället genom att banken köper nya varor och tjänster.
Men jag har svårt att förstå att det förhåller sig så, polletten vill inte trilla ned.

För jag trodde att räntan gjorde så att bankerna tjäna pengar på att låna ut pengar och genom ränta på lån gör banken vinster.
Sedan kommer frågan vad som händer med vinsterna, har svårt att tro att samtliga går tillbaks till samfundet/samhället genom tjänster och nya varor.

Så vad är det för typ av tjänster och varor som gör att bankens vinster gåt tillbaks till samfundet/samhället, det skulle jag vilja veta.
För som jag ser det blir det mindre pengar i samfundet/samhället ju mer vinster banken gör.

Det är ju knappast ett kretslopp som vi pratar om.
Utan kan tänka mig att en del av vinsterna som banken gör blir aktie utdelnigar och på så sätt kommer pengarna ut i omlopp igen eller samfundet/samhället till godo.
Men indirekt så gynnar det endast dom som redan har pengar och som är rika, vilka blir rikare.

Varav den fattige blir fattigare.

MVH

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: lördag 06, april 2019, 22:14:42 »
Bankens vinst är hela syftet ägarna har med banken. Bankerna är aktiebolag,
så vinsterna tillfaller aktieägarna som då kan köpa varor och tjänster för dem.
Räntan (minus kostnader) blir bankens vinst och tillfaller aktieägarna.

Mängden pengar minskar inte ju mer vinster banken gör.
Med om de gjorde det så vore det ju rätt trevligt för den som har lite pengar eftersom det skulle innebära deflation,
så de befintliga pengarna skulle öka i värde över tid.

Dagens problem är det direkt motsatta, mängden pengar ökar ständigt och skapar prisinflation.

Det finns många problem med dagens banksystem, men räntan i sig är inte ett av dem.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bilder på silver. by august
Idag kl. 14:55

2019-07-18 - I dag infaller Skattefridagen by Silver_999
Idag kl. 12:46

Säljer 20st philharmoniks by Blåkrona
Idag kl. 10:39

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by I_am_mine
Idag kl. 10:31

För bra för att vara sant by Tyr
Idag kl. 09:56