Författare Ämne: SPANIEN  (läst 109711 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: SPANIEN
« Svar #30 skrivet: söndag 08, juli 2012, 13:56:12 »
att Finland lämnar eurozonen på grund av orättvisa villkor, samtidigt som de svenska politikerna frivilligt!! skickar ner upp till 100 miljarder euro till Sydeuropas svarta hål.

Svenska politiker lämnar en hel del i övrigt att önska. Ta bara att Maud Olofsson såg till att Riksgälden nu skall bli ett bildelsförsäljningsbolag. Ingen blir som vanligt ställd till svars, åtalad för den grova trolöshet det trots allt handlar om. Det är ändå bara skattepengar tycks resonmanget vara.

En annan sak jag aldrig förstått med den här krisen. Hur kan problem med höga skulder lösas genom ökad skuldsättning?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #31 skrivet: söndag 08, juli 2012, 17:15:13 »
att Finland lämnar eurozonen på grund av orättvisa villkor, samtidigt som de svenska politikerna frivilligt!! skickar ner upp till 100 miljarder euro till Sydeuropas svarta hål.

Svenska politiker lämnar en hel del i övrigt att önska. Ta bara att Maud Olofsson såg till att Riksgälden nu skall bli ett bildelsförsäljningsbolag. Ingen blir som vanligt ställd till svars, åtalad för den grova trolöshet det trots allt handlar om. Det är ändå bara skattepengar tycks resonmanget vara.

En annan sak jag aldrig förstått med den här krisen. Hur kan problem med höga skulder lösas genom ökad skuldsättning?
Som att bota en sjuk genom att ge han mer av det han blev sjuk utav.

sisu

• Gäst
« Svar #32 skrivet: söndag 08, juli 2012, 17:21:35 »
Åbama:

När du uttrycker dig om skuldsättning har du då inte lärt dig någon ekonomi i Sverige märker jag. ;) Om du har en skuldsatt person som inte kan betala tillbaka sina pengar till sin fordringsägare. Då kan han oftast välja mellan att gå i konkurs samt fortsätta betala. Vill personen i fråga fortsätta att betala så kan det vara nödvändigt att ta nya lån, detta möjliggör avbetalning på det första lånet.

Personen i fråga får då två lån vilket tvingar han att leva fattigare och jobba hårade. Efter en tid och tillräckligt många lån så kommer Personen att vara mer eller mindre en slav. Då personer brukar ogilla att vara slavar, alternativt arbetas ihjäl, så finns det stor risk att det ändå blir konkurs till slut.

För att inte fordringsägarna ska förlora sina investeringar innan så är det viktigt att personen i fråga tar nya lån så att de tidigare fordringsägarna kan sälja sina skuldpapper till någon annan, alternativt utnyttja slaven på något brutalt sätt.

Som jag ser det är anledningen till ytterligare skuldsättning att de svinen som startat cirkusen ska gå fria från ekonomisk skada och att de internationella bankirerna ska kunna våldföra sig på staterna under en längre tid. För personen i fråga löses inget av högre skuldsättning, men för de som kontrollerar politik och ekonomi spelar det mycket stor roll.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #33 skrivet: söndag 08, juli 2012, 21:05:07 »
Åbama:

När du uttrycker dig om skuldsättning har du då inte lärt dig någon ekonomi i Sverige märker jag. ;) Om du har en skuldsatt person som inte kan betala tillbaka sina pengar till sin fordringsägare. Då kan han oftast välja mellan att gå i konkurs samt fortsätta betala. Vill personen i fråga fortsätta att betala så kan det vara nödvändigt att ta nya lån, detta möjliggör avbetalning på det första lånet.

Personen i fråga får då två lån vilket tvingar han att leva fattigare och jobba hårade. Efter en tid och tillräckligt många lån så kommer Personen att vara mer eller mindre en slav. Då personer brukar ogilla att vara slavar, alternativt arbetas ihjäl, så finns det stor risk att det ändå blir konkurs till slut.

För att inte fordringsägarna ska förlora sina investeringar innan så är det viktigt att personen i fråga tar nya lån så att de tidigare fordringsägarna kan sälja sina skuldpapper till någon annan, alternativt utnyttja slaven på något brutalt sätt.

Som jag ser det är anledningen till ytterligare skuldsättning att de svinen som startat cirkusen ska gå fria från ekonomisk skada och att de internationella bankirerna ska kunna våldföra sig på staterna under en längre tid. För personen i fråga löses inget av högre skuldsättning, men för de som kontrollerar politik och ekonomi spelar det mycket stor roll.

Jadu, beror nog på vad du menar med lära sig ekonomi i Sverige. Som utbildad ekonom var det trots allt inte kunskaperna förvärvade i skolan som fick mig att börja placera i ädelmetall. Det var sunt förnuft.

Visst är det också så, att skuldsättning förslavar. Att ytterligare skulder är till för att skydda banker och inte realisera en ändå till slut oundviklig förlust. Tror samtidigt att det handlar om en kombination av faktorer. Dels har jag aldrig förstått hur det kunnat vara tillåtet i någon grundlag eller konstitution överhuvudtaget, att politiker får ta upp lån i sina medborgares namn. Problemet hade inte ens existerat om grundregeln för stater hade varit "rätta mun efter matsäck".

Vad jag inte heller har någon förståelse för, är att inte fler också ifrågasätter att länder som Sverige har en statsskuld överhuvudtaget. Räcker inte världens högsta skatter till finansieringen åt våra politiker? Att så inte tycks vara fallet, är för mig ett tydligt bevis att politiker inte klarar att förvalta gemensamma medel. Personligen anförtror jag större förtroende till ungarna med deras veckopeng, än jag skulle göra till en politiker med motsvarande belopp.

Vissa av de saker banker har ägnat sig åt de senaste åren, borde också ha varit predestinerat exklusivt för hedgfonder. Då banker är reglerade genom bland annat lagstiftning som oktroj, faller skuggan åter tillbaka på korkade politiker med bristande förmågor inom lagstiftning. Visst, låna gärna ut pengar till Grekland, men gör det med dina egna pengar. Inte genom att riskera de som sitter på folks lönekonton.

Sedan får man väl se det som en glädjande finsk tillnyktring (om sådana finns) att Finland i vart fall börjat ifrågasätta att pumpa in mer pengar i medelhavsekonomierna.

Sveriges löfte om att vid behov snabbt kasta upp 100 miljarder handlar nog också om flera saker. Dels har jag känslan att ryggdunkandet inom politiska kretsar är viktigt. Att få leka med ”andra stora stadsmän” och bli klappad axeln. Då kan man lova ett och annat. Eller som Reinfeldt uttryckte det. ”Det är viktigt att vi får vara där stora ekonomiska beslut fattas”.

Fy fan, ju mer jag tänker på det ju mer förbannad blir jag. Dags för ett gammalt citat från (passande nog greken) Plato, som är lika pinsamt aktuellt idag:

"Those who are too smart to engage in politics are punished by being governed by those who are dumber".

sisu

• Gäst
« Svar #34 skrivet: söndag 08, juli 2012, 21:34:18 »
Obama:

Jag försökte på intet sätt egentligen baktala dina ekonomiska kunskaper, utan försökte bara vara lite sarkastisk mot hur stört det här landet är.

Jag håller med dig i allt du skriver. Det som skrämmer mig mest och fått mig att sluta tro på Sverige är just dess befolkning. Det spelar ingen roll vad politikerna gör för skit tex att de ger EU en massa kosing utan säkerhet. Folk bryr sig föga och om de gör det så vågar de i bästa fall säga det vid fikabordet. Svenskarna har på bara några generationer förvandlats till förvirrade nihilister som inte bryr sig om något än det direkt konkreta och privata.

Det är roligt att det finns sådana som du och andra här på forumet kvar på denna sjunkade skuta. Om jag hade bott kvar så hade jag föreslagit en bildande av gemenskap för ömsesidig hjälp.

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 646
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #35 skrivet: söndag 08, juli 2012, 21:46:01 »
Skall vi inte starta ett parti? Ädelpartiet kanske.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #36 skrivet: måndag 09, juli 2012, 00:02:41 »

Du är välkommen att starta en ny tråd för djupare diskussioner på området  ;)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #37 skrivet: måndag 09, juli 2012, 00:27:56 »
a
Obama:

Jag försökte på intet sätt egentligen baktala dina ekonomiska kunskaper, utan försökte bara vara lite sarkastisk mot hur stört det här landet är.

Förstod faktiskt det. :) Vad jag också menade var att sunt förnuft (vilket är ungefär samma linje som du är inne på), är att det inte är något man utbildas till som ekonom.

Jag håller med dig i allt du skriver. Det som skrämmer mig mest och fått mig att sluta tro på Sverige är just dess befolkning. Det spelar ingen roll vad politikerna gör för skit tex att de ger EU en massa kosing utan säkerhet. Folk bryr sig föga och om de gör det så vågar de i bästa fall säga det vid fikabordet. Svenskarna har på bara några generationer förvandlats till förvirrade nihilister som inte bryr sig om något än det direkt konkreta och privata.

Har faktiskt exakt samma känsla.

Jag fattar inte att fler inte ifrågasätter över alla de uppenbara dårskaper som finns runtomkring i samhället. Är människor blinda? Finns ju så många dumma uppenbara saker, som praktiskt hade varit lätta att åtgärda. Detta om förnuftet och viljan funnits vill säga.

Det är roligt att det finns sådana som du och andra här på forumet kvar på denna sjunkade skuta. Om jag hade bott kvar så hade jag föreslagit en bildande av gemenskap för ömsesidig hjälp.

Hade varit trevligt. Inser att jag faktiskt gör det mer och mer redan idag.

Avskärmar mig från människor som jag inte tycker ger mig något intellektuellt i utbyte. Gäller f.ö. även individer i min egen släkt. Nyfiken fråga, vart flyttade du? Hem till Finland?

Absolut.
Åbama for president, yes we can :D

Skämt och sido. Skall man då istället vara lite ärlig, tror inte jag på att förändra politiskt. Har enligt vissa en cynisk människosyn (realistisk om du frågar mig) på väljarkåren och deras analytiska förmåga.

Tror inte väljarna faktiskt skulle förstå om någon rakryggat berättade vad som krävdes för att komma tillrätta med en hel del av de problemen. Titta på Ron Paul i USA så ser du ett tydligt exempel på vad jag menar.

Bättre att se om sin egen situation istället tror jag.

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 646
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #38 skrivet: måndag 09, juli 2012, 01:16:25 »

Absolut.

Skämt och sido. Skall man då istället vara lite ärlig, tror inte jag på att förändra politiskt. Har enligt vissa en cynisk människosyn (realistisk om du frågar mig) på väljarkåren och deras analytiska förmåga.

Tror inte väljarna faktiskt skulle förstå om någon rakryggat berättade vad som krävdes för att komma tillrätta med en hel del av de problemen. Titta på Ron Paul i USA så ser du ett tydligt exempel på vad jag menar.

Jag håller med Åbama att det är näst intill omöjligt att skapa en förståelse hos väjarkåren för vad som krävs för att komma till rätta med dagens problem.
Vem röstar på någon som beskriver verkligheten i dystra toner och dessutom förklarar att det kommer att krävas synnerliga kraftanstängar, sämre skyddsnät, större eget ansvar för sin och sin familjs väl och ve, pensioner måste vi skära net till betydligt lägre nivåer?
För att förklara varför vi hamnat där vi är, hur vi skall ta oss ur situationen och skapa en bättre framtid göres icke i en 30 sekunders intervju i svt/radio som ju verkar vara något av standardtiden för att få uttrycka en åsikt i massmedia.
Dessutom har vi etablissemanget emot oss. Varje nytt parti som har möjlighet att ta sig in i riksdagen eller faktiskt lyckas göra så målas ut som antingen extremister eller populister. Dock kanske ett Ädelparti inte skulle beskyllas för att vara populister.
Det sägs ju att man förtjänar det styret man har. Då känns det ganska sorgligt att behöva inse att det svenska folket har hamnat i en Facebook och tv-såpsinducerad koma så att man inte längre bryr sig. Hur orkade man att engagera sig politiskt i början på förra århundradet med de långa/hårda arbetsdagarna? Kanske vi kommer att se förändring när skyddsnäten rämnar och folk inser att man bara har sig själv och sina närmaste att lita på.
Risken finns ju då att någon med "enkla lösningar" träder fram på scenen.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #39 skrivet: måndag 09, juli 2012, 01:30:45 »
Mycket intressant resonemang i tråden, men börjar bli off topic. Spanien är samtalsämnet.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #40 skrivet: måndag 09, juli 2012, 01:33:41 »

Absolut.

Jag håller med Åbama att det är näst intill omöjligt att skapa en förståelse hos väjarkåren för vad som krävs för att komma till rätta med dagens problem.
Vem röstar på någon som beskriver verkligheten i dystra toner och dessutom förklarar att det kommer att krävas synnerliga kraftanstängar, sämre skyddsnät, större eget ansvar för sin och sin familjs väl och ve, pensioner måste vi skära net till betydligt lägre nivåer?
För att förklara varför vi hamnat där vi är, hur vi skall ta oss ur situationen och skapa en bättre framtid göres icke i en 30 sekunders intervju i svt/radio som ju verkar vara något av standardtiden för att få uttrycka en åsikt i massmedia.
Dessutom har vi etablissemanget emot oss. Varje nytt parti som har möjlighet att ta sig in i riksdagen eller faktiskt lyckas göra så målas ut som antingen extremister eller populister. Dock kanske ett Ädelparti inte skulle beskyllas för att vara populister.
Det sägs ju att man förtjänar det styret man har. Då känns det ganska sorgligt att behöva inse att det svenska folket har hamnat i en Facebook och tv-såpsinducerad koma så att man inte längre bryr sig. Hur orkade man att engagera sig politiskt i början på förra århundradet med de långa/hårda arbetsdagarna? Kanske vi kommer att se förändring när skyddsnäten rämnar och folk inser att man bara har sig själv och sina närmaste att lita på.
Risken finns ju då att någon med "enkla lösningar" träder fram på scenen.

Problemet är att du som ädelmetallinvesterare av många ses som något av en konspiratiorisk kuf. Faktum är att det bland ädelmetallinvesterare också finns den sorten. Bara att titta på Liberty Silvers forum, så ser du ett antal exempel på det hela. Än så länge har det här forumet varit rätt befriat från dessa även om det funnits tendenser. Uppfattar merparten av de mer aktiva skribenterna som rätt pålästa, vilket är enormt glädjande för kvalitén på forumet.

Vet att även jag blivit betraktad som en sådan kuf. Eller tror det var ”gambler” som en annan investerare tung i aktier, fastigheter och fonder, kallade mig för ett antal år sedan. Numera får man mest höra att man ”hade tur” som ”råkade” köpa ädelmetaller när de stod så lågt i pris.

Tror därför att ett parti skulle avskrivas som ett parti för kufiska ädelmetallgalningar. Dessutom, vem skulle vilja ”komma ut” med att du sitter på stora tillgångar fysisk ädelmetall i ett allt kriminellare Sverige?

Edit: Så därför, ett ädelmetallparti skulle inte fungera varken här eller i Spanien (åter till topic) :P
« Senast ändrad: måndag 09, juli 2012, 03:07:03 av Åbama »

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #41 skrivet: fredag 13, juli 2012, 11:43:55 »
"Euroländerna enades också om att ge Spanien ytterligare ett år på sig, till 2014, för att få ned budgetunderskottet under 3 procent av BNP, vilket är den högsta tillåtna nivån i EU. Ett formellt beslut väntas på tisdagen när alla EU:s finansministrar möts i Bryssel."

"Spanien har bett om krisstöd för sin vacklande banksektor och euroländerna har sagt sig vara villiga att ställa upp med 100 miljarder euro.
Spanien skulle nästa år ha pressat ned sitt budgetunderskott till under 3 procent av BNP, som är den högsta tillåtna nivån i EU, men får nu respit till 2014, uppger AFP. "

På något vis känns det som man försöker göra exakt samma sak med Spanien som med Grekland, dvs ge finansiärer till Spanska banker tid på sig att dra sig ur samtidigt som man tvingar landet till kraftiga nedskärningar och är redo att ösa ut stödpengar till bankerna. Någon som gissar att Spanien kommer gå samma väg som Grekland?

http://www.svd.se/naringsliv/pengar-redo-for-spanska-banker_7334672.svd

http://www.svd.se/naringsliv/spanien-far-30-miljarder-euro-i-juli_7334692.svd

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #42 skrivet: fredag 13, juli 2012, 12:27:39 »
Det här med att stater kan låna pengar överhuvudtaget är helt sjukt. Alla som lånar ut pengar till staten är medskyldiga till slaveri, för det är precis det som staten sysslar med för att kunna betala tillbaka pengarna.

Uttag av skatt är slaveri. Uttag av skatt är våld. Människor som säger sig representera "staten" tvingar mig att slava 50% av min arbetande tid, med hot om fängelse och våld. Våra moderna slavdrivare är politiker och deras underhuggare som jobbar på polisen och fängelserna.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #43 skrivet: söndag 22, juli 2012, 21:29:40 »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2189
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #44 skrivet: lördag 28, juli 2012, 19:44:16 »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

silvermynt köpes by Loka89
lördag 11, januari 2025, 20:36:37

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
lördag 11, januari 2025, 10:52:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by glimbert
fredag 10, januari 2025, 21:11:59

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Krippa
torsdag 09, januari 2025, 22:45:17

Köpes: Kookaburra silver 1 oz 2023 + 2024 by Frederyck
torsdag 09, januari 2025, 10:23:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 09, januari 2025, 10:06:41

Bad jokes. by Tyr
tisdag 07, januari 2025, 20:16:36

Ny medlem! by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:39

Ny medlem by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:20

Ny medlem StackingNick by zodiac
tisdag 07, januari 2025, 16:19:08

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
söndag 05, januari 2025, 13:55:37

GOTT NYTT ÅR by DEScypher
fredag 03, januari 2025, 16:11:15

Säljes silver kilotacka, Johnson Matthey präglad. by Coltrane
torsdag 02, januari 2025, 09:51:30

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
lördag 28, december 2024, 19:26:19

Toleranzia. Ett svenskt läkemedelsbolag. by gbz
fredag 27, december 2024, 00:06:36