Författare Ämne: SPANIEN  (läst 109871 gånger)

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
SV: SPANIEN
« Svar #60 skrivet: måndag 04, mars 2013, 21:37:57 »
Det var ett skämt för att spegla den svenska debatten bara  ;)

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #61 skrivet: söndag 17, mars 2013, 19:18:49 »
Tja. Ännu en artikel om samma sak egentligen men läsvärd.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/spanien-ar-pa-ruinens-brant_7999462.svd

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #62 skrivet: söndag 17, mars 2013, 19:42:13 »
Tja. Ännu en artikel om samma sak egentligen men läsvärd.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/spanien-ar-pa-ruinens-brant_7999462.svd

Hej

Mina föräldrar kommer från byn (Villacañas) som artikel pratar om.  För 10 år sedan den lila byn var fulla av lyx bilar som BMW och Mercedes när konjunkturen var bra.  Folk köpte också fina hus för minst 300 000 euro i en by som tidigare levde genom att odla vattenmeloner och druvor till vin. Men när fabriken som finns där började tillverka dörrar till byggnads sektorn fick arbetarna väldigt bra betalt.  Nu  har alla fabriker gått till konkurs och den lilla byn med sina 60. 000 invånare är utan jobb och dessutom utan utbildning eftersom ungdomarna lämnade skolan för att jobba i fabriken.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #63 skrivet: söndag 17, mars 2013, 19:59:15 »
Vad händer den dagen då ett par miljoner arbetslösa i södra europa kommer på iden att flytta inom EU området och hittar fram till Sverige. Det är inte ett omöjligt scenario. 

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #64 skrivet: tisdag 09, april 2013, 20:14:36 »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #65 skrivet: torsdag 25, april 2013, 13:31:44 »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2189
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #66 skrivet: onsdag 04, december 2013, 18:46:57 »
IKEA skall öppna ett nytt varuhus i nordöstra Spanien och har därför sökt 400 nya medarbetare.  Arbetslösheten i regionen ligger på 28% och anstormningen av 20.000 sökande slog ut serven för on-lineformuläret.
Källa: Affärsvärlden

Utloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 260
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #67 skrivet: torsdag 05, december 2013, 00:50:05 »
Spanska politiker har väl insett vad som komma skall i framtiden och vill nu införa hårda böter för protestyttringar.

Citera
Den spanska regeringen under Mariano Rajoy, vars Partido Popular har en majoritet i parlamentet, planerar att driva igenom en lag med tuffa straff mot vissa protestformer. Lagen godkändes av regeringen i fredags och ska nu till omröstning i parlamentet.

De högsta böterna (upp till 600 000 euro) ska man kunna få för att utan tillstånd protestera utanför parlamentet, regionparlamenten eller kommunhus.

Mindre men ändå kännbara bötessummor (upp till 30 000 euro) blir det för exempelvis protester utanför politikers bostäder, att blockera trafiken, eller att klättra upp på offentliga byggnader för att protestera. Även slagord som är "kränkande" mot Spanien eller dess regioner ska kunna ge höga böter.

Denna nya lag införs trots att protesterna i Spanien hittills varit förhållandevis fredliga, särskilt jämfört med hur det varit i Grekland. Detta trots att arbetslösheten i Spanien är ungefär lika hög som i Grekland.

Rajoy riskerar genom denna lag att undergräva sin egen legitimitet och lagen ger bara ytterligare en orsak för folket att protestera.

Vi ser i Spanien hur demokratin gradvis urholkas och som The Guardians Richard Seymour påpekade i förra veckan är denna typ av inskränkningar i mötesfriheten något unikt för Spanien. Seymour tar upp två andra exempel. Dels de temporära restriktioner på demonstrationer som Chicago införde 2011 i samband med Nato- och G8-mötena, som ett år senare blivit permanenta, dels den lag som infördes i Quebec häromåret som begränsade studenters möjligheter att demonstrera.

Vi har också de senaste dagarna sett hur stora demonstrationer slagits ner i Ukraina.

Det är oroväckande tendenser vi ser i världen och i takt med att ekonomin försämras riskerar fler desperata regimer att ta till repressiva åtgärder.

Från bloggen Flute-tankar:

http://flutetankar.blogspot.se/2013/12/spanien-kriminaliserar-vissa.html

Såhär agerar ledarna i en äkta demokrati! Spanien har ju en mörk historia med Franco och fascismen, men jag tror fler länder kommer att följa det här exemplet när missnöjesyttringarna till slut exploderar efter många år med 30-procentig arbetslöshet. Tänk er det i Sverige - ledaren för en demonstration utanför riksdagshuset mot de höga skatterna bötfälls med 5,7 miljoner....

« Senast ändrad: torsdag 05, december 2013, 00:53:15 av Stacker »

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #68 skrivet: torsdag 27, mars 2014, 20:59:19 »
Nu har Katalonien folkomröstning om självständighet på dagordningen.

Det verkar som om att en del länder håller på att falla sönder och att det blir fler små riken så som det en gång tidigare var.

Nu sätts solidariteten på prov vill de rikare regionerna betala för de fattigares överlevnad.

Känns som om anden nu är utsläppt ur flaskan, fattas bara att Republiken Jämtland håller folkomröstning

http://rt.com/news/spanish-court-catalonia-referendum-237/

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
« Svar #69 skrivet: fredag 28, mars 2014, 07:59:29 »
Nu har Katalonien folkomröstning om självständighet på dagordningen.

Det verkar som om att en del länder håller på att falla sönder och att det blir fler små riken så som det en gång tidigare var.

Nu sätts solidariteten på prov vill de rikare regionerna betala för de fattigares överlevnad.

Känns som om anden nu är utsläppt ur flaskan, fattas bara att Republiken Jämtland håller folkomröstning

http://rt.com/news/spanish-court-catalonia-referendum-237/

Katalonien ska inte ha en folkomröstning om självständighet på dagordningen och katalaner vet det. De behöver pengarna och  marknaden från resten av Spanien och dessutom den ända som spanjorer behöver göra är att tillämpa  "spanish constitution" till Katalonien. De vill ha en folkomröstning om självständighet när ingen röstar i regionala val i Katalonien, endast brukar  rösta en 55%, ej nationalister brukar inte rösta.
För 5 år sedan gjorde Katalanerna en inofficiell självständighet folkomröstning och röstade endast 20% av katalaner  ;).

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #70 skrivet: fredag 28, mars 2014, 10:24:39 »
Rätta mig om jag har fel, men visst är det Catalunya som är den rikaste delen av "Spanien" och därför deras irritation då dom är tvungna att betala för dom mindre välbemedlade regionerna ?

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 695
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #71 skrivet: fredag 28, mars 2014, 11:10:54 »
Katalonien ska inte ha en folkomröstning om självständighet på dagordningen och katalaner vet det. De behöver pengarna och  marknaden från resten av Spanien och dessutom den ända som spanjorer behöver göra är att tillämpa  "spanish constitution" till Katalonien. De vill ha en folkomröstning om självständighet när ingen röstar i regionala val i Katalonien, endast brukar  rösta en 55%, ej nationalister brukar inte rösta.
För 5 år sedan gjorde Katalanerna en inofficiell självständighet folkomröstning och röstade endast 20% av katalaner  ;).

arevaco, jag vill inte kritisera din svenska.
Din svenska är mycket bättre än min spanska!

Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar.
Anser du att Katalonien inte har laglig rätt att rösta om självständighet?
Eller menar du att majoriteten av katalaner kommer att rösta nej?

Jag är mycket intresserad men helt okunnig i frågan.
Allt jag vet har jag läst på http://en.wikipedia.org/wiki/Catalan_self-determination_referendum

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2189
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #72 skrivet: fredag 28, mars 2014, 11:34:47 »
Varje år betalar katalanerna mellan 12 och 14 miljarder euro mer i skatt till den spanska staten än vad de får tillbaka. Men samtidigt har regionen blivit den mest skuldsatta i hela Spanien.

Citat från kristenssons länk:

"En opinionsundersökning i mars i Katalonien visade att 59,6 procent av befolkningen vill ha självständighet från resten av Spanien och vill att deras region blir en ny stat i Europa.

Den autonoma regionen Katalonien med en befolkning på 7,5 miljoner står för omkring en femtedel av landets BNP och en fjärdedel av dess skatter. Den allmänna opinionen menar att regionen kommer att stå mycket bättre ekonomiskt om de avskiljer sig från Madrid."

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
« Svar #73 skrivet: fredag 28, mars 2014, 11:50:50 »
Rätta mig om jag har fel, men visst är det Catalunya som är den rikaste delen av "Spanien" och därför deras irritation då dom är tvungna att betala för dom mindre välbemedlade regionerna ?

Under Francos tiden var den första for att Franco bosatt där alla industrier men nuförtiden är Madrid mellan annan regionen den rikaste plats och Madrid betalar 3 gånger mer än Katalonien. I alla fall är inte Madrid eller Katalonien som betalar skatten utan invånare som bor där .  Man måste veta att 75 % av  invånare som bor i Madrid eller Katalonien har sin ursprung från resten av Spanien, sina föräldrar kom från andra regionen under 60 talet för att jobba där.  Franco regeringen satt alla investeringar till Katalonien under 60 - talet men när demokrati kom katalaner var rädd att förlora sina privilegier som Franco gav dem(protektionist market) och alla  katalanska industriella bourgeoisie såg lösningen i nationalismen. Katalonien har den högsta skulden mellan alla regioner i Spanien. Om Spanien inte finansiera Katalonien och ger dem 15.000.000 euro Katalonien kommer inte att  kunna betala tjänstemän, skolor, sjukhus, etc.  nästa sommar och de kommer att gå till konkurs.  Detta är orsaken till självständighet hot, de är  i konkurs för sina korrupta politiker med sina bankkonton i Schweiz, Argentina, Andorra och Gibraltar.
Förresten när en katalansk rösta i den nationella valet hans röst är värd tre eller fyra gånger mer än min röst för att jag är inte från Katalonien eller jag bor inte i Katalonien: en röst från Katalonien räknas minst  för 3 mellan en röst från andra region räknas för 1........

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
« Svar #74 skrivet: fredag 28, mars 2014, 12:09:25 »

arevaco, jag vill inte kritisera din svenska.
Din svenska är mycket bättre än min spanska!

Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar.
Anser du att Katalonien inte har laglig rätt att rösta om självständighet?
Eller menar du att majoriteten av katalaner kommer att rösta nej?

Jag är mycket intresserad men helt okunnig i frågan.
Allt jag vet har jag läst på http://en.wikipedia.org/wiki/Catalan_self-determination_referendum

Jag vill säga att de kan rösta tillsammans men alla spanjorer som säger laget enligt Spanska Konstitution, en konstitution som 95 % katalaner röstade "JA". Katalanska självständighet är en blufff!! och jag är helt säker att de flesta katalaner skulle rösta "Nej" för ungefär en 80 %. Det är många som tycker att  om Spanien frågade om Katalonien självständighet till resten av Spanien  det skulle vinna  "JA" och Katalonien skulle vara själständiga, vi är trötta på dem. Många företag har börjat att flytta från Katalonien till andra regioner för att många spanjorer köper inte längre produkter som har varit tillverkad i Katalonien för att spanjorer tycker att katalaner är osolidarisk. De vill inte betala skatten för att hjälpa de fattiga regioner som får eller fick inte  så mycket investeringar som dem. Den sista företag som har lämnat Katalonien var Coca-Cola så  Madrid fick Coca Colas huvudkontor.
« Senast ändrad: fredag 28, mars 2014, 12:11:55 av arevaco »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes: 1oz Guld Maple Leaf 50 dollar Elisabeth II by TheHun
lördag 18, januari 2025, 18:26:12

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
fredag 17, januari 2025, 18:42:40

Guldinvestering? by lundis
torsdag 16, januari 2025, 14:31:45

Monetary Metals - Investera och få ränta med Guld/Silver innehav?! by sputnik
torsdag 16, januari 2025, 08:37:37

silvermynt köpes by Spade
måndag 13, januari 2025, 12:04:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by glimbert
fredag 10, januari 2025, 21:11:59

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Krippa
torsdag 09, januari 2025, 22:45:17

Köpes: Kookaburra silver 1 oz 2023 + 2024 by Frederyck
torsdag 09, januari 2025, 10:23:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 09, januari 2025, 10:06:41

Bad jokes. by Tyr
tisdag 07, januari 2025, 20:16:36

Ny medlem! by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:39

Ny medlem by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:20

Ny medlem StackingNick by zodiac
tisdag 07, januari 2025, 16:19:08

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
söndag 05, januari 2025, 13:55:37

GOTT NYTT ÅR by DEScypher
fredag 03, januari 2025, 16:11:15