Författare Ämne: Paranoia, värdesäkring eller samlarvärde  (läst 1044 gånger)

Inloggad vallenato

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 0
Paranoia, värdesäkring eller samlarvärde
« skrivet: lördag 08, december 2018, 22:44:12 »
Hej på er! Ny medlem här!
Passar på att presentera mig och ställa några frågor.

Jag är en helt vanlig småbarnsfarsa från västkusten som fått lite tankar på guld och silver. Upprinnelsen till detta kom tidigare, för några år sedan fick jag idén att det vore bra att ha lite av värde hemma om ekonomin gick i drickat. Efter att ha sett en youtubevideo med Henrik Jönsson (denna: https://www.youtube.com/watch?v=hyt3PZjAVkU) tänkte jag att nu, nu är kanske tiden inne att dra igång.

Mina tankar är kanske lite paranoida. Men jag tror inte att en lågkonjunktur är helt långt borta. Och jag läser lite för många rubriker om att det skulle kunna bli smärtsamt för att det skall vara trevligt. Har ett litet aktie/fondkapital (under 100k totalt) som jag tänkte omvandla. Majoriteten tänkte jag lägga om till fonder med låg risk, men även ta ut lite av det för att köpa fysiskt silver och guld för. Som första beställning tänkte jag lägga runt 10k, gärna lika mycket silver som guld. Mina frågor till er experter är dessa:

1) Vilka hemsidor/företag rekommenderar ni för smidigt köp?

2) Vilken strategi skulle ni rekommendera om jag investerar lite av barnens sparpengar i fysiskt guld/silver? Samlarmynt eller t.ex. silvertackor?

3) "Bäst" att köpa just nu, silver eller guld?

4) Spelar det någon större roll för mig vad jag köper i mitt läge? Jag har inte för avsikt att börja samla på olika mynt. Om jag vill säkra mina pengar i t.ex. fysiskt silver, skall jag köpa en silvertacka eller är det värt att köpa mynt? Många av samma, eller flera olika?

Ja, det var lite av mina tankar just nu! Orkar ni svara på någon av frågorna (eller rentav flera?) så blir jag mäkta tacksam! :)

Utloggad JL_GBG

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 8
SV: Paranoia, värdesäkring eller samlarvärde
« Svar #1 skrivet: söndag 09, december 2018, 00:01:10 »
Här har du ytterligare en farsa från väskusten.

Välkommen till ädelmetall gemenskapen !
Du ska veta att du är helt rätt ute i dina tankar, ädelmetaller behövs som värdebevarande tillgångar i den oundvikliga lågkonjunktur som är på ingång.
Tyvärr är vi endast en bråkdel av befolkningen som kommit till den insikten.

Du hittar svaren på dina frågor om du kikar igenom lite inlägg här på forumet.

Köp en blandning av silver och guld.
Guld är den historiskt säkra värdebevararen, silver är i nuläget oerhört undervärderat i jämförelse med guld.
Kör med säkra kort, d.v.s. de vanligaste mynten typ American Eagles, China Panda, Maples, Philharmonics.
Betala inte något extra för s.k. samlarmynt, utan kör med billigast möjliga bullionmynt.

För ca 10k skulle jag köpa en tub med silvermynt, t.ex. 25 * 1 oz Maples, samt ett 1/2 oz guldmynt.
Var inte rädd för att handla från utländsk leverantör, det blir billigare än svenska leverantörer.
Samt snabbare leverans.
Mynten är försäkrade tills de levererats till dig.

Tänk på fraktkostnadens andel av köpet, kanske bättre att köpa för 20k för att få ner fraktkostnadens andel av totalkostnaden.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 272
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #2 skrivet: söndag 09, december 2018, 00:26:55 »
Hej! Välkommen!

Viktigast vad gäller investerandet är tidshorisonten och avgifterna. Har du lång horisont så försök inte tajma marknaden. Våga ta risk, men sprid riskerna. Aktier/aktiefonder, sparkonto, guld, kanske fastigheter i någon form. Tidigare sa man även räntefonder men de kommer inte ens i teorin att kunna ge vettig avkastning idag, då räntemarknaden är än mer dopad än aktiemarknaden.

1) Vilka hemsidor/företag rekommenderar ni för smidigt köp?

Goldsilver.be för silver (obefintlig/otrevlig support har vissa rapporterat, men priserna är svårslagna). För guld rekommenderar jag här på forumet, eller sajter rekommenderade av folk på forumet. Många har talat väl om Auragentum, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Gold.de har prisjämförelser för olika mynt/tackor och recensioner av sajter.

2) Vilken strategi skulle ni rekommendera om jag investerar lite av barnens sparpengar i fysiskt guld/silver? Samlarmynt eller t.ex. silvertackor?

Billigast metall vinner. Att köpa på samlarvärde kräver kunskap. Sen kan man ju köpa nåt för att det är fint men då ska man vara ärlig med sig själv att det är det man gör :) Silver köper du från utlandet, då det är momsbelagt i Sverige.

3) "Bäst" att köpa just nu, silver eller guld?

Guld. Silver är inte tillräckligt ovanligt för att fungera som valuta, och används i högre grad för en massa andra tillämpningar, vilket gör att silverpriset kan drivas av saker som t ex konjunktur eller teknisk utveckling. Vill du spekulera så kanske silver är kul men vill du ha en försäkring så är det guld som gäller. Men lite av varje kan ju vara rimligt.

4) Spelar det någon större roll för mig vad jag köper i mitt läge? Jag har inte för avsikt att börja samla på olika mynt. Om jag vill säkra mina pengar i t.ex. fysiskt silver, skall jag köpa en silvertacka eller är det värt att köpa mynt? Många av samma, eller flera olika?

I början så vill man kanske känna sig fram lite och testa lite olika grejer. Annars tycker jag billigast per gram vinner, men stora mynt/tackor kan vara svårare att sälja och kanske även att förklara för skatteverket. 1oz guld är ofta en bra kompromiss, men personligen började jag med mindre tackor och mynt. Personligen gillar jag maple leafs. Mynt kan vara roligare att äga för man får ta på dom. Mina tackor bara ligger där i sina plastfodral och hånar mig :)
« Senast ändrad: söndag 09, december 2018, 00:30:24 av cyber »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 741
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #3 skrivet: söndag 09, december 2018, 08:49:34 »
Hej och välkommen

Jag håller i stort med föregånde talare!

Vad gäller silver så hade jag köpt mynt, 1oz i form av ASE, Maple leaf, Philharmonic eller Kangaroo. Vilken som är mest gångbar tvistar de lärde om, jag har ett par rör av varje vilket iof kan göra det lite svårare att sälja en dag då alla har olika preferenser. Välj den som tilltalar dig mest eller testa dig fram, alla går att sälja till ett rimligt pris.

När det kommer till guld så spelar det inte lika stor roll om det är som försäkring, allt guld går att sälja oavsett sort och storlek. Det handlar nog snarare om att inte betala för mycket, jag skulle rekommendera att titta på guld som kostar från spot till spot+5%. Betalar du mer så får du svårt att hämta hem det igen om du inte hittar rätt köpare.

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 768
  • Affärsomdömen: 85
« Svar #4 skrivet: söndag 09, december 2018, 12:39:37 »
Hej och välkommen till forumet

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1656
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #5 skrivet: söndag 09, december 2018, 13:04:18 »
Mitt simpla råd är att köpa fyra full sovereigner. Kostar ca tioK. Oftast mest guld för pengarna.

Varmt välkommen till oss!  :)

Inloggad jumu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 124
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #6 skrivet: söndag 09, december 2018, 13:50:32 »
Välkommen hit! Skulle också rekommendera guld. För ca tio papp är 4 st Sovereigner en bra kombo som Birka säger. Eller 2x10g + 1x5g tackor som hamnar en bit under tio papp. Guld har jag köpt hittills utan problem av svenska leverantörer som Guldcentralen och Nordic Gold Trade. Sovereigns finns i otal kopior och rena förfalskningar, läs på här på forumet, säkrast att handla från större leverantörer. Tackor finns mängder olika, jag köper gärna cirkulerade så länge de är i originalpackning och av känd leverantör. Ett 1oz Maple leaf guldmynt är fint också för strax över dom pengarna. Lycka till!

Inloggad vallenato

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: söndag 09, december 2018, 22:56:14 »
Tackar för alla svar! Klart sjyst av er! Måste säga att det är ovanligt att få sådan god respons på nätet nu för tiden. Det skall ofta gå fort och blir korthugget, men ni har verkligen tagit er tid att svara utförligt. Imponerad!

Min fru är nog lite trött på mig nu misstänker jag. Hela dagen idag har jag, inspirerad av era svar, babblat med henne. Eller kanske snarare, till henne. Hon har inte orkat svara så mycket...   ;D

Funderar i dessa banorna nu:

Sälja av lite högriskaktier, köpa fysiskt guld för ca 10k och silver för ca 5k. Silver är kul som spekulation och för att det blir lite mer konkret av det. Ett guldmynt... är väl kul. Men många mynt är roligare, även om de så är i silver. :)

Sälja av lite av barnens högriskaktier som jag har på spekulation och lägga på silver, möjligen någon liten guldbit också. Totalt ca 10k vardera. Horisonten är minst 10 år där, så köp & glöm, typ.

Sedan tänkte jag vikta om aktierna/fonderna. Från högrisk till lågrisk. Hittade en fond som rekommenderas någonstans, Pacific Precious (https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/666676/pacific-precious-a).

Jag får ta tillfället i akt och investera i ett värdeskåp som är brandklassat. Något jag tänkt på länge för viktiga papper, hårddisk och liknande. Lika bra att köpa nu och bulta fast i golvet nånstans. :)

Hm. En fundering till. Själva förvaringen - i värdeskåpet. Finns det några sjysta pärmar där man förvarar sina mynt eller lägger man dem i nån matlåda i plast från IKEA där de ligger och skramlar?  ;D

Vidare synpunkter, funderingar eller kritik tas gärna emot!

Utloggad JL_GBG

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #8 skrivet: söndag 09, december 2018, 23:21:36 »
Ja, då halkar du in på nästa område.
När man nu köpt, hur förvarar man härligheten....
I ett normalt hem finns massor med bra ställen som i princip är omöjliga för en inbrottstjuv att upptäcka.
Det blir väl lite jobbigt först när du köpt ett flertal tuber med silvermynt.

Har ditt bankkontor bankfack ?
Visst drabbas du av en årskostnad på några hundralappar, men ett bra värdeskåp kostar också pengar.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: söndag 09, december 2018, 23:26:48 »
Jag kör med matlåda, det är som att du redan känner mig :)

Men på allvar: Silvermynt kommer i rör (oftast om 20 eller 25), och jag låter dem ligga kvar där (efter man tagit ut och tittat på dom förstås :). Guldmynt förvaras med fördel i kapsel (de med lite lägre guldhalt är hårdare och tål att ligga löst i en plastficka typ).
« Senast ändrad: söndag 09, december 2018, 23:48:42 av cyber »

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 630
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #10 skrivet: söndag 09, december 2018, 23:40:07 »

Inloggad sff123

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: söndag 09, december 2018, 23:41:34 »
Jag kör matlåda i värdeskåp, det är som att du redan känner mig :)

Men på allvar: Silvermynt kommer i rör (oftast om 20 eller 25), och jag låter dem ligga kvar där (efter man tagit ut och tittat på dom förstås :). Guldmynt förvaras med fördel i kapsel (de med lite lägre guldhalt är hårdare och tål att ligga löst i en plastficka typ).
Vart har du maten  :D :D :D

Inloggad sff123

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: söndag 09, december 2018, 23:49:47 »
 :) en variant till många varianter

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: söndag 09, december 2018, 23:51:12 »
Vart har du maten  :D :D :D

Jag har slutat med mat, för att få mer pengar till att köpa guld...

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 741
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #14 skrivet: måndag 10, december 2018, 08:20:50 »
Många ggr kan man köpa med tomma tuber för förvaring om man köper udda antal.
https://goldsilver.be/en/tubes/351-tube-maple-leaf.html

Köper man rätt antal 20/25 beroende på sort så kommer dom i tub.

För de mynt som kommer i kapsel finns lite olika varianter, en bricka tex
https://goldsilver.be/en/accessories/182-tray-for-15-coins-panda-or-kookaburra.html
Kookaburra och Lunar tex kommer kapslade och inplastade i rulle om 20 och många föredrar att köpa dem så även begagnade.

Jag förvarar mycket i Air-tite tuber, jag har köpt både kapslar och Air-tite tuber av bosse här på forumet
http://www.agpanda.se/kopessaljes/
Jag tror han har en egen tråd här på forumet och han brukar fråga innan han beställer från USA om någon vill ha något

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by august
Idag kl. 09:20

Onecoin. by Ritva
Igår kl. 23:18

AVSLUTAD: 1 Tub med 25x 1 Oz Maple Leaf 2012 (SÄNKT PRIS) by Saiifo
Igår kl. 15:54

[SÄLJES] 80%-iga Svenska 2-kronor, totalt 3 kg finvikt finns, fri frakt. by MrLibertad
Igår kl. 10:09

Månadsblogg över ett års ackumulering av PM by Ritva
lördag 15, december 2018, 19:32:06

Guld till barnen by sff123
lördag 15, december 2018, 18:07:21

Säljes: 10kr 1972, samlarmynt, medaljer, till strax över spot by Micromax
lördag 15, december 2018, 12:18:39

Goldsilver.be by Stitch
lördag 15, december 2018, 08:50:47

Andra nya medlemmen 2014? by toblov
fredag 14, december 2018, 15:08:54

Julerbjudande: Dragon & Phoenix proof 2018 /Lunar 2 Rooster 2oz by Ritva