Författare Ämne: Funderingar kring silver  (läst 22225 gånger)

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
SV: Funderingar kring silver
« Svar #15 skrivet: söndag 11, november 2018, 17:41:01 »
Jag ser främst ädelmetaller som en värdebevarare.
Själv tror jag vi kommer få se en mycket högre inflation framöver och en börs som kommer att tappa halva sitt värde, då är ädelmetaller en bra investering.
Att bli rik på att handla med ädelmetaller tror jag är svårt.

Mike Maloney ser jag som väldigt kunnig och seriös. En personlig favorit.

Utloggad Lu

• Silvermedlem
« Svar #16 skrivet: söndag 11, november 2018, 17:54:44 »
Välkommen!

Utloggad Boko

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #17 skrivet: söndag 11, november 2018, 18:01:56 »
>60/40 silver/guld låter det klokt?

Beror ju på vad du betalar för guld/silvret och hur du kan tänka dig att sälja det någongång framöver.. Det finns ju dels spot priset vilket guld/silver handlarna går efter, sen har du ju det "privata" priset, typ forum/tradera osv...  Har du tänkt att kunna plocka ut allt snabbt så är det ju priset hos hadlarn du får räkna med, o isf ligger ju guld betydligt bättre till..

>Dumt att investera en större del av ens kapital?
>Pensionsspara i ädelmetaller? Yey or Ney
>Hur tror man att ädelmetallernas värde i framtid ser ut?

För mig är det iaf ett sparande som känns relativt stabilt och kräver minst kunskap och engagemang och är enkelt att konvertera tillbaka till pengar kontra alternativen (aktier, konst, fastigheter whatever)..  Enklast var ju förr att bara spara kontanter, men sedan verkligheten förändrats så har mitt förtroende för kontanter & digitala bankpengar totalt försvunnigt så jag tar hellre risken med en ev. % förlust med ädelmetaller än o ha pengar.

På banken förlorar man konstant värde pga inflationen, plus vem vet vad myndigheter bestämmer sig o göra framöver, var inte länge sen vi hadde förmögenhetsskatt, och kontanter är ju oerhört hög risk att spara i då knappt ingen vill ta emot dom längre..

>Hur går man tillväga för att sälja större mängder silver till bästa pris?

Sälja här eller på tradera..

>Vilka mynt ska man köpa
>Bara dem med billigast premie? (sprida ut jämt mellan Kangaroo, Maple leaf, Krugerrand och >Philharmonic)

Låter väl smart o köpa dom som är billigast, men o andra sidan skiljer det ju inte mycket så i långa loppet spelar det kanske ingen roll att du gav någon krona mer / uns..  Köp iaf någon av dom kända så blir det lättare om du ska sälja privat..  Själv tycker jag bäst om Brittania & Kangaroo..

>- Är mynt med högre premie en bättre investering?

Nej skulle jag säga om vi pratar bullionmynt, men finns ju dom som gör bra affärer på det också, men då oftast på kort sikt..

>- Endast 1oz?

Desto större mynt/tacka ju mindre premie... MEN o andra sidan får man ju tänka på att man kanske vill kunna sälja av någonting någongång också, så med mindre storlek kan man ju lättare välja hur mycket man vill sälja av, samt finns ju fler potentiella köpare för ett mynt/tacka värt 5000kr än ex 50000kr.
Sedan om man ser bortom investering och mer som hobby så kan det ju vara trevligare o
äga ett fint lite större mynt än en drös mini mynt..

Utloggad Toothpick

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
« Svar #18 skrivet: söndag 11, november 2018, 20:01:40 »
Tack till alla som har svarat, speciellt du Boko som tog för dig nästan alla frågor!  :D

Jag har tagit till mig alla era kommentarer och dem har fått mig att tänka yttligare en gång, vilket uppskattas då man får mer att gå på.

Jag märker att det är mycket att lära i denna bransch, jag beställde boken "Inverseringsguide för silver och guld" av Mike maloney tänkte att det är en start, sen har jag nätet för andra oliktänkade indevider.

Jag är mer osäker på silver nu än innan, men jag tror det blir att köpa 75-100oz från utlandet. Sen när dem har trillat ned i brevlådan ska jag köra på guld, då jag inte vill ligga med förmycket pengar på vifft.
Frågan är om jag ska beställa guldet från utlandet eller tavex/GC, ska kolla upp priserna och ta den slutsatsen, men det blir väl någon vecka bort så.

Jag har däremot fått en tankeställe angående att köpaför 25% av kaptial på en gång, jag kommer inte att göra, inte ännu i alla fall, har läst en del på sidan av forumet och har inte sett någonstans att någon rekommenderar eller själv ligger över 15-20%.

Det var nog de för nu.
Låt inte detta inlägg bli något avslut för tråden, fortsätt gärna att komma med fler ideer, tankar och förslag då det uppskattas otroligt mycket!

//Toothpick

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #19 skrivet: söndag 11, november 2018, 20:39:29 »
kolla gärna på https://www.europeanmint.com/
Mindre strul jämfört med https://goldsilver.be/en/

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #20 skrivet: söndag 11, november 2018, 21:02:44 »

Jag är mer osäker på silver nu än innan, men jag tror det blir att köpa 75-100oz från utlandet. Sen när dem har trillat ned i brevlådan ska jag köra på guld, då jag inte vill ligga med förmycket pengar på vifft.
Frågan är om jag ska beställa guldet från utlandet eller tavex/GC, ska kolla upp priserna och ta den slutsatsen, men det blir väl någon vecka bort så.
Köp guld i Sverige. Etablera en relation med den du köper av då blir det lättare den gång du vill sälja.
Citera
Jag har däremot fått en tankeställe angående att köpaför 25% av kaptial på en gång, jag kommer inte att göra, inte ännu i alla fall, har läst en del på sidan av forumet och har inte sett någonstans att någon rekommenderar eller själv ligger över 15-20%.
När du säger ”25% av kapital” så menar du av existerande tillgångar. Där håller jag med om att ”på en gång” verkar lite väl aggressivt. Men sedan pratar du om total exponering inte över 15-20%. Detta är någonting annat och där finns det många åsikter, även de som argumenterar för större expponering än så. Vad som är rätt för dig kan bara du bedöma. På Youtube rekommenderar jag varmt ”belangp” som lagt upp många sevärda saker. I just detta fall föreslår jag att du letar efter hans videos där han analyserar utfallet av portföljer med olika andel guld (och i någon annan olika andel silver). Oerhört aktuellt relativt dina funderingar.

Men sedan finns det även en tredje andel som du inte berör alls och det är ”andel av rullande sparande”. Dvs hur mycket av ditt framtida sparande vill du lägga på PM (eller ser du detta som en engångsgrej att flytta en viss mängd besparingar till denna sektor och sedan är det klart)?

För att ytterligare komplicera alla avvägningar har du ju dessutom möjligheten att göra din PM-migrering antingen framtung eller baktung, beroende på om du tror att du har bråttom eller ej. Framtung=du vill t ex långsiktigt ha 20% i PM, men känner att det är brått, så du flyttar 30% av ditt kapital men kanske bara 10% av det rullande sparandet tills dess PM sjunkit till målsättningen 20% av totalen. Baktung är givetvis att göra tvärtom.

Utloggad Toothpick

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
« Svar #21 skrivet: måndag 12, november 2018, 18:44:52 »
Bosse68
Har tidigare varit inne på goldsilver.be, gillar sidan men har hört hur det är ang kundservicen. Vet även att dem är postionerade i Belgien.
europeanmint.com däremot så hittade jag inget på deras sida vart dem befinner sig (förutom europa) Vet du vart dem skickar ifrån?

august
Hur menar du med att etablera en relation? Det blir väl som vilken beställning som helst. Eller menar du att det är lättare att sälja tillbaka deras egna produkt?

Ja mybad, menar såklart existerande tillgångar.
Jag kollade upp belangp igår, jag gillade han, ska lyssna mer på honom framöver!
Rullande sparande var nytt, jag tror det blir nu en större beställning och sen känna efter om jag vill köpa mer pö om pö, eftersom jag kommer nog behöva pengar inom snar framtid (bor hemma än)  :)

Förstår inte vad du menar med framtung eller baktung, har försökt googla men hitta inget relaterat, finns det något annat begrepp? Kanske på engelska

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3351
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #22 skrivet: måndag 12, november 2018, 20:22:20 »
Europeanmint.com skickar från Estland.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #23 skrivet: måndag 12, november 2018, 21:01:22 »
Han menar att om du långsiktigt vill ha 20% av ditt sparande i adelmetall så kan du ju köpa för 20%. Men om det är så att du sitter med pengar på kontot nu och inte vill ha dom i tex aktier på börsen eller så så kan du ju gå in med 30 eller retav 40% nu, du blir då framtung, du har flyttat fram ditt sparande i pm. Sen är det upp till dig att spara "ikapp" dig själv så att du får dina 20% i metall, dvs, under en period viktar du ditt sparande så att övriga sparandet växer fortare än ditt sparande i ädelmetall.

jumu

• Gäst
« Svar #24 skrivet: måndag 12, november 2018, 21:10:20 »
Toothpick, en god relation till leverantörer behöver man i alla branscher. Är du en återkommande, pålitlig och resonabel kund finns det alltid utrymme till lite extra goda deals. Ifall det skulle strula blir det sällan problem att reda ut saker.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #25 skrivet: måndag 12, november 2018, 21:12:39 »
Hur menar du med att etablera en relation? Det blir väl som vilken beställning som helst. Eller menar du att det är lättare att sälja tillbaka deras egna produkt?

Se t ex:
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=10978.msg69785#msg69785

Utloggad Lu

• Silvermedlem
« Svar #26 skrivet: måndag 12, november 2018, 21:28:32 »

Se t ex:
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=10978.msg69785#msg69785

Tack för tipset. Detta har jag faktiskt inte tänkt på då jag antagit att de betalar grovt i underpris. Vid en snabb koll så verkar det inte vara så farligt lågt och man kan dessutom känna sig säkrare vid en sådan affär.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #27 skrivet: tisdag 13, november 2018, 10:15:46 »
Jag kollade upp belangp igår, jag gillade han, ska lyssna mer på honom framöver!
Jag tror att det var denna video jag tänkte på. Här jämför belangp alltså utfallet av portföljer med antingen olika andelar aktier resp. obligationer eller olika andelar aktier resp. guld. Resultatet är väldigt intressant och oehört aktuellt om man är orolig för kommande problem på obligationsmarknaden (och även börsen).

Detta är närmast obligatoriskt att titta på om man funderar på att placera mer än kaffepengar i PM. Väl värt tiden.

https://youtu.be/33TWOZ4zfaA

Här är en annan där han även tittar på silver:

https://youtu.be/KWqNTYhGCtU.

Spoiler alert: belangp leder i bevis att baserat på historiskt data så hade det varit både mer lönsamt och mindre riskabelt att ha en betydligt högre andel guld än de 20% som ofta rekommenderas. Och detta alltså baserat på historiskt data över lång tid, inte glädjeräknande på bara perioden 2001-2011 eller så. Och om man idag tycker att stocks and bonds är riskabelt högt värderade och tror på en relativt sett bättre utveckling för guld än historiskt så blir det än mer intressant.

Dock måste man givetvis vara medveten om att utfallet i USD är annorlunda än utfallet i SEK, dock inte nödvändigtvis till nackdel för SEK.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #28 skrivet: tisdag 13, november 2018, 10:49:26 »
Pratas mest om inflation men även deflation är möjligt i dessa dagar och även där har guld/silver en styrka. Även om man köpt för en låg kronkurs sä får du mer för pengarna när kronan är stark om du säljer. Det enda som skulle hota Guld/Silver är en totalomställning till en global krypto, även om globala ö.k just nu lider av en backlash. Sen har vi depression där läget blir mycket klurigare :)

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #29 skrivet: tisdag 13, november 2018, 13:14:58 »
Jag hittade denna video av en slump men jag tycker att den är mycket,mycket bra.
Jag uppmanar hela forumet att se den om ni orkar.
https://www.youtube.com/watch?v=fjhLp8AHAYc
Ni får ha överseende med vargropen i början, han knyter ihop det sen i presentationen.
Mvh Blåkrona

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 23:45

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

-PAUSAD- Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53