Författare Ämne: Guldpreferenser  (läst 24202 gånger)

Utloggad Ritva

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
SV: Guldpreferenser
« Svar #15 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 00:05:05 »
STHF handlar främst för mig att undvikan brödköer vid en verklig finansiell/system-kollaps varav lite hälsosam nivå av vatten och frystorkat kan vara bra att ha tillsammans med några tusen i blandade valörer. Som skrivet ovan så handlar det om att hålla låg profil i kaoset. Gillar att klä upp mig hyggligt även vid vardagstillfällen och med tanke på hur folk halv om halvt attackerat en vid sådana tillfällen på gatan redan idag så är nog hålla låg profil det bästa man kan göra de första turbulenta veckorna.

Om det är en större smäll där infrastruktur ändå fungerar men livet kommer bli grått och kämpigt för några månader eller något år så har jag en liten exit-plan för att ändå må väl under en sådan period.

Utloggad Frassekatt

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Affärsomdömen: 3
SV: Guldpreferenser
« Svar #16 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 08:41:10 »
Hej alla

Appropå preferenser så har jag läst, bla på detta forum, att man i Asien (lite oprecist) tydligen ska föredra guld med hög renhet. Det hävdas att tex amerikanska örnar och Krugerrand inte går att sälja till ett rinligt pris där. Är det någon här som har personlig erfarenhet av detta?

Om detta verkligen stämmer så är det väl något som bör vägas in vid guldköp, särskilt ifall man har sitt guld som någon form av försäkring mot riktigt bistra  tider här hemmavid.

Mvh
F

Utloggad Ritva

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
SV: Guldpreferenser
« Svar #17 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 11:41:38 »
Hej alla

Appropå preferenser så har jag läst, bla på detta forum, att man i Asien (lite oprecist) tydligen ska föredra guld med hög renhet. Det hävdas att tex amerikanska örnar och Krugerrand inte går att sälja till ett rinligt pris där. Är det någon här som har personlig erfarenhet av detta?

Om detta verkligen stämmer så är det väl något som bör vägas in vid guldköp, särskilt ifall man har sitt guld som någon form av försäkring mot riktigt bistra  tider här hemmavid.

Mvh
F

En anledning til att jag bara köper 24k guld om det överstiger 10 gram

mrSju

  • Gäst
SV: Guldpreferenser
« Svar #18 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 12:02:55 »
Hej alla

Appropå preferenser så har jag läst, bla på detta forum, att man i Asien (lite oprecist) tydligen ska föredra guld med hög renhet. Det hävdas att tex amerikanska örnar och Krugerrand inte går att sälja till ett rinligt pris där. Är det någon här som har personlig erfarenhet av detta?

Om detta verkligen stämmer så är det väl något som bör vägas in vid guldköp, särskilt ifall man har sitt guld som någon form av försäkring mot riktigt bistra  tider här hemmavid.

Mvh
F

Vilken är källan till att handlare i asien betalar skit för legerade mynt?

Jag har läst det här på forumet av en medlem endast.

Hittar inget annat. Någon som har koll?

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Guldpreferenser
« Svar #19 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 12:17:12 »
Från någon annan källa som jag inte kan härleda så har jag hört att Sovereigner är populära i Indien.

Utloggad I_am_mine

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: Guldpreferenser
« Svar #20 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 12:28:33 »
Från någon annan källa som jag inte kan härleda så har jag hört att Sovereigner är populära i Indien.


Historien visar iaf att Sovereigns har varit så populära i Indien och Mellanöstern att när man gjorde ett uppehåll i tillverkningen så gjordes det massa kopior för att tillfredsställa efterfrågan.

Utloggad Micromax

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
SV: Guldpreferenser
« Svar #21 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 12:59:36 »
Hej alla

Appropå preferenser så har jag läst, bla på detta forum, att man i Asien (lite oprecist) tydligen ska föredra guld med hög renhet. Det hävdas att tex amerikanska örnar och Krugerrand inte går att sälja till ett rinligt pris där. Är det någon här som har personlig erfarenhet av detta?

Om detta verkligen stämmer så är det väl något som bör vägas in vid guldköp, särskilt ifall man har sitt guld som någon form av försäkring mot riktigt bistra  tider här hemmavid.

Mvh
F

En anledning til att jag bara köper 24k guld om det överstiger 10 gram

Tveksamt om det är rätt strategi att utesluta världens mest spridda investeringsguldmynt:

https://coinweek.com/bullion-report/the-worlds-most-popular-gold-coin/

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Guldpreferenser
« Svar #22 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 13:02:18 »
Hittade denna sida från Singapore. Känns inte som ett ratat mynt. Läs sidotexten. Nytt för mig är också att myntet började präglas redan 1489.

https://www.bullionstar.com/buy/product/gold-sovereign-various

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Guldpreferenser
« Svar #23 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 13:47:27 »
Ja. De föredrar rent eller 96.5% Thaiguld (i thailand).

Jag frågade i Thailand på ett ställe vad de skulle ge för en Krugerrand 1/2 oz. De verkade inte känna till myntet.
De tog prov på den, såg att det var "skrotguld<100% rent" och erbjöd typ 75% av spot. (Kommer inte ihåg exakt procentsatsen.)

/H

Utloggad Micromax

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
SV: Guldpreferenser
« Svar #24 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 14:15:21 »
Men så är det ju överallt, om man gå in på Guldfynd eller Tavex och frågar vad de betalar för en Krugerrand, Kinesisk Panda, tacka eller vad för nåt annat investeringsguld så blir ju svaren vitt skilda. Det måste väl finnas någon seriös bullionhandlare även i Thailand? Kan man ju åtminstone tycka.. :)

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Guldpreferenser
« Svar #25 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 14:32:51 »
Eftersom Thailand aldrig varit koloniserat så tror jag att den låga igenkänningsfaktorn av dessa för oss välkända mynt påverkar premien neråt. Räcker nog med att åka till ett grannland för att få bättre pris.

Utloggad Micromax

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
SV: Guldpreferenser
« Svar #26 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 16:38:13 »
Efter lite googling så verkar det vara uselt med bullionhandlare i Thailand (?!).
Guld med så hög renhet som möjligt verkar va det som gäller om man vill sälja där och då endast för skrotvärdet.. ???

Känns som att det inte är någon bra ide att använda Thailand som preferens för vilket investeringsguld man ska välja.. ;)

Utloggad Ritva

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
SV: Guldpreferenser
« Svar #27 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 17:16:12 »
Hej alla

Appropå preferenser så har jag läst, bla på detta forum, att man i Asien (lite oprecist) tydligen ska föredra guld med hög renhet. Det hävdas att tex amerikanska örnar och Krugerrand inte går att sälja till ett rinligt pris där. Är det någon här som har personlig erfarenhet av detta?

Om detta verkligen stämmer så är det väl något som bör vägas in vid guldköp, särskilt ifall man har sitt guld som någon form av försäkring mot riktigt bistra  tider här hemmavid.

Mvh
F

En anledning til att jag bara köper 24k guld om det överstiger 10 gram

Tveksamt om det är rätt strategi att utesluta världens mest spridda investeringsguldmynt:

https://coinweek.com/bullion-report/the-worlds-most-popular-gold-coin/


Problemet som jag ser det med krugern är det osäkra politiska/kulturella läget i SA just ny. Blodsmyntet eller motsvarande har det väl kallats under bojkotten. Om SA fallerar i inbördeskrig med boerna så har beslutat att förhålla mig aversiv mot krugern.


Utloggad Micromax

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
SV: Guldpreferenser
« Svar #28 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 17:58:54 »
Ok, väver du in etiska värderingar så blir det en helt annan diskussion och den debatten tänker jag inte ge mig in i.
Men kan inte låta bli att slänga ut en fråga som inte har något enkelt svar- var dra gränsen? Är tex Australiens historiska förtryck av aboriginerna anledning till att bojkotta Perth Mints produkter? Eller är Kina ok att handla från, etc, etc.


Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Guldpreferenser
« Svar #29 skrivet: lördag 20, oktober 2018, 18:41:41 »
Jag tycker att man kan dra en gräns vid guldgrävarnas förhållanden i Kongo-Kinshasa. Krigsherrarna tar deras guld och våldtar deras kvinnor. Många dör av de kemikalier de måste använda.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23