Författare Ämne: Guldpreferenser  (läst 19848 gånger)

Utloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 6
Guldpreferenser
« skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 21:00:51 »
Vad köper ni för guld när ni är i köpsvängen? Lunar,pandor, och andra seminumismatiska mynt, eller kör ni mer på äldre svenska och europeiska mynt så som Soveiregns?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
SV: Guldpreferenser
« Svar #1 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 21:09:45 »
Köper numer i huvudsak 1 pf Sovereigner. Ger mest guld för pengarna och mycket gångbart.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #2 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 21:20:28 »
Även jag köper mest sovereigns då jag tycker dom är väldigt gångbara.
Nu senast köpte jag en 4 dukat för jag var sugen på något större men hade inte pengar till en hel OZ

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1824
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #3 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 21:21:50 »
Allt för då har jag garanterat köpt något rätt :) Bulletproof :D

Utloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 21:42:18 »

Så olika varje gång? vad du är sugen på vid tillfället alltså

mrSju

• Gäst
« Svar #5 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 21:51:18 »
Nuförtiden köper jag endast legerade guldmynt.

guldtjugor, krugerrand, sovereign, eagle.

Vill kunna fingra och pilla okontrollerat och göra mina egna hundraprocentiga äkthetskontroller utan att vara rädd för att förfula mynten med repor eller fingeravtryck.

Jag litar inte på att andra har koll på alla inplastade kopior som cirkulerar i andrahand i tron att dem är äkta.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #6 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 22:03:23 »
Jag föredrar så stora, pressade tackor som möjligt med fokus på tjockleken, just nu pamp. Ligger fint i våfflan. Bygger framåt på en näve Sovereigns som ”fickpengar” och har fördelen att de är lätta att slänga på en silverbeställing när utrymme finns i budgeten.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 22:05:00 »

Så olika varje gång? vad du är sugen på vid tillfället alltså
Sanning med modifikation har självklart en bas 80%
Men är det t.ex 999 guld och runt spot så why not.
Självklart ligger det vanligaste i botten typ investeringsguld tackor, kruger, och 9999 oz typ wiener maple etc.
Har blivit en drös sovisar och 20 frangar på sista tiden.
Men för att bevisa min tourettes så köpte jag samlingen världens minsta guldmynt bra pris 999 guld (guld e guld)
och med en bred spridning så finns det oftast någon köpare vid rätt tidpunkt.
Annars får jag väl skicka iväg plocket och göra en dörrstopp av det inte alla som har :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2093
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #8 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 22:08:30 »
Vad köper ni för guld när ni är i köpsvängen? Lunar,pandor, och andra seminumismatiska mynt, eller kör ni mer på äldre svenska och europeiska mynt så som Soveiregns?
Jag är väldigt mycket opportunist. Får jag ett bra erbjudande så är det bra att ha pengar till hands. Jag har t ex berättat här på forumet om affärer på språng till flyget i främmande länder och det är absolut så att förhandlingspositionen blir mycket bättre med en handlare som sålt mynt till mig flera gånger tidigare och vet att jag bara slår till när det blir tillräckligt bra. Jag har vårdat relationer med flera handlare i snart tio år och det ger utdelning, åtminstone ibland.

Nackdelen är att stacken lätt blir rätt brötig. Detta försöker jag begränsa genom att sälja av sånt som jag inte längre tycker att jag behöver.

Det betyder dock inte att jag ser dessa affärer som misstag utan jag ser ett egenvärde i att ha ägt och kramat många udda mynt även om jag inte längre har dem kvar (givet att förlusten är begränsad). Det går helt enkelt inte att köpa ett mynt över disk som man nyss inte hade en aning om att man skulle bli erbjuden om man inte har koll. Koll får man genom att pyssla fysiskt med många olika sorters mynt. Priset är en del tid och i en usel marknad en del förluster. Å andra sidan så har jag kul.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 22:16:29 »
Kanske ska nämna en annan diagnos samlar lunarII guld kvart upp till 1oz nästan komplett,
Tigern har jag dubbletter av mitt eget tecken :) och en av dom snyggaste jag vet.
Sen har jag dubbletter av barnens tecken :)
Hästen 1oz jagar jag till rätt pris om någon är manad att sälja :)

Utloggad Wador

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #10 skrivet: torsdag 18, oktober 2018, 22:37:46 »
Köper mest 1oz-mynt typ Maple eller Philharmoniker och ibland 20 francare.

Har ganska stor lust till att lägga tyngdpunkten mer på mindre mynt (sovereign, 20 franc) för eventuella SHTF-scenarion eller om guld/silver skulle bli betalningsmedel igen, men jag är nog för snål.
En annan aspekt jag tvekar på är också hur jäkla mycket en 20 franc skulle vara värd när SHTF. Kanske är t.o.m den för stor för att vara vettig? Just nu är den ju värd 200 pkt mjölk typ.

Just nu bulkar jag mest silver faktiskt och då tycker jag att tackor kan fungera. Dessa tackor är mer spekulation/investering än för att användas vid kris.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2093
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #11 skrivet: fredag 19, oktober 2018, 08:57:22 »
Har ganska stor lust till att lägga tyngdpunkten mer på mindre mynt (sovereign, 20 franc) för eventuella SHTF-scenarion eller om guld/silver skulle bli betalningsmedel igen, men jag är nog för snål.
En annan aspekt jag tvekar på är också hur jäkla mycket en 20 franc skulle vara värd när SHTF. Kanske är t.o.m den för stor för att vara vettig?
Detta med SHTF kommer upp lite då och då och min syn är att det absolut sista man bör göra då är att gå och handla på ICA med ett litet guldmynt.

Det är bara en extremt liten klick av propellerhattar som har köpt guld (eller silver) och skulle det mot förmodan uppstå en situation där guldet blir mycket mer värdefullt (eller SEK betydligt mindre köpkraftigt, pga inflation) då kommer såna där typer med våldstendenser att börja hålla utkik efter personer med guld. Att då flagga genom att hala upp en sovereign i mataffären vore att direkt be om påhälsning nattetid.

Det finns en klassisk beskrivning av vilka roller som ”pengar” skall ha: ”unit of account”, ”medium of exchange” samt ”store of value”. PM har en gång fyllt alla tre rollerna, men att tro att detta skall inträffa igen tror jag vore att bedra sig (men vad vet jag). Framför allt så är jag fullständigt övertygad om att rollen som ”medium of exchange” även i framtiden kommer att vara någonting elektriskt/digitalt (typ plastkort, kryptos, e-kronor, etc).

Store of value är det jag tror på för PM och det innebär att skulle SHTF, fiat krascha eller Mad Max återuppstå (or all of the above) så bör man helt sluta med att pilla på PM under kaoset. Låt stacken ligga orörd tills det har blivit lite lugn och ordning och när ni sedan gräver upp den så kommer den att var värd mer än när ni grävde ner den. Då kan ni ta en del av den till banken och växla in mot dagens balopas som kan används på ICA.

Det sagt är inte SHTF mitt primärscenario utan jag hoppas fortfarande att knäppskalen som bestämmer skall reda ut detta (om än sannolikt med en rejäl nedskrivning av köpkraften hos fiat). Men oavsett hur det blir kommer kombinationen av store of value och noll tredjepartsrisk att vara en väldigt attraktiv kombination.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #12 skrivet: fredag 19, oktober 2018, 10:32:41 »
En annan aspekt jag tvekar på är också hur jäkla mycket en 20 franc skulle vara värd när SHTF. Kanske är t.o.m den för stor för att vara vettig?
Detta med SHTF kommer upp lite då och då och min syn är att det absolut sista man bör göra då är att gå och handla på ICA med ett litet guldmynt.

Det är bara en extremt liten klick av propellerhattar som har köpt guld (eller silver) och skulle det mot förmodan uppstå en situation där guldet blir mycket mer värdefullt (eller SEK betydligt mindre köpkraftigt, pga inflation) då kommer såna där typer med våldstendenser att börja hålla utkik efter personer med guld. Att då flagga genom att hala upp en sovereign i mataffären vore att direkt be om påhälsning nattetid.

Det finns en klassisk beskrivning av vilka roller som ”pengar” skall ha: ”unit of account”, ”medium of exchange” samt ”store of value”. PM har en gång fyllt alla tre rollerna, men att tro att detta skall inträffa igen tror jag vore att bedra sig (men vad vet jag). Framför allt så är jag fullständigt övertygad om att rollen som ”medium of exchange” även i framtiden kommer att vara någonting elektriskt/digitalt (typ plastkort, kryptos, e-kronor, etc).

Store of value är det jag tror på för PM och det innebär att skulle SHTF, fiat krascha eller Mad Max återuppstå (or all of the above) så bör man helt sluta med att pilla på PM under kaoset. Låt stacken ligga orörd tills det har blivit lite lugn och ordning och när ni sedan gräver upp den så kommer den att var värd mer än när ni grävde ner den. Då kan ni ta en del av den till banken och växla in mot dagens balopas som kan används på ICA.

Det sagt är inte SHTF mitt primärscenario utan jag hoppas fortfarande att knäppskalen som bestämmer skall reda ut detta (om än sannolikt med en rejäl nedskrivning av köpkraften hos fiat). Men oavsett hur det blir kommer kombinationen av store of value och noll tredjepartsrisk att vara en väldigt attraktiv kombination.

Guld har ju använts framgångsrikt i historien när man har behövt fly ett land. Det kanske kan hända igen även om jag ser det som osannolikt att vi skulle behöva överge norden nån gång snart.

Jag skaffar mindre mynt av typen Sovereign av den anledningen att jag uppfattar dom som mest likvida.

Utloggad Wador

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #13 skrivet: fredag 19, oktober 2018, 11:51:25 »

Det är bara en extremt liten klick av propellerhattar som har köpt guld (eller silver) och skulle det mot förmodan uppstå en situation där guldet blir mycket mer värdefullt (eller SEK betydligt mindre köpkraftigt, pga inflation) då kommer såna där typer med våldstendenser att börja hålla utkik efter personer med guld. Att då flagga genom att hala upp en sovereign i mataffären vore att direkt be om påhälsning nattetid..

SHTF är ju inte särskilt sannolikt, men man vet aldrig. Tvivlar på att ICA finns kvar i ett sådant scenario. Däremot, om priset per gram var lika för små och stora mynt så är det ju bättre att köpa småmynt "ifall att".

Det finns nog även lindrigare SHTF-fall. Exempelvis ifall Sverige skulle bli kontantlöst och någon typ av registrerad e-krona skulle dyka upp. Då tror jag att många, även vanligt folk, skulle gå över till andra valutor eller betalningsmedel. Det skulle kunna vara Euro, Dollar eller guld och silver. Åtminstone i affärer F2F.

Det här är kanske lite OT...

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: fredag 19, oktober 2018, 16:24:23 »

Guld har ju använts framgångsrikt i historien när man har behövt fly ett land. Det kanske kan hända igen även om jag ser det som osannolikt att vi skulle behöva överge norden nån gång snart.

Jag skaffar mindre mynt av typen Sovereign av den anledningen att jag uppfattar dom som mest likvida.
Seriöst naturkatastrof mayby i annat fall finns det nog inget land att fly till :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka (udda och unik) by mega_n
Idag kl. 14:41

[Säljes] 25st 5kr 1935 by Grimi
Idag kl. 08:50

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 00:57

Bilder på silver. by Fantom
Idag kl. 00:52

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
Igår kl. 11:16

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Sarek
måndag 03, februari 2025, 10:05:11

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51

Den amerikanska heraldiska örnen. Konspirationer... by Philip
lördag 25, januari 2025, 22:53:51

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
lördag 25, januari 2025, 11:44:44