Författare Ämne: Rolexklockor istället för pengar på banken?  (läst 15905 gånger)

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
Rolexklockor istället för pengar på banken?
« skrivet: tisdag 01, maj 2012, 22:23:34 »
Jag funderar på att köpa en eller ett par begagnade rolexklockor i runt 20.000-35.000kr klassen. Är det någon som har koll på om detta kan vara ett vettigt köp? Kommer jag få tillbaka mina pengar när jag säljer dom om 10år?

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
SV: Rolexklockor istället för pengar på banken?
« Svar #1 skrivet: tisdag 01, maj 2012, 22:59:30 »
Jag funderar på att köpa en eller ett par begagnade rolexklockor i runt 20.000-35.000kr klassen. Är det någon som har koll på om detta kan vara ett vettigt köp? Kommer jag få tillbaka mina pengar när jag säljer dom om 10år?

Beror på vilken modell av Rolex, vissa går ner i värde och andra ökar då dom har samlarvärde i sig men då räcker inte 35k.

Varför inte lägga dom på ädelmetaller istället? Lättare att få sålt än en Rolex och även garanterat större chance att få ut något utav det än en Rolex.

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: tisdag 01, maj 2012, 23:03:47 »

Beror på vilken modell av Rolex, vissa går ner i värde och andra ökar då dom har samlarvärde i sig men då räcker inte 35k.

Varför inte lägga dom på ädelmetaller istället? Lättare att få sålt än en Rolex och även garanterat större chance att få ut något utav det än en Rolex.

Lite "roligare" att kompletara sitt samlande av ädelmetaller. Den kan man ju varsamt använda under tiden..

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #3 skrivet: onsdag 02, maj 2012, 01:34:35 »
Lite "roligare" att kompletara sitt samlande av ädelmetaller. Den kan man ju varsamt använda under tiden..

Ok, jo förståeligt då men vad jag vet så är det inte värt det. Hittar du någon för ett redigt klipp pris så kan du ju köpa den för att du vill ha en Rolex men att få ut mer av en här är svårt. Sikta på något som Seadweller 16660:an, en som är relativt billig och som går upp i värdet.

Ska dock sägas att det var länge sedan jag följde klockmarknaden så någon som är uptodate kanske säger något annat.

Utloggad Lukas

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: söndag 22, juli 2012, 13:53:38 »
Ska du investera i Rolex klockor så håll dig helt och hållet till stål klockorna, aldrig hel eller halv guld.
Sport modellerna står sig bra i pris.
Hör av dig om du ska köpa, jag är har varit fast i klockträsket i mist 20 år...

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #5 skrivet: söndag 22, juli 2012, 19:58:26 »
Generellt sett tror jag man skall vara försiktig att se på specifika objekt vars popularitet kan förändras över tid som investering. Är du intresserad av klockor och gillar Rolex skall du givetvis handla men tänk på att Rolex och speciellt vintage Rolex är väldigt inne just nu. Vem vet hur det är om 10 år? Historien är kantad av objekt som varit populära med en stigande prisspiral för att sedan tyna bort för att nästa generation inte alls har samma intresse. Ta kopparföremål för 20-30 år sedan och jämför med priser idag. För 10-20 år sedan stod priserna för gamla leksaker typ Dinky Toys, Märklin mm på topp. Inte alls samma prisnivå idag. Nej, Rolex, konst, japanska leksaksbilar i tunnplåt från 50-talet, eller vad det nu kan vara, skall man köpa för sin passion skull. Sen om det blir en bra affär är bara bonus. Har du en passion för Rolex så handla på och tänk inte på vad dom är värda om 10 år. Det kan ingen veta.
« Senast ändrad: söndag 22, juli 2012, 20:22:43 av Goldfinger »

Utloggad Micke Jansson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: söndag 26, augusti 2012, 12:14:30 »
Kul att jag lyckades hitta den här tråden, klockor är ett av mina stora intresseområden.

Kan bara instämma i/bekräfta de råd du redan har fått, det går mycket trender i klockor och svårt att avgöra vad som står sig bra om 10 år. En vintage Rolex från krigsslutet som idag går för sexsiffrigt kan vara värd femsiffrigt om 15-20 år. Klockor som står sig i värde (och ökar) är möjligen exceptionella ur, begränsade utgåvor av äldre ur som t ex Panerai Egiziano kan man nog räkna som en trygg investering men fortfarande är det en klump stål som kräver att du hittar någon annan som också är villig att lägga 250k på en klump stål. Det är en begränsad marknad och dessutom en marknad som dräller av förfalskningar, väl gjorda förfalskningar dessutom. Du bör vara rejält insatt innan du ger dig in på dyrare objekt.

Klockor ska nog inte ses som en investering - i något läge. Jag vet flera som försökt sig på spekulation med förlust som resultat. Att däremot köpa en Certina New Art quartz eller liknande i guld under spot är ju förstås alltid en bra affär.  :P

Avslutningsvis... Om du gillar Rolex så är det klart att du ska köpa dig en Rolex och då den modell du gillar - utan tanke på framtida värdeutveckling.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Idag kl. 09:06

Säljes: 2 Dukat 1963, efterprägling av Ferdinand Karl 2 1642 by amadeus
Igår kl. 12:03

AVSLUTAD: guldmynt 20 francs Leopold I by zodiac
söndag 20, april 2025, 16:52:32

Monero by glimbert
lördag 19, april 2025, 17:57:36

Glad Påsk alla forumiter! by august
lördag 19, april 2025, 12:53:43