Författare Ämne: Månadsblogg över ett års ackumulering av PM  (läst 13418 gånger)

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 173
  • Affärsomdömen: 11
SV: Månadsblogg över ett års ackumulering av PM
« Svar #15 skrivet: torsdag 11, januari 2018, 23:57:03 »
Jag tycker det är en god idé att handla månadsvis. Svårt att hålla intresset uppe om man buffrar pengar i flera månader.

Därimot tycker jag att det vore klokare att köpa enbart guld, (eller silver) istället för 1/10 guld OCH 10 oz silver.
Du investerar väl då runt 3000 SEK i månaden. De kan man hitta roligt prisvärt guld för.

Det är sant som du och Thornado säger men det är svårare att praktisera. Planen utgick i stor grad att gå på silvret och krydda med guld. På något sätt blir jag mer motiverad att köpa båda samtidigt som de där 1/10 inte känns som...ja något riktigt jmf. med en större enhet. Den årsplanen jag lade upp var främst för att ha en tydlig rutin som är skriven i sten och för mig mot målet på bästa sätt - d.v.s det guld/silver-köp som blir av mot risken att något eller båda blir lidande. Jag ser den här fasen just nu som en förberedelsefas till omställningen.

Sammantaget så fungerar det bättre för mig psykologiskt och förmodligen i längden ekonomiskt att köpa båda trots låga volymer efter 1:10 ratio varje månad och det pushar mig att se över ekonomin för att fortsätta med samma ratio fast med större enheter varje månad (som i sin tur ska leda till mål 2).

Kör på efter din plan! Huvudsaken är att man bygger på sin stack, inte hur man gör det.

Oscar II guldfemmor, kanske kunde va nått? 2 gram guld.

Guldkronorna avviker från planen iom. 24 karat och likviditetskriteriet. Ser dem inte på tavex t ex och frågan är vad en spread landar på. Men det är som sagt vägen till 24k i 1 ounce som är huvudmålet så till rätt pris så men där fallerar min kunskap om historiska mynts värde.

Inloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 772
  • Affärsomdömen: 29
« Svar #16 skrivet: fredag 12, januari 2018, 18:51:05 »
Jag tycker det är en god idé att handla månadsvis. Svårt att hålla intresset uppe om man buffrar pengar i flera månader.

Därimot tycker jag att det vore klokare att köpa enbart guld, (eller silver) istället för 1/10 guld OCH 10 oz silver.
Du investerar väl då runt 3000 SEK i månaden. De kan man hitta roligt prisvärt guld för.

Det är sant som du och Thornado säger men det är svårare att praktisera. Planen utgick i stor grad att gå på silvret och krydda med guld. På något sätt blir jag mer motiverad att köpa båda samtidigt som de där 1/10 inte känns som...ja något riktigt jmf. med en större enhet. Den årsplanen jag lade upp var främst för att ha en tydlig rutin som är skriven i sten och för mig mot målet på bästa sätt - d.v.s det guld/silver-köp som blir av mot risken att något eller båda blir lidande. Jag ser den här fasen just nu som en förberedelsefas till omställningen.

Sammantaget så fungerar det bättre för mig psykologiskt och förmodligen i längden ekonomiskt att köpa båda trots låga volymer efter 1:10 ratio varje månad och det pushar mig att se över ekonomin för att fortsätta med samma ratio fast med större enheter varje månad (som i sin tur ska leda till mål 2).

Matte var visserligen min sämsta gren men du köper väl ändå en ratio 1:100? Inte för att jag kan förstå att det spelar nån större roll men bara så att du inte tänkt fel i något för dig viktigt avseende.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #17 skrivet: fredag 12, januari 2018, 19:26:36 »

Matte var visserligen min sämsta gren men du köper väl ändå en ratio 1:100? Inte för att jag kan förstå att det spelar nån större roll men bara så att du inte tänkt fel i något för dig viktigt avseende.

Och jag missade ett jobb p.g.a att jag inte dammade av matte A  :D Du har helt rätt - kalkylen är räknad på att ration skall minska till minst 1:50. Då säljer jag silvret. Historiskt har den varit nere på 1:30 två gånger de senaste 20 åren. Jag tror att ration kommer minska och hoppas på 1:50 inom fem år.

Om man tror på silvret som en prekursor till guld så är det just nu man ska köpa - ration kan bara gå nedåt härifrån. Om den underliggande tillgången förkastas av marknaden så har man iaf. en bra berättelse till barnbarnen.
« Senast ändrad: fredag 12, januari 2018, 19:29:08 av Ritva »

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 391
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #18 skrivet: lördag 13, januari 2018, 08:21:42 »

Och jag missade ett jobb p.g.a att jag inte dammade av matte A  :D Du har helt rätt - kalkylen är räknad på att ration skall minska till minst 1:50. Då säljer jag silvret. Historiskt har den varit nere på 1:30 två gånger de senaste 20 åren. Jag tror att ration kommer minska och hoppas på 1:50 inom fem år.

Om man tror på silvret som en prekursor till guld så är det just nu man ska köpa - ration kan bara gå nedåt härifrån. Om den underliggande tillgången förkastas av marknaden så har man iaf. en bra berättelse till barnbarnen.

Varför kan guld/silver ration bara gå nedåt?

Jag tror på tvärtom.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1137
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #19 skrivet: lördag 13, januari 2018, 12:07:56 »

Om man tror på silvret som en prekursor till guld så är det just nu man ska köpa - ration kan bara gå nedåt härifrån.
Varför kan guld/silver ration bara gå nedåt? Jag tror på tvärtom.
Oavsett vad frågan är så tror jag som ren livspricip helst på tvärtom. I detta fall (framtida GSR) så verkar dessvärre oddsen för den stora krisen fortsätta att öka och skulle den bli verklighet så tror jag som mrSju på stigande GSR.

Men sedan så låter det som att det blandas ihop två olika ratios. SoulCrew talade om förhållandet mellan hur mycket silver jämfört med guld Ritva köper (100x mer silver) medan Ritva talar om det aktuella prisförhållandet.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 684
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #20 skrivet: lördag 13, januari 2018, 20:51:34 »
Just för att silvermarknaden är mindre så tror jag att vid en upptrend i PM så kommer silver att utklassa guld under en kort tid.

När sen intresset börjar falna så kommer silver falla pladask igen. Lite som det alltid har varit historiskt sett.

Hur ration ser ut därefter kan jag bara spekulera i men trenden ser stigande ut

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #21 skrivet: söndag 14, januari 2018, 20:07:41 »
Jag ska utlägga mitt resonemang lite bättre och förhoppningsvis tydligare. När jag pratar GSR så menar jag kort och gott hur många troy ouncez den ena resp. den andra världsmarknaden påbjuder. Det här börjar skiljas ut från den ekonomi man för tillfället befinner sig i. Jag har blandat äpplen och päron och jag tror att det enklaste är att försöka börja om:

Tittar man på världsmarknaden verkar det som att silvret historisk kraftigt stärks gentemot guldet efter en världshändelse som påverkar marknaden. Fokuset är här på efter - i samband med eller under större händelser verkar guldet helt klart vara mer gångbart över en transaktionsperiod och som jag ser det så är guldet värt att inskaffa för att klara den mest akuta fasen samt fungera som en trygghet att agera på andra marknader under normaltillstånd. Silvret verkar däremot kraftigt stärkas efter den akuta fasen där det finns stora möjligheter att skaffa mycket guld, förutsatt att silvret är köpt vid rätt tillfälle.

Vad jag menar med att ration bara kan gå nedåt måste ses just ur ett silverperspektiv och att nu är bästa tillfället att införskaffa silver eftersom det blir svårt att köpa i en akut fas och inget silver finns att sälja när stor-dippen kommer. När ekonomin smäller kommer folk i vanlig ordning sticka till guldet först och göra att nuvarande 1:80:ish ration kommer öka men den gör det över så kort tid att folk inte kommer hinna agera på båda metallerna om man inte är redan väldigt luttrad i gamet (vilket jag inte är).

Så det är absolut sant att GSR kommer gå upp kraftigt men när det gör det försvinner också möjligheten att köpa silver då mer pengar låses upp på marknaden och troll går i valutan. Historiskt har dessa faser varit lite olika men förmodligen kommer svängningarna vara plötsligare och brantare i nästa omgång. Jag grundar det antagandet på att förtroendet för reella tillgångar kommer öka när ekonomin faller ytterligare en gång så snabbt inpå en tidigare finanskris.

Och visst, när jag tittar på hur jag skrev det så framstår mitt tidigare inlägg som "alternative facts" men det jag försöker uttrycka att just nu är då jag tror att silvret ska köpas eftersom det är nu det finns möjligheten att införskaffa silver att kapitalisera på. Även om ration ser bättre ut vid ett större event så blir det för mig svårare att skaffa silver eftersom jag inte tror att min fiat kommer tas emot lika väl som vid tidigare smällar.

Kan ha blivit snurrigt men som sagt, kritisera allt i min strategi. Givetvis är mitt deterministiska förhållningssätt långt ifrån självklart. Om GSR sticker till 1:150+ över en längre tid så blir det lagom roligt. Det som är besvärligast är min tro på att Sverige kraschar innan/hårdare än omvärlden och då är guld bättre.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #22 skrivet: söndag 14, januari 2018, 23:10:35 »
Jag tror att en del av varje är rätt väg att gå

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #23 skrivet: söndag 14, januari 2018, 23:23:36 »
Jag tror att en del av varje är rätt väg att gå

Ja det självklara svaret på varje fråga är huruvida man skulle rekommendera det ena eller andra till någon man bryr sig om. Att bara ha guld skulle vara det jag skullle rekommendera till någon annan, möjligtvis ett kilo silver just in case att man har fel  :D. Frågan är hur stor del av varje som är bäst. Mina tankar är säkert helt uppåt väggarna men samtidigt måste man ta ett beslut på någonting. Det enda jag vet nu är att jag kan få upp silver i nivå mer än guld iom. flippande men söker ständigt nya inputs. Min 1:100 ratio är rätt hög men det är också för att rymma flippandet för att snabbare nå silvermålet.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #24 skrivet: torsdag 25, januari 2018, 18:44:30 »
Summering av Januari:

Månadsmålet uppnåddes med marginal på silversidan med 15oz och 1/10 oz guld enligt plan. Utgångspunkten var att lägga krutet på det som blev över efter målet på guld i första hand och silver som kan flippas i andra hand men den möjligheten till en flipp som uppstod med extra buillonmynt kändes självklar att agera på.
Det känns dock inte värt att lägga upp en bild eftersom stacken just nu bara består av buillonmynt och inte mycket har hänt från första posten med skillnaden att ouncen i silver har bytt form och staplarna är lite högre. Det blir en skönare kontrast efter att februari är avklarad och förhoppningsvis väldigt mycket mer intressantare under mars månad.

Att ställa om i Januari var tufft med stora utgifter kring helgerna i slutet av december. Jag gjorde en hel del förändringar på utgiftssidan under månaden och det har varit positivt på flera sätt. I samma veva så blev det ett rejält glapp på inkomstsidan och det kommer förmodligen att visa sig i februari och en utmaning för målsättning. Jag hade hoppats kunna öka investeringstakten under februari men det är mer rimligt att göra det i Mars när jag får mer intäkter och har fortsatt väldigt låga utgiftsposter.

Ur ett retroperspektiv så blev januari en prövotid för att förstå marknaden och välja bort onödig konsumtion till förmån för sparandet i pm. De affärer som gjordes på forumet var mycket uppmuntrande och jag ser förmånen i att söka mig till handel via forumet. Vad jag kommer vara noggrannare med är att skriva ned spot-priset vid köp resp. sälj samt ta med fraktkostnader i ekvationen. Jag tittar inte tillbaka på de olika transaktioner jag gjort från mina första inköp men jag skulle gissa att i slutändan så blev de där +5 silvermynten i praktiken en +/0 affär. Trots det tycker jag att jag har fått en hygglig känsla för hur marknaden fungerar. Jag har även fått bra råd p2p och här i forumet som sträcker sig längre än amerikanska silver stackers på tuben som är mer riktade mot den amerikanska handeln (och utsvävande drömmar om en silverrush).

Tills vidare..

« Senast ändrad: torsdag 25, januari 2018, 18:49:41 av Ritva »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #25 skrivet: torsdag 25, januari 2018, 20:54:14 »
+5 silvermynt blir ju aldrig en +/0 affär sett i ädelmetall, bara om du räknar kronor ;)
Hur man ser på det är mao helt upp till ens invsteringsstrategi.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #26 skrivet: fredag 26, januari 2018, 00:11:30 »
+5 silvermynt blir ju aldrig en +/0 affär sett i ädelmetall, bara om du räknar kronor ;)
Hur man ser på det är mao helt upp till ens invsteringsstrategi.

Rätt och enligt min strategi så är det absolut plus 5 ounce i förhållande till min målsättning. Jag borde ha kopplat det tydligare till mitt resonemang om omställningen och att i fortsättningen ha mer kontroll över inköp/sälj-pris etc. för att få ut max av min sek. Om jag nästa månad t ex lyckas lösa en 5 grams guldtacka istället för 1/10oz mynt så är jag såklart väldigt nöjd eftersom ett sådant köp följer min överordnade strategi framåt.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #27 skrivet: tisdag 06, mars 2018, 20:18:45 »
Februari månad:

Månaden avslutades med ett köp av en 1/4 ounce krugerrand och 5 st 2 ounce queens beast red dragon. Jag gjorde därmed mitt första avsteg från min strategi beträffande guldet som nu blev kronguld och inte 24 karat. Jag agerade på känsla här och priset var nog detsamma som för 24k. Inga efterhandskonstruktioner, jag gick på magkänsla och en krug kändes rätt när det var dags att beställa. Jag kommer dock fortsätta mot målet att i slutändan ha det mesta i 24 karat på lång sikt. Jag vet inte hur silvret kommer stå sig när mintet slutar pressa men jag tog en chansning att de kommer prestera ok och ge ett par extra ounces vid ett byte. Vid nästa beställning blir det ytterligare 5 för att få upp till en tub om priset ligger kvar.

Månaden har annars varit ansträngd ekonomiskt som väntat men jag tror att det var helt rätt att sträcka ut mig på guldet i det här läget. Visst, guldpriset är högt men jag ser en fortsatt dalande krona framför oss och risk/möjlighet till ett ökande guldpris framöver. Det som ändå känns bäst och förmodligen är viktigast är att jag hela tiden utvecklar en större förståelse för marknaden och vikten av ekonomisk trygghet/frihet i allmänhet och inte bara pm i sig. Framförallt har jag lyckats putsa bort en del av dagdrömmandet om att göra snabba klipp till förmån för ett sundare och långsiktigare tänk kring ekonomi.

Börjar bli dags att lägga upp en bild och den kommer i veckan när senaste köpet kommer.

« Senast ändrad: torsdag 24, maj 2018, 19:34:52 av Ritva »

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
« Svar #28 skrivet: tisdag 06, mars 2018, 21:00:52 »
Det är svårt att hålla sig till strategi, jag skulle ju mest köpa guld i år då jag är nöjd med storleken på min silverstack men så släpptes det en ny QB och den nya rektangulära draken från perth mint så då kunde jag inte låta bli att köpa lite silver.

I slutet av denna månad hoppas jag dock på att komma över lite sovereigns eller dylikt för att buffa upp min sorgliga guldstack bestående av 3st guld tior :D

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #29 skrivet: torsdag 08, mars 2018, 00:26:23 »
Det är svårt att hålla sig till strategi, jag skulle ju mest köpa guld i år då jag är nöjd med storleken på min silverstack men så släpptes det en ny QB och den nya rektangulära draken från perth mint så då kunde jag inte låta bli att köpa lite silver.

I slutet av denna månad hoppas jag dock på att komma över lite sovereigns eller dylikt för att buffa upp min sorgliga guldstack bestående av 3st guld tior :D

Jag förstår, de där tackorna ser väldigt trevliga ut och britterna har verkligen en förmån som kan köpa så trevliga mynt som är legal tenders. Skulle lätt stacka dem om det fanns en motsvarande marknadssituation i lilla Sverige. Jag väntar lite med tackorna, motivet sticker ut mot allt annat och det känns svårt att värdera det. Guldtior är ädla men lite begränsade i omsättning för min strategi.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem - MrCyborg by LeGo
Idag kl. 22:05

All time high besökare igen by Ritva
Idag kl. 20:54

Hej på er! by Rackham
Idag kl. 20:38

Säljes kapslar by Bosse68
Idag kl. 20:11

1/10 Oz guld by Birka
Idag kl. 16:04

AVSLUTAD Säljes: Guld i det lilla formatet! by sff123
Idag kl. 12:22

Hupp by sff123
Idag kl. 09:41

Guld upp till 1/4 Oz by Silvern
Igår kl. 22:58

Snygg box. by Birka
Igår kl. 21:13

Säljes: historiska guldmynt by I_am_mine
Igår kl. 18:12

Säljes: 2 x 1 oz Silvermynt SWEA 2015 proof "Sala Silvergruva" i Presentbox by Fantom
Igår kl. 10:02

Auriant mining by Karlsson766
lördag 13, oktober 2018, 22:48:58

(SÅLDA) SÄLJES: Guld, 2 x Danska 20-Kroner för spot. by MrLibertad
lördag 13, oktober 2018, 14:03:52

(SÅLDA) SÄLJES: Medaljer i 999.5 rent silver för spot. by MrLibertad
lördag 13, oktober 2018, 14:03:32

Goldsilver.be by Lu
lördag 13, oktober 2018, 11:15:40