Författare Ämne: Månadsblogg över ett års ackumulering av PM  (läst 58320 gånger)

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
Månadsblogg över ett års ackumulering av PM
« skrivet: onsdag 10, januari 2018, 18:19:45 »
Resultat:

Utvärderingen har dragit ut på tiden men här redogör jag kort om vad året med PM gav mig i formen av ett mer övergripande narrativ. Beskrivningen är därför inte helt samstämmig med månadsuppdateringarna. Jag låter allt stå kvar ung. som de var ifall någon skulle vilja stämma av giltigheten.

Som jag nämnt på andra ställen så kom sparande i fysiskt PM att bli en metod för mig att förstå pengar men även ett sätt att skänka trygghet till en specifik situation. Varningsklockorna om börsfall 2017 tillsammans med det för mig obegripliga bitcoin-rallyt låg till grund. Ett specifikt behov visar sig dock alltsom oftast i efterhand vara en del av ett mycket större komplex och överlag ska nog mitt år med PM förstås ontologiskt. Givetvis har jag blivit relativt rikare i hårda nyckeltal men samtidigt har nya dörrar öppnats och gamla stängts som inte gör sig rättvisa i kronor räknat.

Det var ganska tufft de första sex månaderna. Med en mycket begränsad inkomst kunde jag snåla ihop några mynt guld och silver varje månad genom att strypa i princip alla utgifter. En rätt trist tillvaro men nödvändig. Under det första halvåret låg jag i fas med mina mål enligt budget men i samband med halvårsutvärdering försökte jag öka intäktssidan genom dyra samlarmynt, en marknad jag inte hade någon riktig plan för. Här kom min riskkänslighet att utkristalliseras. Små problem med leverantören underströk att jag hade för mycket risk investerat. Det gick såklart att lösa så småningom men under de veckorna som förflöt med hög risk uppstod en slags mental ränta-på-ränta effekt att infinna sig genom tveksamma räddningsoperationer och jag fick förmodligen mitt första gråa hår under den senare delen av första halvåret. Om inte annat fick jag en känsla för inlåsningseffekter och hur brutala de kan vara. Under det andra halvåret återgick jag till att köpa buillon enligt plan tillsammans med viktning mot Guld och samlarmynt med låg premium på silversidan. Det var lite som att börja om men samtidigt infann sig ett större lugn kring min självpåtagna deadline utan att för den delen prestera sämre. Det hela slutade i att jag nådde upp hyggligt nära mitt mål i guld men en bra bit från mitt mål i silver inom räknat.

Vad projektet resulterat i är att genom att smalna av ett tillsynes specifikt område och jobba aktivt med det så har jag även hittat vad som jag upplever som värdigt inom andra områden. Jag tillåter mig att uttrycka att det finns något inneboende gentlemannamässigt med PM, en skön kontrast mot det flyktiga och digitala livet. Kanske tvingar PM fram något som är fundamentalt karaktäristiskt hos den som befattar sig med de ädla metallerna? Jag har fått god kunskap om ekonomi generellt av andra genom köp/sälj-affärer här på forumet men även genom de intressanta olika vägar som medlemar har valt att ta med PM.

Framåt

Jag är ett uns (bokstavligt talat) från det mellanlånga målet och ska därmed sätta det långa målet. Ett alternativ är att fortsätta mot en slags ädelmetallsportfölj med samlarmynt och mer fysisk fundamenta. Vad jag har valt att göra istället är att konfigurera mitt mellanlånga mål till att ha fem uns guld fysiskt samt ha numismatiskt silver som både kan växa i metallvärde men även samlarvärde. Som jag ser det är det svårt att avgöra silvrets framtid och idén att hålla fysiskt PM består i en rejäl marknadskrasch och vid ett sådant scenario spelar inte något procent över spot in ändå. Sen fanns en vilja till fri rörlighet och tar jag hellre innehav som går att ta med. Kort och gott, om PM går upp i pris görs det av två huvudsakliga skäl, antingen av att marknaden inte fungerar längre varav faktiska resurser blir det som värderas och värderingen kommer bli extremt hög. Om det är efterfrågan på silver som går upp i sig så borde det lika gärna gå att ta det på papper och ha lite fysiskt oavsett form för den där totala marknadskraschen. Så därför kommer jag ha merparten silver på papperet bredvid andra investeringar. Svår marknad dock mellan två paradigm.

[Blogg]
Jag kommer här köra en enklare blogg över mitt PM sparande med minst en uppdatering i månaden. Fler inlägg kan komma beroende på oväntande händelser, positiva som negativa. Syftet med bloggen är främst för min egen skull, jag är otroligt motiverad men inser även mina brister och därför är det bra att ha så många "livlinor" som möjligt för att inte förlora siktet på målet. Det går med fördel att skippa motiveringen nedanför målsättning & strategi. Det bör nämnas att min strategi ryms inom ramen för en studentbudget.

Mål för ett år:
Minst 1/10 oz guld/10 oz silver i månaden.
Ny strategi med mål om minst 1/4 ounce guld och 20oz silver/månad i genomsnitt
Minst 1oz guld i 24k och 100oz silver i investeringsmynt vid nästa nyår.
Målet om 100 oz silver avklarat i Maj om ännu inte inväxlat mot investeringsmynt. Nya mål för silvret sätts upp efter halvårsmarkören i Juni vid avklarad målbild
Målet om 1 uns guld avklarat i Juli

*Ny strategi för resterande året för både guld och silver*
Månatligt mål för resterande fem månader om 10 gram guld 25 oz silver, totalt 3oz guld och 300oz silver i stacken

Mellanlångt mål:
5 oz guld 24k
300 oz silver i investeringsmynt

Långsiktigt mål: Kräver en utvärdering av min PM-ackumulering och omställningen som hehet.

Strategi:
Guldet kommer endast köpas i 24k om inget väldig bra uppblandat mynt kommer till ett bra pris. Mynt/tackor - närmast spot får avgöra.
Silvret kommer köpas både i form av investeringsmynt och samlarmynt. Jag kommer endast att köpa samlarmynt för att sälja vidare för att ackumulera mer investeringsmynt. Jag jobbar en månad i taget och allt som finns kvar när månaden närmar sig slutet kommer gå till mer pm men som inte får räknas in i nästa månads kvot. De pengar som finns kvar kommer prioriteras mot guld i första hand och samlarmynt i andra hand. *Sedan uppdatering vid sex månader går allt till buillon

Motivering
Mina mål är starkt knutna till hur jag vill och har velat leva mitt liv. Något som jag saknat för att uppnå detta är en ekonomisk trygghet att stå på och agera från. Guld och silver är något jag intuitivt förstår värdet av och som inte sätter mig i båten. Även om ett av de självklara råden inom ekonomi är att inte lägga alla ägg i samma korg så är idén att göra just detta under ett år. Jag ställer alltså för ett år om min ekonomi till att helt utgå från att ackumulera så mycket guld och silver som möjligt och även om PM skulle tappa i värde, kommer jag stå med mer värde än vad jag skulle med sparkonto med plusränta eller aktier/fonder. Jag började slänga in lite småkronor i bitcoin men kände bara ängslan eftersom bubblan var uppenbar - istället sålde jag av och köpte min första guldtacka och där bestämde jag mig. En omställning till PM hade fördelen - med alla risker inräknade - att den tvingade mig att agera där mina fötter är. Det går inte att ljuga vart jag är ekonomiskt när jag håller i den underliggande tillgången själv och det går inte heller att ljuga om vad jag verkligen vill prioritera i livet.

Det första stora hindret är redan överkommet, det nedslående att se dessa stora stacks som finns därute. Min ekonomi tillåter inga utsvävningar att räkna guld i oz. Svaret blev: Knyt näven i fickan och jobba för det då! Jag satte mig ned och rensade mina utgiftsposter och insåg att min ekonomi tillät ett inköp av 1/10 oz guld och 10oz silver varje månad under ett år. Utifrån den kalkylen satte jag ett mål att ha 1oz guld och 100oz silver som är i så likvid form som möjligt innan året är slut. Jag fick svälja att det är just här min ekonomi är och där mina fötter är med alla dess tillkortakommanden. Efter att ha rensat i utgiftsposter stod jag inför nästa steg att jobba för att säkra mitt mål men även att utöka det med arbetstimmar för att närma mig mitt mellanlånga mål som korrelerar med ett vidare livsmål. 5oz guld och 300oz av silver blev det jag bestämde mig för. Det första målet får mig att börja jobba där jag är just nu medan det andra får mig att anstränga mig att kämpa mer över tid. Jag kommer in mer på det andra målet när jag passerat det första.

Till sist: Lämna gärna feedback efter varje post i form av kritik. Kritisera gärna inköpen utifrån målsättningen. Bild lämnas varje månad och här bifogas min utgångspunkt (endast ormarna och tuppen räknas inom ramen för målsättningen för året då resten köptes förra året). Bilder kommer läggas upp mer sporadiskt.
« Senast ändrad: lördag 23, mars 2019, 17:15:45 av Ritva »

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
SV: Månadsblogga på forumet om målsättningar med pm?
« Svar #1 skrivet: onsdag 10, januari 2018, 18:32:43 »
Låter som en bra idé, bara att köra på

mrSju

• Gäst
« Svar #2 skrivet: onsdag 10, januari 2018, 19:00:27 »
Låter bra. Vi är många som har sagt att vi ska köpa si å så många gram guld i månaden i flera år, för att sen bryta det månaden efter.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #3 skrivet: onsdag 10, januari 2018, 19:21:40 »
I höst har det skrivits mindre i Forumet, lite nya ämnen kanske får fler att skriva i forumet så det låter bra! :)

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: onsdag 10, januari 2018, 19:45:30 »
Gott - jag ska sätta mig och skriva ned allt i huvudinlägget och göra en första avstämning för vart jag är just nu och vad som har hänt sedan december. Admin får gärna flytta inlägget om det passar bättre någon annanstans.

Utloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3348
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #5 skrivet: onsdag 10, januari 2018, 20:14:36 »
Alltid intressant att läsa om andras strategier.
Själv hade jag planer uppdragna för 2018 som jag redan övergivit. Skulle köpa silver ena månaden och guld nästa osv. Allt för att minimera priser och frakter.
Har nu i stället bestämt mig för att nästan enbart köpa guld under året. Beroende på det spända ekonomiska världsläget. Guld är ju en suverän värdebevarare och silver är ju mer spekulativt.

jumu

• Gäst
« Svar #6 skrivet: torsdag 11, januari 2018, 14:06:16 »
Alltid intressant att läsa om andras strategier.
Själv hade jag planer uppdragna för 2018 som jag redan övergivit. Skulle köpa silver ena månaden och guld nästa osv. Allt för att minimera priser och frakter.
Har nu i stället bestämt mig för att nästan enbart köpa guld under året. Beroende på det spända ekonomiska världsläget. Guld är ju en suverän värdebevarare och silver är ju mer spekulativt.

Exakt samma tanke... Tror inte längre lika mycket på silvret som industrimetall heller, aluminium har tydligen ersatt i nya solpaneler t ex. Sen förvaringen, kolla högen silvermynt som motsvarar värdet på en styck guld maple...

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
SV: Månadsblogg över ett års PM-målsättning
« Svar #7 skrivet: torsdag 11, januari 2018, 18:33:58 »
Då är jag igång, första posten ändrad.

När det kommer till silver tror jag inte heller på några mirakel just för att funktionaliteten är överskattad och att jag har svårt att tro att silver kommer infinna sig i valuta igen. Jag tror dock att liksom annan hårdvaluta så kommer den finnas kvar och vara en tillgång folk vänder sig till att handla med så länge inte börserna havererar fullständigt. Jag hoppas att jag har hunnit fått upp guldet då ;)
« Senast ändrad: torsdag 11, januari 2018, 18:40:14 av Ritva »

mrSju

• Gäst
« Svar #8 skrivet: torsdag 11, januari 2018, 18:45:26 »
Ser att du planerar att köpa ädelmetall för pengarna som e kvar i slutet på månaden. Dömt att misslyckas! Låter bättre i teorin än hur de fungerar i praktiken. 
Köp i början direkt när lönen dimper ner och räkningarna betalda. kommer ge dej betydligt mer oz i slutändan.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: torsdag 11, januari 2018, 20:34:51 »
Ser att du planerar att köpa ädelmetall för pengarna som e kvar i slutet på månaden. Dömt att misslyckas! Låter bättre i teorin än hur de fungerar i praktiken. 
Köp i början direkt när lönen dimper ner och räkningarna betalda. kommer ge dej betydligt mer oz i slutändan.

Jag var lite otydlig där. Köper är det första jag gör efter hyra etc. därefter har jag en väldigt strikt budget för hela månaden.

Prioordningen som gäller är alltså fasta kostnader och strikt upplägg för hela månaden dag 1, dag 2 handla resten för pm. 3. Finns pengar kvar innan månadsslutet, mer pm

Utloggad Thornado

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Affärsomdömen: 19
SV: Månadsblogg över ett års ackumulering av PM
« Svar #10 skrivet: torsdag 11, januari 2018, 20:46:58 »
Jag förstår att det är tillfredställande att se PM-innehavet växa varje månad, men likafullt så skulle jag överväga att kanske inte köpa varje månad, utan istället föra över de pengar du skulle ha köpt för (enligt din modell ovan) till ett speciellt konto och göra lite större köp var 2-3 månad istället.

Detta har några fördelar:
* Du förlorar mindre i frakt om du gör färre beställningar
* Om du kan handla guld i något större storlekar (1/4 oz istället för 1/10 oz till exempel) så betalar du lägre premie och får mer guld för pengarna.
* Du har en liten buffert med pengar tillgängliga om det skulle dyka upp någon väldigt bra deal t.ex. här på forumet.

Den enda egentliga risken med det upplägget är om du tror att priserna kommer att gå upp så mycket under året att det tar ut effekterna ovan.

mrSju

• Gäst
« Svar #11 skrivet: torsdag 11, januari 2018, 21:05:27 »
Jag tycker det är en god idé att handla månadsvis. Svårt att hålla intresset uppe om man buffrar pengar i flera månader.

Därimot tycker jag att det vore klokare att köpa enbart guld, (eller silver) istället för 1/10 guld OCH 10 oz silver.
Du investerar väl då runt 3000 SEK i månaden. De kan man hitta roligt prisvärt guld för.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: torsdag 11, januari 2018, 21:53:29 »
Jag förstår att det är tillfredställande att se PM-innehavet växa varje månad, men likafullt så skulle jag överväga att kanske inte köpa varje månad, utan istället föra över de pengar du skulle ha köpt för (enligt din modell ovan) till ett speciellt konto och göra lite större köp var 2-3 månad istället.

Detta har några fördelar:
* Du förlorar mindre i frakt om du gör färre beställningar
* Om du kan handla guld i något större storlekar (1/4 oz istället för 1/10 oz till exempel) så betalar du lägre premie och får mer guld för pengarna.
* Du har en liten buffert med pengar tillgängliga om det skulle dyka upp någon väldigt bra deal t.ex. här på forumet.

Den enda egentliga risken med det upplägget är om du tror att priserna kommer att gå upp så mycket under året att det tar ut effekterna ovan.

Bra punkter som jag tänkt lite på. Guldet plockas upp från tavex/forumet och buillon silvret lagras på gs.be tills frakten är motiverad. Jag har även en som köper lite då och då från gs som jag kan dela frakten med. Den andra punkten är relevant och jag avser verkligen att köpa minst 10 gram när jag får in lite mer rediga kulor efter stålbadet på utgiftssidan. Samtidigt så finns det en funktion att köpa det jag har råd med för tillfället för att pusha framåt och minska risken för att "skjuta upp" köp som aldrig blir av. Den tredje punkten är en väldigt bra grej att tänka på, att ha när erbjudanden kommer av både forumet och från handlare. Där tror jag att det finns mycket att hämta.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: torsdag 11, januari 2018, 22:18:35 »
Jag tycker det är en god idé att handla månadsvis. Svårt att hålla intresset uppe om man buffrar pengar i flera månader.

Därimot tycker jag att det vore klokare att köpa enbart guld, (eller silver) istället för 1/10 guld OCH 10 oz silver.
Du investerar väl då runt 3000 SEK i månaden. De kan man hitta roligt prisvärt guld för.

Det är sant som du och Thornado säger men det är svårare att praktisera. Planen utgick i stor grad att gå på silvret och krydda med guld. På något sätt blir jag mer motiverad att köpa båda samtidigt som de där 1/10 inte känns som...ja något riktigt jmf. med en större enhet. Den årsplanen jag lade upp var främst för att ha en tydlig rutin som är skriven i sten och för mig mot målet på bästa sätt - d.v.s det guld/silver-köp som blir av mot risken att något eller båda blir lidande. Jag ser den här fasen just nu som en förberedelsefas till omställningen.

Sammantaget så fungerar det bättre för mig psykologiskt och förmodligen i längden ekonomiskt att köpa båda trots låga volymer efter 1:10 ratio varje månad och det pushar mig att se över ekonomin för att fortsätta med samma ratio fast med större enheter varje månad (som i sin tur ska leda till mål 2).
« Senast ändrad: torsdag 11, januari 2018, 22:22:21 av Ritva »

mrSju

• Gäst
« Svar #14 skrivet: torsdag 11, januari 2018, 23:11:07 »

Det är sant som du och Thornado säger men det är svårare att praktisera. Planen utgick i stor grad att gå på silvret och krydda med guld. På något sätt blir jag mer motiverad att köpa båda samtidigt som de där 1/10 inte känns som...ja något riktigt jmf. med en större enhet. Den årsplanen jag lade upp var främst för att ha en tydlig rutin som är skriven i sten och för mig mot målet på bästa sätt - d.v.s det guld/silver-köp som blir av mot risken att något eller båda blir lidande. Jag ser den här fasen just nu som en förberedelsefas till omställningen.

Sammantaget så fungerar det bättre för mig psykologiskt och förmodligen i längden ekonomiskt att köpa båda trots låga volymer efter 1:10 ratio varje månad och det pushar mig att se över ekonomin för att fortsätta med samma ratio fast med större enheter varje månad (som i sin tur ska leda till mål 2).

Kör på efter din plan! Huvudsaken är att man bygger på sin stack, inte hur man gör det.

Oscar II guldfemmor, kanske kunde va nått? 2 gram guld.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by fåtöljpanda
Igår kl. 21:47

Köp pågår : Säljes : Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
Igår kl. 16:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22

Peter Schiff by Cash Is King