Författare Ämne: "Hen" kommer nu i massmedia  (läst 49045 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
SV: "Hen" kommer nu i massmedia
« Svar #30 skrivet: fredag 30, mars 2012, 16:56:33 »
Jag förstår inte riktigt er hysteri kring "hen" Om någon individ vill bli kallad hen istället för hon/han så gör det knappast någon skillnad för oss andra. Förutom att man rubbar på uråldriga traditioner vilket kanske är bra i slutändan.

Om vi alltid hade levt på traditioner så hade vi antagligen bott i grottor fortfarande..
Det finns många olika skäl till att jag bryr mig, ett av dem är förstörelsen av svenska språket genom borttagande av ord och uttryck i både tal och skrift. Gäller i synnerhet effektiva ord och konstruktioner som undanröjer tvetydigheter. Så det du skriver är fel, motsatsen gäller, att vi återgår till grottstadiet vad gäller tal och skrift.

Sedan undrar jag hur många riktiga MÄN som verkligen vill bli kallade "Hen" som på engelska betyder höna. Att det är feminister och könslösa genusforskare som ligger bakom kan man inte betvivla, och hur de resonerar inses genom att följa länkarna till "Hjernevask" i denna tråd.

+1

Utloggad cherokee

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #31 skrivet: fredag 30, mars 2012, 18:21:26 »
Jag förstår inte riktigt er hysteri kring "hen" Om någon individ vill bli kallad hen istället för hon/han så gör det knappast någon skillnad för oss andra. Förutom att man rubbar på uråldriga traditioner vilket kanske är bra i slutändan.

Om vi alltid hade levt på traditioner så hade vi antagligen bott i grottor fortfarande..
Det finns många olika skäl till att jag bryr mig, ett av dem är förstörelsen av svenska språket genom borttagande av ord och uttryck i både tal och skrift. Gäller i synnerhet effektiva ord och konstruktioner som undanröjer tvetydigheter. Så det du skriver är fel, motsatsen gäller, att vi återgår till grottstadiet vad gäller tal och skrift.

Sedan undrar jag hur många riktiga MÄN som verkligen vill bli kallade "Hen" som på engelska betyder höna. Att det är feminister och könslösa genusforskare som ligger bakom kan man inte betvivla, och hur de resonerar inses genom att följa länkarna till "Hjernevask" i denna tråd.

Du är medveten om att svenskan har ändrats och ändras hela tiden :)

Nu har jag dock inte läst någonstans om att ersätta hon/han med hen utan att "komplettera" med det.

Det väl ingen som har påtvingat någon att kalla sig för något som man ej känner samhörighet till?
Så det är okej du kan fortfarande och kommer kunna kalla dig själv för man, likaså jag.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #32 skrivet: fredag 30, mars 2012, 19:32:28 »

Nu har jag dock inte läst någonstans om att ersätta hon/han med hen utan att "komplettera" med det.

Det väl ingen som har påtvingat någon att kalla sig för något som man ej känner samhörighet till?
Så det är okej du kan fortfarande och kommer kunna kalla dig själv för man, likaså jag.

Språket ska inte ändras bara för att den i verkligheten väldligt marginella HBTQ-lobbyn och politiker på vänsterkanten ska få försöka göra svenskarna ännu mer androgyna och få mer eld till ett meningslöst könskrig. Detta har inget som helst att göra med jämställdhet.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #33 skrivet: fredag 30, mars 2012, 19:38:48 »

Fast det är påtvingat och det är ett tolkningsföreträde över åsikten att män kan vara män och kvinnor kan vara kvinnor är felaktig. Det är att förneka ett faktum och det är därför rent flum.

Jag kommer specifikt ihåg två händelser. Det ena var ett inslag på nyheterna med någon stackars unge och dennes pappa (eller skall vi skriva HEN, för det var verkligen en HÖNA), där den palestinasjalsiförda ”pappan” minsann stolt förklarade att könsrollerna var förlegade och att pojken självklart inte var någon pojke utan en ”HEN”.

Den andra händelsen var när sonens dagis kallade till ett viktigt informationsmöte utan att närmare förklara innebörden. Väl där, berättar personalen att de hade varit på genuskurs och att könsroller som pojkar och flickor var förlegade. Att pojkarna framåt därför skulle uppmuntras att bära kjol och leka med dockor. Gissa om det blev en högljudd utskällning av personalen inför de andra föräldrarna?

Jag skiter i om folk växer upp och blir homosexuella. Vad folk gör i sängkammaren är (så länge samtycke finns), deras ensak enligt min åsikt. Det finns också män som är riktiga kärringar både till sätt, utseende och liv, men vi är skapade på ett sätt av naturen och att förneka det är som att säga, att vi alla är fåglar eller grodor, för varför låsa fast sig i den stereotypa arten människor?

Samma imbecilla logik (eller rättare sagt, avsaknad av den).
« Senast ändrad: fredag 30, mars 2012, 19:40:31 av Åbama »

sisu

• Gäst
« Svar #34 skrivet: fredag 30, mars 2012, 21:15:51 »
Jag känner mig kränkt när ni inte är mer inkluderande, det heter faktiskt HBTQ-AIPP(Homo, bi, trans, queer, asexuell, intersexuell, pansexuell och parafil.)

Använd den där beteckning och var mer inkluderande, annars kommer DO och HOMO(http://sv.wikipedia.org/wiki/Ombudsmannen_mot_diskriminering_p%C3%A5_grund_av_sexuell_l%C3%A4ggning) och tar er!

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #35 skrivet: fredag 30, mars 2012, 23:01:10 »
Jag känner mig kränkt när ni inte är mer inkluderande, det heter faktiskt HBTQ-AIPP(Homo, bi, trans, queer, asexuell, intersexuell, pansexuell och parafil.)

Ja, jäklar du Sisu, man lär sig något nytt varje dag. Jag var tvungen att slå upp Farafili och fick då kvällens garv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parafili

Inte så mycket för vad just samlingsbegreppet Parafili förklardes med, utan för de andra rätt skojiga böjelser som fanns där, eller vad sägs om:

Axillism = Att tända på sexuell aktivitet i någons armhåla,
Plyschofili = Sexuell dragning till gosedjur,
(Sången om Teddybjörnen Fredriksson får plötsligt en ny innebörd).
Dendrofili = Ovanlig parafili som yttrar sig i sexuell attraktion till träd
(gissar att man får akta sig för ekorrar med vassa tänder, när man sätter igång).

Man slutar aldrig förvånas :)

Idag hade vi grillad HEN till middag.  ;D

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
"Hen" kommer nu i massmedia
« Svar #36 skrivet: fredag 30, mars 2012, 23:57:13 »
Vad debatten handlar om, åtminstone här på forumet, är inte om ordet skall få förekomma, utan om det påtvingade införandet som ersättning för "han" och "hon". Jag ser inga problem med att använda det i passande sammanhang, men när det sägs främja jämställdhet genom att barnen skall fråntas sin könstillhörighet blir jag förbannad.

Att könet är en social konstruktion utan biologisk koppling (som många genusvetare hävdar) är bara skitsnack utan vetenskaplig förankring. Vad är det dessutom för fel med kön, är det inte olikheterna som gör att vi kompletterar varandra?

Att man dessutom likställer genus med jämställdhet gör dessutom att ingen tillåts ifrågasätta utan att svartmålas som patriark eller offer för patriarkatet. Genusanhängarna är här den självutnämnda godheten, motståndarna representerar förtryck. Jämför med invandringsdebatten i Sverige där ingen tillåts kritisera invandringspolitiken utan att stämplas som rasist. Jag har själv varit med om detta i diskussioner där jag bemötts med känsloargument, vilket slutat med att jag fått personliga påhopp mot mig som person.

Sverige har blivit ett PK-land där avvikande åsikter ej är välkomna. Vänstervindarna blåser starkt även under alliansens styre...

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #37 skrivet: lördag 31, mars 2012, 15:01:02 »

Ja sedan urminnes tider har svenska språket ändrats och förfinats, men de senaste trettio åren har språket istället "förenklats". Svensken uppmuntrats att "skriva som man pratar", och svenska akademien ändrar ordlistorna efter stavfelen istället för stavfelen efter ordlistorna. Ord försvinner, dock inte substantiv, utan ord som utgör språkets struktur. Tillkommer gör nya ord som förklarar ny teknik och nya företeesleser, men det är allt.

Jag har fått uppfattningen att ordet ska ersätta han/hon, men är inte säker. Länken jag postade till "henerator" som byter ut alla han/hon mot hen tyder på det, och speciellt i genus-sammanhanget är aggressionen från mjukisfolket så pass stor  att jag har svårt tänka mig att komplettering är tanken.

Det väl ingen som har påtvingat någon att kalla sig för något som man ej känner samhörighet till? Så det är okej du kan fortfarande och kommer kunna kalla dig själv för man, likaså jag.

Jag kommer troligen att få kalla mig man livet ut, för det tar åtminstone tre generationer att utrota en gammal "förlegad sedvänja", bara man är konsekvent och börjar med de små på dagis, de som senare ska fostra nästa generation.

För övrigt tycker jag inläggen här är högst intressanta och underhållande. Extra skoj att Åbama ger mig tummen upp, tackar för det :)
« Senast ändrad: lördag 31, mars 2012, 15:08:07 av Flopsy »

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
« Svar #38 skrivet: lördag 31, mars 2012, 15:04:56 »
Om man tvunget ska börja kalla svensken vid ord som har anknytning till fjäderfä, så vore väl engelskans "cock" - som bland annat betyder tupp - ett mer passande ord för män :)

Utloggad cherokee

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #39 skrivet: lördag 31, mars 2012, 15:13:27 »
Citera

Fast det är påtvingat och det är ett tolkningsföreträde över åsikten att män kan vara män och kvinnor kan vara kvinnor är felaktig. Det är att förneka ett faktum och det är därför rent flum.

Jag kommer specifikt ihåg två händelser. Det ena var ett inslag på nyheterna med någon stackars unge och dennes pappa (eller skall vi skriva HEN, för det var verkligen en HÖNA), där den palestinasjalsiförda ”pappan” minsann stolt förklarade att könsrollerna var förlegade och att pojken självklart inte var någon pojke utan en ”HEN”.

Den andra händelsen var när sonens dagis kallade till ett viktigt informationsmöte utan att närmare förklara innebörden. Väl där, berättar personalen att de hade varit på genuskurs och att könsroller som pojkar och flickor var förlegade. Att pojkarna framåt därför skulle uppmuntras att bära kjol och leka med dockor. Gissa om det blev en högljudd utskällning av personalen inför de andra föräldrarna?

Jag skiter i om folk växer upp och blir homosexuella. Vad folk gör i sängkammaren är (så länge samtycke finns), deras ensak enligt min åsikt. Det finns också män som är riktiga kärringar både till sätt, utseende och liv, men vi är skapade på ett sätt av naturen och att förneka det är som att säga, att vi alla är fåglar eller grodor, för varför låsa fast sig i den stereotypa arten människor?

Det är ju givetvis ett tragiskt fall där föräldrarna prackar på barnet en "identitet" som den ej valt själv.
Lika tragiskt hade det varit ifall det var en religion som dem indoktrinerade sitt barn med.

Utloggad Vanheim

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #40 skrivet: söndag 01, april 2012, 02:30:28 »
Har inte allt för mycket att tillföra, men hittade detta på facebook.

Hen kan du vara själv, gubbkärring!

sisu

• Gäst
« Svar #41 skrivet: söndag 01, april 2012, 07:18:01 »
Citera

Alla föräldrar prackar ALLTID på sina barn en massa roller, föreställningar och preferenser som de själva "inte har valt". Frågan är inte att låta barn bestämma själv, utan frågan ligger i varför genus-galenskapen skulle vara något bättre att indoktrinera sina barn i än något annat.

Om någon inte förstår HUR föräldrar indoktrinerar sina barn så hojta till så lovar jag att återkomma i tråden och exemplifiera.

Det är ju givetvis ett tragiskt fall där föräldrarna prackar på barnet en "identitet" som den ej valt själv.
Lika tragiskt hade det varit ifall det var en religion som dem indoktrinerade sitt barn med.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #42 skrivet: tisdag 03, april 2012, 16:07:58 »
Har inte allt för mycket att tillföra, men hittade detta på facebook.

Hen kan du vara själv, gubbkärring!

Haha, även jag såg den på facebook. Gav mig ett gott skratt :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #43 skrivet: torsdag 31, maj 2012, 01:50:36 »
För er som ännu inte sett "Hjernevask" kan jag passa på och tipsa om att förutom streamat, så finns den även för nedladdning med engelsk text. Sök på Pirate Bay så hittar ni en version i HD med norskt tal men utan text, samt en i hyfsad kvalité och engelsk textning. Jag kan rekommendera den varmt!

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #44 skrivet: torsdag 31, maj 2012, 19:32:29 »
Hjernevask innebar, om jag inte minns helt galet, katastrof för den norska genus-"forskningen". Bidragen stöps och "forskningsresultaten" förpassades under pinsamma former till arkivet märkt "dumheter". Nu ska det sägas att den norska hydran slogs ihjäl redan i späd ålder och att den svenska motsvarigheten inte alls lär falla på grund av en simpel tv-serie, men visst vore det trevligt om motsvarande scener utspelade sig i korridorerna på Södertörns Högskola?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz