Författare Ämne: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad  (läst 23842 gånger)

haberdasher

  • Gäst
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #45 skrivet: måndag 27, april 2020, 12:26:07 »
Jag sade ingenting om varje månad. Men du svarade inte på frågan.

Jag gav mit svar på frågan. Men jag gav inte en lång försäkran/deklaration om hur jag tillämpar mina tankar. Det är sannt.

Därför låter detta för mig som en fundamentalistisk ståndpunkt som lite saknar förankring i verkligheten, även om jag absolut håller med om det önskvärda i att ”spara först och konsumera sedan”. Det är bara det att det är inte där vi är idag.

Okej, en intressant synvinkel, som jag helt förstår är verkligheten för de flesta. En verklighet som människor har samtyckt till medvetet eller omedvetet. Du beskriver situationen som den är, inte som den kunde ha varit. Det är kanske den största skillnaden i vår inställning till ämnet.
« Senast ändrad: måndag 27, april 2020, 12:33:26 av haberdasher »

haberdasher

  • Gäst
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #46 skrivet: måndag 27, april 2020, 12:32:48 »
Nej, det är ingen idé att som enskild försöka förklara, eller ännu sämre övertala, folk att äga silver och guld. Vill de göra det så får de komma till den insikten själva.

Precis. Silver/guld pushers måste förvänta sig ett visst motstånd.
« Senast ändrad: måndag 27, april 2020, 13:06:09 av haberdasher »

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #47 skrivet: måndag 27, april 2020, 12:38:30 »
Den där "Du" grejen har jag ofta undrat över. Verkar som någon står med en fot kvar i "Herrskap och tjänstefolk" eran. Eller så är det något Tyskt.

Utloggad Tyr

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1100
  • Affärsomdömen: 4
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #48 skrivet: måndag 27, april 2020, 13:44:20 »
Den där "Du" grejen  -  Eller så är det något Tyskt.
Kan vara så...

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #49 skrivet: tisdag 28, april 2020, 00:39:13 »

Bra för dig.
Ändå inbefattas du under "vi" när du här på forummet skriver: "Här på forumet satsar vi på att guldet kan betala av lånet på sikt".
Lånta pengar är väl inte andra än långivarens egendom. När det är banken som lånar ut pengarna, då är det ju rejält banken som äger guldet tills lånet är betalt.
Men, som jag förstår det nu, då är det de andra på forummet som tycker så. Du nämner bara det som är populärt. På latin kallat populist.
[/quote]
Vilka lånade pengar?
Om jag förstår er rätt så menar ni att ett bostadslån skal amorteras av till 100% innan man reser på semester, köper en fin(are) bil, går på restaurant, dricker sig full, tar en kurs i bågskytte, köper båt/MC, märkeskläder eller investerar i obligationer/aktier osv osv.
Man skal alltså inte unna sig mer än löksoppa innan hela lånet är amorterat av?
Âr det så ni menar?
Glöm nu inte att (guld)mynt är det enda ni kan äga och ha som INTE är konfiskerbart.
Allt annat ni äger och har är konfiskerbart.
Alltså är det inte banken, staten eller andra fordrings ägare som har anspråk på våra (guld)mynt.
Jag förstår inte helt argumentet om att man inte ska köpa guld för lånade pengar. Igen..vilka lånade pengar?
Lönen som kommer varje månad på konto tillhör alltså banken till 100%, egentligen, menar ni, om man har bostadslån alltså?
Jag trodde faktiskt ni menade att man inte skulle ta upp förbrukslån eller kreditkortsån att köpa guld för.
Utan bostadslån så har de flesta inte mycket att välja på angående ett boende.
Och då kan man inte förslava sig själv till sista kronan är betald utan att köpa en liten svensk .400-silverkrona, för det är egentligen belånade pengar?
Jaja....det ordnar sig nog :)
« Senast ändrad: tisdag 28, april 2020, 10:49:21 av Krugerangel »

Inloggad HF

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 12
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #50 skrivet: tisdag 28, april 2020, 08:43:33 »
För att bringa tråden tillbaka till losecontrol's ursprungliga trådstart, så finns en förening i Danmark som i stora delar jobbar på det som beskrivs i trådstarten https://www.godepenge.dk/

Utloggad European Stacker

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Affärsomdömen: 0
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #51 skrivet: tisdag 28, april 2020, 09:48:07 »
För att bringa tråden tillbaka till losecontrol's ursprungliga trådstart, så finns en förening i Danmark som i stora delar jobbar på det som beskrivs i trådstarten https://www.godepenge.dk/

Häftigt! Tack för att du delade! :)

Kanske ska styra upp något liknande här i Sverige. Undrar om det finns intresse

haberdasher

  • Gäst
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #52 skrivet: tisdag 28, april 2020, 14:44:08 »
För att bringa tråden tillbaka till losecontrol's ursprungliga trådstart, så finns en förening i Danmark som i stora delar jobbar på det som beskrivs i trådstarten https://www.godepenge.dk/

Intressant. Vad är deras ståndpunkt för hur man moderniserar guld och silver? Kanske det bara är jag, men jag kan inte hitta ädelmetaller omnämnt på deras webbplats.

haberdasher

  • Gäst
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #53 skrivet: tisdag 28, april 2020, 15:39:49 »
Vilka lånade pengar?

Inte mina pengar i alla fall.

Om jag förstår er rätt så menar ni att ...
Âr det så ni menar?

Nej, och det kunne Krugerangeln också förstå om inte minnet bara räckte så kort.
I alla fall, jag önsker inte att prata på om något ganska annat, för vi kommer väl bara att danse i ring här.

Glöm nu inte att (guld)mynt är det enda ni kan äga och ha som INTE är konfiskerbart.

Det enda Kronofogden inte kommer släpa bort är en säng, ett bord, en stol och ett teve. Om det finns ädelmetall, då kommer de att sälja det til spot.

Fortsatt trevlig dag.  :)

Utloggad Tyr

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1100
  • Affärsomdömen: 4
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #54 skrivet: tisdag 28, april 2020, 16:32:07 »
Intressant. Vad är deras ståndpunkt för hur man moderniserar guld och silver? Kanske det bara är jag, men jag kan inte hitta ädelmetaller omnämnt på deras webbplats.

Nä, i "Goda pengars" program finns ingen koppling till ädelmetaller, som denna tråds första post inriktar sig på.

Så här skriver den amerikanska motsvarigheten:

"Vårt mål är skapande av ett skuldfritt penningsystem av en offentlig institution i allmänhetens intresse."

Goda pengar skriver:
"Goda pengar har arbetat med en reform av penningsystemet som överför danskarnas transaktionskonton från de privata bankerna till Nationalbanken, och vill samtidigt uppdatera dennes monopol på penningskapande."


Utloggad Aurum_Argentum

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 0
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #55 skrivet: torsdag 30, april 2020, 22:50:15 »
Goda pengar skriver:
"Goda pengar har arbetat med en reform av penningsystemet som överför danskarnas transaktionskonton från de privata bankerna till Nationalbanken, och vill samtidigt uppdatera dennes monopol på penningskapande."
Mycket riktigt. Ett mål jag brukade tycka var eftersträvansvärt på den tiden jag trodde det var skillnad på att hålla en riksbanks skuldsedel och en affärsbanks dito. I dagens läge, när det är helt uppenbart att vem som helst som har oktroj i princip är en helägd filial till respektive riksbank spelar det egentligen ingen roll. Dina fordringar på SBAB, Marginalen bank eller Nordax är ur risksynpunkt omöjliga att särskilja från en fordran på RB i form av en svensk sedel, avsett den formella storleken på insättningsgarantifonden, eftersom det ju är solklart att om RB:erna kan trycka oändligt med pengar för att hålla frisörer och pizzabagare under armarna så kommer de göra exakt samma sak om någon bank skulle vara hotad.

Att få se en hel värld gå all in på MMT är onekligen fascinerade. På samma sätt som slow motion-inspelningar av bilolyckor är det. Det får en att längta efter ett system för värdebevarande som bygger på en bas som det inte går att generera oändliga mängder av genom att trycka på en knapp. Jag tror dessvärre inte att ädelmetaller är en sådan. Varje sådant försök skulle snabbt sluta med att antingen en regering eller något konsortium hämtade hem Psyche-16 med vänner.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23