Författare Ämne: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad  (läst 3181 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1592
  • Affärsomdömen: 48
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #30 skrivet: söndag 26, april 2020, 21:14:53 »
PS. Att köpa ädelmetall för lånta pengar är inte rikedom i överflöd.
Nej. Men det kan kanske bli.

Det är inget fel i att använda lånade pengar för att köpa PM. Det handlar bara om beåningsgrad, villkor och vilket cash flow man har.
Det är bara mänskligt att ta genvägar, det är frestande för många människor. Bankirer och ägare av spelanläggningar är de enda verkliga vinnarna i det spelet. Någon måste förlora för att andra ska vinna.
Jag undrar om vi talar om riktigt samma sak här. Det låter på dig som att du ser ett köp av PM som en (riskfylld) ”genväg” Och någonting som bör undvikas. Rätt eller fel?

Då blir min första fråga: anser du att man först skall bli helt skuldfri och först därefter köpa PM (om man inte vill ta genvägar)?

Min andra fråga blir: antag att “Peter” är som folk är mest och därför har ett bostadslån på sitt hus eller sin bostadsrätt. Han sköter alla betalningar ordentligt och kommer som det ser ut just nu att ha betalat av lånet om ca 15 år.

Nu har Peter, efter månadens alla räkningar 10000 kr över. Antingen så gör han en extraamortering (eftersom han är skuldsatt) eller så köper han PM (eftersom han är orolig för det finansiella systemet och alla ekonomiska lättnader). Vilken rekommendation ger du Peter?

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #31 skrivet: söndag 26, april 2020, 22:15:56 »
Jag undrar om vi talar om riktigt samma sak här. Det låter på dig som att du ser ett köp av PM som en (riskfylld) ”genväg” Och någonting som bör undvikas. Rätt eller fel?

Inte "köp av ÄM som en (riskfylld) "genväg"" - köp av ÄM för lånta pengar som en riskfylld genväg.

Då blir min första fråga: anser du att man först skall bli helt skuldfri och först därefter köpa PM (om man inte vill ta genvägar)?

I princip, ja. Pengar du avsätter för köp av ÄM ska vara pengar som du har råd att vara utan för att sköta ett hushåll.

Min andra fråga blir: antag att “Peter” är som folk är mest och därför har ett bostadslån på sitt hus eller sin bostadsrätt. Han sköter alla betalningar ordentligt och kommer som det ser ut just nu att ha betalat av lånet om ca 15 år.

Nu har Peter, efter månadens alla räkningar 10000 kr över. Antingen så gör han en extraamortering (eftersom han är skuldsatt) eller så köper han PM (eftersom han är orolig för det finansiella systemet och alla ekonomiska lättnader). Vilken rekommendation ger du Peter?

Att köpa ÄM är inte utan risk, marknaden är cyklisk och Peter riskerar att förlora pengar om han måste realisera ÄM på grund av plötsliga skyldigheter som har företräde.

Dessutom, Peter gör något fel om han ska betala i 15 år på lånet och samtidig har 10 000 kr över varje månad. Min rekommendation är att Peter hitter en prisvärd bostad där lånet är betald efter max 5 år.
« Senast ändrad: söndag 26, april 2020, 22:17:41 av haberdasher »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1622
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #32 skrivet: söndag 26, april 2020, 22:43:14 »
Det august skrev med amorteringsexemplet är lite speciellt och där kan det fungera. Men...

generellt så kan det inte vara någon bra känsla i kroppen att köpa och äga PM för lånade pengar. Visst kan investeringen bli lönsam, men jag tycker som haberdasher skrev:

Citat: "Det är först när människor har rikedom i överflöd de kommer att söka ett sätt att säkra det."

att då kan man mer än väl säkra en del av sitt kapital i ädla metaller...

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1152
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #33 skrivet: söndag 26, april 2020, 23:05:14 »
Välkommen haberdasher till år 2020 och härdsmälta i ekonomin.
Inget är som förr under trygga ekonomiska förhållanden som vi har fått uppleva i flera decennier.
Ingen ide att betala skulder på lån om man inte har guld.
Bättre att låta bostads lånet gå sin gång och hedga med guld.
De flesta av oss här på forumet har inte en chans att betala av sina bostadslån på 5år, låt oss säga fram till 2025 eller från 2015-2020.
Här på forumet satsar vi på att guldet kan betala av lånet på sikt.
Och i dessa dagar kan det gå fortare att få betalt av sitt lån om man först växlar om till guld och så när ekonomin kraschar, bostads bubblan spricker och fiat pengar blir mycket lite värda, så säljer man av sitt guld och betalar av sitt bostadslån.
Med guld står vi starkast.
Mycket få risker med att köpa guld, som slår börsen, fastigheter och räntan på bostads lånet med häst-längder.
Hellre en kruger i handen och 100.000 i lån än 80.000 i lån och ingen kruger i handen ;)

Berätta gärna om era argument om risker med att köpa guld.
OBS! Guld är inget man köper för att göra sig rik eller att ha på kort sikt(säg mindre än 2-3år).
« Senast ändrad: söndag 26, april 2020, 23:11:20 av Krugerangel »

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #34 skrivet: måndag 27, april 2020, 00:08:59 »
De flesta av oss här på forumet har inte en chans att betala av sina bostadslån på 5år

Chansen skapas av dig själv, såvida du förstås inte föredrar att gå med flödet och göra som alla andra i lemming-stilen.

Så dett är typ bankens guld du kramar?
« Senast ändrad: måndag 27, april 2020, 00:13:54 av haberdasher »

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #35 skrivet: måndag 27, april 2020, 01:58:24 »
Kan vi som privata investerare göra någonting idag för att se till att guld fortsätter att vara folkets pengar? Både för att skydda våra egna investeringar men också se till att ge makt tillbaka till folket och bort från en värld av fiat. :)

Ummm...men guld har väl inte varit folkets pengar på väldigt länge? För hundratals/tusentals år sedan kanske. I västvärlden alltså. I Asien är det annorlunda. Gå ut på stan och fråga 100 pers vad de vet om guld och hur det förhåller sig till det ekonomiska systemet. Jag befarar att resultatet blir väldigt magert. Hur många procent av Sveriges befolkning äger ett bullionmynt eller en guldtacka? Två? Fem?

Makten kommer aldrig tillbaka till folket så länge vi har besinningslöst pengaslösande stater med aggressiva skattemyndigheter som med stöd av våldsmonopol driver in en hutlös andel av dina pengar, som du tjänar in på hederligt arbete eller fördelaktiga affärer med t ex ädelmetall. Men alternativet med anarkokapitalism eller något liknande skulle fungera ännu sämre så vi sitter väl fast i nuvarande system.

På nittiotalet var jag med i en bytesring där man bytte tjänster med varandra och fick/tog betalt i ett slags poäng/krediter som samlades i ett saldo för alla medlemmar. Ett utmärkt system på alla sätt och vis tyckte vi. Men inte skatteverket, naturligtvis. De slog igen hela verksamheten efter några månader. Ett system som rundar staten och skatteuppbörden? Å nej, skulle inte tro det! Det skulle bli precis samma sak om en informell ekonomi baserad på guld/silver på något sätt uppstod i samhället. Don't fight the Fed. Don't fight the Skatteverket.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1592
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #36 skrivet: måndag 27, april 2020, 09:18:28 »
Inte "köp av ÄM som en (riskfylld) "genväg"" - köp av ÄM för lånta pengar som en riskfylld genväg.
Rätt, jag felciterade dig. Sorry.
Citera
I princip, ja. Pengar du avsätter för köp av ÄM ska vara pengar som du har råd att vara utan för att sköta ett hushåll.

Att köpa ÄM är inte utan risk, marknaden är cyklisk och Peter riskerar att förlora pengar om han måste realisera ÄM på grund av plötsliga skyldigheter som har företräde.

Dessutom, Peter gör något fel om han ska betala i 15 år på lånet och samtidig har 10 000 kr över varje månad. Min rekommendation är att Peter hitter en prisvärd bostad där lånet är betald efter max 5 år.
Jag sade ingenting om varje månad. Men du svarade inte på frågan. Ändra löptiden på lånet till fem år om du vill. Menar du att Peter skall lägga noll SEK på PM under de närmaste fem åren tills bostaden är obelånad?

Detta är intressant. Vi verkar verkligen tycka olika i denna fråga, vilket förvånar mig. Så här tycker jag:

1. Vi vet inte hur framtiden kommer att bli.

Kommer börsen att tokkrascha? Vi vet inte. Kommer guldet att stiga till månen? Kanske, men vi vet inte? Kommer ett lån i fiat att bli en mardröm när räntorna stiger men lönen inte gör det (stagflation)? Kanske, men vi vet inte. Kommer lånen i fiat att äta upp sig själva när det blir hyperinflation? Kanske, men vi vet inte? Kommer jag eller min fru att bli arbetslös? Vi vet inte det heller, men det kan ju absolut hända. Etc.

2. Bara den som vet vad som kommer att ske kan enkelt säga vad man skall göra innan.

Alla vi andra måste ta det försiktigt och hedga lite mot olika utfall. Att äga PM är en sådan hedge. Att amortera av på sina lån är en annan hedge. Placeringar på börsen är en tredje. Osv.

3. Alla med ett budgetansvar måste optimera för ”bäst utfall”.

Det är samma sak om man har ansvar för veckopengen, familjeekonomin, ett företag eller en nation. Man måste vikta sin uppfattning om de relativa riskerna med olika utfall och sedan hedga för att optimera för det bästa utfallet.

4. Att säga ”man skall blir skuldfri innan man köper” PM är att göra det för enkelt.

Det innebär ju till effekt att man har valt att säga ”bland alla olika saker som kan hända så är det ett som är farligast, så jag hedgar endast mot det och hoppas att jag får rätt och att det inte blir på något av de andra sätten”. Alla som tror på binära val när det gäller riskhantering bedrar sig.

5. När det gäller en familjs ekonomi så finns det alltid flera utgiftsposter.

Det gäller inte bara om att lägga 10.000 SEK på en extra amortering eller på att köpa PM. Dessutom skall det handlas mat och kläder, bilen går sönder, huset skall målas, semester, etc, etc. Om man är skuldfundamentalist (”lägg inga pengar på PM förrän du är skuldfri”) så innebär det antingen att man tvingar familjen att leva på existensminimum (varje krona läggs på att amortera) eller att man negativt särbehandlar investeringar i PM (det är ok att köpa ny bil men inte att köpa PM så länge bostadlånet finns kvar). Båda dessa är i mina ögon dåliga. Satsar man på att tvinga familjen att leva på existensminimum så kommer det att sluta i skilsmässa. Om man tycker att det är ok med semester, nya kläder istället för att laga gamla och att byta ut bilen, men inte att lägga en slant på PM... så hänger man sannolikt inte på detta forum.

6. Den ekonomiska framtiden, för både enskilda och nationer, är idag osäkrare än den någonsin tidigare varit.

Att då inte ha en hedge i form av PM som har möjlighet att ge ett visst skydd mot flera allt mer sannolika utfall verkar oklokt. Och att säga att denna hedge skall bara användas av de som är skuldfria exkluderar omedelbart så där 60-70% av Sveriges familjer och den absoluta merparten av alla som lever i storstadsregionerna. Samtidigt har dessa ofta har diverse investeringar på börsen samt lägger i många fall 100-tusentals kronor på olika former av konsumtion.

Därför låter detta för mig som en fundamentalistisk ståndpunkt som lite saknar förankring i verkligheten, även om jag absolut håller med om det önskvärda i att ”spara först och konsumera sedan”. Det är bara det att det är inte där vi är idag.

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #37 skrivet: måndag 27, april 2020, 09:57:29 »
De flesta av oss här på forumet har inte en chans att betala av sina bostadslån på 5år
Chansen skapas av dig själv, såvida du förstås inte föredrar att gå med flödet och göra som alla andra i lemming-stilen.
Det blir för mig lite svårt att diskutera med dig då det är flera citat och meningar jag inte förstår.
Jag vet inte vad t.ex lemming-stilen är.
Bankens guld?
Har en bank guld och hur får man tag i det guldet OCH krama det?
Att du:a mig och påstå att jag skulle ta bankens guld och krama är som om jag skulle vara skyldig banken något.
Jag är inte skyldig banken 1 krona, så vet du det.
Och jag vet att guld stiger mer i värde än ett banklån på en bostad så jag tipsar folk att sluta amortera och hellre satsa på att investera i guld.
Banken gör ingen nytta för befolkningen oansett. Parasiter, blodsugare och bedragare är vad dem är. Utan att vara personlig mot någon,(som kanske jobbar på bank ) men systemet och indoktrineringen är sådan i denna delen av världen.
Kanske ni ska gå med i ett bankforum istället och finna likasinnade där :)
Det är år 2020 och guld har redan stigit betydligt och mindre blir det inte framöver.
Så stacka guld och ta innersvängen på bostadslånet och amortera hellre lånet med guld i framtiden.

Utloggad losecontrol

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
« Svar #38 skrivet: måndag 27, april 2020, 10:33:46 »
Kan vi som privata investerare göra någonting idag för att se till att guld fortsätter att vara folkets pengar? Både för att skydda våra egna investeringar men också se till att ge makt tillbaka till folket och bort från en värld av fiat. :)

Ummm...men guld har väl inte varit folkets pengar på väldigt länge? För hundratals/tusentals år sedan kanske. I västvärlden alltså. I Asien är det annorlunda. Gå ut på stan och fråga 100 pers vad de vet om guld och hur det förhåller sig till det ekonomiska systemet. Jag befarar att resultatet blir väldigt magert. Hur många procent av Sveriges befolkning äger ett bullionmynt eller en guldtacka? Två? Fem?

Makten kommer aldrig tillbaka till folket så länge vi har besinningslöst pengaslösande stater med aggressiva skattemyndigheter som med stöd av våldsmonopol driver in en hutlös andel av dina pengar, som du tjänar in på hederligt arbete eller fördelaktiga affärer med t ex ädelmetall. Men alternativet med anarkokapitalism eller något liknande skulle fungera ännu sämre så vi sitter väl fast i nuvarande system.

På nittiotalet var jag med i en bytesring där man bytte tjänster med varandra och fick/tog betalt i ett slags poäng/krediter som samlades i ett saldo för alla medlemmar. Ett utmärkt system på alla sätt och vis tyckte vi. Men inte skatteverket, naturligtvis. De slog igen hela verksamheten efter några månader. Ett system som rundar staten och skatteuppbörden? Å nej, skulle inte tro det! Det skulle bli precis samma sak om en informell ekonomi baserad på guld/silver på något sätt uppstod i samhället. Don't fight the Fed. Don't fight the Skatteverket.

Nej jag är medveten. Det är ett hemskt företagsklimat i sverige idag. Både dyrt och krångligt. Så synd, när det finns så mycket talang som flyr någon annanstans.

Utloggad losecontrol

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
« Svar #39 skrivet: måndag 27, april 2020, 10:43:38 »
Det blir för mig lite svårt att diskutera med dig då det är flera citat och meningar jag inte förstår.
Jag vet inte vad t.ex lemming-stilen är.
Bankens guld?
Har en bank guld och hur får man tag i det guldet OCH krama det?
Att du:a mig och påstå att jag skulle ta bankens guld och krama är som om jag skulle vara skyldig banken något.
Och jag vet att guld stiger mer i värde än ett banklån på en bostad så jag tipsar folk att sluta amortera och hellre satsa på att investera i guld.
Banken gör ingen nytta för befolkningen oansett. Parasiter, blodsugare och bedragare är vad dem är. Utan att vara personlig mot någon,(som kanske jobbar på bank ) men systemet och indoktrineringen är sådan i denna delen av världen.
Kanske ni ska gå med i ett bankforum istället och finna likasinnade där :)
Det är år 2020 och guld har redan stigit betydligt och mindre blir det inte framöver.
Så stacka guld och ta innersvängen på bostadslånet och amortera hellre lånet med guld i framtiden.

Jag håller helt med Krugerangel. Jag gör exakt samma sak. Tipsar även folk att börja tänka i guld som grundvalutan. Istället för att säga att 1 Uns guld kostar 15 000 kronor. Så säger jag att 15 000 kronor kostar ett uns guld. Det är en liten detalj, men om du tänker på det sättet så förstår man en hel del andra saker genom att kolla på historien. När dollar tex är svag så kostar guld mer. Det är inte guldet som blir dyrare, utan valutan som blir svagare.

Några jäkligt bra videor på temat:

Robert Kiyosaki och Jim Rickards pratar "pengar" och kriser.
https://www.youtube.com/watch?v=HiZsZPAVUSY

Finns många videor som förklarar hur pengar skapas, men denna är på svenska och ganska lätt att förstå hur sjukt systemet är
https://www.youtube.com/watch?v=2Y5bN8qFWlY

Hela Mike Maloneys serie om valutas historia och romanrikets förfall är genialisk
https://www.youtube.com/watch?v=DyV0OfU3-FU&t=9s

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
« Svar #40 skrivet: måndag 27, april 2020, 10:49:18 »
När det gäller att väcka intresset för PM hos gemene man så tror jag också att det är en rejäl uppförsbacke. Det vore jättebra, men som andra sagt så är fiat-, bank- och lånesystemet så grundläggande i dag. Det är som att börja tänka "hur mycket är en krona värd i guld?" i stället för att tänka tvärt om.

Men, vi borde ju göra vad vi kan i alla fall. I stället för att hålla föredrag om PM inför släkt och vänner kan vi ge ett vackert silvermynt som dopgåva, examenspresent etc. (guldmynt om man känner sig riktigt rik). Om mottagaren ser förundrad ut kan man förklara att den kommer att växa i värde med tiden, "...så sälj den inte.". Samla PM till dina barn och förklara hur det fungerar när de är vuxna nog att förså.

Å andra sidan pratar många i dag om att man ska ha lite guld i sin portfölj, inte bara goldbugs. Så det är ju inte helt utanför kartan för gemene man, åt minstone inte för de som är lite intresserade av börsmarknaden.

edit: överlappar lite med svaret innan, men "Great minds think alike".

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #41 skrivet: måndag 27, april 2020, 10:59:35 »
Angående att ge bort silver så är min statistik mycket dålig.
Jag har gett bort ett 20-tal Oz med fina silvermynt.
Också lyckats att sälja ett 20-tal mynt en och en för inköps pris.
Av alla dessa vänner, bekanta och familje medlemmar som har fått/köpt ett enkelt mynt så är det nog ingen, vad jag kommer ihåg, som har börjat investera i silver/guld.
Därför ger jag inte bort mer, ej heller försöker jag övertala någon.
Jag nämner det, inte mer, då det är bortkastad tid att försöka förklara och övertala om att äga PM.
För all del, lycka till om ni vill försöka.
Bara att statistiken är mycket dålig och många har blivit rejält sura och några har slutat att ha kontakt.

Å andra sidan så tror jag att någon gång i framtiden så blir det igen guld, silver och koppar mynt som kommer att gälla som betalningsmedel.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 396
« Svar #42 skrivet: måndag 27, april 2020, 11:21:09 »
Jag har helt samma syn som Krugerangel med att ge bort silvermynt, eller guldmynt för den delen. När jag övervägt saken, vid ett par tillfällen, så har det stannat vid att mottagaren(na) knappast skulle uppskatta det, och inte heller veta vad det hela är bra för.

Nej, det är ingen idé att som enskild försöka förklara, eller ännu sämre övertala, folk att äga silver och guld. Vill de göra det så får de komma till den insikten själva.

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
« Svar #43 skrivet: måndag 27, april 2020, 11:54:16 »
Ett par närstående har fått 10 uns silver var i present. När jag sade att de om några år kommer att kunna köpa en bra begagnad bil för myntens värde och därför skulle spara dem så nickade och log de bara, sådär som man gör mot folk som bara pratar strunt. Jaja.... De vaknar väl i sinom tid.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #44 skrivet: måndag 27, april 2020, 11:58:31 »

Det är visst ömsesidigt med att förstå.

Bra för dig.

Ändå inbefattas du under "vi" när du här på forummet skriver: "Här på forumet satsar vi på att guldet kan betala av lånet på sikt".
Lånta pengar är väl inte andra än långivarens egendom. När det är banken som lånar ut pengarna, då är det ju rejält banken som äger guldet tills lånet är betalt.
Men, som jag förstår det nu, då är det de andra på forummet som tycker så. Du nämner bara det som är populärt. På latin kallat populist.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krugerangel
Igår kl. 07:29

Guld och silver på youtube by glimbert
fredag 05, juni 2020, 05:02:38

Lunar 2 year of the snake 1 oz 310:- st + 10 kr porto ag by dmannen74
torsdag 04, juni 2020, 21:53:48

Falsk silvertacka? by Coltrane
torsdag 04, juni 2020, 18:46:15

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
torsdag 04, juni 2020, 17:59:34