Författare Ämne: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad  (läst 2979 gånger)

Inloggad losecontrol

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
  • Affärsomdömen: 0
Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« skrivet: fredag 24, april 2020, 17:03:36 »
Hallå alla kära,

Jag skulle vilja starta upp ett intressant tema här på forumet, nämligen gällande framtiden av guld och silver.

När jag var 10 år gammal började jag samla på mynt för första gången. Det var jättekul och samlingen växte i rask takt. När gymnasiet kom så svalnade intresset lite. Det fanns många andra spännande saker att göra, och det digitala kom in mer och mer i livet.

Jag tror att för många ungdommar idag så är det en nästan främmande känsla att man skulle köpa dyrt guld och ha hemma i ett kassaskål. Gammalt guld är ju bara för kungar och riksbanker.

För mig tog det många år att komma tillbaka till detta intresse. På sätt och vis är både värdet av våra samlingar och till viss del även värdet av investeringar en reflektion av tiden vi lever i och intresset från kommande generationer. Man brukar säga att guld har varit pengar under tusentals år, vilket är sant. Men det var långt innan den digitala äran och internet som inte varit runt i modern tid speciellt länge och trots det förändrar alla våra liv.

Hur kan vi som samlare/investerare i guld och silver se till att detta fortsätter ner till nya generationer, som kan hjälpa oss att behålla guld som värdebehållare i framtiden? Vad är riskerna om den yngre generationen vill investera i tex i bitcoin istället. Kommer guld och silver att klara en digital ära?

Alla dessa punker skulle jag vilja prata om. Några få ideer som jag har kring detta:

- Tror ni det finns intresse för skolor och barn i allmänhet att lära sig mer om guld? Kanske starta en organisation där klasser kan åka på besök och lära sig en del av modern historia. När jag var 15 år gammal så trodde jag aldrig att jag skulle investera i metaller. Detta saknas i skolan

- Kan man få upp föräldrars intresse för detta, skapa en trend och att de i sin tur vill lära sina barn detta?

- Jag har suttit och spånat på en företagside där man som företag kan jobba med arbetsgivare för att erbjuda de anställda lön i guld. Det gör ett sparande enkelt när du får det varje månad, och känslan att du jobbar för riktiga pengar

Vad tycker ni om allt det här :) ?

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1150
  • Affärsomdömen: 63
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #1 skrivet: fredag 24, april 2020, 18:19:23 »
För drygt ett par hundra år sedan kom det människor söderifrån och tog över vårat land genom en statskupp.
Känsligt tema det här.
Långsamt och säkert började dem beskatta det protestantiska folket.
Så tog dem bort våra vapen och installerade hårda straff med domstolar och lagar som våra förfäder aldrig hade sett maken till.
Hälften av befolkningen flydde till "The land of the free", Amerika där dem slapp att betala skatt.
Historieböckernas beskrivning om att det var dåliga tider och att folk svälte är just vad det är, his-story, not mine.

100 år senare, strax efter sekelskiftet, så konfiskerades allt guld här i Sverige och iof de flesta länder i Europa för just att kunna kontrollera och lura befolkningen på det ädlaste dem hade, guldet. Och utan en beväpnad befolkning var det ganska fort schack matt på den fronten.
Fast forward till 1968 så togs även mynt bort från befolkningen med silver i.
1krona med 2.8gram fint silver och 4.88.-/g är idag värt 4.88 x 2.8 = 13 kronor och 66 öre.
Alltså hade en krona varit värd mer än en dollar eller euro och svenska befolkningen hade varit minst sagt stenrika.

Det är inte önskvärt av vår regim eller regimen i Bryssel eller FN eller andra stora styrande globalistiska organisationer, hemliga som publika, att befolkningen skal ha guld eller silver i handen igen.
Dem önskar inte att befolkningen vet eller kan något som helst om guld och silvermynt.
Bra ideèr ni släpper och jag förstår er önskan men tyvärr så är det nog inte aktuellt överhuvud taget att befolknignen ska njuta samma frihet och kontroll över egna liv, väl och ve, som dem en gång gjorde.
Till och med att samla på mynt motarbetas flitigt av försäkringsbolag, skatt-jägarna aka skattekontoret, media som tidningar, TV och radio samt inte minst skolan. Håll den kunskapen långt bort ifrån de unga så de inte får för sig att börja samla på guld och silver.
Skolbarnen ska så absolut inte lära sig om guld, silver eller att samla på mynt.
Det gynnar inte skattesystemet eller dem som lever av skattebetalarna.
Så det är nog rätt kört att få undervisa om härligheten, friheten och det som varar för alltid, Guds pengar.
Å andra sidan, med tidens lopp och våra historiska cykler så lär vi oss av historien att förr eller senare, så blir det alltid en eller annan form för guld och silver standard, igen och igen blandat med cykler med sedlar och annat tryckt på papper som kan kallas pengar och lura befolkningen med, igen och igen.
För visst vill folk flest hellre ha en 100kronors-sedel att kunna handla MER varor i butiken med, än några silvermynt som staten säger att silvermynten är värda mindre alternativt bara helt enkelt föbjuda handel med t.ex silvermynt, igen och igen,
Ni kan alltid försöka att prata om det här i butiken, med grannar, arbetskollegor mm...så kommer ni att möta rejält med munhuggeri och motstånd.
Man kan få ovänner om man har riktigt goda argument och står på sig och tjatar om hur viktigt det är för folk att ta tillbaka sin frihet genom att växla bort lite lögn mot lite sanning.
Mycket känsligt ämne detta.....
« Senast ändrad: fredag 24, april 2020, 18:24:13 av Krugerangel »

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 396
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: fredag 24, april 2020, 18:41:17 »
- Tror ni det finns intresse för skolor och barn i allmänhet att lära sig mer om guld? Kanske starta en organisation där klasser kan åka på besök och lära sig en del av modern historia. När jag var 15 år gammal så trodde jag aldrig att jag skulle investera i metaller. Detta saknas i skolan
Konkret så är det för mycket jobb med att hålla i en sådan organisation, och man kan ju inte räkna med att få någonting tillbaka om man nu skulle dryfta sig att dra igång en.

Citat:  Kan man få upp föräldrars intresse för detta, skapa en trend och att de i sin tur vill lära sina barn detta?

- Jag vet inte hur det skulle gå till helt enkelt, så nej

Citat: Jag har suttit och spånat på en företagsidé där man som företag kan jobba med arbetsgivare för att erbjuda de anställda lön i guld. Det gör ett sparande enkelt när du får det varje månad, och känslan att du jobbar för riktiga pengar

- Man kan ju börja med att undra hur stort intresse det skulle finnas hos löntagarna om företagen  skulle erbjuda guld som lön. Det är nog inte så stor del av befolkningen idag som är med i guldsvängen. Och att få nån lönsamhet i den företagsidén du har blir inte lätt...

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 107
« Svar #3 skrivet: fredag 24, april 2020, 19:52:58 »
Det finns 190.040.000.000 gram guld i världen.

Det finns 7.779.988.000+ människor i världen.

190.040.000.000 gram guld / 7.779.988.000+ människor i världen ~ 24,42 gram guld person (mindre än 1 oz).

Om varje person fick 24,42 gram guld, och alla handlade ärligt och rejält - hur snabbt tror du samhället är tilbaka på fiat ekonomi?
« Senast ändrad: fredag 24, april 2020, 21:13:26 av haberdasher »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1589
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #4 skrivet: fredag 24, april 2020, 22:45:32 »
Talesättet säger ”du kan leda en häst till vattnet, men du kan inte tvinga den att dricka”.

Jag är också skeptisk till en pedagogisk kampanj. Jag har försökt så många gånger med släktingar, vänner och kollegor och jag måste säga att resultatet är nedslående. Det enda som kommer att få folk att få upp ögonen för ädelmetaller är om priserna fortsätter upp, och det i högre takt än börsen i övrigt. Men samtidigt inte i så hög takt att folk inte hinner mer. Knepiga krav.

Vid rätt tillfälle så tror jag att du kan lyckas med detta, men det är ganska sent i cykeln, inte nu. Och vid rätt tillfälle så är fönstret kanske rätt kort, så då gäller det att vara oerhört snabb om du skall hinna få något genomslag. Så tyvärr måste jag säga att som affärsidé känns detta tveksamt.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #5 skrivet: fredag 24, april 2020, 22:49:23 »
Talesättet säger ”du kan leda en häst till vattnet, men du kan inte tvinga den att dricka”.

Kanske hästen vill ha en Martini - shaken, not stirred?  ;)

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1150
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #6 skrivet: fredag 24, april 2020, 23:06:06 »

190.040.000.000 gram guld / 7.779.988.000+ människor i världen ~ 24,42 gram guld person (mindre än 1 oz).

Om varje person fick 24,42 gram guld, och alla handlade ärligt och rejält - hur snabbt tror du samhället är tilbaka på fiat ekonomi?
Hur mycket silver får vi per person med din kalkyl?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1589
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #7 skrivet: fredag 24, april 2020, 23:27:28 »

Det finns i mina ögon en övertro bland ”goldbugs” på att om vi bara fick en valuta backad av någonting bestående, helst guld, så skulle det bli så bra och våra problem försvinna. Jag tror att det är att bedra sig. Önskan om att kunna tidigarelägga konsumtion (via lån) är så djupt inrotat i vär kultur idag att det försvinner inte under överskådlig tid.

Så jag tror också att även med guld utdelat till folket, eller med en guldmyntfot eller med guld på något annat sätt återintroducerat i det finansiella systemet så skulle det uppstå en ny fiatekonomi mer eller mindre omedelbart.

Det är därför jag inte tror på en guldmyntfot. Låt myntfoten vara fiat, med alla dess nackdelar i form av inflation och annat. Men jag skulle gärna se en separat form för långsiktigt sparande och där skulle guldet fungera väldigt bra. Det enda som egentligen saknas för detta är en billig konvertering mellan fiat och guld utan en massa skatteeffekter, konverteringsavgifter, etc.

Men det lär nog dröja.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: fredag 24, april 2020, 23:36:23 »
Så jag tror också att även med guld utdelat till folket, eller med en guldmyntfot eller med guld på något annat sätt återintroducerat i det finansiella systemet så skulle det uppstå en ny fiatekonomi mer eller mindre omedelbart.

Precis. Det finns inte mycket annat att göra med guld än spendera eller spara det. Delas det ut till folket börjer cyklen om och när de flesta har spenderat guldet måste de leva på kredit. Enter fiat.
« Senast ändrad: fredag 24, april 2020, 23:53:22 av haberdasher »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1620
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #9 skrivet: lördag 25, april 2020, 15:08:30 »
Hur mycket silver får vi per person med din kalkyl?

Krugerangel frågade mycket hur silver får vi per person med din kalkyl?

Ett lätt "Googlande" ger vid handen att: "Uppskattningsvis fanns det 1,6 miljoner ton fysiskt silver ovan marken i slutet av 2018."

Så...  jämnt fördelat mellan alla på vårt jordklot blir det  1.600.000.000.000 gram /
Current World Population 7.780.000.000  = 205 gram silver eller  6,6 oz per person. Inte mycket att handla för med andra ord.
« Senast ändrad: lördag 25, april 2020, 18:20:38 av Sarek »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2562
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #10 skrivet: lördag 25, april 2020, 15:28:28 »
"Allt är ju relativt" var det ju något smarthuve som sa. Det hänger ju på vad guld och silver kommer att få för värde när fiatpalatset rasar ihop.

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 437
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #11 skrivet: lördag 25, april 2020, 15:32:03 »

Så... rättvist fördelat per person på vårt jordklot blir det  1.600.000.000.000 gram /
Current World Population 7.780.000.000  = 205 gram silver eller  6,6 oz per person. Inte mycket att handla för med andra ord.

Men om köpkraften vore tillräckligt stor för dessa små mängder ädelmetaller skulle det väl inte vara något problem.
D.v.s. om total mängd ädelmetaller motsvarade köpkraften av den penningmängd som är i cirkulation borde det funka utmärkt.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #12 skrivet: lördag 25, april 2020, 15:38:02 »
"Men om köpkraften vore tillräckligt stor för dessa små mängder ädelmetaller skulle det väl inte vara något problem.
D.v.s. om total mängd ädelmetaller motsvarade köpkraften av den penningmängd som är i cirkulation borde det funka utmärkt."

Det är min fasta tro att så kommer det slutligen att bli.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #13 skrivet: lördag 25, april 2020, 15:39:49 »
Fy fan vad äckligt rika vi kommer att bli.  :)

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #14 skrivet: lördag 25, april 2020, 16:29:00 »
Men om köpkraften vore tillräckligt stor för dessa små mängder ädelmetaller skulle det väl inte vara något problem.
D.v.s. om total mängd ädelmetaller motsvarade köpkraften av den penningmängd som är i cirkulation borde det funka utmärkt.

Köpkraften är lik marknaden. Om alla har lika mycket ädelmetall, va är efterfrågen då?
« Senast ändrad: lördag 25, april 2020, 16:36:34 av haberdasher »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

COMEX leveranser by kristensson
Idag kl. 10:39

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Idag kl. 08:12

AVSLUTAD SWEA 2013 bytes mot SWEA 2014 by Nils
Igår kl. 21:51

Coronapank guldbörs överges (Comex) by Krugerangel
Igår kl. 14:45

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Tyr
Igår kl. 12:36

Säljes PAMP Fortuna 1oz guldtacka by Coltrane
Igår kl. 08:39

USA - hur har dom det by cyber
lördag 30, maj 2020, 10:17:55

Sotkamo Silver by august
fredag 29, maj 2020, 21:04:59

End of WWII 75th anniversary coins by sff123
fredag 29, maj 2020, 17:14:24

Valcambi silvertackor by Nils
fredag 29, maj 2020, 15:09:36

Banken undrar vad jag håller på med by Birka
fredag 29, maj 2020, 12:22:26

USA anställer hel grupp åklagare för att åtala bankirer för guldfiffel by Krugerangel
torsdag 28, maj 2020, 22:58:48

Tavex och marknaden by Coltrane
torsdag 28, maj 2020, 21:52:55

AVSLUTAD.[Säljes] Guld. Samlarmynt Kookaburra 1/10 oz.SÄNKT PRIS! by Birka
torsdag 28, maj 2020, 11:06:46

Incrementum - IGWT rapporten 2020 by SilverHulken
torsdag 28, maj 2020, 09:19:33