Författare Ämne: Frågor om silver och priser - nybörjare.  (läst 22607 gånger)

Utloggad njocke

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
  • Affärsomdömen: 4
Frågor om silver och priser - nybörjare.
« skrivet: måndag 14, april 2014, 10:13:07 »
Hejsan, mitt första inlägg här. Har fått upp ett intresse för att börja investera i silver, men då jag är väldigt ny inom området så skulle lite tips vara uppskattat!

Jag köpte nyligen in 50st 1 oz Silver Eagle's från -92 hos en återförsäljare i Norge. Styckpriset där var runt 162 nok, ska förvara dem i Norge så momsen är inte aktuell just nu.

Sen har jag som Drake som stjärntecken i Kina och har funderingar kring att börja investera i 1 kg mynt - Drakar.
Men har någon här en aning om vad 1988, 2000 samt 2012's 1 kg drakar kan kosta? Är te x. 6000 kr för mycket för år 2000's drake? Ser att man kan köpa årets 1 kgs häst för runt 6200 kr just nu. Men ökar värdet eller går det ner om skicket på mynten är i bra skick.

Även försökt hitta vad skillnaden mellan Bullion och Proof är. Proof var väl mer speciellt för när det gjordes i mindre upplaga, nu trycks även Proof mynt i stor upplaga?
Men sen tänkte jag på mina Silver Eagle från -92, de är ju säkert i Bullion. Men har några år på nacken ocirkulerade. Ökar inte Maples, Silver Eagle samt Philharmoniker värde med åren eller håller de sig till ungefärligt spotpris för silver?

Blev lite rörigt nu, ber om ursäkt. Många frågor som snurrar runt i skallen och google verkar inte göra mig så mycket klokare.

Ska väl även säga att jag ska/har börjat samla för att jag tycker att det är roligt, en hobby. Men att det även vore grymt roligt om värdet på myntet/tackorna hade gått upp en hel del i värde tills man går i pension om 40 år.

// njocke

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
SV: Frågor om silver och priser - nybörjare.
« Svar #1 skrivet: måndag 14, april 2014, 10:16:10 »
Välkommen :)

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: måndag 14, april 2014, 10:31:49 »
Välkommen!
Tyvärr är inte silver min starka sida.

Guld500

• Gäst
« Svar #3 skrivet: måndag 14, april 2014, 10:51:24 »
Även försökt hitta vad skillnaden mellan Bullion och Proof är. Proof var väl mer speciellt för när det gjordes i mindre upplaga, nu trycks även Proof mynt i stor upplaga?

Välkommen!  :)

Jag kan försöka att förklara det där med Proof.
Det har inte någonting med upplagor att göra.
Det är en variant på samma bullion-mynt, men man har gjort tex bakgrunden spegelblank, i stället för matt.
Sedan kan det finnas sk "Reverse proof", då har man gjort själva motivet spegelblankt och bakgrunden matt, och ibland helt spegelblanka mynt.
Silver eagles är väl den som har flest varianter per årgång.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #4 skrivet: måndag 14, april 2014, 13:05:10 »
Köp ditt silver från Tyskland. Skulle aldrig betala 6000 för ett 1kg mynt i dagsläget. Kostar ca 4800 just nu från Tyskland.

Utloggad njocke

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #5 skrivet: måndag 14, april 2014, 13:24:42 »
Citera

Det är en variant på samma bullion-mynt, men man har gjort tex bakgrunden spegelblank, i stället för matt.
Sedan kan det finnas sk "Reverse proof", då har man gjort själva motivet spegelblankt och bakgrunden matt, och ibland helt spegelblanka mynt.

Okej, tack så mycket för svaret! Är Proof att föredra för samlare? Jag själv bryr mig inte, inte just nu ivartfall om det är spegelblankt eller ej :) tänkte mest värdemässigt.

Köp ditt silver från Tyskland. Skulle aldrig betala 6000 för ett 1kg mynt i dagsläget. Kostar ca 4800 just nu från Tyskland.

Okej, går det även att få te x. Lunar I Dragon från 2000 för 4800 kr eller tror du att det har blivit någon värdeökning på dessa 14 år?

//njocke

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #6 skrivet: måndag 14, april 2014, 13:27:40 »
Sen har jag som Drake som stjärntecken i Kina och har funderingar kring att börja investera i 1 kg mynt - Drakar.
Men har någon här en aning om vad 1988, 2000 samt 2012's 1 kg drakar kan kosta? Är te x. 6000 kr för mycket för år 2000's drake? Ser att man kan köpa årets 1 kgs häst för runt 6200 kr just nu. Men ökar värdet eller går det ner om skicket på mynten är i bra skick.

Men sen tänkte jag på mina Silver Eagle från -92, de är ju säkert i Bullion. Men har några år på nacken ocirkulerade. Ökar inte Maples, Silver Eagle samt Philharmoniker värde med åren eller håller de sig till ungefärligt spotpris för silver?

// njocke

I europa kan du kolla priser och lite mer info pa www.gold.de. Dar hittar du Perth Mint's Lunar I och II serier samt alla vanliga bullion(BU) mynt som Maples, ASE och Philharmonics. Personligen vill jag alltid kopa vanliga BU for billigast mojliga pris oavsett argang.

For proof(PF) maste man ta hansyn till utbud, efterfragan och aven Box+COA om de finns med etc.

For asiatiska mynt, ex vis Kinesiska Lunar mynt(!!) kan du kolla google, ebay + lanken nedan.
http://store.singaporegoldsilver.com/pricehist/silver-lunar1-price.php

Jag tror personligen pa att China Mint's Lunar-serier ar battre att ha om 40 ar jamfort med Perth Mint's Lunar I + II serier. Men bade PM och CM produkter ar grymt snygga och jag blandar friskt sjalv. Inbillar mig sjalv att det ar en bra form av riskspridning. :)

Valkommen och lycka till vidare!

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #7 skrivet: måndag 14, april 2014, 15:01:31 »
Citera

Okej, tack så mycket för svaret! Är Proof att föredra för samlare? Jag själv bryr mig inte, inte just nu ivartfall om det är spegelblankt eller ej :) tänkte mest värdemässigt.

Okej, går det även att få te x. Lunar I Dragon från 2000 för 4800 kr eller tror du att det har blivit någon värdeökning på dessa 14 år?

//njocke

Ursäkta den långa citeringen, sitter med mobilen och det är svårt att redigera med den.
Du borde titta in www.gold.de, det är samma som prisjakt, fast med silver från de tyska handlarna. Där kan du klicka dig in och se vad de olika årtalen kostar i de olika butikerna.

/Joseph

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #8 skrivet: måndag 14, april 2014, 15:27:07 »
Generellt är Draken år 2000 den dyraste varianten av alla Perth Mints lunarmynt. Du kan säkert hitta någon annan variant som kanske är dyrare i en specifik storlek men alla storlekar sammantaget slår inget draken från 2000. Så ja, den har gått upp en hel del på 14 år.

Utloggad njocke

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: måndag 14, april 2014, 18:13:19 »
Toppen, vilket bra forum. Fått svar på alla min frågor samt tips till sjukt bra länkar! Uppskattas verkligen! Har ni fler bra länkar som handlar om silver så uppskattas även det!
Försökt hitta någon bra sida där man kan läsa om mynt som oftast förfalskas samt hur många upplagor som trycktes men hittar ingen seriös sida..

Blev faktiskt lite sugen på att börja köpa på mig lite kinesiska mynt, har ni något förslag på silver mynt från Kina som ni tror på? Pandor känns oerhört mainstream, men väldigt fina? Finns det någon sort ni tror på?

Generellt är Draken år 2000 den dyraste varianten av alla Perth Mints lunarmynt. Du kan säkert hitta någon annan variant som kanske är dyrare i en specifik storlek men alla storlekar sammantaget slår inget draken från 2000. Så ja, den har gått upp en hel del på 14 år.

Okej, intressant. Det var ju otur att draken ska vara dyrast i regel då.
Såg på Gold.de att man kunde köpa för runt 10 000kr. Så det är ju "bara" 4000 kr mer än årets häst om man ville ha OC. Kanske lite billigare om man hittar någon drake på Tradera ändå. Eller?

/njocke

Utloggad zivkov

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #10 skrivet: måndag 14, april 2014, 18:18:23 »
Det finns bara 7800 av dessa, så det är
ett sällsynt mynt som håller högt pris.
Om du tvunget vill ha ha drakar så köp
2012, de har ett betydligt lägre pris.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2250
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #11 skrivet: måndag 14, april 2014, 20:08:41 »
Citera
Men har någon här en aning om vad 1988, 2000 samt 2012's 1 kg drakar kan kosta?

Hade du varit med på auktionerna på Tradera i helgen så gick där en, som det såg ut på bild, en fin Drake 2000 till ett bra pris.

såvida det inte var du som tog hem det där?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: måndag 14, april 2014, 20:32:02 »
Toppen, vilket bra forum. Fått svar på alla min frågor samt tips till sjukt bra länkar! Uppskattas verkligen! Har ni fler bra länkar som handlar om silver så uppskattas även det!
Försökt hitta någon bra sida där man kan läsa om mynt som oftast förfalskas samt hur många upplagor som trycktes men hittar ingen seriös sida..

Här finns info om Silver Kina Panda mynt serien, verkar vara en seriös sida i alla fall :
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2649.0
Här är info om års upplagor Panda mynt (1 oz):
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2573.0

Blev faktiskt lite sugen på att börja köpa på mig lite kinesiska mynt, har ni något förslag på silver mynt från Kina som ni tror på? Pandor känns oerhört mainstream, men väldigt fina? Finns det någon sort ni tror på? 

Ja, exakt, oerhört mainstream speciellt i Sverige :D, tycker du verkligen att dom är väldig fina? :o Då är det bara att börja samla på dom, riktigt "bred" serien att samla på.  :)

Okej, intressant. Det var ju otur att draken ska vara dyrast i regel då.
Såg på Gold.de att man kunde köpa för runt 10 000kr. Så det är ju "bara" 4000 kr mer än årets häst om man ville ha OC. Kanske lite billigare om man hittar någon drake på Tradera ändå. Eller?

/njocke
[/quote]

Draken som du köpte på Tradera kommer inte så ofta till salu, det var typ första gången jag såg ett sådant mynt på Tradera på 2 år. Dom kostar betydligt mer pengar på eBay, jag var egentligen sugen vara med i auktionen för att sälja myntet sen på eBay och tjäna en slant, men som vanligt precis nu jag hade inga "lösa" 6000 kr på kontot :)

Utloggad njocke

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #13 skrivet: måndag 14, april 2014, 20:39:44 »
Citera
Hade du varit med på auktionerna på Tradera i helgen så gick där en, som det såg ut på bild, en fin Drake 2000 till ett bra pris.

såvida det inte var du som tog hem det där?

Mjo, det var faktiskt jag som köpte denna för 5778 kr, var du med och budade?
Har dock ingen aning om det var ett bra pris eller överpris, eller helt normalt. Av vad man fått som svar idag så var det kanske ett helt ok köp ändå, om den nu inte är falsk. Blir väl dumförklarad nu, men man måste våga för att lära sig..

Är det någon som har ett bra tips på en sida där man kan läsa om mynt som ofta blir förfalskade? Samt antal upplagor av olika mynt?

--

Såg nu att du hade svarat Fantom medan jag svarade på lite annat i tråden, kul att det skrivs så friskt i forumet! :)
Vet egentligen inte om jag tycker att pandorna är fina, jag är så "hyper" med allt som har med silver att göra nu. Tycker allt är vackert ;) lite förtrollad tror jag.

Får se vad man hittar, känns så oerhört brett det här med silver. Finns så sjukt fina mynt! Kollade lite på Sweas mynt som ni har fixat här på forumet, blev lite ledsen i ögat när man såg att det tåget har gått. Grymt välgjort!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #14 skrivet: måndag 14, april 2014, 20:51:05 »
...
Vet egentligen inte om jag tycker att pandorna är fina...

Jo då, det fanns inga finare silver mynt än silver pandor! 8) :D

* Ja OK, Swea mynt är riktigt fint också :P

Jag tror att du hittar svar på dina frågor här på forumet, kolla igenom gamla trådar, här finns oerhört mycket information om silver och silver mynt.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 19:13

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
Idag kl. 11:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 23:07

Bad jokes. by Sarek