Kinesisk Silver Panda myntserie
Jag skriver här lite kort om Silver Panda mynt, en del av texten är kopierat från olika webbsidor, men jag har även kompletterat och korrigerat själv. Så att de som är nybörjare (som samlare, och/eller investerare) kan läsa och få en kort uppfattning om Silver Panda mynten helt enkelt.
Det kinesiska myntet Silver Panda är ett mycket populärt samlar- och investeringsobjekt som har givits ut i Kina sedan 1983. Myntet ändrar motiv varje år (förutom 2001 och 2002) och finns i storlekar från 0,5 oz till 1 kg.
Kinesisk Silver Panda (1983-1985, 1987-):

De första mynten som gavs ut under 1983-1985 var av proof-kvalité och med en finsilverhalt på .900, och med en totalt vikt på 27 gram och diameter på 38,6 mm. Dessa begränsades till endast 10 000 exemplar per år, vilket gör dem till rariteter som är mycket eftertraktade.
Ingen Silver Panda gavs ut 1986 *.
1987 gavs Silver Panda åter ut, och denna gången med en större diameter på 40 mm och vikt på 1 oz och silverhalt på .925.
Ingen Silver Panda gavs ut 1988 **.
Själva investeringsserien startade 1989, och från och med det året står årtalet, metallen, vikten och renheten på myntet (1oz Ag .999)Alla 1 oz Pandor är lagligt betalningsmedel och har ett nominellt värde av 10 Yuan.

Utseende:
Aversen på myntet (framsidan) visar i mitten Temple of Heaven med kinesiska tecken över som säger “Zhonghua Renmin Gongheguo”, vilket betyder Folkrepubliken Kina. Längst ned syns året då myntet präglats. Om utgåvan är till minne av någon händelse står även det här.
Reversen (baksidan) har alltid ett motiv av en panda som ändras från år till år, med utgåvorna från 2001 och 2002 undantagna som har samma motiv.
Variationer:
Förutom de varierande årsmotiven av pandorna finns även olika sorters specialutgåvor. Dessa är som följer:
Ocirkulerad (standardutgåvan)
Proof
Guldpläterad / Förgylld (På en eller bägge sidor)
Färglagd (endast på aversen)
Specialmärkning för separat distribution, exempelvis 2001 D (D står för Domestic, dvs inhemsk marknad)
Specialmärkning för minnesmynt, vilken även kan vara förgylld
Förutom i silver ges även pandamynten ut i guld med samma design, och även i andra utgåvor av platina och palladium.
Mynten präglas av tre olika myntfabriker i Kina (ShenYang Mint, Shanghai Mint och Shenzhen GuoBao Mint), så vissa utgåvor har små variationer i design. Exempel: stora-små årtal, kort-lång gren (Panda 1995), fryst eller spegelring (Panda 2000), liten eller stor bokstav "D" (Panda 2001"D"), fryst eller spegelbambu (Panda 2003), mm... vissa av dem är mycket sällsynta och dyra.
Silver Panda som investering:
Silver Panda är ett högt eftertraktat mynt bland samlare p.g.a dess vackra och skiftande motiv, samt även p.g.a dess låga utgåvor. Fast årsupplagorna ökades kraftig från år 2010.
Jag kan konstatera att Panda mynten är ett av dom mest förfalskade silvermynten, så det flödar otroligt mycket falska Pandor på marknaden (en del falska mynt är av mycket bra kvalitet, speciellt Panda 2000 kan vara svår att se skillnaden på för den som är "ny i branschen"). Så var försiktig och noggrann om ni vill "jaga" Panda mynt på Tradera eller Ebay.
Panda 2000 vänster äkta, höger falsk

Panda 2012 vänster äkta, höger falsk

Så mitt första och enklaste råd är, lägg inte bud på "billiga" och "korta" auktioner där säljare har lite eller negativa omdömen helt enkelt!
För de som vill investera i Silver Pandor och vill vara 100% säker att de får ett äkta mynt, så rekommenderar jag att köpa graderade Pandor, som är graderade av välkända graderingskontor (firmor). Exempel: NGC, PCGS, ICG, ANACS. Man kan kontrollera myntet på deras webbsidor med hjälp av det unika serienumret. Men de kostar ju en del pengar mer än vanliga, och kan vara svåra att få tag på i Europa.

Min rekommendation för de som vill vara "rena" investerare är att köpa "svåra" årsupplagor (Åren 1983, 1984, 1985, 1987, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1998). Även år 1999 och år 2000 är bra att investera i.
För de som även vill ha numismatisk känsla så rekommenderar jag att göra kompletta samlingar (1989-2013). Man kan samla dem i fina Panda myntboxar, eller samla från något år. Till exempel mynt från år 2000, 2005 eller 2010. Och för de som vill vara lite mer "seriösa" samlare + 5 sällsynta mynt (1983,1984,1985,1987 och 2001D).

Ja, och de som är riktiga "hardcore" samlare, har ju ett väldigt brett sortiment att samla på, se i punkt "Variationer": olika storlekar, små variationer, expo varianter, mm...
Alla Panda mynt levereras i fina förslutna plastkapslar från präglaren.
Vikten för 1 oz äldre Pandor kan variera lite, så det är helt ok om myntet väger mellan 30,9 - 31,45 gram, däremot Pandor av senaste åren brukar väga ganska exakt 30,95-31,1 gram.
* 1986 präglades (expo-pandor i silver): 5 oz (endast proof och upplaga 2000st) och 12 oz (endast proof och upplaga 1000st).
** 1988 präglades 5 oz (proof 11000st) och 12 oz (proof 5000st) och 2 "expo" varianter 1 oz (proof 2000st), 5oz (proof 1500st).