Författare Ämne: Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld).  (läst 12050 gånger)

Utloggad Guldflisan

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld).
« skrivet: söndag 01, mars 2026, 11:48:53 »
Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld).

En fråga som kom upp, är hur bestämmer andra ett säljpris? Jag har sett att det är väldigt olika. Men det måste ju finnas en någorlunda gyllene/gängse regel. Jag har inte sålt något speciellt, men det finns en anledning jag nu frågar.
T ex vissa kör rakt av spotpris, vissa kör spot +/- %, vissa tar t ex Tavex split mellan sälj och köp pris. Och vissa är ju bara ute och seglar… ;)

Vad ska man utgå ifrån i prissättning mellan privatperson, exempel nedan.
1.   Svenska Silvermynt (40-80%) 10öre, 25öre, 50öre, 1kr, 2kr, 5kr, osv.
2.   De vanliga investeringsmynten Eagles, Leafs, Philharmoniker osv.
3.   Investeringssilver t ex silvertacka.
4.   Silvermynt utländska (cirkulerade). (t ex ett Nederländskt Gulden)
5.   Silvermynt samlarserie (begränsade upplagor per år). Själv kört t ex Swan och Nugget serie.

Har sålt några eagles någon gång. Då tog jag split mellan Tavex köp/säljpris.
T ex 1000kr sälj och 700kr köp. Split = 850kr. Och detta tycker jag är en helt ok nivå. Men både svenska mynt/utländska är ju svårare.

Samma gäller ju för Guld. Såsom guldtackor, guldmynt (t ex eagle, leaf).

Hur gör panelen?

Inloggad gbz

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 738
  • Affärsomdömen: 0
SV: Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld).
« Svar #1 skrivet: söndag 01, mars 2026, 16:28:52 »
Guld är inga konstigheter.

Silver dock har 25% skatt när du köper nya mynt/tackor därför är folk ofta villiga att betala lite extra på tradera osv.

Utloggad pennypacker

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 1
SV: Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld).
« Svar #2 skrivet: fredag 06, mars 2026, 11:09:43 »
Advokater brukar säga att en lyckad och rättvis förlikning är när båda parter går ifrån förhandlingen missnöjda med överrenskommelsen. :)

Mellan köp/sälj tavex känns rimligt, spot lika så, förutsätt förstås köparen kan verifiera att sakerna är äkta. Smältpris är mer av ett klipp för köparen, men inte orimligt ifall säljare vill garantera sig ett snabbt avslut. Men man kan förstås sätta vilket pris man känner för. Vill/behöver man sälja snabbt får man ut mindre, annars ibland mer, och omvänd situation gäller förstås för köpare - där man får betala mer ifall man vill/måste köpa något omgående.

Köpare konkurrerar med köpare och säljare med säljare. Inte konsigare än så. Gbz kommentar rörande silvermomsen är ett bra exempel där köparsidan i tider budar upp priserna utöver verkligt underliggande värde, och då kan man som säljare ta mer betalt. Detsamma gäller smycken som har en hantverkspremie (samt momspålägg vid nyköp) som man som säljare kan välja att realisera ifall man har ett efterfrågat/ovanligt smycke och ids vänta lite på rätt köpare.
« Senast ändrad: fredag 06, mars 2026, 11:34:52 av pennypacker »

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17