Författare Ämne: Nifty Fifty: Kursexplosioner och krascher  (läst 16078 gånger)

Utloggad Cash Is King

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 729
  • Affärsomdömen: 2
Nifty Fifty: Kursexplosioner och krascher
« skrivet: måndag 21, augusti 2017, 19:13:11 »
Läsvärd analys av Fredrik von Schantz på Avanza angående hur människors flockmentalitet kan leda till aktiekurs uppgångar som kraftigt överstiger underliggande aktiebolag värde. Av historien kan man lära att "inga träd växer till himlen" även när det gäller aktier varför det kan vara läge att avyttra "hypade" populära aktiebolag såsom Facebook, Apple, Amazon, Netflix och Google i sin aktieportfölj.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/08/21/nifty-fity-kursexplosioner-och-krascher.html

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Nifty Fifty: Kursexplosioner och krascher
« Svar #1 skrivet: tisdag 22, augusti 2017, 11:39:22 »
Det påminner mig starkt om när Facebook introducerades, det var en hype som hette duga. Jag var dock likt många andra skeptisk eftersom en populär produkt inte är det samma som en lönsam affärsmodell. Sedan dess har ju Facebook dessutom gått från att erbjuda ett socialt nätverk till att i stället stänga av användare som inte delar deras så kallade värdegrund, vilket gör att de potentiella framtidsutsikterna ser dystra ut.

http://www.privataaffarer.se/borsguiden/anvandare-tvekar-om-facebook-366458

Jag tror överlag att internet är väldigt svårt som marknad att bli stor och lönsam på, i synnerhet när det kommer till sådant som folk gärna använder men förväntar sig att få gratis såsom sociala plattformar och nyheter. Man får således betrakta IT som bransch som riskfylld men där få företag kan lyckas riktigt bra.

Utloggad I_am_mine

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: Nifty Fifty: Kursexplosioner och krascher
« Svar #2 skrivet: tisdag 22, augusti 2017, 13:53:22 »
Betalföretag som Netflix och Spotify gör stora förluster, dom kan helt enkelt inte locka kunder om dom var tvungna att ta lönsamt betalt för sina tjänster
« Senast ändrad: tisdag 22, augusti 2017, 15:49:27 av I_am_mine »

Utloggad cyber

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: Nifty Fifty: Kursexplosioner och krascher
« Svar #3 skrivet: tisdag 22, augusti 2017, 14:42:27 »
Uhm.. den där artikeln är fem år gammal. har du kollat på sistone? FB är upp mer än 300% sedan introduktionen. Sen kan man ju ha åsikter om hur de jobbar och vad konsekvenserna är för samhället men lönsamheten har växt enormt och framtidsutsikterna är fortfarande ljusa i rent ekonomiska termer..

mrSju

  • Gäst
SV: Nifty Fifty: Kursexplosioner och krascher
« Svar #4 skrivet: tisdag 22, augusti 2017, 17:17:53 »
De stora giganterna kommer att förbli giganter, just för att dom har kapital och resurser att köpa upp alla nya idéer, appar och hemsidor innan dom blir ens en fis till ett hot.

Allt har ett pris. och pengar är allas dröm och beviset på framgång.

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Nifty Fifty: Kursexplosioner och krascher
« Svar #5 skrivet: tisdag 22, augusti 2017, 18:08:41 »
De stora giganterna kommer att förbli giganter, just för att dom har kapital och resurser att köpa upp alla nya idéer, appar och hemsidor innan dom blir ens en fis till ett hot.
Precis så. Innan man dissar FAANG (FB, Apple, Amazon, Netflix, Google) så är det värt att betänka att det till stor del är dessa monster till bolag som drivit US börsen de senaste 18 månaderna (medan mindre bolag snarare backat).

Betyder det att de är mer är mer övervärderade än mindre bolag? Nja, det vore ju en rimlig slutsats med klassisk analys. Men idag tror jag snarare att orsaken att de stigit mest är, bortsett från mrSjus kommentar, att när kraschen kommer (vilket alltfler är överens om) så kommer giganterna att rida ut stormen och kanske rent av tjäna på att köpa goda idéer för vrakpris när småbolagen får det svårt.

Dvs det är en form av att rusta för storm att växla till stora bolag i portföljen.

Utloggad I_am_mine

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: Nifty Fifty: Kursexplosioner och krascher
« Svar #6 skrivet: tisdag 22, augusti 2017, 18:49:24 »
Min tanke är snarare att helt gå ur börsen, tror vi kommer ha något år nu med fallande priser särskilt hos de stora bolagen.

De som är duktiga och ägnar sig åt stockpicking kan säkert klara sig bra men jag räknar med att många småsparare kommer bränna sig framöver.

I media låter det "alla kan tjäna pengar på börsen" "köptillfälle på fallande börs" mm sanningen är en helt annan

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Nifty Fifty: Kursexplosioner och krascher
« Svar #7 skrivet: onsdag 23, augusti 2017, 11:05:08 »
Min tanke är snarare att helt gå ur börsen, tror vi kommer ha något år nu med fallande priser särskilt hos de stora bolagen.

De som är duktiga och ägnar sig åt stockpicking kan säkert klara sig bra men jag räknar med att många småsparare kommer bränna sig framöver.
Vi är helt överens om att det kan vara bra att gå ur börsen nu (möjligtvis undantaget gruvorna). Att tvista om det sedan är mer dåligt med storbolagen eller de mindre blir ju mindre betydelsefullt om man ändå tänkt hoppa av helt.

Utloggad I_am_mine

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: Nifty Fifty: Kursexplosioner och krascher
« Svar #8 skrivet: onsdag 23, augusti 2017, 11:34:39 »
Helt enig med dig! Jag ser det ur ett kortare perspektiv kanske, efter krisen så tror jag de stora bolagen kommer växa sig starkare än någonsin, vilket i sig är lite läskigt om man tänker på det

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17