Författare Ämne: Kostnaden för en skilsmässa i Iran? Din vikt i guld  (läst 8703 gånger)

Utloggad timtom

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 0
    • Gold and Silver Coins Info
Kostnaden för en skilsmässa i Iran? Din vikt i guld
« skrivet: torsdag 23, februari 2012, 23:16:45 »
I Iran är det en tradition att par som vill gifta sig gör ibland en avtal där hustrun får guldmynt lika med hennes vikt om äktenskapet slutar i skilsmässa.

Och med en 5,5% ökning av skilsmässor på bara sex månader förra året, tusentals iranska män som inte kan betala hamnar i fängelse.

Video http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-17147842

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 2
SV: Kostnaden för en skilsmässa i Iran? Din vikt i guld
« Svar #1 skrivet: torsdag 23, februari 2012, 23:33:57 »
I Iran är det en tradition att par som vill gifta sig gör ibland en avtal där hustrun får guldmynt lika med hennes vikt om äktenskapet slutar i skilsmässa.

Och med en 5,5% ökning av skilsmässor på bara sex månader förra året, tusentals iranska män som inte kan betala hamnar i fängelse.

Video http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-17147842

Har kollat upp med en iranska jag känner som själv hade ett "avtal": Om skilsmässa inträffar och om kvinnan INTE ville skiljas, ska mannen betala enligt ett avtal som skrivs innan man gifter sig. Inte nödvänigtvis hennes vikt guld (detta är nog mer en sägen) bara enligt ett avtal. Ett sådant avtal är faktikt vanligt, men inget tvång. Guld är nästan alltid inblandat i ett sådant avtal. Tradition.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #2 skrivet: torsdag 23, februari 2012, 23:36:46 »
Finns mycket som är rejält sjukt i Iran.

Subventionerad bensin och dåligt utbyggd infrastruktur. Något som innebär stillastående trafik, med tutande bilar i timtal och en smog som syns tydligt från bergen exempelvis utanför Tehran.

Landets religiösa ledning, som kom till makten genom att störta militärregimen, då denna ”inte fördelade pengarna till folket”. Mullor som idag skott sig själva så de till och med har hissar för sina bilar upp till sina lyxvåningar.

Snacket om ett fredligt kärnenergiprogram, trots tillgång till enorma mängder energi i både olja, sol och möjligheter till vindkraft. Snacket trots att merparten av all modern västerländsk kärnkraft bygger på låg-anrikat uran och Iran bygger anrikningssystem för plutonium (hög-anrikat).

Sedan det religiösa snömoset. Du kan där ta en tillfällig hustru ”sighe", dvs "tillfälligt äktenskap" vilket inte sällan är dold prostitution.

Guld är däremot hett, dollars likaså, då fastighetsbubblan kollapsat och allt fler misstror regimen.

Utloggad munkdo

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
« Svar #3 skrivet: fredag 24, februari 2012, 00:00:06 »
"and as an iranian wife weighs around 57 kilograms..."

det är inte mycket,

tänkte att det är bäst att kvinnorna inte är tjocka då, tänk om de hade en sån regel i USA i södern? Hennes vikt i investeringsguld, loll

kanske hennes i vikt i värdepapper... fast de väger inte så mycket,,, kanske sen om inflationen kommer igång? Då blir det nog många skilsmässor istället dock..när folk fattar att de kan skilja sig och bara ge upp löst papper... haha

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: fredag 24, februari 2012, 00:38:16 »
Åbama:

Vad är det nu för fel på subventionerad bensin? Jag hade gärna tankat billigare om staten (== folket) hade massor av olja. Tutande bilar och avgaser får man ta.

Ja i och med revolutionen 79 nationaliserades oljan. Det är ju vissa som ogillar den saken och därför gärna vill angripa nu. Att mullornas bilar åker hiss (om det nu är sant) tror jag knappast påverkar landets ekonomi.

Om Iran "får" använda kärnkraft för judarna (och Åbama) kan de ju sälja mer olja vilket är bra för ekonomin. Dessutom är ju kärnkraft miljövänligt, såframt inte judarna börjar bomba anläggningarna förstås.

Sighe ja, där har du tyvärr rätt. Men exakt hur det funkar vet jag inte. Det kanske inte är så enkelt som du framställer saken. Är det inte bara under speciella omständigheter man kan göra så? Ska kolla upp det.

Jag visste inte att de har en sprucken bostadsbubbla, det kanske de har. När kom den då? Och varför? Kan det ha att göra med ekonomiska sanktioner från förslavad omvärld, själv i akut behov av räddning?

Jag tror att varje iranier föredrar mullorna framför talmudisterna, det är därför de står inför krigshot. Själva är vi redan invaderade, för länge sedan. Det är därför så många är felinformerade, vanligen genom tv-nyheterna.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: fredag 24, februari 2012, 01:15:14 »
Åbama:

Vad är det nu för fel på subventionerad bensin? Jag hade gärna tankat billigare om staten (== folket) hade massor av olja. Tutande bilar och avgaser får man ta.
Snygg slutsats där. ;)

Ja i och med revolutionen 79 nationaliserades oljan. Det är ju vissa som ogillar den saken och därför gärna vill angripa nu. Att mullornas bilar åker hiss (om det nu är sant) tror jag knappast påverkar landets ekonomi.
Nej, det påverkar knappast, men förevändningen för revolutionen, var bland annat att de militära ledarna skott sig och inte fördelat pengarna till folket. Nu bygger de religiösa ledarna samma palats åt sig själva (med bilhissar).

Om Iran "får" använda kärnkraft för judarna (och Åbama) kan de ju sälja mer olja vilket är bra för ekonomin. Dessutom är ju kärnkraft miljövänligt, såframt inte judarna börjar bomba anläggningarna förstås.

Om det bara var billig energi de ville ha, för att kunna sälja oljan, så landet kunde tjäna pengar på oljeexport, så hade de gjort allt annat än utveckla sitt nukleära program (som inneburit världsomspännande sanktioner mot landet). Men vad vet jag, du kanske var ironisk.;)

Utloggad larsa

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
« Svar #6 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 19:10:58 »
Hej och kul att ni diskuterar Iran!

Jag bodde där nyligen och håller med om att det är mycket sjuka saker som händer där. Angående guldkontraktet träffade jag själv en 30-årig kvinna vars man satt i fängelse för att han inte hade betalat. Han hade varit otrogen och hon vilje skilja sig varpå han vägrade betala.

För övrigt är det väldigt intressant att titta på Iran som ett exempel på hur folks förtroende för en valuta ser ut. Jag tror att Svenska ambassaden i Tehran räknar med närmare 27% inflation när de betalar ut sina löner. Folk är ju inte så insatta - mycket på grund av statliga prissättningar - men klagar ständigt på högre priser. Det märks särskilt om man tittar på exempelvis taxichaufförer och deras årliga löneökning - jag frågade hur mycket taxan höjs varje år och svaret blev cirka 5 %. Ni förstår själva hur folk känner sig när de blir relativt fattigare hela tiden.

För att rädda sig undan detta försöker många köpa dollar. Särskilt kaotiskt var det då Obama hade gått ut med hårda ton i något tal och växelkursen föll med 20%. Det tyckte parlamentet inte om och ändrade därför tillbaka kursen efter en omröstning. Detta fick till följd att alla växelkontor vägrade växla dollar och det blev praktiskt taget omöjligt att få tag på dollar.

Folk i allmänhet har väldigt liten tilltro till den egna valutan och guld är som tidigare nämnts mycket hett. Jag blev själv erbjuden att jobba på ett guldföretag. Likaså är bostadsmarknaden helt åt skogen med tomma höghus överallt och halvfärdiga byggprojekt i varje kvarter. Bostadspriserna i Tehran är för övrigt en av de få sakerna som någorlunda kan mäta sig med svenska nivåer.

När man gifter sig temporärt går det till såhär (vad jag fick veta efter att ha frågat):
Du går till ett av de hundratals ställena med blinkande neonskyltar på vilka det står "Ezdevaj" (giftermål på persiska) med en kvinna och sedan ber du om att få gifta dig. Du säger också vilken längd du vill ha t.ex 24 h, en vecka eller 99 år. Du betalar i runda slängar 100 kr och visar ditt ID, skriver på ett papper och ta-da: du är gift.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 20:42:30 »
Hej och kul att ni diskuterar Iran!

Jag bodde där nyligen och håller med om att det är mycket sjuka saker som händer där. Angående guldkontraktet träffade jag själv en 30-årig kvinna vars man satt i fängelse för att han inte hade betalat. Han hade varit otrogen och hon vilje skilja sig varpå han vägrade betala.

För övrigt är det väldigt intressant att titta på Iran som ett exempel på hur folks förtroende för en valuta ser ut. Jag tror att Svenska ambassaden i Tehran räknar med närmare 27% inflation när de betalar ut sina löner. Folk är ju inte så insatta - mycket på grund av statliga prissättningar - men klagar ständigt på högre priser. Det märks särskilt om man tittar på exempelvis taxichaufförer och deras årliga löneökning - jag frågade hur mycket taxan höjs varje år och svaret blev cirka 5 %. Ni förstår själva hur folk känner sig när de blir relativt fattigare hela tiden.

För att rädda sig undan detta försöker många köpa dollar. Särskilt kaotiskt var det då Obama hade gått ut med hårda ton i något tal och växelkursen föll med 20%. Det tyckte parlamentet inte om och ändrade därför tillbaka kursen efter en omröstning. Detta fick till följd att alla växelkontor vägrade växla dollar och det blev praktiskt taget omöjligt att få tag på dollar.

Folk i allmänhet har väldigt liten tilltro till den egna valutan och guld är som tidigare nämnts mycket hett. Jag blev själv erbjuden att jobba på ett guldföretag. Likaså är bostadsmarknaden helt åt skogen med tomma höghus överallt och halvfärdiga byggprojekt i varje kvarter. Bostadspriserna i Tehran är för övrigt en av de få sakerna som någorlunda kan mäta sig med svenska nivåer.

När man gifter sig temporärt går det till såhär (vad jag fick veta efter att ha frågat):
Du går till ett av de hundratals ställena med blinkande neonskyltar på vilka det står "Ezdevaj" (giftermål på persiska) med en kvinna och sedan ber du om att få gifta dig. Du säger också vilken längd du vill ha t.ex 24 h, en vecka eller 99 år. Du betalar i runda slängar 100 kr och visar ditt ID, skriver på ett papper och ta-da: du är gift.

Då var jag ju inte så fel ute då.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX by AlbrechtDurer
Idag kl. 15:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23