Ledsamt att ta farväl att de gamla fina mynten

Har ni sparat några utav de gamla mynten vars giltighet går ut om en stund ? Jag sparade enkronor 1969-1979 och en gammal 5-krona från 1972 som jag hade liggande. Hade egentligen tänkt spara några utav de nyare utgående mynten också bara på kul.. Men de lär man ju få tag på lätt ändå.
Förutom att bankkontor inte längre hanterar pengar så tar banken emot mynten ett tag till.
Betalade med mina sista av de gamla hederliga mynten idag förutom de som jag ska spara.
Kändes lite vemodigt. Väldigt trevlig kassörska dock

, alla är inte bortrationaliserade än.
Kommer sakna de gamla fina mynten, de har ju "alltid" funnits.
Vilken otrolig miljöförstöring och slöseri med resurser när alla kassor och myntautomater skall göras om så att de passar till de nya rostbenägna mynten som vi ju inte heller ska använda eftersom kontanter ska försvinna och riksbankspengar avskaffas till förmån för bankskulder som ska bli vårt betalmedel istället för pengar. Banken skall alltid vara mellanhand i våra transaktioner och allting ska loggas o lagras i databaser. Det går åt fel håll detta.
Undrar var beslutet fattades att byta ut pengarna? Riksdagsledamöterna...kan de rabbla detta om man väcker dem 4 på morgonen ? Eller har de ingen aning varför vi genomför detta?
Hur länge har enkronan haft samma format ? Det är väl i alla 75 -80 år minst.
Alltså även på den tiden de innehöll silver del av 1968 och tidigare ?
5-kronan från 1971 var det också silver i men någon sådan har jag aldrig sett på riktigt. Däremot så ju faktiskt silverenkronor dykt upp ibland.
5kronan från 1972 har jag hört att det har finns folk som samlar på ?