Författare Ämne: Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!  (läst 10229 gånger)

Utloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15
Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!
« skrivet: fredag 02, juni 2017, 17:31:06 »

Vill bara påpeka för den som inte vet eller sålt guld till Tavex eller Libertysilver.
Får man t.ex. en större summa pengar från Estland så vill banken att du redogör med kvitton och dokument hur och vart och varför pengarna sänts till dig, samt måste du uppge vad du ska använda pengarna till.

Obehagligt och det är en jobbig situation, man känner sig som en skurk fast man inte gjort något olagligt.
Jag lyckades reda ut situationen och få mina pengar, men gör inte om samma grej igen, nu vet jag bättre.

MVH

Utloggad Brageson

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
SV: Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!
« Svar #1 skrivet: fredag 02, juni 2017, 17:44:50 »
Definira "en större summa pengar" då allt är relativt.?

edit, jag menar, om du bor hemma hos mamma och är arbetslös så är 500:- "en större summa pengar".....
men om du är VD på ett börsnoterat bolag så är nog 5000000:- "en större summa pengar".

Så, vilken bank pratar du om? :-)
« Senast ändrad: fredag 02, juni 2017, 18:00:58 av Brageson »

Inloggad Silvern

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 6
SV: Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!
« Svar #2 skrivet: fredag 02, juni 2017, 18:12:38 »
Vad är en större summa pengar i detta fallet?

Utloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15
SV: Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!
« Svar #3 skrivet: fredag 02, juni 2017, 19:32:53 »

 Ica banken börja ställa frågor om penningtvätt med mera för 40.000 kr och det är för mig en ansenlig summa.
 
 MVH

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!
« Svar #4 skrivet: fredag 02, juni 2017, 22:12:52 »
Skickade du in dina kvitton, och fick ut dina pengar ?


Utloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15
SV: Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!
« Svar #5 skrivet: fredag 02, juni 2017, 22:16:59 »

 Ja, jag fick mina pengar, men det hela kändes obehagligt.


 MVH

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!
« Svar #6 skrivet: lördag 03, juni 2017, 22:05:24 »

 Ja, jag fick mina pengar, men det hela kändes obehagligt.


 MVH

Såklart

Utloggad thgswe

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 40
SV: Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!
« Svar #7 skrivet: lördag 03, juni 2017, 22:20:42 »
Nu kan man tydligen bli anklagad för penningtvätt om man tar emot kontanter vid försäljning av vitvaror etc.  Vem vågar hantera kontanter om det ska dras till sin spets. Inte konstigt att bitcoin rusar!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6709939

Utloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15
SV: Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!
« Svar #8 skrivet: söndag 04, juni 2017, 21:43:45 »
Nu kan man tydligen bli anklagad för penningtvätt om man tar emot kontanter vid försäljning av vitvaror etc.  Vem vågar hantera kontanter om det ska dras till sin spets. Inte konstigt att bitcoin rusar!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6709939


Jag hade 20.000 i kontanter som jag växla till ny sedlar på Tavex mot en avgift på 2% - så jag tycker det är lite överdrivet att man ska behöva köpa vitvaror för att omvandla sina pengar till ny sedlar, sedan tror jag inte att kriminella är så dumma att dom i sista minuten växlar in gamla sedlar till nya i sista minuten, det fattar väl även dom att det blir knas.
Kanske 20.000 kr inte är en så stor summa, så varför inte köpa investeringsguld för pengarna. 80.000 kr på Tavex och lite annat på annat håll om det gäller större summor.
Allt under 10K registreras ju inte till finanspolisen, så här kan man väl också använda andra personer som handlar i sitt namn om man behöver omsätta större belopp än 10K.

Finns säker andra bra kryphål än dom jag nämnt.

MVH
« Senast ändrad: söndag 04, juni 2017, 21:45:36 av sputnik »

Utloggad stroker49

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 1
SV: Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!
« Svar #9 skrivet: fredag 21, juli 2017, 23:24:34 »
Bankerna måste fråga enligt lagen.
Staten skylle på pengatvätt, terrorism och sktteflykt men de vill helst ta bort cash så att de kan kontrollera varje minut av våra liv , var vi är och om vi köper en glass.

En kompis till mig sålde en del grejjor för en långresa och gick till banken för att sätta in struntsummor på typ 10-15-tusen och fick frågor.
Han tittade kassabiträdet i ögonen och sade " jag har prostituerat mig", och det fick de notera.

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: Sälja guld och få utlandsbetalning, då krånglar banken!
« Svar #10 skrivet: lördag 22, juli 2017, 13:11:08 »
Vill bara påpeka för den som inte vet eller sålt guld till Tavex eller Libertysilver.
-Handla privat och bygg upp ett kontaktnät så gör du många glada av sälja guld mot kontanter/BitCoin och liknande för mer än vad tavex eller LS betalar.

Får man t.ex. en större summa pengar från Estland så vill banken att du redogör med kvitton och dokument hur och vart och varför pengarna sänts till dig, samt måste du uppge vad du ska använda pengarna till.
-Jo tack, jag har också erfarenhet av det du nämner och har suttit i två timmars möten med bankchefer. Sega rackare, utan att kunna förklara vad ordet "pengar" betyder och utan att få mig till att gå runt med 4-5G(Iphone ) i fickan för att ha Swish.

Obehagligt och det är en jobbig situation, man känner sig som en skurk fast man inte gjort något olagligt.
-Bara att tänka tanken på att man behöver gå till banken får mig att känna mig som en kriminell i flera dagar i förvägen. Rent ut sagt otrevligt att gå till banken, oansett vad man ska göra där.

Jag lyckades reda ut situationen och få mina pengar, men gör inte om samma grej igen, nu vet jag bättre.
-Banken gillar dig inte om du har tillgångar. Bankernas försäljnings-ide och produkt heter skulder.
MVH

Krugern...

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Idag kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53