Författare Ämne: Köpa begagnat kassasskåp/värdeskåp  (läst 7035 gånger)

Utloggad Bombina

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Affärsomdömen: 0
Köpa begagnat kassasskåp/värdeskåp
« skrivet: torsdag 09, februari 2012, 21:02:13 »
Det börjar bli lite mycket guld och silver som ligger hemma nu :)  Har kollat på blocket efter värdeskåp, kassaskåp osv. Är det någon som vet om det spelar det någon roll om skåpet är från 70-talet t.ex? Eller något speciellt man ska tänka på innan man köper?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1608
  • Affärsomdömen: 165
SV: Köpa begagnat kassasskåp/värdeskåp
« Svar #1 skrivet: torsdag 09, februari 2012, 21:27:47 »
Det börjar bli lite mycket guld och silver som ligger hemma nu :)  Har kollat på blocket efter värdeskåp, kassaskåp osv. Är det någon som vet om det spelar det någon roll om skåpet är från 70-talet t.ex? Eller något speciellt man ska tänka på innan man köper?

Googla "begagnat kassaskåp" och du kan hitta riktiga kassaskåp/värdeskåp för den seriösa samlaren. Det gjorde jag. Blocket är annars ok som du säger. Ibland dyker billiga fynd upp här för folk/firmor som inte längre behöver sina skåp... Det gjorde jag. Man lägger väl inte alla ägg i samma korg. Inte ens om det är en säker korg;-) Många ägg i många korgar rekommenderas. Dvs, gärna flera kassaskåp på flera olika (dolda) platser.

Räkna med att du får betala gissningsvis typ 2-5% av värdet du tänker förvara i skåpet för skåpet i sig.
Dvs, ska du förvara typ 20.000 i värde kanske ett skåp på clas ohlsson för en tusenlapp är OK.
Ska du lagra värden för 500.000-1.000.000 kanske du får betala 20.000-50.000 för skåpet.
Ett bra och välkänt märke kan du dock sälja senare och få tillbaka en stor del av pengarna.

Är du seriös köper du inget skåp som två man i en pickup kan ta med sig. Dvs, ett tungt skåp på 500+ kg rekommenderas...

Lättare skåp (<typ 500kg) är viktigt att de går att skruva fast med bultar inifrån så att ingen bär iväg med dem...

Modernare värdeskåp har blivit bättre. Svårare att ta sig in i. Dvs, lättare med samma säkerhetsklass som äldre tyngre skåp.

/H
« Senast ändrad: torsdag 09, februari 2012, 21:29:25 av mega_n »

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #2 skrivet: torsdag 09, februari 2012, 22:42:30 »
Skulle vara intressant om lite olika kända klassiska kvalitetsmärken kunde nämnas.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3098
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Köpa begagnat kassasskåp/värdeskåp
« Svar #3 skrivet: torsdag 09, februari 2012, 22:46:17 »
Gratis kassaskåp mot avhämtning är inget ovanligt att hitta på Blocket. Folk är oftast bara glada över att bli av med dem när de inte har någon användning för dem längre :)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #4 skrivet: torsdag 09, februari 2012, 22:51:29 »
Gratis kassaskåp mot avhämtning är inget ovanligt att hitta på Blocket. Folk är oftast bara glada över att bli av med dem när de inte har någon användning för dem längre :)

Det kan jag tänka mig, men vore fortfarande tacksam för gratis info och update om vilka märken som är kvalitet och vilka modeller. Så slipper jag läsa på om det och kan förtsätta nörda offshore strategier.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: torsdag 09, februari 2012, 23:41:35 »

Det kan jag tänka mig, men vore fortfarande tacksam för gratis info och update om vilka märken som är kvalitet och vilka modeller. Så slipper jag läsa på om det och kan förtsätta nörda offshore strategier.

Jag kom fram till att jag ville ha ett Rosengren kassaskåp. De verkar vara bland de bästa...
(Enligt firman jag köpte av krävs det att man spränger för att ta sig in i det...) Väger ett ton (bokstavligen). Dessa finns naturligtvis i olika säkerhetsklasser också så håll koll på vilket värde det är klassat att hålla.
I mittskiktet finns sådana skåp som Hadak, Habeco, Jöli. (Kan kanske finnas bra såna också...)
I andra änden av kvalitet finns skåp som Diplomat. (Jag har ett sånt också men jag vågar inte förvara (mycket) silver/guld i det ;-) Det är nog ganska lätt att ta sig in ett sådant med rätt verktyg och kunskap.
Låg säkerhet ger "kassaskåp" från Jula och Clas Olsson...
Och allra lägst kanske en papplåda eller smyckesskrin;-)

/H

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3098
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: fredag 10, februari 2012, 07:57:22 »
Glöm ej att använda tackor som dörrstopp, bokstöd, brevpress mm kan göra att inbrottstjuven missar det mest värdefulla som inte är fullt så uppenbart som ett kassaskåp ;P

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
« Svar #7 skrivet: fredag 10, februari 2012, 08:21:47 »
Har funderingar på skaffa ett också, fast ett kombinerat vapenskåp/kassaskåp. Helst lite snyggt också. Fast behövs kassaskåp för att förvara guld/silver? Det täcks väl av hemförsäkringen? Eller går guld och silvermynt under "valuta"?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: fredag 10, februari 2012, 09:24:41 »
Kolla även denna parallella tråd om försäkringar av ädelmetaller: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=888.msg6895

(Investeringssilver/guld) räknas i många fall olika jämfört med personligt lösore.
Även gällande reavinstbeskattning. (se andra trådar i formumet...)

/H

Utloggad seXes

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 224
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #9 skrivet: söndag 19, november 2017, 10:53:50 »
Finns en person på FB Market som ger bort sitt kassaskåp idag. Står inte vad det är för sort och kan inte tyda det på bilden. Finns i Göteborg. Om någon är intresserad kolla på FB, eller PM mig så ger jag er telefonnummer till säljaren kan ni ringa och prata själva.

Utloggad Au

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
« Svar #10 skrivet: tisdag 21, november 2017, 17:47:56 »
Franz Jäger är ett känt skåpmärke.....

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Vilken månad har lägst silver pris? by fredrikwall67
Igår kl. 20:15