Hejsan!
Vad kul för dig Condor2000 att någon har hört av sig och vill köpa din fina silvertacka:-) sen fick du bra vitsord och så av fantomen, kul. Jag missade kanske att få göra en bra affär men det tar jag.
Nu till fler frågor/tankar:
7. Då jag kikar runt på olika försäljarsidor i Sverige och utomlands så är det vanligt med att sälja stora silvermynt/samlarmynt på kilot typ. Är dessa bra eller anus att köpa med avseende på värdeökning just därför det är en typ av "värdemynt" (samlarvärde), eller trycks dessa i så ofantlig stor mängd så att det inte är nån ide´att förvänta sig nåt egentligt samlarvärdeökning med tiden utan det är det egentliga silvervärdet som påverkar priset om låt säga 10 - 20 år?
8. De sk mynttackorna gör ju att jag får mer silver för pengarna iom att jag slipper momsen, som är på vanliga tackor vid köp av dem i nyskick, då borde ju det bästa vara att bara fokusera på just mynttackor eller? Ni som inte vill köpa sk mynttackor varför gör ni inte det?
9. Det verkar också vara så att vissa tackor har ett högre värde om de är av en viss typ, exvis en Bolidentacka torde uppbringa ett högre kilopris än en vanligare tacka (idag såldes en Bolidentacka för 7320 kr på tradera och det är väl ett högt pris?). Vad är det som driver upp priset på vissa tackor och hur tänker ni rörande det?
Jag vet att jag är en novis frågvis en men men det får ni ta för vad det är

Passar oxå på att repetera mina frågor från trådstarten trots att jag har fått in många bra svar på dem:
1. Var i Sverige kan jag köpa de billigaste silvertackorna på ett för mig säkert sätt ?
2. Kan jag i något land köpa silvertackor momsfritt och beställa hem dem helt lagligt eller blir det tullavgift på dem så¨fort de kommer in i Sverige ?
3. Vilka företag säljer billigast / "bästa" silvertackorna på ett för mig bra och säkert sätt vad gäller leveranssäkerhet/-avgift mm från utlandet ?
4. Förekommer det ofta / ibland /sällan att folk försöker lura på en falska silvertackor och vad är det jag ska "passa mig för" så jag slipper köpa förfalskade tackor ?
5. Vilka "påslag" på priset på en silvertacka köpt i Sverige på låt säga Tradera får jag räkna med om jag jmf med dagskursen på "papperssilver"?
6. Övriga tips inom handel med fysiskt silver mottages med glädje!
MVH: Silvertjäder