Författare Ämne: Var och hur köper jag silvertackor på bästa / säkraste / billigast sättet ?  (läst 27216 gånger)

Utloggad Silvertjäder

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 0
Hejsan!

Helt ny inom området och på forumet.

Här har jag lite frågor som jag hoppas att ni mer kunniga medlemmar kan svara mig på:

1. Var i Sverige kan jag köpa de billigaste silvertackorna på ett för mig säkert sätt ?

2. Kan jag i något land köpa silvertackor momsfritt och beställa hem dem helt lagligt eller blir det tullavgift på dem så¨fort de kommer in i Sverige ?

3. Vilka företag säljer billigast / "bästa" silvertackorna på ett för mig bra och säkert sätt vad gäller leveranssäkerhet/-avgift mm från utlandet ?

4. Förekommer det ofta / ibland /sällan att folk försöker lura på en falska silvertackor och vad är det jag ska "passa mig för" så jag slipper köpa förfalskade tackor ?

5. Vilka "påslag" på priset på en silvertacka köpt i Sverige på låt säga Tradera får jag räkna med om jag jmf med dagskursen på "papperssilver"?

6. Övriga tips inom handel med fysiskt silver mottages med glädje!

Tack på förhand!

MVH:
Silvertjäder

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: Var och hur köper jag silvertackor på bästa / säkraste / billigast sättet ?
« Svar #1 skrivet: fredag 17, februari 2017, 11:20:02 »
I Sverige - Forumet, tradera och ev pantbanker

Rekommenderar följande sajt:  http://goldsilver.be/en/kilo/15-silver-bar-1-kilo.html

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #2 skrivet: fredag 17, februari 2017, 11:21:34 »
Hejsan!

Helt ny inom området och på forumet.

Här har jag lite frågor som jag hoppas att ni mer kunniga medlemmar kan svara mig på:

1. Var i Sverige kan jag köpa de billigaste silvertackorna på ett för mig säkert sätt ?

2. Kan jag i något land köpa silvertackor momsfritt och beställa hem dem helt lagligt eller blir det tullavgift på dem så¨fort de kommer in i Sverige ?

3. Vilka företag säljer billigast / "bästa" silvertackorna på ett för mig bra och säkert sätt vad gäller leveranssäkerhet/-avgift mm från utlandet ?

4. Förekommer det ofta / ibland /sällan att folk försöker lura på en falska silvertackor och vad är det jag ska "passa mig för" så jag slipper köpa förfalskade tackor ?

5. Vilka "påslag" på priset på en silvertacka köpt i Sverige på låt säga Tradera får jag räkna med om jag jmf med dagskursen på "papperssilver"?

6. Övriga tips inom handel med fysiskt silver mottages med glädje!

Tack på förhand!

MVH:
Silvertjäder

1) Privat, kontant och f2f.
2) Vanliga EU- och moms-regler.
3) Osäkert vad för dig är ett säkert sätt, se 2).
4) Letar du falska 1 kilo silvertackor får du leta länge.
5) Dagskurs på pappersilver :) Det är moms på allt silver i Sverige. www.goldsilver.be är det många som gillar(inte jag, läs #1 och #6 ).
6) All handel med ädelmetall handlar om #1 förtroende och #2 kontakter.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
« Svar #3 skrivet: fredag 17, februari 2017, 11:27:58 »
Hej Silvertjäder, bra frågor.

1. Köper du från någon handlare i Sverige så måste du betala 25% moms.

2. Du kan köpa silver från t ex Tyskland och Belgien med låg moms (7%). Momsen betalas i landet du köper ifrån. Inga andra avgifter mer än frakten tillkommer.

3. Olika företag har lite olika priser men man måste också räkna in olika fraktkostnader för att se slutpriset. Fraktpriset kan vara så dyrt som 400:- till de billigare som ligger på ca 100 kr för t ex 20 oz silver. Två Tyska handlare som har rimliga priser är http://www.silverbroker.de/de/Silber/Silberbarren och https://www.gold-silber-muenzen-shop.de/modules.php?warp=categories&group=14&page=2

4. Seriösa handlare luras ju inte men däremot förekommer det ofta bedrägerier på Ebay och Tradera.

5. Jag rekommenderar att du inte köper från Tradera förräns du fått lite mer erfarenhet. Svenska silvermynt är väl ok eftersom de inte brukar vara falska.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: fredag 17, februari 2017, 11:53:50 »
2. Du kan köpa silver från t ex Tyskland och Belgien med låg moms (7%). Momsen betalas i landet du köper ifrån. Inga andra avgifter mer än frakten tillkommer.

Värt att notera är att momsen är 19% för tackor samt "rounds" utan nominellt värde.

Jag kan rekommendera pantbanker om man inte är rädd för att pruta lite. Jag har tidigare prutat ner priset till 500 kr över spot, vilket får anses vara acceptabelt.

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: fredag 17, februari 2017, 13:16:04 »
Jag brukar använda en tysk prisjämförelsesite: https://www.gold.de/
Den belgiska butiken som länkades till längre upp har ibland ännu lägre pris så det kan vara bra att kolla även på den.
Det är ofta billigare att köpa silvermynt än tackor så om du inte har något speciellt skäl till att köpa tackor rekommenderar jag att du köper mynt i stället.

Utloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #6 skrivet: fredag 17, februari 2017, 14:32:23 »
Har ett förslag till dig som är lite "outside the box", ta det för vad det är:

Bor du i närheten av Stockholm kan du ta färjan till Tallinn (Estland) och där köpa momsfria silvermynt på 1 oz eller 1kg styck. Dessa får du frakta hem på färjan till Sverige tull- och skattefritt eftersom Estland är med i EU. Inom EU betalas momsen i landet varan köps (ingen moms i detta fall) och du fraktar lagligt hem silvret i och med den fria rörligheten för varor inom EU.

På detta sätt köper du momsfritt nya silvermynt utan risk för förfalskningar och får kvitto. Du får också en dag i Tallinn med charmig stadskärna + billig god östeuropeisk mat.

Tänk dock på att momsfriheten bara gäller mynt utgivna av statliga myntverk med status som lagliga betalningsmedel. Gjutna tackor har i Estland 20% moms.

Utloggad Silvertjäder

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: lördag 18, februari 2017, 09:18:35 »
Hejsan!

Tack för bra  tips, tankar och synpunkter till en novis som mig. Tar gärna emot fler svar och synpunkter på alla mina frågor 1 - 6.

Om jag fattat saken rätt så ställer momsen till det en del vad gäller priset i Sverige och även andra länders momspåslag.

Tack för tips om var jag kan handla utomlands.

Båten till Tallin för att handla momsfria silvermynt var en mycket bra ide.

Om jag då envisas med att vilja hantera och samla på silvertackor som är mitt mål så är bästa sättet att köpa skrotsilver + silvermynt (för att slippa momsen) och sedan låta ett gjuteri smälta det åt mig och tillverka helt egna tackor med min egna logga på dem = en tjädertupp!!!

Sen lägger jag ut "tjädersilvret" på tradera och andra auktionssajter och tjänar multum ;)

Ha det!

MVH: Silvertjäder

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: lördag 18, februari 2017, 13:30:01 »
Personligen skulle jag aldrig köpa tjädersilver. Jag vill ha så rent silver som möjligt så det tar upp så lite plats som möjligt, helst minst 99,9 %.
Att smälta och raffinera silvret till större renhet än 40-92,5 % är en dyr procedur.

Om du vill köpa silvertackor i Tyskland med den lägre momsen (7%) så finns det något som kallas mynttackor med nominellt värde. Se denna länk:
https://www.heubach-edelmetalle.de/verkauf/1000-gramm-kilobarren-fiji-degussa-umicore-heraeus-kaufen-und-verkaufen

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #9 skrivet: lördag 18, februari 2017, 15:01:45 »
Kan tänka mig avyttra 1 st 1kg Silvertacka: Gjuten Umicore eller Cook Island mynttacka med certifikat till samma pris.
Pm vid intresse.
 :)

Utloggad Silvertjäder

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: lördag 18, februari 2017, 18:00:38 »
Hejsan Condor 2000!

Kul att du vill sälja silvertackor till mig. Jag vill dock gärna att vi kör en totalt "transparent affär" så övriga kunniga medlemmar kan kommentera ditt pris på de tackor du vill avyttra till mig.

Varför- Jo! jag är ju ny och osäker på området vilket ju jag inte har hymlat om och de övriga medlemmarna kan ju kommentera ditt pris och så, på ett sätt som gör att jag får lite feedback rörande affären.

Naturligtvis så får andra spekulanter lägga sig i och köpa dem mitt framför min näsa vilket är helt ok för min del.

Så jag frågar rakt ut till dig:

Vad vill du ha för:

Gjuten Umicore?

Cook Island mynttacka?

En okunnig fråga rörande den sk mynttackan- är det som det låter mynt som man har låtit smälta ned till en tacka och isåfall vilken renhet (om man nu kallar det renhet) är det på silvret?

MVH: Silvertjäder

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: lördag 18, februari 2017, 19:08:53 »
Ska försöka svara på din fråga om mynttacka.

En mynttacka är egentligen ett mynt med ett nominellt värde som måste vara inpräglat. T ex en enkilos tacka har oftast ett värde av tio dollar. Detta är ju löjligt lågt och motsvarar ju inte på något sätt metallvärdet.
En mynttacka är präglad hos ett statligt myntverk och är lagligt betalningsmedel.
Man slipper (nästan i alla fall) moms för att man kan inte momsbelägga betalningsmedel.
Tackorna har som de flesta andra en renhet på minst 99,9%.

Rätta mig nån om jag har fel.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: lördag 18, februari 2017, 23:17:10 »
Hej Silvertjäder  :)

Ursäkta mitt sena svar.   ”Vad är en mynttacka” har ju redan Birka gett ett rekorderligt svar på.  :) Vad gäller priset hamnar vi på 6100:- REK frakt inkluderad.   
På Gold.Be 6.105:- kr just nu med frakten inräknad plus ev. Bankavgift som tillkommer.

http://goldsilver.be/en/kilo/15-silver-bar-1-kilo.html
« Senast ändrad: söndag 19, februari 2017, 00:43:52 av Condor2ooo »

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: söndag 19, februari 2017, 04:45:16 »
Bra frågor av Silvertjäder och många bra svar.

Ja, nu var det ju inte min mening att förvandla denna tråd till en regelrätt säljtråd. Ämnet var ju något helt annat.  Därav mitt förslag om pm mellan mig och Silvertjäder. Jag skulle nog överhuvudtaget inte ha blandat in detta med försäljning i tråden. My bad !

Hur som helst, kände igen mig själv som nybörjare i mycket av det du skriver: Osäkerheten kring regelverken, var och vad skall man köpa, prissättningar osv. Minns t.ex hur krångligt jag tyckte det kändes varje gång man som nybörjare skulle genomföra en utlandsbetalning. Handlade ju ofta om mycket pengar och det fick inte bli felaktiga uppgifter formuläret.

När jag köpte mina första tackor låg priserna på runt 8000 kr/kg för att sedan sakta dala neråt.  Ligger därför nu med ett ganska högt snittpris på mina tackor

Tyckte i alla fall – även om malplacerat - att det kändes helt ok att erbjuda möjligheten att köpa en riktigt snygg orörd tacka till ett rimligt dagsfärskt pris, med snabbare leverans och mindre krångel än vad som vore fallet vid en beställning från kontinenten. Det skulle jag själv ha uppskattat som nybörjare.

Går kanske att finna ännu lägre priser om du klickar runt på länkarna ovan. Men som Birka nämner: Var observant på fraktpriserna som ju kan pendla mellan 100 och 400 från en försäljare till en annan.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #14 skrivet: söndag 19, februari 2017, 09:39:35 »
Passa på och KÖP silvertackor från Condor2ooo!
Fantastiskt bra priser! Blir i stort sätt omöjligt att hitta bättre samt säkrare plats/medlem än Condor2ooo och billigare tackor i dagsläget finns nog inte i Sverige! :)
Gör ett fynd innan det blir försent!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld- Spotpris! by AndrewJackson72
Igår kl. 18:38

Silvermynt Krugerrands och Kängurur. by Kulkuri
Igår kl. 14:55

Bostadstillägg + ädelmetaller = sant by Tyr
onsdag 01, juli 2026, 19:41:29

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
onsdag 01, juli 2026, 06:47:24

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane