Författare Ämne: 2017 South Africa 1 oz Platinum Krugerrand Proof  (läst 10133 gånger)

Utloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
2017 South Africa 1 oz Platinum Krugerrand Proof
« skrivet: tisdag 20, december 2016, 22:40:17 »
2017 är det 50-årsjubileum sedan den första 1 oz Krugerranden präglades vid South African Mint. De firar med att även prägla 2017 års Krugerrands i silver i en upplaga uppemot 1'000'000 styck vilket jag tror många på forumet redan snappat upp. Dessa blir inte de första Krugerrand i silver dock, vid tidigare jubileum har silver Krugerrands präglats men då bara i liten skala.

De kommer även att för första gången prägla Krugerrands i platina av proof-kvalité. Upplagan är symboliskt 1967 styck och de kommer ha en renhet på .9999

Dessa mynt kommer alltså med sina 99,99% vara den renaste platinabullion som någonsin tillverkats. Hittar inga mynt eller tackor över 99,95% när jag googlar snabbt - rätta mig gärna om jag har fel angående detta. Förutom den enastående renheten ges mynten ut i en mycket begränsad upplaga av ett av bullionsfärens mest anrika myntverk. (Krugerranden var det första utgivna 1 oz bullionmyntet)

Vad tror ni på forumet att ett av dessa mynt kommer vara värt vid säljstart, om 10 år, om 20 år? (Utöver spot) Och hur tusan ska man tag på ett? Har mailat South African Mint men förväntar mig egentligen ingen info därifrån. Apmex har lagt upp en sida där man kan bevaka utgivningen, se länk.

http://agaunews.com/2017-krugerrand-expands-gold-range-adds-silver-platinum-coins/

http://www.apmex.com/product/105153/2017-south-africa-1-oz-platinum-krugerrand-proof

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: 2017 South Africa 1 oz Platinum Krugerrand Proof
« Svar #1 skrivet: onsdag 21, december 2016, 18:59:32 »
Du får nog sitta med pekfingret klart på avfyrnings-knappen och hålla dig uppdaterad om du ska få tag i den.
Dem kan gå fort, vem vet.
Av andras erfarenhet är det mycket få som sparar på platinum-mynt och det är mycket lite andrahands-värde/intresse.
Helt ner i 60% av spot hos en mynthandlare bl.a pga den långa omsättnings-tiden och det fåtaliga intresset.
På 10år har du garanterat pengarna tillbaka om du inte tappar bort den eller om staten har tagit den ;)
Får du tag i en som du kan slabba till MS70 så har du några tusenlappar extra på ebay.

Lycka till.....

Utloggad Smaug

• Silvermedlem
« Svar #2 skrivet: torsdag 22, december 2016, 22:40:20 »
Tack för bra input!

Visst är det som du säger låg omsättning på platinabullion redan i första hand, för att inte tala om andrahandsmarknaden. Det verkar inte heller ha så högt i status bland forumets medlemmar.

Funderar ändå på att skaffa ett platinamynt (gärna 2017 Krugerranden om möjligt och den är rimligt prissatt) av framförallt tre anledningar:

1) Platina tar längre tid att utvinna och förädla än guld/silver. Processen från gruva till .9995 renhet kan ta uppemot ett halvår.

2) Platina utvinns nästan uteslutande på två platser, i Sydafrika och i Norilsk i norra Ryssland. Hindras brytningen vid någon av dessa av valfri faktor - politik, olycka, krig osv. stryps utbudet markant.

3) Platina går inte att förfalska. På 21,450 kg/liter är det tydligt skiljt från grannarna rhenium och iridium. Inget annat har samma vikt per volym. Densitetsmetoden kan alltså pålitligt verifiera äktheten. Silver har samma fördel mot sina densitetsgrannar, men guld ligger tyvärr nära volfram i densitet. (19,320 kg/liter mot 19,300 kg/liter) Där krävs alltså dyra instrument eller skadande metoder för att verifiera äktheten.

Vid nästa finansiella kris, när den nu kommer och hur den nu ser ut, tänker jag mig att guldets värde stiger då investerare flyr till guldet från vad de för sent inser är fiat och krediter. I takt med det blir det mer och mer lönsamt för skumma typer att förfalska guldbullion.

Platina däremot är garanterat alltid platina, verifierbart med enkla och billiga metoder. Det är också den mest kända investeringsmetallen efter guld och silver, jag tvivlar liksom på att gemene man plötsligt startar spekrally i ruthenium. Dessutom kommer det vara 6 månaders latens från ökad gruvdrift till ökat utbud av platinabullion på marknaden vilket även det driver upp priset. (Lägg då hypotetiskt till en stängning av Sydafrikas gruva som står för 70% av världsproduktionen och min lycka är gjord)

Sammanfattningsvis skulle jag gärna ha platina som en marginell del av ädelmetallportföljen för inflationsskyddet, potentialen vid finanskris och för ren omväxlings skull.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #3 skrivet: torsdag 22, december 2016, 23:33:43 »
Hej,
alltid trevligt med nya tankar och idéer. Låt mig i all välmening agera Djävulens Advokat och kommentera lite så får vis se vem som har bäst argument.
1) Platina tar längre tid att utvinna och förädla än guld/silver. Processen från gruva till .9995 renhet kan ta uppemot ett halvår.
Detta kände jag inte till, men jag ser inte hur det är ett argument vare sig för eller emot en investering i Pt (har dock nu sett din tanke nedan).
Citera
2) Platina utvinns nästan uteslutande på två platser, i Sydafrika och i Norilsk i norra Ryssland. Hindras brytningen vid någon av dessa av valfri faktor - politik, olycka, krig osv. stryps utbudet markant.
Detta håller jag helt med om att det är en viktigt orsak att intressera sig för platina. Men pga den obefintliga retailvolymen så är min slutsats att man snarare skall satsa på Pt-gruvor än fysisk metall (har även gjort detta, det har gått uselt :-)
Citera
3) Platina går inte att förfalska. På 21,450 kg/liter är det tydligt skiljt från grannarna rhenium och iridium. Inget annat har samma vikt per volym. Densitetsmetoden kan alltså pålitligt verifiera äktheten. Silver har samma fördel mot sina densitetsgrannar, men guld ligger tyvärr nära volfram i densitet. (19,320 kg/liter mot 19,300 kg/liter) Där krävs alltså dyra instrument eller skadande metoder för att verifiera äktheten.
Utgå aldrig ifrån att någonting inte går att förfalska. Vad gäller densitet så handlar det t ex inte bara om avstånd till densitetsgrannar (tänk "legering"), utan även om absolut densitet (högre densitet gör förfalskning svårare). I detta fall så håller jag alltså med om att platina är svårare att förfalska, men inte om din motivering varför.
Citera
Vid nästa finansiella kris, när den nu kommer och hur den nu ser ut, tänker jag mig att guldets värde stiger då investerare flyr till guldet från vad de för sent inser är fiat och krediter. I takt med det blir det mer och mer lönsamt för skumma typer att förfalska guldbullion.
Platina däremot är garanterat alltid platina, verifierbart med enkla och billiga metoder.
Eeek. Som sagt, ingenting är garanterat.
Citera
Det är också den mest kända investeringsmetallen efter guld och silver, jag tvivlar liksom på att gemene man plötsligt startar spekrally i ruthenium. Dessutom kommer det vara 6 månaders latens från ökad gruvdrift till ökat utbud av platinabullion på marknaden vilket även det driver upp priset. (Lägg då hypotetiskt till en stängning av Sydafrikas gruva som står för 70% av världsproduktionen och min lycka är gjord)
Här tror jag att du tänker helt fel. Antag akut platinabrist. Priset stiger. För att avhjälpa brist så behövs ny gruvkapacitet, vilket möjliggörs av det högre priset. Gott så långt. Men att starta gruvor tar åratal, vilket gör att några månader extra i raffineringen blir en ren detalj. Nästa sak som jag tror är fel tänkt är att om nu bristen är akut så kommer det inte att gå att kompensera i någon nämnvärd utsträckning genom att dammsuga retailsektorn efter Pt, helt enkelt eftersom det bara finns i sammanhanget irrelevanta mängder hos dig och mig och tre till. Du kommer liksom inte att se de tyska biltillverkarna bjuda över varandra för att köpa ditt mynt när du bjuder ut det på Tradera. Industriella användare vaknar nog runt 100kg eller större poster (antag ca 5g Pt per bil, BMW tillverkar 2+M bilar per år, dvs de ensamma förbrukar 10 ton Pt/år).
Citera
Sammanfattningsvis skulle jag gärna ha platina som en marginell del av ädelmetallportföljen för inflationsskyddet, potentialen vid finanskris och för ren omväxlings skull.
Omväxling förnöjer, helt med på den biten. Jag funderar också på ett platinamynt eller två. Men primärt tror jag på gruvor.

Utloggad Smaug

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: fredag 23, december 2016, 13:21:50 »
För all del, tycker att det stimulerar till givande diskussion när du spelar djävulens advokat! Skulle forumet bara vara till för ryggdunkande finns knappt anledning att ha det från början.

Får nog börja med att erkänna att jag har en irrationell metallhunger efter fysiskt platina. Ändå sen jag fick hem mina första Silver Maples förra månaden har man ju velat klämma och känna på övriga investeringsmetaller (tror ni känner igen känslan)

Trots detta gör jag ett försök att så objektivt som möjligt väga för- och nackdelarna med att äga platina fysiskt mot varandra - om inte annat kanske vi hindrar medlemmar på forumet att göra ogenomtänkta inköp. Och med att äga fysiskt platina menar jag som sagt som en marginell del av portföljen, bara någon %, inte mer än ett mynt egentligen oavsett ädelmetallportföljens totala värde.

Ett par av dina invändningar får jag vika mig för. Marknaden är pytteliten, absolut. Och 6 mån raffineringsprocess kan jag gå med på skiljer sig obetydligt från guldet eftersom det som tar tid i framställningen är startandet av nya gruvor. Dessutom lär antalet dieselbilar som kräver platina till sin katalysator minska betydligt i framtiden i och med elbilar, och så småningom självkörande bilar.

Det inbyggda förfalskningsskyddet i densiteten står jag dock fast vid. Jag har tänkt legering. Ska du legera två andra metaller för att efterlikna Pt's densitet behöver du en tyngre och en lättare om det förfalskade myntet ska vara homogent. Lättare metaller finns, men endast två grundämnen är tyngre än platina - iridium och osmium. Ska du förfalska med en av dessa får du idag betala spot per troy uns $675 för iridium eller $400 för osmium. Osmium är dessutom toxiskt och livsfarligt att hantera. Det reagerar med luft och bildar osmiumtetraoxid som dödar inom timmar, eller bara förblindar en (om man har tur)

För förfalskning finns alltså bara iridium att tillgå, som i dagsläget är relativt jämförbart med platina i spotpris. Det är alltså en förfalskning som knappt lönar sig på en marknad som knappt finns. För guld vs volfram däremot kostar guld mer än 300ggr så mycket, volfram är icke-toxiskt, och volfram ligger så pass nära i densitet att ett volframmynt med 24k guldplätering lurar de flesta som inte syratestar. För silver som bara väger 10,5 kg/liter finns flertalet billiga icke-toxiska metaller att ta till för den som vill falskmynta silvermynt.

Sedan tror jag ändå att retailsektorn skulle hänga med i prisutvecklingen på Pt om priset börjar stiga. Silver har industriella användningsområden men ändå en marknad för rent spargrissparande med samma spot. Ser inte varför bullionhandlare som redan idag köper och säljer Pt av privatpersoner nära spot inte skulle fortsätta med det vid en topp i Pt-priset? Folk köper gärna tillgångar som är på väg uppåt i värde med momentum, tänk så många IT-experter vi plötsligt hade i Sverige 1999  ;)

För övrigt har platina nästan aldrig varit så här billigt jämfört med guld, $907 mot $1133 per troy uns. (80% av guldpriset) Det är anmärkningsvärt för en så sällsynt metall som bryts i marginell mängd jämfört med guld och är betydligt svårare att förfalska. Dessutom används Pt inom industrin till skillnad från guld och därför finns för Pt inte några signifikanta lager ovan jord.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
tisdag 28, april 2026, 22:01:44

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72