Författare Ämne: Mynt VS Tackor  (läst 16226 gånger)

Utloggad fudgevalley

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
Mynt VS Tackor
« skrivet: fredag 20, januari 2012, 04:14:16 »
Jag har tittat igenom forumet men jag kan inte hitta varför föredrar människor mynt över tackor? (ber om ursäkt om jag missat något på forumet)

Priset är högre vad jag kan se på mynt när man ser till dess vikt? Är det för att folk i allmänhet tycker att det ser vackrare ut, priset på mynt ökar det mer, än på en tacka?

Vad är bäst att köpa tackor eller mynt?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Mynt VS Tackor
« Svar #1 skrivet: fredag 20, januari 2012, 07:08:01 »
Jag letade men hittade bara denna tråden som handlar om mynt vs tackor, men i det fallet om silver. Jag fyller därför i lite korta punkter som kan hjälpa i valet mellan mynt och tackor!

Guldmynt:

• Mynt har generellt sett högre framställningskostnader än gjutna tackor, och är därför oftast lite dyrare per gram.
  • Finns som historiska mynt med låg premie utöver guldvärdet (Oscar II, Christian X, Sovereign, Double Eagle mfl).
  • Finns som investeringsmynt med låg premie (Krugerrand, Buffalo, Maple Leaf mfl.
  • Finns som investeringsmynt i begränsad utgåva, får ofta samlarvärde med tiden (Lunarserien mfl).

Guldtackor:

• Finns i många storlekar, från 1 gram och upp till flera kilo.
  • Finns både som präglade/stansade och som gjutna.
  • Gjutna tackor är ofta billigaste sättet att investera i guld, men ser lite tråkiga ut.
  • Inget samlarvärde på tackor.

Generellt kan även tilläggas att ju mindre enhet, desto dyrare pris per gram. En engrams tacka är således betydligt dyrare för sin vikt än t ex en 100 grams. Detta gäller även för mynt, och både guld som silver.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #2 skrivet: fredag 20, januari 2012, 08:39:42 »
De tackor jag köper, 100-grammare, kommer inplastade och numrerade vilket är en fördel jämfört med investeringsmynt som brukar levereras löst.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: fredag 20, januari 2012, 11:20:19 »
De tackor jag köper, 100-grammare, kommer inplastade och numrerade vilket är en fördel jämfört med investeringsmynt som brukar levereras löst.

Vad har du för nytta av numreringen?

Det är inget som hindrar att man köper mynt i myntkapslar (eller inplastade mynt).

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: fredag 20, januari 2012, 16:38:21 »

Vad har du för nytta av numreringen?

Det är inget som hindrar att man köper mynt i myntkapslar (eller inplastade mynt).

Jag som köper tycker det är en trygghet med inplastade, numrerade tackor gämfört med lösa mynt som man till och från ser kopior på, vill inte riskera att betala för guld, men få nått helt annat helt enkelt.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: fredag 20, januari 2012, 18:20:00 »
Jag som köper tycker det är en trygghet med inplastade, numrerade tackor gämfört med lösa mynt som man till och från ser kopior på, vill inte riskera att betala för guld, men få nått helt annat helt enkelt.

En falsk trygghet, det är lättare att testa ett mynt än en inplastad metallbit.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 949
  • Affärsomdömen: 208
Re: Mynt VS Tackor
« Svar #6 skrivet: fredag 20, januari 2012, 20:18:51 »
Instämmer med mfm. Jag köper mycket hellre ett välkänt investeringsmynt än en tacka. Plastad eller ej. Och känner mig tryggare med det än en tacka.

Utloggad Aurum Argentum

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #7 skrivet: lördag 21, januari 2012, 01:53:42 »
Nackdel med mynt som har ett nominellt belopp, dvs är ett godkänt betalningsmedel är att det räknas som kontanter av banken. Och kontanter får ej längre förvaras i bankfack. Nu kan ju inte banken veta om du förvarar det ändå, men om något kulle hända och ditt fack töms så lär det bli betydligt svårare om inte omöjligt att få ersättning.

Så har i alla fall jag uppfattat det, om någon är av annan uppfattning så dela gärna med er av det.
« Senast ändrad: lördag 21, januari 2012, 01:59:23 av Aurum Argentum »

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #8 skrivet: lördag 21, januari 2012, 02:46:07 »
Nackdel med mynt som har ett nominellt belopp, dvs är ett godkänt betalningsmedel är att det räknas som kontanter av banken. Och kontanter får ej längre förvaras i bankfack. Nu kan ju inte banken veta om du förvarar det ändå, men om något kulle hända och ditt fack töms så lär det bli betydligt svårare om inte omöjligt att få ersättning.

Så har i alla fall jag uppfattat det, om någon är av annan uppfattning så dela gärna med er av det.

Låter ju inte helt omöjligt att det är ett väl genomtänkt sätt att gardera sig mot att få ersätta just silver/guldmynt.

Utloggad fudgevalley

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
« Svar #9 skrivet: lördag 21, januari 2012, 05:21:54 »
Jag letade men hittade bara denna tråden som handlar om mynt vs tackor, men i det fallet om silver. Jag fyller därför i lite korta punkter som kan hjälpa i valet mellan mynt och tackor!

Guldmynt:

• Mynt har generellt sett högre framställningskostnader än gjutna tackor, och är därför oftast lite dyrare per gram.
  • Finns som historiska mynt med låg premie utöver guldvärdet (Oscar II, Christian X, Sovereign, Double Eagle mfl).
  • Finns som investeringsmynt med låg premie (Krugerrand, Buffalo, Maple Leaf mfl.
  • Finns som investeringsmynt i begränsad utgåva, får ofta samlarvärde med tiden (Lunarserien mfl).

Guldtackor:

• Finns i många storlekar, från 1 gram och upp till flera kilo.
  • Finns både som präglade/stansade och som gjutna.
  • Gjutna tackor är ofta billigaste sättet att investera i guld, men ser lite tråkiga ut.
  • Inget samlarvärde på tackor.

Generellt kan även tilläggas att ju mindre enhet, desto dyrare pris per gram. En engrams tacka är således betydligt dyrare för sin vikt än t ex en 100 grams. Detta gäller även för mynt, och både guld som silver.

Hur fort kan mynt öka i värde? pratar vi om månader eller år?

Jag undrar också varför är pris skillnaden så stor mellan 1g och 50g guldtackor? Det är ju rena rånet att köpa en sådan liten. Jag står i valet och kvalet att köpa 2x20g och en 10g eller bara en 50g. Några tankar på detta?
« Senast ändrad: lördag 21, januari 2012, 05:34:43 av fudgevalley »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: lördag 21, januari 2012, 09:55:29 »
Framställningskostnaderna för metaller är konstant, oavsett mängd (brytning, smältning, rening, prägling), vilket läggs ovanpå guldpriset. Ju mindre kvantitet, desto dyrare metall per gram helt enkelt. 1 gram kostar alltså i stort sett lika mycket från start till renad produkt som 100 gram.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: lördag 21, januari 2012, 11:41:18 »
Varför skulle du får ersättning för tackor? Banken har väl ingen möjlighet att kolla vad du haft i facket om det blir inbrott eller liknande?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1992
  • Affärsomdömen: 220
« Svar #12 skrivet: lördag 21, januari 2012, 13:31:32 »

Varför skulle du får ersättning för tackor? Banken har väl ingen möjlighet att kolla vad du haft i facket om det blir inbrott eller liknande?

Det finns en hel del skrivet om bankfack och regler i detta forum . Sök efter "bankfack" på forumet.
Här är t ex min analys och vad jag kom fram till...

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=435.msg3604#msg3604

/H

Utloggad Aurum Argentum

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #13 skrivet: lördag 21, januari 2012, 15:59:35 »
Det finns en hel del skrivet om bankfack och regler i detta forum . Sök efter "bankfack" på forumet.
Här är t ex min analys och vad jag kom fram till...

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=435.msg3604#msg3604

/H

Tack för länken, väldigt bra information kring bankfack. Toppen.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #14 skrivet: lördag 21, januari 2012, 16:15:46 »
Skall man förvara sina ädelmetaller i bankfack så verkar det som om tackor är att föredra

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 16:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
Idag kl. 11:30

Säljes guld 100g Pamp 2015 lunar goat by thgswe
Idag kl. 09:20

COMEX leveranser by JL_GBG
Idag kl. 08:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
Idag kl. 06:26

Var beställa guld/silver? by Jensan
Igår kl. 15:05

KÖPES: 1 ounce silvermynt serien TERRA by Hazelblade