Författare Ämne: Tunnt utbud hos återförsäljarna?  (läst 6426 gånger)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Tunnt utbud hos återförsäljarna?
« skrivet: torsdag 19, januari 2012, 22:19:44 »
Jag sitter här och funderar lite på vad som kan tänkas vara intressant inför nästa lilla påbyggnad av ädelmetallreserven men kan inte riktigt hitta något som lockar sådär extra mycket. Tidigare har det varit ganska enkelt, den strida strömmen av mynt från Perth Mint är alltid trevlig att ta del av, Canadian Wildlife var och är en frisk fläkt, en del exotiska länder har börjat producera prisvärda mynt osv., men det är ändå inte mycket som det lilla extra. Kanske är det bara att plocka någon av Eagles/Maples utan att tänka vidare eller ta något med numismatisk "potential" som BrotherJohnF uttrycker det?
Gnälligt kanske, men kanske hänger ihop med att jag just klickat mig igenom 400+ objekt i RSS-läsaren med Max Keiser-King Wold News-Zero Hedge med samma gamla skåpmat som man får serverat varje dag. "Krisutbrändhet" är bara förnamnet på det jag känner för tillfället.
Vad har ni andra handlat som likt kalvar på grönbete åter fått tillgång till tysksilvret?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Tunnt utbud hos återförsäljarna?
« Svar #1 skrivet: torsdag 19, januari 2012, 22:29:20 »
Något jag länge velat ha är America the Beautiful 5 Oz, vilket jag även beställt 1 st av. Ser fram emot att få se dess motiv och känna tyngden i handen! Något för dig att samla då serien är omfattande och skall pågå i många år?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: torsdag 19, januari 2012, 22:43:56 »
Något jag tycker sticker ut lite om man vill samla är Mexican Silver Libertad 1 kg, häftig pjäs som är vacker.

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
« Svar #3 skrivet: torsdag 19, januari 2012, 22:45:05 »
Jag sitter här och funderar lite på vad som kan tänkas vara intressant inför nästa lilla påbyggnad av ädelmetallreserven men kan inte riktigt hitta något som lockar sådär extra mycket. Tidigare har det varit ganska enkelt, den strida strömmen av mynt från Perth Mint är alltid trevlig att ta del av, Canadian Wildlife var och är en frisk fläkt, en del exotiska länder har börjat producera prisvärda mynt osv., men det är ändå inte mycket som det lilla extra. Kanske är det bara att plocka någon av Eagles/Maples utan att tänka vidare eller ta något med numismatisk "potential" som BrotherJohnF uttrycker det?
Gnälligt kanske, men kanske hänger ihop med att jag just klickat mig igenom 400+ objekt i RSS-läsaren med Max Keiser-King Wold News-Zero Hedge med samma gamla skåpmat som man får serverat varje dag. "Krisutbrändhet" är bara förnamnet på det jag känner för tillfället.
Vad har ni andra handlat som likt kalvar på grönbete åter fått tillgång till tysksilvret?

Håller med till fullo !
Letar och letar, men nja.. kan inte hitta något som direkt tilltalar.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #4 skrivet: fredag 20, januari 2012, 11:21:44 »
Med tanke på att det är maplesåeagles, maplesåeagles och maplesåeagles som gäller för de flesta som köper från Tyskland så är det inte så konstigt att utbudet blir därefter heller...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: fredag 20, januari 2012, 12:27:18 »
Personligen föredrar jag lite mer exotiska mynt, även om jag inte inhandlar de objekt med allra högst premie. De flesta av oss har nog en gräns för hur mycket vi vill betala för ett ounce silver, trots allt. Bara eagles och maples blir dock lite tråkigt i samlingen, även om jag föredrar bägge framför Philharmonics.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #6 skrivet: fredag 20, januari 2012, 16:54:47 »
Eagle och Maple är de mest välkända och vill inte sitta och kolla på dom så är de helt ok för mig, mer silver för pengarna

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #7 skrivet: fredag 27, januari 2012, 12:08:50 »
Sitter här och spanar lite. Är lite sugen på att lägga en order på 20-25 mynt nu när lönen har kommit, men vad fasen.. hittar inget som direkt tilltalar mig i dagläget.

Denna spanade jag lite på:
http://philaberlin.de/index.php?cPath=31_70

en "year of the dragon" från somalia känns ju lite udda hehe.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #8 skrivet: fredag 27, januari 2012, 13:02:27 »
Det är inte från Somalia utan från Somaliland...

"Somaliland (somali: Jamhuuriyadda Soomaaliland, arabiska: أرض الصومال‎ Arḍ aṣ-Ṣūmāl) är sedan 1991 en självutropad stat i Afrika. Officiellt en del av Somalia men har i praktiken fungerat som helt självständigt efter den somaliska centralregeringens kollaps 1991. Huvudstad är Hargeisa. Somaliland saknar helt internationellt erkännande, och betraktas officiellt som en del av Somalia."

Det är väl några tyskar som har mutat rätt person för att få trycka "Somaliland-mynt" i Tyskland, känns aningen tveksamt.

Nej, kinesiska drakar eller så får det vara...

Utloggad Be

• Silvermedlem
« Svar #9 skrivet: fredag 27, januari 2012, 13:13:28 »
Det är inte från Somalia utan från Somaliland...

"Somaliland (somali: Jamhuuriyadda Soomaaliland, arabiska: أرض الصومال‎ Arḍ aṣ-Ṣūmāl) är sedan 1991 en självutropad stat i Afrika. Officiellt en del av Somalia men har i praktiken fungerat som helt självständigt efter den somaliska centralregeringens kollaps 1991. Huvudstad är Hargeisa. Somaliland saknar helt internationellt erkännande, och betraktas officiellt som en del av Somalia."

Det är väl några tyskar som har mutat rätt person för att få trycka "Somaliland-mynt" i Tyskland, känns aningen tveksamt.

Nej, kinesiska drakar eller så får det vara...

aha, ok.

Ja, får nog bli till att kolla vidare efter något annat prisvärt.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac