Författare Ämne: Dagsläget och framtiden  (läst 15033 gånger)

Utloggad peppe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 0
Dagsläget och framtiden
« skrivet: fredag 06, januari 2012, 11:41:20 »

Det är en galen värld vi lever i stora händelser sker allt oftare som t.e.x Breiviks galenskap, kravaller i England, vulkan utbrott  i Island, jordbävningen i Haiti, Deepwater horizon, Fukushima, oroligheter i Mellanöstern och det "humanitära" kriget i Libyen. Nu har vi eventuellt ett tredje världskrig att se fram emot.
http://www.asposverige.se/2012/01/iran-blir-syndabock-for-finanskris-och-oljebrist/
 Ett exempel på hur känsligt vårt samhälle är fick vi se efter stormarna i december. Här i södra Finland var 300 000 hushåll utan el, en arbetskollega var utan el en vecka.
 Ett annat exempel är från 2007 när invånarna i Nokia fick höra att man inte får dricka vattnet som kommer ur kranen. Avfallsvatten hade blandats in i stadens dricksvatten detta skulle tekniskt sett inte vara möjligt men så var det. Tre personer misstänkts ha avlidit på grund av vattnet och tusentals insjuknade.
 Alla här på forumet förstår att det finns stora problem i världen och ett sätt att möta en osäker framtid är att äga guld/silver. Nu undrar jag om ni gjort andra förberedelser för framtiden? Som ekonomen Michael "Woody" O'Brien sagt, det finns mycket man kan göra om man känner att man inte har råd med guld/silver.
http://www.goldstockbull.com/wp-content/uploads/100-things-that-disappear-in-economic-collapse.pdf
O'Brien blev intervjuad av Sgtbull07 en tid sen där han nämner den här listan.
Nu måste jag påpeka att jag inte är en galen "I'ts the end of the world" typ.
Tycker det är bra att ha någon form av beredskap. Jag ser fram emot era funderingar kring detta även eventuella förslag.

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
SV: Dagsläget och framtiden
« Svar #1 skrivet: fredag 06, januari 2012, 11:56:41 »
Inte är världen galnare nu än tidigare, idag kan vi få reda på allt som händer i realtid och vi har massmedia som älskar att blåsa upp som vardagskatastrofer till, nu går världen underkatastrofer.
Den största skillnaden är att vi vaknar upp och inser hur korrumperad världsekonomin är och hur skör vår demokrati kan vara.

På sikt kan det kanske bli stora problem med vårt sätt att hushålla med världens resurser, men som jag sagt förr här på forumet, mänskligheten är som råttor vi överlever vad som helst och vi är bra på att anpassa oss.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 792
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #2 skrivet: fredag 06, januari 2012, 13:21:21 »
Jo, men Peppe har en viktig poäng. Om en av orsakerna till att man köper ädelmetall är att man är orolig för det ekonomiska systemet så finns det trots allt saker som är ännu viktigare. I en svensk kontext, eftersom jag inte vet hur det ser ut i Finland även om jag inbillar mig att det är långt ifrån lika illa där, så räcker det i princip med en allvarlig störning som varar i en vecka för att vi ska ha kravaller på gatorna. Det finns inga beredskapslager längre, det finns ingen militär som kan kallas in för att hjälpa till att få igång samhället. Den svenska sjukvården är så underdimensionerad att en större bussolycka kräver transporter till andra län eftersom akutmottagningar inte räcker till. Hur många har någon som helst matreserv hemma idag? Häromdagen drabbades ICA's lager av datahaveri, hela verksamheten stannade, det fanns inga planer för att lösa distributionen i det läget. Det svenska samhället har aldrig någonsin varit så sårbart som det är nu, ändå har nog aldrig den privata beredskapen varit lägre än den är nu. Det är rätt självklart att det är något snett med det.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: fredag 06, januari 2012, 13:29:43 »
Jag har ingen rädsla för ett totalt sammanbrott, även om det självklart KAN inträffa. Men även jag har i bakhuvudet att samhället är väldigt känsligt för störningar, och att inte mycket krävs för att det ska bli problem för väldigt många människor, om än lokalt. Jag har inte gått så långt än att jag bunkrat upp med konserver osv, men har tänkt att på sikt göra detta.

I dagsläget är mina förberedelser inte mer än att ha pengar i form av ädelmetaller samt en burk med sparpengar som kan vara bra i händelse av störningar i banksystemet. Det räcker ju trots allt att kortbetalningarna är ur bruk för att man inte ska kunna handla i mataffären, och då lär bankomaterna tömmas på nolltid. Lika bra att då ha en egen "valutareserv" hemma.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 792
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #4 skrivet: fredag 06, januari 2012, 16:58:16 »
Förlåt, jag var otydlig, vad jag var ute efter var just mer "normala" störningar. Betalningssystem som upphör att fungera, kraftiga lokala snöoväder, är det tio år sedan eller så som Gävleområdet fick ta emot mer än en meter snö på mindre än ett dygn. Idag är samhället sämre förberett än det var då. Förr eller senare lär vi väl få en isstorm, det lär vara över 100 år sedan sist här i landet men det lär väl komma en förr eller senare, Kanada hade en för 5-10 år sedan. Jag menar inte att man ska bygga en jordkällare och fylla med konserver och guld. Men att se till att alltid ha kontanter hemma och mat så man klarar sig i varje fall några veckor kostar egentligen ingenting men ger ökad trygghet och ansågs för bara några decennier sedan normalt.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #5 skrivet: fredag 06, januari 2012, 22:47:42 »
Bra tankar Soulcrew! Det märkliga är när samhällets, den gemensamma, beredskapen försämrats så kan man tro att den enskilde medborgaren tar eget ansvar. Så verkar inte vara fallet, om jag tillåter mig att generalisera. Mer halvfabrikat, mindre förvaringsutrymmen i nybyggda bostäder, att kunna baka sitt bröd har gått från att vara en självklarhet till en modegrej osv.
Det är ju faktiskt inte så jäkla svårt att fixa till en beredskap som kan ta en igenom många "kriser". Och när man förberett sig för ekonomisk kris genom att äga ädelmetall, varför inte förbereda sig för dåligt väder som kanske stör livsmedelsförsörjningen, eller ett strömavbrott som varar lite längre än vanligt. Det handlar ju trots allt bara om några välfyllda hyllor med mat, alternativ matlagningsutrustning och lite annat smått och gott så tillhör man gruppen som klarar sig ganska bra även om det kanske blir lite kallt om tårna. Sen är man inne i tänket och börjar fundera på vilka prylar som kan vara bra att ha i bilen, vad som kan tänkas vara bra att ha i vänskan/rycksäcken/jackan som man ändå drar runt på, osv. osv.

sisu

• Gäst
« Svar #6 skrivet: fredag 06, januari 2012, 23:21:16 »
SoulCrew beskriver det som jag tror många äldre personer i Sverige känner starkt idag. Sverige har nämligen gått ifrån att vara ett av världens bästa länder i allt från social gemenskap till kris- och krigsberedskap till att bli en social sophög och världens socialkontor.

Framförallt ungdomarna av idag är mycket okunniga och rent av dåliga. Det är såklart inte direkt deras eget del att de är så undermåliga, men likväl förhåller det sig så. För att generalisera så vet de hur man får tag på hasch, hur man genomborrar ansiktet med metallföremål och vilka tjejer som är "villiga" men om världen, hushållet eller sjukvård kan de inget och tycker till råga på allt att det är "coolt" att vara dum i huvudet och bara lyssna på gangsterrap och slösa pengar på märkesprylar.

Denna degenererade ungdomsgeneration som "låt gå" samhället gett upphov till kommer på sikt få enormt negativa konsekvenser för samhället då den börjar ta över från de äldre 30+ som åtminstone växte upp i ett någorlunda fungerade samhälle där det ändå dröjt sig kvar lite värda normer och traditioner, samt så gjorde de äldre även värnplikten som gav dem någon sans och erfarenhet.

Kommer det en kris så kommer dessa ungdomar att kunna bli rysligt våldsamma och farliga och vi kommer kunna uppleva situationer i Sverige som nog aldrig har utspelat sig av våld och hemskheter. Krisen kommer att komma och det är med säkerhet. Världen blir bara allt med och mer komplicerad och invånarna i världen blir bara dummare och dummare. Vid någon punkt kommer det helt klart att skära sig. Allt behöver inte gå under, men nog kommer vi att se tillbaka på idag som sötebrödsdagar, var så säkra.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #7 skrivet: fredag 06, januari 2012, 23:40:50 »
Äsch, gnälla på ungdomen har man gjort sedan antiken. Problemet är snarare att fler och fler väljer att fortsätta vara ungdomar och därmed smått sinnesslöa när de passerat, 20, 25, 30 och 35. Ungdomar har alltid varit oansvarliga - det är själva definitionen för att vara ungdom. Problemet är snarare min egen generation, dvs 30+-are, kungar i baren och feta banklån och som fortfarande tror att mamma staten ska komma och hjälpa vid minsta lilla kris.
Ungdomar är varken ett hot eller en maktfaktor - oroa dig istället för vuxna människor som beter sig som ungdomar.

sisu

• Gäst
« Svar #8 skrivet: fredag 06, januari 2012, 23:45:20 »
Som jag skrev så är det inte alls dagens ungdoms egna fel att det håller på att gå över styr. Det är såklart som du säger att folk aldrig tar ansvar numera, man ska fortsätta som om man vore student livet ut. Men nog har det skett en djupdykning som idag märks bland ungdomar. Alla tider har ju klagat på de som är yngre och inte beter sig som de äldre, men det säger inte att ungdomen verkligen inte KAN bli riktigt dålig, vilket jag menar att den håller på att bli nu.

Det jag menar är att det är tillräckligt illa nu p.g.a den åldergrupp(30+) som idag har makt att påverka och fostra/väljer att inte göra det. Men tecknen som syns hos dagens ungdom i dess apati och självdestruktivitet är skrämmande och ger en fingervisning om framtiden. Då de ska ta över tyglarna för den skenande världen.
« Senast ändrad: fredag 06, januari 2012, 23:48:17 av sisu »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #9 skrivet: lördag 07, januari 2012, 00:15:24 »
Vad som här är anmärkningsvärt är väl att samhället idag i flera avseenden skiljer sig betydligt mot samhället förr. Det är idag inte speciellt svårt att slå ut både vattenförsörjning eller elnätet. Jag vet exempelvis hur man slår ut elnätet för tusentals hushåll. Inte för att jag haft några sådana planer (tvärtom), eller för att jag studerat hur det går till. Jag vet det enbart för att jag har läst rapporter och medias rapportering över de störningar som varit tidigare. Ifall illasinnade grupper, som var ute efter att ställa till oordning och kaos, kunde sannolikt uppnå mycket genom att bara göra samma sak.

Förr fanns det vedkaminer, vedspisar egna brunnar och inte sällan också ett eget odlande och välfyllda skafferier. Människors krav och förväntningar var också annorlunda. Man var van att rå sig själva. Förr lagade man själv byxorna, när sömmen spruckigt. Idag köper man ett par nya på Dressman innan den obligatoriska latten på cafét bredvid efteråt.

En annan intressant aspekt av detta är dagens allt mer våldsamma och kriminella samhälle. Sverige har varit fattigt förut, men utan att för den skull ens varit i närheten av dagens våld. Varför det är så, behöver vi kanske inte diskutera här, men se bara på de senaste händelserna i Malmö som ett exempel.

Vad händer då den dagen socialbidraget inte kommer så man därför kan köpa mat på bordet? Hur utvecklas brottsligheten den dagen man kan begå brott helt utan risk repressalier från samhället? Lägg därtill att idag är kravställandet betydligt mer utbrett. Jag har hört socialbidragstagare beklaga sig över att de inte har den senaste platt-tv´n, att de inte har ett bättre boende. Hur kan man ställa krav, när man inte är villig att förtjäna det som krävs för att uppfylla dem?

Risken för en kedjeeffekt är därför uppenbar. ”Just-in-time-samhället” har skapats, där alla förutsätter att den trygga anställningen alltid kommer finnas kvar. Pengar alltid kommer att komma den 25:e. Mat alltid finns att köpa i den närbelägna matbutiken med generösa öppettider. Bensin eller diesel alltid finns att tanka på macken. Att polisen i vart fall sägs finnas för din trygghets skull. Där sparandet (ifall det överhuvudtaget finns) används till en semesterresa  en gång om året.

Precis som Bergstrollet skriver, kommer sannolikt mänskligheten sannolikt att överleva. Frågan är bara vad mänskligheten överlever till? Vad som också förvånar (i vart fall mig) är att fler inte tar tillvaron mer på allvar. Att så mycket i tillvaron tas så för givet av så många.

Mellanöstern som krutdurk
Sedan håller jag inte med om den rätt ensidiga beskrivningen av Iran i länken. Visst, USA har sedan länge blandat sig i en mängd andra länders inre angelägenheter. Ofta med argumenten att skapa stabilitet, införa av demokrati eller störta onda krafter. Hade målen också varit annat än rent ekonomiska, hade både Nordkorea och nu senast regimen i Syren fått stryka på foten.

Jag har däremot hört flera sekulära exiliranier som beskrivit mullaväldet. De beskriver ett religiöst toppstyrt, diktatoriskt land som styrs av en extrem religiös totalitär maktelit. Många iranier skulle säkerligen gärna se ett störtande mullaväldet och ett styre mindre influerat av islamistiskt tänkande. Däremot är det knappast lika säkert, att man skulle vilja se Israel eller USA inblandade i en sådan utveckling genom ett militärt anfall. Ett anfall mot vad som då skulle beskrivas allt annat än en ”amerikansk befrielse” utan som ett anfall på Islam.

Ett anfall på Iran riskerar också att få andra konsekvenser. Redan idag används det förespeglade hotet från väst för att skydda mullorna från att den arabiska våren skall sprida sig även i Iran. Detta tillsammans med att stenhårt slå ned på minsta protest. Vem kommer inte ihåg bilderna på demonstranter som brutalt sköts ihjäl av krypskyttar utsända av regimen.

Det är också presidentval i USA. Frågan är därför om man skulle våga riskera ett anfall mot Iran, utan att Iran själva attackerar först. Ett anfall mot Iran skulle också riskera att helt omkullkasta möjligheterna till en återhämtning i ekonomin genom rekordbrist på olja och en fördjupning av den ekonomiska krisen.

Risken är också av åratal av religiöst indoktrinerande bland många, skulle innebära att en konflikt riskera att sprida sig. Dels finns stödet bland många i den inhemska befolkningen, men också hos muslimer runt omkring i värden. Vad säger att ett sådant anfall inte skulle kunna innebära en spridning till det religiösa Saudiaraben?

I detta finns också en mängd rykten och propaganda som är svår att bestämma sanningshalten i. På ena sidan står Israel med en egen agenda som hela tiden innebär ständig återkoppling till tredje rikets våldsdåd för att rättfärdiga sina egna ageranden.

Bland de rykten som florerar är bland annat att Iran redan har köpt vätebomber och har bärraketer från det på 1990-talet sönderfallande Sovjet. Att de även skall ha tillgång till små portföljbomber också dessa från sovjetiska förråd perioden av sammanbrott. Det finns också uppgifter på att Israel inte har fler än sex atombomber som Sydafrika byggde och som skeppades över till Israel i samband med avskaffandet av apartheid. Att siffran 160-200 kärnvapen, som brukar nämnas enbart är ren propaganda och att Israels kärnvapen är både gamla och därför har tveksam funktionalitet.

En sak är säker, Det finns inte en tillstymmelse till chans att Iran skulle vara på väg att ett mindre fanatiskt religiöst styre. Makteliten är inte ett dugg intresserad av att ge de iranska folket frihet.

Avslutningsvis
Jag är också av den okonventionella åsikten att jag inte tror att demokrati som statskick, enbart kan fungera med en stenhård odiskutabel grundlag. Det finns i detta värre exempel på demokratiska dumheter än vad våra sk. folkvalda står för.

Hitler röstades fram i demokratiska val. I Ryssland och forna DDR vill mer än 20% av medborgarna ha tillbaka det intoleranta totalitära regimen med kommunism. Detta är individer som inte hävdat sig i konkurrensen och mot marknadskrafterna som därför vill ha tillbaka förtrycket. "Får inte jag det bra, skall ingen annan få det" Känns resonemanget igen från våra egna vänsterpartister? Senast i Egypten har nu en konservativ islamistisk salafistllians tagit 20% av rösterna och 40% gick till det extrema muslimska brödraskapet.

Att då påstå att man vill införa västerländsk demokrati i länder som Afghanistan där analfabetismen är mer än 72% och landet präglas av religiös extremism är inte bara utsiktslöst. Det är otroligt naivt och aningslöst. Se också på Irak, som blivit betydligt våldsammare efter Sadam än före.

Utloggad Vanheim

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #10 skrivet: lördag 07, januari 2012, 12:48:15 »
Själv räknas jag nog som ungdom, född slutet på 80-talet. När ja tänker på min egen generation, så blir ja nästan mörkrädd.
 Är en av de få som gjorde värnplikten, de som var på mitt regemente var alla där för att de ville och var överlag motiverade. Fanns dock ett kryp hål för att komma därifrån, om man vapenvägrade fick man en biljett hem.

Det var inte vi som var där som verkligen hade behövt vara där och få lite hyffs, utan många av de som inte gjorde värnplikten. Värnplikten var ingen mirakel medicin men man städade och bäddade sängen själv, ta order var också en del. Fanns en som jag speciellt minns som hade svårt med order och förstå hur det funkade, han kunde stå o käffta emot befälen. Han vart inte så långvarig. Killen skulle bli far 2 månader efter att han åkte hem, ajaj. Bestraffning fick inte finnas i lumpen, de löste det med "icke-belöning".

Frågan är om inte skolan skulle behöva lite "icke-belöning" också. Om färre föräldrar sköter uppfostran och när väl lärare försöker göra något så får de inte stöd, utan de får skiten när de bara försöker göra något åt det.

En annan sak man funderar på är energi, främst för transport. Det "svarta guldet" börjar sina, finns alternativ på gång, men hur bra funkar dom? Det kan ge stora problem framöver om man inte hittar någon super lösning.

sisu

• Gäst
« Svar #11 skrivet: lördag 07, januari 2012, 13:07:25 »
Själv räknas jag nog som ungdom, född slutet på 80-talet. När ja tänker på min egen generation, så blir ja nästan mörkrädd.
 Är en av de få som gjorde värnplikten, de som var på mitt regemente var alla där för att de ville och var överlag motiverade. Fanns dock ett kryp hål för att komma därifrån, om man vapenvägrade fick man en biljett hem.

Det var inte vi som var där som verkligen hade behövt vara där och få lite hyffs, utan många av de som inte gjorde värnplikten. Värnplikten var ingen mirakel medicin men man städade och bäddade sängen själv, ta order var också en del. Fanns en som jag speciellt minns som hade svårt med order och förstå hur det funkade, han kunde stå o käffta emot befälen. Han vart inte så långvarig. Killen skulle bli far 2 månader efter att han åkte hem, ajaj. Bestraffning fick inte finnas i lumpen, de löste det med "icke-belöning".

Frågan är om inte skolan skulle behöva lite "icke-belöning" också. Om färre föräldrar sköter uppfostran och när väl lärare försöker göra något så får de inte stöd, utan de får skiten när de bara försöker göra något åt det.

En annan sak man funderar på är energi, främst för transport. Det "svarta guldet" börjar sina, finns alternativ på gång, men hur bra funkar dom? Det kan ge stora problem framöver om man inte hittar någon super lösning.

Jag kanske lät som en arg gammal gubbe, men jag är 80-talist själv också. Vad skoj med någon i samma ålder som förstår vad jag menar. Många gånger jag kritiserar ungdomar så är många äldre positiva och hävdar att dagens "unga garde" skulle vara bra bara för att de kan engelska och hänger på internet. ;)

Den äldre generationen tror att bara man låter barnen och ungdomarna få välja och ha så många valmöjligheter som möjligt så blir de unga automatiskt underbara människor. Mer fel kan de nog inte ha. Kultur är värderingar och erfarenheter som ska föras vidare över generationerna och underlätta och berika för kommande generationer. I Sverige har vi aktivt sluta att föra vidare särdeles mycket av värderingar och erfarenheter.

Jag skulle vilja gå så långt och säga att Nihilism numera är Sveriges statsreligion.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #12 skrivet: lördag 07, januari 2012, 13:25:29 »
Jag kan berätta lite om en väns upplevelser från sitt arbete. Han har jobbat i ledningscentralen på Tre Lingon (Securitas) i några år, där de även tar emot felanmälningar från hyresgäster som de bl a skickar vidare till fastighetsägare. Han har berättat att det inte är ovanligt att folk ringer och anmäler att "strömmen har gått i vardagsrummet", "det är stopp i toaletten" och dylika vardagsproblem. Sådana problem skall man lösa själv i stället för att kräva att andra löser åt en.

Om en del av befolkningen inte klarar av att byta en propp själv eller lösa ett temporärt stopp i avloppet, hur kommer det då gå vid längre strömavbrott eller exempelvis problem vid transporter till matbutiker? Vissa människor kommer börja lida betydligt tidigare vid samhällsstörningar än andra, det är ofrånkomligt. Dessa skulle även börja dö betydligt snabbare vid rejäla störningar, såsom krig eller svält. Jag skulle därför vilja påstå att det inte enbart är den praktiska beredskapen som är låg idag, utan även den mentala, och detta relativt oberoende på ålder hos individer.

Husägare inbillar jag mig däremot är något bättre förberedda mot störningar. Jag växte själv upp i hus "på landet", där strömavbrott pga nedfallna träd om vintern, storm under hösten eller åska under sommaren var normalt. Då funkar det inte att ringa till någon och be dem komma och byta proppar när strömmen försvinner :)

Utloggad peppe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
« Svar #13 skrivet: lördag 07, januari 2012, 14:24:35 »
Inte är världen galnare nu än tidigare, idag kan vi få reda på allt som händer i realtid och vi har massmedia som älskar att blåsa upp som vardagskatastrofer till, nu går världen underkatastrofer.
Den största skillnaden är att vi vaknar upp och inser hur korrumperad världsekonomin är och hur skör vår demokrati kan vara.

På sikt kan det kanske bli stora problem med vårt sätt att hushålla med världens resurser, men som jag sagt förr här på forumet, mänskligheten är som råttor vi överlever vad som helst och vi är bra på att anpassa oss.

Människan brände häxor levande förr i tiden så världen är väl inte så mycket galnare nu  ::)
Sen kan jag nog inte hålla med om att Deepwater horizon, Fukushima eller jordbävningen i Haiti kan kategoriseras som vardags katastrofer.
Angående jordens resurser så anser jag att människan borde ha börjat hushålla med resurserna för länge sedan.

http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/04/20/peak_phosphorus?hidecomments=yes
Our dwindling supply of phosphorus, a primary component underlying the growth of global agricultural production, threatens to disrupt food security across the planet during the coming century. This is the gravest natural resource shortage you've never heard of.

http://www.energybulletin.net/stories/2011-05-13/peak-coal-year
In fact, the authors predict that world coal production may reach its peak as early as next year, and then begin a permanent decline.

Leeb Says Copper, Rare Earth Minerals Becoming Scarce
http://www.washingtonpost.com/business/leeb-says-copper-rare-earth-minerals-becoming-scarce/2011/11/28/gIQAzmeR6N_video.html

Citera
Risken för en kedjeeffekt är därför uppenbar. ”Just-in-time-samhället” har skapats, där alla förutsätter att den trygga anställningen alltid kommer finnas kvar. Pengar alltid kommer att komma den 25:e. Mat alltid finns att köpa i den närbelägna matbutiken med generösa öppettider. Bensin eller diesel alltid finns att tanka på macken. Att polisen i vart fall sägs finnas för din trygghets skull. Där sparandet (ifall det överhuvudtaget finns) används till en semesterresa  en gång om året.

Precis som Bergstrollet skriver, kommer sannolikt mänskligheten sannolikt att överleva. Frågan är bara vad mänskligheten överlever till? Vad som också förvånar (i vart fall mig) är att fler inte tar tillvaron mer på allvar. Att så mycket i tillvaron tas så för givet av så många.

Människan kommer att anpassa sig absolut men det som oroar mig är hur kommer övergångs perioden att se ut? Dagsläget är att vi måste få igång den ekonomiska tillväxten, det låter inte så smart tycker jag. Jag ser väldigt få tecken på att människan överhuvudtaget är redo för en framtid med mindre resurser.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #14 skrivet: lördag 07, januari 2012, 14:41:48 »

Människan kommer att anpassa sig absolut men det som oroar mig är hur kommer övergångs perioden att se ut? Dagsläget är att vi måste få igång den ekonomiska tillväxten, det låter inte så smart tycker jag. Jag ser väldigt få tecken på att människan överhuvudtaget är redo för en framtid med mindre resurser.

Här kommer man ofrånkomligen in på resonemanget om ständig tillväxt, då vår kreditbaserade ekonomi bygger på just detta för att överleva sig självt. Systemet kräver konstant mer produktion, mer avkastning, högre befolkning. Förr eller senare når man en gräns, om inte annat en gräns för hur mycket råvaror som kan produceras för att föda x antal miljarder människor. Kommer vi till den kritiska punkten så tror jag vi kommer få se en avbefolkning, särskilt med tanke på Peak Phosphor som kommer slå mot jordbruket. Vi en sådan situation är det de mentalt (och även praktiskt) förberedda som kommer klara sig bäst, de som ringer jourtjänsten när proppen gått lär vara de som först stryker med...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Gigantisk guld förfalsknings skandal China. by maggan
Idag kl. 13:11

Corbettreport och Technocracy News och SolariReport. by RuttenFisk
Igår kl. 23:53

[Köpes] 10 gram Guldtackor by Fantom
Igår kl. 22:40

COMEX leveranser by JL_GBG
Igår kl. 18:34

Pausad. [Säljes] Silver. Samlarmynt från Perth Mint. Svanar. SÄNKT PRIS! by Birka
Igår kl. 18:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Unmanipulatable
Igår kl. 17:32

Peter Schiff by Unmanipulatable
Igår kl. 17:08

Säljes för Spot, 20 Franc - Marianne och Tuppen - 5,8g Guld by Cyberdyne
Igår kl. 16:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
Igår kl. 15:26

Dragon bar 2020 dubbel dragon 1 oz ag by dmannen74
Igår kl. 13:19

Säljes Blandade Silvermynt. Tillagt samt prisändringar. by T