Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1812453 gånger)

Utloggad Silvernewb

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
  • Affärsomdömen: 1
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #855 skrivet: tisdag 12, maj 2015, 20:50:07 »
Trodde inte 10g guldtackor var vanliga att förfalska. Är de 0% guld i eller bara lägre guldhalt?
Har de hänt att de gröpt ur och ersatt med wolfram,i 10 grammarna ?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #856 skrivet: tisdag 12, maj 2015, 21:47:48 »
Du kan kolla här hos en välkänd säljare av falska mynt och tackor. Du får 53 träffar om du skriver in ”10 gram gold bar” på sajten. Oftast är det guldpläterat koppar, och jag skall tillägga att mängden guld i gulpläterade varor bara är något atomlager tjock och är helt obefintlig.

Argyros

• Gäst
« Svar #857 skrivet: fredag 15, maj 2015, 20:00:53 »
Hmn fick just ett samtal och då lät han lite mer orolig men han ville ha tillbaka mynten så han kunde skicka dom till tavex och bevisa att dom är äkta. Då sa jag bara att det är bevis och jag litar inte på dig med tanke på mynten jag fick. 14000 tillbaka så skickar jag mynten annars måste jag behålla dom som bevis till polisen.

Han skulle återkomma.

Har nu även tagit bättre bilder på alla mynt. Ska bara förminska dom och sortera dom.

Hur har det gått?

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #858 skrivet: fredag 15, maj 2015, 20:10:32 »
Ja det händer inte allt för mycket han ville först att jag skickar tillbaka det med postgiro. Och när inte det funkade pga värde över 10000 och man måste ha PG eller BG för att det ska funka så vill han nu att jag skickar allt till honom igen och så lovar han att betala in pengarna inom 3 dagar. Kan ju inte säga att jag känner mig allt för sugen att skicka något innan jag har några pengar då det är han som gjort bort sig genom att inte göra rätt för sig direkt. Men polisen är och jobbar med ärendet så för hoppningsvis så ger det något iaf.

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #859 skrivet: onsdag 20, maj 2015, 16:44:40 »
Polisen har lagt ned allt så det är inte mycket mer att göra. 2 18k Ringar på 7 gram totalt för 14000 blev notan. Tror jag skickar tillbaka allt och hoppas att dom betalar tillbaka.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #860 skrivet: onsdag 20, maj 2015, 20:58:17 »
Stackars dig, jag beklagar djupt.

Även om jag inte är det minsta förvånad över at polisen lade ner ärendet så är det ändå bedrövligt. Nuförtiden kan man i princip mata polisen med komplett bevisning, fingeravtryck, röntgenbilder från tandläkare och detaljerat målfoto och likafullt så läggs det bara ned rakt av.

Jag har varit inblandad i brottsmål två gånger i modern tid. Ena gången lades målet ner precis som ditt. Den andra gången så slarvade polisen bort allt det bevismaterial som jag försett dem med varefter de kontaktade mig och anklagade mig för att inte ha skickat in det överhuvudtaget. Tonen ändrades en aning när jag visade upp inlämningskvittot... men givetvis lades även detta mål ner.

Det som jag oroar mig lite för i detta sammanhang är vad som skulle hända om det blev någon sorts större förändring till det sämre i samhället. T ex att arbetslösheten steg rejält eller att folk av någon annan anledning blev mer ekonomiskt desperata. Antag att brottsligheten steg kraftigt efter en sådan förändring. Antag (fullt rimligt) att uppklarningsfrekvensen sjönk ytterligare från nära noll till ännu närmare noll och alltså samhällets budskap till alla nya brottslingar blev "det är riskfritt".

Existerande bovar vet ju redan detta, men de flesta av oss är ju inte bovar, och vill säkert inte heller vara bovar. Men kombinationen "ekonomisk desperation" och "noll uppklarningsfrekvens" kan bli väldigt farlig om samhället av någon anledning skulle gira åt fel håll.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #861 skrivet: onsdag 20, maj 2015, 21:41:10 »
Precis som August ovan så lider jag med dig Nybba :( Vi är många som drabbats av polisens flathet.
Själv blev jag en sen kväll överfallen och nedslagen utanför min egen dörr av en galning. Polisen erbjöd honom att på platts KÖPA sig fri från förselsen : 3 sönderslagna fönster, mina glasögon, en klocka samt sönderriven skjorta. Samtidigt menade de att jag kunde ta resten på min hemförsäkring.
På frågan om jag skulle erbjudas samma möjlighet att köpa mig fri vid en grov fortkörning blev de riktigt otrevliga. Några dagar senare blev jag kallad till polisstationen där de hotade med att sätta dit mig för egenmäktigt förfarande om jag inte lät det hela falla i glömska. 
Efter en fyra år lång rättsprocess vann jag slutligen och galningen åkte dit för ringa misshandel.

Om jag idag litar på den Svenska polisen?  Svar:  Nej!!

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #862 skrivet: onsdag 20, maj 2015, 22:29:55 »
Jag tror jag skickar tillbaka grejjerna och hoppas att han betalar tillbaka det. Ringarna är väl värda 1400-1500 typ.

Och polisen har jag inte mycket förhoppning på i något efter detta. Jag har ju haft en del klagomål innan över hur dom sköter saker i andra ärenden. Men dom har inte ens begärt att få se sakerna vilket jag utan problem kunna ordna och ta med någon från en pantpank eller guldfirma med lite kunskap.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #863 skrivet: torsdag 21, maj 2015, 21:22:06 »
Även om jag inte är det minsta förvånad över at polisen lade ner ärendet så är det ändå bedrövligt. Nuförtiden kan man i princip mata polisen med komplett bevisning, fingeravtryck, röntgenbilder från tandläkare och detaljerat målfoto och likafullt så läggs det bara ned rakt av.

Ja, så klart. Staten har viktigare saker för sig än att sörja för att lagar efterlevs. Det viktigaste är att bestämma hur folk lever sina privata liv, hur de delar upp föräldraförsäkringen, att opinionsbilda gentemot befolkningen m.m.

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #864 skrivet: torsdag 21, maj 2015, 22:59:42 »
Ja surt är det. Gillar inte att bli blåst och det är nog rätt tur att jag inte bor i samma stad för då kan det hända att polisen hade fått ett riktigt brott att lösa.

Det är ingen som råkar ha tillgång till ett Plusgiro eller Bankgirokonto så kan jag skicka tillbaka det som postförskott men utan risk att han bara tackar och tar allt och försöker sälja igen.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #865 skrivet: torsdag 09, juli 2015, 14:04:09 »
Kodstycke: [Välj]
Någon som handlat av j-u-r-g-e-n-7 på tradera tidigare?

Nedan annons har samma bild som en annan site (se andra länken).

[url=http://www.tradera.com/item/344289/236109435/silvertacka#view-item-main]http://www.tradera.com/item/344289/236109435/silvertacka#view-item-main[/url]

[url=http://www.ma-shops.de/pollandt/item.php5?id=42365]http://www.ma-shops.de/pollandt/item.php5?id=42365[/url]
« Senast ändrad: fredag 10, juli 2015, 14:29:02 av mega_n »

Utloggad Dealer67

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #866 skrivet: torsdag 09, juli 2015, 14:36:04 »
Har gjort många affärer med honom under senaste åren, så du kan vara helt lugn.

Kodstycke: [Välj]
Han är en guld och silverhandlare, kolla på [url=http://www.jsguld.se]www.jsguld.se[/url]
« Senast ändrad: fredag 10, juli 2015, 14:27:07 av mega_n »

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #867 skrivet: fredag 10, juli 2015, 12:04:09 »
Jag har oxå handlat av jörg.. han är bra och kan även beställa hem det man vill ha.
« Senast ändrad: fredag 10, juli 2015, 16:47:07 av silverhamstern »

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #868 skrivet: fredag 10, juli 2015, 13:23:30 »
Tack för svar. Känns lugnare nu!

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #869 skrivet: fredag 10, juli 2015, 14:30:27 »
Jag har anonymiserat hans namn lite. Kan inte kännas kul att hittas i en Google seach som heter oseriösa säljare...

/mod

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43