Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1812389 gånger)

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 4
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #840 skrivet: torsdag 07, maj 2015, 23:00:46 »
Ja det kan man fråga sig, är väl aningen för godtrogen.
Jag har pratat med säljarens man då hon som har kontot inte verkar veta något alls. Men med tanke på vad mannen sa så är det rätt klart att han antingen är ytterst korkad eller fullt medveten om vad det var han sålde. Jag gissar på det senare.

Han hävdar att allt är äkta och att det är upp till mig att skicka dom till Tavex för att dom ska kunna kolla dom. Visar dom sig vara falska så ska han ge tillbaka pengarna. Problemet är att även mitt ex som inte har någon koll på mynt fick jämföra ett äkta och dom där mynten och det var ingen tvekan för henne heller. Sen är det stämplat en hand på ena Sovereigenmyntet under hästen och ett är ovalt och har en 1mm hög kant som sticker upp längst kanten.
Tjockleken är olika och vikterna är helt fel.

Ska ta foton på dom när jag hittar kameran.

Jag ska då inte köpa mer för det var väldigt mycket hot om att dom skulle anmäla mig så jag ska få betala skadestånd etc.

Jag hoppas med att det löser sig men det var väl min tur att åka dit nu efter väldigt många lyckade köp.
Det blev 7 Gram 18k ringar för 14000. I bästa fall så är tackan iaf äkta men jag vågar inte ens hoppas.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #841 skrivet: fredag 08, maj 2015, 10:00:56 »
guldmyntet vet jag inte (har aldrig hanterat gamla svenska guldmynt än så länge).
http://www.tradera.com/item/220122/232142559/guldmynt-kung-oscar-ii

10 kronan ser ok ut. Men vad betyder det när man (numera) vet att säljaren är ohederlig?

Men när man tittar på bilden till auktionen som nybba78 råkade illa ut på så är det ganska uppenbart att åtminstone de två sovereignmynten är hemkokta. Så usla kopior har jag nog aldrig sett tidigare. Annars är sovereigns kända för att det finns en del "kvalitetskopior" i omlopp.

Tråkig historia hursomhelst. När det gäller silver så verkar vi ha nått tillräcklig omfattning för att forumet i princip skall kunna ersätta Tradera för många produkter, men när det gäller guld är det ju fortfarande långt kvar. Vi får se hur det utvecklar sig.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #842 skrivet: fredag 08, maj 2015, 10:42:36 »
Jag ska då inte köpa mer för det var väldigt mycket hot om att dom skulle anmäla mig så jag ska få betala skadestånd etc.
Det uttalandet säger allt om vad det är för person som står bakom det hela. Så säger inte en seriös person som i alla fall själv kunde ha trott att sakerna var äkta.
Men…

Han hävdar att allt är äkta och att det är upp till mig att skicka dom till Tavex för att dom ska kunna kolla dom. Visar dom sig vara falska så ska han ge tillbaka pengarna.

Där har du en chans att lösa affären på ett snabbt och bra sätt.. Skicka dem då till Tavex och skriv att ifall de inte är äkta vara att de då skriver ner deras syn på saken på deras eget papper med underskrift och så skickar du det svaret till den här tjommen.

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #843 skrivet: fredag 08, maj 2015, 15:19:38 »
Det kändes mer som en undanflykt än ett seriöst förslag. Han skulle betala tillbaka 15000 om dom var falska.

Guldtackan sa han att han köpt i Västerås eller liknande men jag har en känsla att den inte är helt ok heller. Bla. en röd plastbit sitter fast på den på insidan av plasten och Essayuer Fondeur som ska stå runt en trekantig sak med MP i ser inte helt ok ut heller.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #844 skrivet: fredag 08, maj 2015, 18:38:41 »
Om du kan ordna fram bra bilder så lägg gärna upp dem i tråden så kan vi göra en bildanalys av objekten.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #845 skrivet: fredag 08, maj 2015, 18:56:40 »
Ja det kan man fråga sig, är väl aningen för godtrogen.
Jag har pratat med säljarens man då hon som har kontot inte verkar veta något alls. Men med tanke på vad mannen sa så är det rätt klart att han antingen är ytterst korkad eller fullt medveten om vad det var han sålde. Jag gissar på det senare.

Han hävdar att allt är äkta och att det är upp till mig att skicka dom till Tavex för att dom ska kunna kolla dom. Visar dom sig vara falska så ska han ge tillbaka pengarna. Problemet är att även mitt ex som inte har någon koll på mynt fick jämföra ett äkta och dom där mynten och det var ingen tvekan för henne heller. Sen är det stämplat en hand på ena Sovereigenmyntet under hästen och ett är ovalt och har en 1mm hög kant som sticker upp längst kanten.
Tjockleken är olika och vikterna är helt fel.

Ska ta foton på dom när jag hittar kameran.

Jag hoppas med att det löser sig men det var väl min tur att åka dit nu efter väldigt många lyckade köp.
Det blev 7 Gram 18k ringar för 14000. I bästa fall så är tackan iaf äkta men jag vågar inte ens hoppas.

Det är inte naivt att tro gott om folk och fä, det är besvikelser som leder till cynism och misstänksamhet som är det sjuka. Tyvärr kanske ett nödvändigt serum för individen. Det är så jävla trist när man inte kan lita på folk - det är lätt att tappa tron på sina medmänniskor vid sådana här tillfällen. Hotar gör de också, sicket pack det där paret verkar vara. Hoppas att du fullföljer med att verifiera äktheten och att de inte bara får betala tillbaka pengarna utan också att de får ta del av samhälleliga repressiva åtgärder.

Argyros

• Gäst
« Svar #846 skrivet: fredag 08, maj 2015, 19:17:25 »
Verkar som att den säljaren har försökte sälja det på blocket också. Gjorde en sökning på google "brittiska guldmynt 1911" och detta kom fram:

"Guldmynt, guldringar och guldtacka | Stockholm - Blocket
www.blocket.se/.../Guldmynt__guldringar_och_guldtacka_60096571.htm
25 apr. 2015 - Säljer 2 turkiska lira guldmynt årtal 1327 2 brittiska guldmynt årtal 1927 och 1911 1 guldtacka 10 gram swissbank 2 guldringar 18 karat, en med ..."

Annonsen är dock borttagen.

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #847 skrivet: fredag 08, maj 2015, 20:02:18 »
Ja där ser man. Surt att man inte gick lite på magkänslan jag hade då jag insåg att det var en utan omdömen. Var iofs mest orolig att inte få något alls.
Är en aning för svag för Sovereign mynt men inte så insatt att jag ser vad som är falskt bara på en bild så det blir mitt fall. Ett LÅNGT fall.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #848 skrivet: fredag 08, maj 2015, 20:15:25 »
Du skall fan inte ge dig förrän du har fått tillbaka det som du har betalat.
Har du t.ex. bilder på objekten, som går att använda, kan vi göra en bildanalys som du kan använda som bevis i ärendet.

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #849 skrivet: söndag 10, maj 2015, 21:23:53 »
Ok var en aning svårt att få några bra bilder. Tackan blev inte så dum och på Sovereignen ser man tydligt en hand under svansen på hästen. Sen är det stämplat något på huvudet på andra sidan på, båda mynten, men det fick jag inte med.

Ottomanmynten är lite svårare då jag inte har något att jämföra med men kanterna är riktigt usla på den ena och lite bättre på den andra men inte i närheten av hur dom borde se ut.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #850 skrivet: söndag 10, maj 2015, 23:05:06 »
När man skall göra en bildjämförelse så är det bäst att man får föremålet taget rakt framifrån så att objektet inte blir skevt i bild. Jag vände på bilden och skruvade det så gott det gick för att få det rakt. När jag först tittar på bildjämförelsen så ser tackan inte ut att ha de rätta dimensionerna. Det kan du lätt kolla upp då de skall vara (26.7 x 16.8 x 1.9) mm
”ESSAYEUR FONDEUR”-loggan ser för liten ut på din tacka jämfört med en äkta, och skillnaden är så stor att jag inte tror att det beror på att din bild inte är tagen precis rakt framifrån och är lite sned.

Men helt klart är att avståndet mellan 10g och ellipsen på din tacka är för stort jämför med äkta vara så slutsatsen blir att tackan är falsk.

Bilden på myntet är för dålig för att man skall kunna göra en bildjämförelse, men som du sa så finns där ett märke på det som inte hör till ett äkta mynt.

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #851 skrivet: söndag 10, maj 2015, 23:59:10 »
Det var dom bästa jag fick till men det var som jag misstänkte, Har nämligen för mig att jag sett just den där inplastningen på andra falska 10 g tackor.

Hoppas att polisen verkligen gör något åt det för dom verkade inte så intresserade även om han tillslut gjorde en anmälan.

Tradera bryr sig inte och Nordea gör en besviken ännu en gång. Ser mer och mer ut som att jag köpt ett par satans dyra 18k ringar.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #852 skrivet: måndag 11, maj 2015, 09:00:23 »
Sen är det stämplat något på huvudet på andra sidan på, båda mynten, men det fick jag inte med.

Sovereigns med extra stämplar har vi diskuterat tidigare: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2795

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #853 skrivet: måndag 11, maj 2015, 10:02:40 »
Jo jag har läst igenom den.

Utloggad nybba78

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #854 skrivet: måndag 11, maj 2015, 17:35:03 »
Hmn fick just ett samtal och då lät han lite mer orolig men han ville ha tillbaka mynten så han kunde skicka dom till tavex och bevisa att dom är äkta. Då sa jag bara att det är bevis och jag litar inte på dig med tanke på mynten jag fick. 14000 tillbaka så skickar jag mynten annars måste jag behålla dom som bevis till polisen.

Han skulle återkomma.

Har nu även tagit bättre bilder på alla mynt. Ska bara förminska dom och sortera dom.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane