Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1811964 gånger)

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #660 skrivet: fredag 03, januari 2014, 23:11:09 »
Fantom: Japp, det var ett av Lunar 2 mynten. Det är fel vikt och har en ingen silverresonans utan mer ett kort ploppljud. Känslan när man ser tittar noga på myntet så får man också intrycket att det är något som inte stämmer. Dumt av mig att bara öppna kuvertet och sedan lägga myntet i en låda och låta det hela bero i flera månader - det känns som det är försent nu att kontakta säljaren och påtala att myntet är falskt. Normalt sett är också denna säljare ok och jag tänker inte namnge honom.

Tyvärr vimlar det av fakes (kanske inte så mycket på Tradera men på Ebay) och att köpa endast via bilder på en auktionssite är förstås allt annat än säkert. Nu går det bra i mer än 99% av fallen och det gäller att försöka få en helhetsbild av framförallt säljaren. Jag skulle uppskatta om säljarna skrev ut var myntet ursprungligen köpes ifrån samt att säljaren också testat äktheten själv innan denne säljer det vidare. Ni som inte tror att det produceras fake bullions kan gå in på Alibabas hemsida och själv se denna fakeindustri. Att kinesiska myndigheter tillåter detta är märkligt då det handlar om kopior av nominella betalmynt utgivna av suveräna stater (och det produceras även fake Pandas...). Gissningsvis inga nyheter för de allra flesta av denna sidas initierade läsare men kanske för någon.
« Senast ändrad: fredag 03, januari 2014, 23:26:16 av ManoleteSTHLM »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #661 skrivet: måndag 06, januari 2014, 15:50:36 »
En falsk 1 oz silvertacka säljs på Tradera.  Auktionen är anmäld för ett bra tag sedan, och för att ha någonting att referera till ifall någon känner för att trycka på hos Tradera med fler anmälningar, och för att skynda på ärendet, så lägger jag upp en bildjämförelse med den falska tackan mot äkta vara. En äkta motsvarande tacka kan ses hos Gainesville Coins.

Den vänstra bilden i bildjämförelsen nedan är hämtad från Ali Express,  sista bilden av fyra, och en motsvarande tacka kostar där 19:- vid köp av 5 st. Så det blir en bra affär ifall man får ut ett pris på Tradera som för en äkta.

I bilden så har jag markerat bokstäverna S, V och A där man ser att solstrålen går ända ut mot cirkeln på den äkta tackan. Bokstäverna i EAGLE ligger också mot cirkeln på den äkta tackan, men en bit ifrån på de falska. Det är en annan rundning av hörnen på tackorna. Allt detta visar klart på en dålig gjord förfalskning.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #662 skrivet: måndag 06, januari 2014, 16:59:35 »
En falsk 1 oz silvertacka säljs på Tradera.  Auktionen är anmäld för ett bra tag sedan, och för att ha någonting att referera till ifall någon känner för att trycka på hos Tradera med fler anmälningar, och för att skynda på ärendet, så lägger jag upp en bildjämförelse med den falska tackan mot äkta vara. En äkta motsvarande tacka kan ses hos Gainesville Coins.

Den vänstra bilden i bildjämförelsen nedan är hämtad från Ali Express,  sista bilden av fyra, och en motsvarande tacka kostar där 19:- vid köp av 5 st. Så det blir en bra affär ifall man får ut ett pris på Tradera som för en äkta.

I bilden så har jag markerat bokstäverna S, V och A där man ser att solstrålen går ända ut mot cirkeln på den äkta tackan. Bokstäverna i EAGLE ligger också mot cirkeln på den äkta tackan, men en bit ifrån på de falska. Det är en annan rundning av hörnen på tackorna. Allt detta visar klart på en dålig gjord förfalskning.

Lysande Sarek. Märkligt att dessa säljare inte vet att det är en falsk tacka - de är inga nybörjare och kallade sig förut för Jardaboy (har alltså bytt namn). Är från Helsingborg.

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #664 skrivet: onsdag 15, januari 2014, 19:58:01 »
Bra spanat av Mange. Och visst är det två falska ASE 2010. Toppexemplar skriver säljaren, därför att silverpläteringen säkert blänker fint. Men under den är det bara värdelös metall.

På sistone har Tradera varit mycket sega med att stänga ner anmälda falska ädelmetallvaror, och jag uppmanar därför er som känner för att vara med att anmäla auktionerna till Tradera. Hänvisa gärna till denna tråden och bildjämförelsen. Den underlättar när någon därifrån skall fatta ett beslut. Låt oss inte ge oss förrän auktionerna för dessa två mynt är nedstängda. Prisjämförelse på ett äkta ASE 2010 proof har du här på e-bay.

Avvikelserna mellan mynten är markerade med pilar och rektanglar på bilden. Som synes så ligger bokstäverna längre ifrån kanten på myntet på den falska ASE 2010. Det finns ett mellanrum mellan solstrålen och kjolen på det äkta myntet, samt uppe vid handen och tygstycket, men inte på den falska.

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #665 skrivet: onsdag 15, januari 2014, 20:08:11 »
Vänder man på myntet blir det än tydligare.

• Helt fel font (syns även på årtalet på Sareks bild).
  • Punkterna som avgränsar "United States Of America" och "1 Oz. Fine Silver ~ One Dollar" är avsevärt större på kopian.
  • Avgränsningen mellan "1 Oz. Fine Silver" och "One Dollar" är ett bindestreck (-) på kopian, på en riktig är det ett tilde-tecken (~).
  • Nackfjädern på örnen saknas.
  • Linjerna på skölden är totalt annorlunda.

EDIT: Vi har även en annan auktion med några mynt som lyckats genomföra en tidsresa, en design från 1986 på ett mynt från 1906...
http://www.tradera.com/item/220208/199840358/dollar-1872-och-1906

För referens finns följande sida: http://www.silver-coins.org/american_eagle_dollar.html
« Senast ändrad: onsdag 15, januari 2014, 20:29:09 av Mange »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #666 skrivet: onsdag 15, januari 2014, 20:29:12 »
Vänder man på myntet blir det än tydligare.

Ja, baksidan var riktigt dåligt förfalskad:

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #667 skrivet: onsdag 15, januari 2014, 21:20:46 »
EDIT: Vi har även en annan auktion med några mynt som lyckats genomföra en tidsresa, en design från 1986 på ett mynt från 1906...
http://www.tradera.com/item/220208/199840358/dollar-1872-och-1906

För referens finns följande sida: http://www.silver-coins.org/american_eagle_dollar.html

Bra igen Mange, och det borde inte vara några problem för de på Tradera som skall ta emot anmälningar mot auktionen när som det står i din länk:

Citat:"Some coin forgeries are actually too stupid for words and this happens to be the case with the counterfeit coin we show here below. Because there has never been a American silver eagle dollar made in the year 1906. Real American eagle dollars are struck since 1986."

De andra två mynten - 1872 Seated Liberty Silver Dollar $1 är också förfalskningar. Den vänstra bilden i bildjämförelsen är hämtad från e-bay där den har ett pris på motsvarande 7223:-  Det är en dåligt gjord förfalskning, och bilden talar för sig själv.

Edit: Jag skulle haft med en länk till auktionen av Seated Libertymyntet på e-bay också.
« Senast ändrad: onsdag 15, januari 2014, 21:28:58 av Sarek »

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 729
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #668 skrivet: lördag 18, januari 2014, 23:26:51 »
I överskriften på nedanstående Tradera annons står det "10 oz tacka .999 fine Silver ENGELHARD." vilket är missvisande eftersom det rör sig om en kopia i mässing som är silverplätterad. När man läser det finstilta längre ner i annonsen står det "OBS ! Silverförgylld tacka." Så säljaren kan ju inte fällas för att ha lurat eventuella budgivare. Men jag tycker ändå det är fel att sälja förfalskningar på detta sätt. Om ett serienummer graveras in i tackan i efterhand kan mycket väl någon bli lurad att tro att den är äkta.

http://www.tradera.com/item/344289/199985752/10-oz-tacka-999-fine-silver-engelhard-

Länk till försäljning av falska ENGELHARD 10 oz silver tackor
http://www.alibaba.com/product-gs/1181108886/Free_Shipping_10pcs_lot_220_America.html

Länk till försäljning av äkta ENGELHARD 10 oz silver tackor
http://www.apmex.com/product/69573/10-oz-engelhard-silver-bar-tall-e-999-fine

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #669 skrivet: lördag 18, januari 2014, 23:35:27 »
Och plätterade tackor hör ju knappast hemma i kategorin "Silvertackor".

Rubriken är som du säger klart missvisande.
« Senast ändrad: lördag 18, januari 2014, 23:37:15 av Silver »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #670 skrivet: söndag 19, januari 2014, 11:22:02 »
Denna säljare har fler silverpläterade objekt till försäljning, och dessa har han placerat i den kategori där de hör hemma, nämligen i ”Samlarsaker – Kuriosa”.

Detta är någonting som vi har påpekat till Tradera tidigare, att alla dessa silverpläterade objekt skall flyttas dit, och inte ligga i kategorin ”Silvertackor” där det nu ligger.

Det står Silverförgyld tacka. Är någonting förgyllt så är det överdraget med guld, men det är inte detta objekt, utan det är silverpläterad mässing!

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #671 skrivet: måndag 27, januari 2014, 07:16:34 »
Hoppas att detta inte uppfattas som att jag kidnappar tråden.
Frågan är mer allmän om hur det funkar på tradera.
Jag har budat på en vara på tradera och fått den levererad via brev. När jag skall använda denna (det är en programvara) så visar det sig att denna inte fungerar som den ska. Säljaren hävdar att  programvaran är äkta. Jag misstänker nu att den inte är detta utan att det är frågan om en piratkopia trots att säljaren hävdat motsatsen. Säljaren har  lovat återkomma med en programvara som fungerar.
Ingen av oss har ännu lämnat något omdöme.
Hur funkar nu det på tradera ? Om jag lämnar ett negativt omdöme om säljaren, kan han då straffa mig genom att fabricera påståenden om mig som är osanna och jag därmed får mitt första negativa omdöme utan att jag får kommentera detta ?
Det skall sägas att det inte är frågan om några större belopp men jag tycker det är ojust att sälja oäkta som äkta.

Utloggad Amazon93

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #672 skrivet: måndag 27, januari 2014, 12:15:31 »
Hoppas att detta inte uppfattas som att jag kidnappar tråden.
Frågan är mer allmän om hur det funkar på tradera.
Jag har budat på en vara på tradera och fått den levererad via brev. När jag skall använda denna (det är en programvara) så visar det sig att denna inte fungerar som den ska. Säljaren hävdar att  programvaran är äkta. Jag misstänker nu att den inte är detta utan att det är frågan om en piratkopia trots att säljaren hävdat motsatsen. Säljaren har  lovat återkomma med en programvara som fungerar.
Ingen av oss har ännu lämnat något omdöme.
Hur funkar nu det på tradera ? Om jag lämnar ett negativt omdöme om säljaren, kan han då straffa mig genom att fabricera påståenden om mig som är osanna och jag därmed får mitt första negativa omdöme utan att jag får kommentera detta ?
Det skall sägas att det inte är frågan om några större belopp men jag tycker det är ojust att sälja oäkta som äkta.

Ja ger man ett negativt omdöme så kan man räkna med att man själv får ett negativt.
Ända sättet att undgå detta är att vänta tills säljaren har gett dig ett positivt omdöme, då kan han inte ändra det till negativt.
Men många säljare undviker just att ge omdöme före kunden för att dom ska kunna hämnas.

Om du är säker på att det är en piratkopia så borde du kunna anmäla säljaren, och ev få han avstängd :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #673 skrivet: torsdag 30, januari 2014, 22:05:22 »
Riktig dålig stil att skriva "Nya 20-pack Maple Leaf 2014 1 oz silver (.9999)" i rubriken och inte beskriva att det är plockat bort 5 mynt från mynttube. Då det är 25 mynt som skulle vara i original mynttube från fabriken egentligen!

http://www.tradera.com/item/344289/200902478/nya-20-pack-maple-leaf-2014-1-oz-silver-9999-

Så om man jämför mot till exempel min annons då känns det väldig billigt (500 kr billigare).
Men om man ska beräkna + 5 mynt så blir helt plötsligt +447,5 kronor dyrare!

Ett försök att lura ouppmärksamma köpare helt enkelt! Riktigt dåligt och helt oseriös tycker jag!

Där är min annons på 25 mynt (det är 25 mynt som skulle vara!!!):
Kodstycke: [Välj]
http://www.tradera.com/item/344289/200818775/25-stycken-kanadensisk-silver-maple-1-oz-2014-i-mynttub
« Senast ändrad: fredag 31, januari 2014, 01:20:16 av mega_n »

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 470
  • Affärsomdömen: 16
    • Shaobank
Sv: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #674 skrivet: fredag 31, januari 2014, 06:09:31 »
Angående piratkopior(tänkte på programvara som beskrevs några poster ovan) samt falska varor det är emot Traderas regler,  samt man kan även polisanmäla. 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane