Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1811847 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #645 skrivet: lördag 30, november 2013, 09:41:54 »
Vi ska se hur långt tid tar det att någon köper present kort för 2600 kr.
http://www.tradera.com/item/343029/197092310/presentkort-pa-clas-ohlson-pa-5000-

Som du så riktigt antog var det någon som inte kunde motstå ”klippet” att köpa ett presentkort på 5000:- för endast 2600:-
Som vi brukar säga: Om det verkar vara för bra för att vara sant så är det nog det också.

Det tog dyrbar tid innan personalen kom till jobbet på Tradera och kunde stänga ner de senaste kapade kontona. Och jag såg på det sista att redan 3 st. objekt till hade blivit sålda på ”Köp nu”.
De flesta kapade konton som har guldtackor resp. mynt har medlemmar här på forumet observerat, och auktionerna har blivit anmälda och de kapade kontona har blivit nedstängda, och det har varit många. Men det finns säker ännu fler kapade konton utan auktioner med ädelmetaller som jag tvivlar på har upptäckts som kapade och blivit anmälda.
Som jag konstaterat genom att titta på ”Säljarens alla annonser” så är det samma kapare som hållit på ett åtskilligt antal gånger nu, och Tradera verkar inte kunna identifiera och ställa personen(rna) till svars. Man undrar hur seriöst de tar på den uppgiften…

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #647 skrivet: lördag 30, november 2013, 19:39:52 »
Bra Fantom att du observerade detta.
Och det var samma kapare som var i farten igen, med samma övriga auktioner som de senaste gångerna, plus några till. Men genom att chatten var öppen så gick det fort att få det kapade kontot nedstängt. Som synes så drar de sig inte längre för att kapa nyligen aktiva konton heller.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #649 skrivet: lördag 14, december 2013, 15:35:11 »
Nej men titta vem som är tillbaka igen:

http://www.tradera.com/10-francs-1865-napoleon-iii--auktion_220211_190660944

Bara att slänga sig på anmälningsknappen. Här är alla hans tidigare användarnamn som man kan hänvisa till:

araundhevens
ghorstfelqet
genaprasenorit
undesvauborve
glundesorh4
grelberlangent
geturalantiwe
buvekbadf4
kirjauqmitie
claesredy
philbauer2
urferstenielghe
hegjustrouten
uwefru1
gramuop
awjiklrf
estunrt
njeduiral
hewvuop
kyefbhs
enciklops
ekraubleswau
anragchiestq
arieberthorch

Som sagt, en gammal bekant är tillbaka igen med nytt försök att sälja guldmynt till underpris. Idag registrerad som "kenhaugervert"
Krugerrand 1/10oz 1982 22ct guldmynt   Fast pris: 576 kr

Tavex betalar idag 798:- för ett motsvarande och säljer för 1039.

Auktionen och kontot är anmält på chatten, men det var nog en ny medarbetare där som skulle skicka ärendet vidare. Få se om någon hinner göra ett "klipp" innan kontot och auktionen blir nedstängd.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #650 skrivet: lördag 14, december 2013, 23:03:06 »
Vad hände med "Julklappsroulette" på Tradera, jag kunde inte hitta sidan idag, har dom tagit bort detta? Ingen av vinnare ville betala sina vinster kanske  ;D då vinst bud på alla annonser var 2-3 dubbelt mycket än själva objektet kostade, förutom första "Julklapp" tror jag. 
Vet du något om det Sarek ?
« Senast ändrad: lördag 14, december 2013, 23:05:42 av Fantom »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #651 skrivet: söndag 15, december 2013, 11:06:29 »
Sista paketet "Julklapp # 10" slutar 16 dec kl 21:00.
Ja, de fick fart på budgivningen genom att ha en värdefull 1:a vinst, men det insamlade skall ju gå till välgörande ändamål.

Till julklappsrouletten

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #652 skrivet: tisdag 17, december 2013, 07:34:02 »
Bra att ni håller koll. Såg att ytterligare en auktion med en 2 peso är uppe. Själv firar jag helgerna på varmare breddgrader och har släppt bevakningen helt.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #653 skrivet: tisdag 17, december 2013, 15:30:17 »
Auktionen 2 peso Mexiko 1945 är anmält till Tradera för ett bra tag sedan, men de segar med att stänga ned den av någon anledning. Det är ju samma person som är i farten igen, och vi har två nya användarnamn att lägga till de redan 24 st. tidigare anmälda och nedstängda kontona:
bekiqhepaurte och kenhaugervert
Och som jag skrev en gång tidigare så använder han sig säkert av en någon anonymiserande proxytjänst när han registrerar nya konton, och då kan man få det att se ut som att man kommer från vilken än plats man själv väljer.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #654 skrivet: söndag 22, december 2013, 23:07:23 »
Som jag skrev i posten ovan så har jag anmält auktionen 2 peso Mexiko 1945 till Tradera. När ingenting hände så anmälde jag auktionen och kontot igen med bl.a. motiveringen att allt tyder på att säljaren är identisk med alla tidigare användarnamn vi har visat på i denna tråd, samt att objektet säljs på ”Köp nu” till klart underpris 328 kr och länkat till vad ett motsvarande guldmynt går för på e-bay d.v.s 656 kr.

Men alla dessa indicier räckte inte för att Tradera skulle stänga ner auktionen och kontot. Det innebär att nu när objektet är sålt så fortsätter han med nya ”billiga” guldmynt.
Idag med ett nytt guldmynt till halva priset   Fast pris: 674 kr
Säljaren är registrerad från Tyskland och på tyska e-bay säljs ett motsvarande guldmynt  för EUR 149,8 vilket motsvarar SEK 1359.
Så vem i hela världen kan tro att en människa bosatt i Tyskland säljer sina guldmynt här i Sverige och på Tradera till halva priset!?
« Senast ändrad: söndag 22, december 2013, 23:41:18 av Sarek »

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #655 skrivet: måndag 23, december 2013, 17:16:12 »
Sarek,
Vill bara saga att du ar sannerligen en kung som orkar anmala alla fake kop-nu-auktioner till Tradera. Tradera borde naturligtvis stanga ner auktionen och kontot asap. Allt annat ar oseriost fran dem och det ar trakigt att sa manga kunder blir blasta nar de vill kopa PM!

Keep up the good work - God Jul och Gott Nytt Ar till dig och dina!!

Utloggad larssad

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #656 skrivet: fredag 03, januari 2014, 15:48:46 »
Jag råkade under julhelgen ut för en ganska sofistikerad blåsning på Tradera.

Har egentligen inget med guld och silver att göra, men kan vara värt att nämna!

Vann en elektronikvara på auktion för ett par tusen. Fick mail från säljaren (I efterhand visade det sig vara ett kapat konto med många positiva betyg) men "säljarens" Kontouppgifter till Länsförsäkringar bank. Värt att nämna är att när man gör överföringar till Länsförsäkringar behöver man inte ange kontomottagarens namn (I alla fall inte med min internetbank).

Efter lite mailkonversation så för jag över pengar till säljaren och två dagar senare ser jag att samma auktion ligger uppe på tradera igen (!) Och jag är dessutom spärrad som köpare av säljaren... Säljaren går inte att nå längre.

Det visar sig då att jag fört över pengar till BTCX.se (Som var ägare av kontot hos LF Bank). Säljaren har meddelat BTCX om märkningen av "Sin" (Min) betalning till BTCX som i sin tur fört över motsvarande summa i Bitcoins till "säljaren" som såklart också bara gör transaktioner under 4000:- hos BTCX och alltså undgår registrering med personuppgifter enligt gällande regler från finansinspektionen.

Summa summarum finns, trots att jag gjort en överföring till ett Svenskt bankkonto finns ingen koppling till bedragarens bank eftersom pengarna bytts mot Bitcoins hos BTCX. Bedragaren sitter förmodligen med någon form av tunnel också, det lär ju visa sig.

Jag har gjort 100-tals köp på Tradera som har gått bra så var kanske inte tillräckligt mycket på tå för att upptäcka det, Men svårt att syna då det inte framgår var uppenbart att Kontonumret gick till BTCX.

Man lär så länge man lever ;)

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #657 skrivet: fredag 03, januari 2014, 16:39:55 »
Larssad: Mycket bra inlägg. Det är viktigt att det finns folk som faktiskt berättar om dylika händelser istället för att stoppa huvet i sanden och gå vidare med livet och endast acceptera de förlorade pengarna. Riskerna med nätauktioner finns där och nya tricks uppkommer hela tiden och fenomenet med kapade användarkonton gör det nästintill omöjligt att kunna lita på den säljande motparten. Tyvärr är det så. Jag har blivit blåst två gånger genom åren - ena gången av en uppenbart nerdekad tant som helt enkelt inte skickade några auktionsvinster (inte till mig eller någon annan heller), den andra gången har det visat sig var när jag köpte en falsk silver Lunar på Tradera (att den var falsk upptäckte jag 8 månader senare när jag testade den - var misstänksam från början efter att jag hade fått den men lät livet gå vidare...).
« Senast ändrad: fredag 03, januari 2014, 16:50:24 av ManoleteSTHLM »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #658 skrivet: fredag 03, januari 2014, 17:31:39 »
Larssad, ska du göra Polisanmälan då, det här är väldigt seriöst tycker jag, även om ett par tusen är inte stora pengar för dig? Har du meddelat Traderas kundtjänst, vad svarade dom?

Mycket bra att du skrev om det här, själv jag är väldigt försiktigt när jag köper något på Tradera från någon medlem första gång. :) 

Jag är mycket intresserad om ManoleteSTHLM falsk Lunar mynt, är det Australian Lunar 2 som du köpte, hur fick du veta att den är falsk efter 8 månader? Har du skickat myntet tillbaka till säljare eller har du kvar den? Vem var säljare (alias?), det är väl inte nå många säljare som säljer Lunar mynt på Tradera? Har du kvar bilder kanske, finns det möjlighet att visa bilder här?

Utloggad larssad

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #659 skrivet: fredag 03, januari 2014, 18:18:05 »
Ja, har polisanmält och säljaren är avstängd från Tradera. Tror dock att avstängningen hjälper föga då jag antar att den här typen av bedragare fortsätter med nya konton. Tycker dock att det var värt att ta upp det här ändå eftersom det var ett ganska "smart" upplägg som är svårt att syna på förhand.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Idag kl. 19:30

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane