Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 988873 gånger)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 687
  • Affärsomdömen: 2
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #1560 skrivet: fredag 02, oktober 2020, 13:29:05 »
Auktionen: Objektsnr 421137100 Publicerad: 2020-10-02 10:51 är avslutad av Tradera, då ingen köpare finns på första länken till den auktionen.

Slutade 2 oktober 13:16 Bra så i alla fall...

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1592
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #1561 skrivet: fredag 02, oktober 2020, 14:53:55 »
Auktionen: Objektsnr 421137100 Publicerad: 2020-10-02 10:51 är avslutad av Tradera, då ingen köpare finns på första länken till den auktionen.

Slutade 2 oktober 13:16 Bra så i alla fall...
https://www.tradera.com/item/344288/421137100/1-ounce-31-1g-guldtacka-the-perth-mint-australia
Antar att det är denna jag var på dom så fort den kom ut kör inget finlir längre.
Utan anmäler den under varje kategori med tillägg Polisanmälan hoppas kontot stängs ner snabbt >:(
Tror att bara hot om rättsliga påföljder hjälper och att dom inte följer dom regler,
dom satt upp själva så trakassera så mycket ni kan sparar all komunikation med dem.

Vilket jag antar att dom inte tycker om för då finns underlag för när och att dom blivit,
informerade om saken.

Kämpa på ju fler vi är som anmäler desto mer jobb och besvär blir det för dom

Trevlig helg på er allihopa därute :)
« Senast ändrad: fredag 02, oktober 2020, 14:57:08 av sff123 »

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 248
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #1562 skrivet: fredag 02, oktober 2020, 19:44:34 »
Dax igen. En ny säljare har dykt upp med en misstänkt tacka och ett format på annonsen och betalning utanför Traderaskydd.

https://www.tradera.com/item/344288/421184098/guldtacka-1-ounce?itm_source=vip&itm_medium=more-from-category

Tackorna är väldigt lika dom som Sweshop777 sålt till ovetande kunder för c:a 1500:-

https://www.tradera.com/item/344288/416648505/guldtacka-argor-heraeus-1-ounce-

Dom finns också hos den kinesiske leverantören

https://beisteel01.en.alibaba.com/product/1600111942057-0/Non_Magnetic_The_Perth_Mint_PAMP_Agror_1Oz_2_5g_5g_10g_20g_A_B_C_Series_APMEX_Pure_Gold_Plated_Bar_Reprodction_Gold_Bullion.html?spm=a2700.icbuShop.89.1.10dc33dbVvGpRY

och ser där ut så här:

« Senast ändrad: fredag 02, oktober 2020, 20:03:52 av JohanB »

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 142
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #1563 skrivet: lördag 03, oktober 2020, 05:41:18 »
Jag vet inte riktigt vad man ska kolla på, när det gäller Argor Hereaus tackor för att se om dom är falska? Det som sticker ut för mig är att den ser för "tjock" ut jämfört med andra tackor jag har sett. Finns det fler sätt att identifiera att det sannolikt rör sig om en falska tacka, utan att fysisk tillgång till tackan? :)

/DEScypher

P.S. Ett vanligt beetende när man har med bedragare att göra är att dom har olika "målvaktskonton", så när ett konto blir blockerat så använder man ett annat. Ju fler målvaktskonto som blockeras desto mer frusterande blir det för bedragarna.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1564 skrivet: lördag 03, oktober 2020, 10:51:03 »
Jag vet inte riktigt vad man ska kolla på, när det gäller Argor Hereaus tackor för att se om dom är falska? Det som sticker ut för mig är att den ser för "tjock" ut jämfört med andra tackor jag har sett. Finns det fler sätt att identifiera att det sannolikt rör sig om en falska tacka, utan att fysisk tillgång till tackan? :)

/DEScypher

P.S. Ett vanligt beetende när man har med bedragare att göra är att dom har olika "målvaktskonton", så när ett konto blir blockerat så använder man ett annat. Ju fler målvaktskonto som blockeras desto mer frusterande blir det för bedragarna.

Det är omöjligt att generellt se någon skillnad  förutom tjockleken på mer eller mindre suddiga foton på Tradera.

Jag betraktar f.n. ALLA plastförpackade "guldtackor" med "certifikat" som säljs av privatpersoner som falska så länge jag inte håller i dom fysiskt.

Jag anser hela marknaden är förstörd och dom som har äkta har svårt att sälja.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1816
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #1565 skrivet: lördag 03, oktober 2020, 12:11:12 »
FYI
Så här gör man en länk med egen text på Ädelmetallforumet:

När man klickar på länksymbolen i fältet där uppe så får man ner (url) (/url) Fast det är inte parenteser man får ner utan klamrar. Jag kan emellertid inte skriva ut klamrar i en post, för då ändras allting till någonting annat när jag sedan postar till ett inlägg. Men ni förstår vad jag menar: En ( är här lika men en klammer!

Så då har du klammerpaketen, och mellan de första klamrarna sätter du ett likhetstecken bakom url. Bakom url klistrar du in adressen på sajten som du skall länka till. Mellan de två grupperna av klamrar skriver du sedan in din egen text till den länk som du skall visa.
Så här (url= länkadressen) Din egen text (/url )

Som exempel gör jag en egen länk till den i Svar #1564 publicerade riktig långa länken, som nu i stället blir hanterbart kort:
Non Magnetic Gold Plated Bar Reprodction Gold Bullion

För att riktigt förtydliga ovanskrivna om att göra en länk med egen text så postar jag en bild här nedan på hur det ser ut i klartext.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1566 skrivet: lördag 03, oktober 2020, 12:12:06 »
Nu har vi bara undersökt de falska kinesiska 1oz-tackorna, men de finns på lager i alla vikter från 2,5gr och uppåt

Saxat från den ovan (långa länken) kinesiske säljarens sida:

The size we have in stock for delivery :
Any questions , Please contact me for assistance
Perth A: 2.5g  5g  10g  20g 1oz
Perth B:2.5g  5g 10g 20g 1oz
Perth C :2.5g  5g  10g 20g  1oz
PAM :2.5g  5g  10g 1oz
Agror :1oz

Har sett många såna 5, 10 & 20gr passera på Tradera utan åtgärder och med positivt omdöme!
Bara klicka på en köpare och gå tillbaka i omdömeslistan så hittar jag mängder med falska tackor som ovetandes har inköpts av samme köpare!
Verkar som de falska tackorna har blivit ny standard att jämföra med för idioterna som köper dom.

Lägger in exempel på bilder igen på de falska exemplen från bara en försäljare i Kina:

APME:1oz

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 687
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1567 skrivet: lördag 03, oktober 2020, 14:25:02 »
Auktionen med "Köp nu" pris Guldtacka 1 ounce är FALSK SOM VATTEN. Bara den korta rubriken får en fundera vad det är frågan om. Vid en bildjämförelse med en äkta 1 oz Argor Heraeus guldtacka så ser man klart avvikelserna. Då särskilt på serienumret som har på tok för tjocka siffror. Det är samma tjocka siffror som finns på plagiatet "Argor-Heraeus 1 Ounce Gold plated bar" Ligger inte serienumren misstänkt nära varandra dessutom?

I bildjämförelserna nedan finns utmärkt alla avvikelser. Då det är en auktion med "Köp nu" pris så får vi anmäla detta försök till bedrägeri på en gång, då priset ligger bara några hundralappar över vad t.ex. Tavex KÖPER en äkta 1 oz guldtacka för.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1568 skrivet: lördag 03, oktober 2020, 16:25:12 »
Auktionen med "Köp nu" pris Guldtacka 1 ounce är FALSK SOM VATTEN. Bara den korta rubriken får en fundera vad det är frågan om. Vid en bildjämförelse med en äkta 1 oz Argor Heraeus guldtacka så ser man klart avvikelserna. Då särskilt på serienumret som har på tok för tjocka siffror. Det är samma tjocka siffror som finns på plagiatet "Argor-Heraeus 1 Ounce Gold plated bar" Ligger inte serienumren misstänkt nära varandra dessutom?

I bildjämförelserna nedan finns utmärkt alla avvikelser. Då det är en auktion med "Köp nu" pris så får vi anmäla detta försök till bedrägeri på en gång, då priset ligger bara några hundralappar över vad t.ex. Tavex KÖPER en äkta 1 oz guldtacka för.
Försöker så gott jag kan under helgen att få bort den :)
Men orkar snart inte driva detta tar för mycket tid måste finnas hundratals om inte tusentals,
i kassaskåpen runt om i landet  >:(
Tror denna säljare köpt den och upptäckt sitt misstag och försöker reparera skadan >:(

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1569 skrivet: lördag 03, oktober 2020, 16:32:42 »

Försöker så gott jag kan under helgen att få bort den :)
Men orkar snart inte driva detta tar för mycket tid måste finnas hundratals om inte tusentals,
i kassaskåpen runt om i landet  >:(
Tror denna säljare köpt den och upptäckt sitt misstag och försöker reparera skadan >:(
Jag har meddelat säljaren så säljer han den nu så är uppsåtet bedrägligt och straffbart.
Vi får se vad som händer"SUCK"

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 364
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #1570 skrivet: lördag 03, oktober 2020, 21:32:41 »
Nu vet vi väl alla att man INTE ska köpa inplastade guldtackor på Tradera ( om man nu inte har full koll på säljaren och vet att denne är pålitlig )

Dock funderar jag på vad som är känt angående fake guldmynt.
Det borde ju finnas 'säkra' guldmynt, d.v.s. de som inte har några kända förfalskningar?
Vad gäller t.ex. angående Maples av senare år, dessa borde väl vara säkra om man vet hur en äkta ska se ut ?
Jag kan annars tänka mig att ju mer ovanligt myntet är, desto mindre risk för förfalskningar.

Finns någon bra lista på vilka guldbullions som har kopior ?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1849
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1571 skrivet: lördag 03, oktober 2020, 22:45:48 »
Nu vet vi väl alla att man INTE ska köpa inplastade guldtackor på Tradera ( om man nu inte har full koll på säljaren och vet att denne är pålitlig )

Dock funderar jag på vad som är känt angående fake guldmynt.
Det borde ju finnas 'säkra' guldmynt, d.v.s. de som inte har några kända förfalskningar?
Vad gäller t.ex. angående Maples av senare år, dessa borde väl vara säkra om man vet hur en äkta ska se ut ?
Jag kan annars tänka mig att ju mer ovanligt myntet är, desto mindre risk för förfalskningar.

Finns någon bra lista på vilka guldbullions som har kopior ?
Om det fanns en sådan lista så skulle garanterat de som tillverkar falska tackor hitta den och använda den son underlag för vad som skall förfalskas härnäst.

Vad sedan gäller detta med att ovanligare mynt skulle vara säkrare så är det iofs ett begripligt resonemang, men dessvärre stämmer det inte generellt. Problemet är att ju ovanligare desto högre numismatisk premie. Och med en högre premie så når man punkten då det lönar sig att tillverka fakes i äkta metall, dvs vinsten ligger i premien, inte i metallvärdet.

Ett exempel är gamla brittiska fempundare, ffa Victoria 1887 och 1893 samt Edward 1902. Underbara mynt, stora ungefär som en mexikansk 50 Pesos... och tyvärr ofta falska eftersom värdet på äkta mynt ligger så högt över metallvärdet.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1849
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1572 skrivet: lördag 03, oktober 2020, 23:05:47 »
Jag betraktar f.n. ALLA plastförpackade "guldtackor" med "certifikat" som säljs av privatpersoner som falska så länge jag inte håller i dom fysiskt.

Jag anser hela marknaden är förstörd och dom som har äkta har svårt att sälja.
Jag håller med... och tyvärr verkar det helt oundvikligt att en massa naiva amatörer kommer att bränna sig hårt på falska produkter innan detta reder ut sig. Men, för att citera Warren Buffett ur ett helt annat sammanhang: ”Sooner or later the tide will go out, and then we will see who has been swimming naked”.

Det är i mångt och mycket en tragedi som utspelar sig just nu. Det är en grupp köpare som är tillräckligt insiktsfulla eller pålästa för att vilja diversifiera bort lite från fiat, men de har inte tillräckligt bra koll för att undvika att bli lurade. Tradera (och deras motsvarigheter i andra länder) saknar tillräckligt incitament för att städa upp och frivilliginsatser som våra blir allt mer maktlösa i takt med att volymen ökar.

Jag vet att min inställning (”det enda som kan lösa detta är att köparna lär sig, och det enda som kan få dem att lära sig är att bränna sig först”) kan verka hård, men det betyder absolut inte att jag inte sympatiserar med de som blir lurade. Detta är ett jätteproblem, som blir allt värre, och i slutänden kommer det att kosta oss alla i form av högre misstänksamhet mot fysisk metall.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1573 skrivet: söndag 04, oktober 2020, 00:40:13 »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #1574 skrivet: söndag 04, oktober 2020, 01:03:22 »
Den falska tackan för 16900:- är nu såld till "fofo77":
https://www.tradera.com/item/344288/421184098/guldtacka-1-ounce?itm_source=vip&itm_medium=more-from-category
Om man tittar närmare så ser man ett mönster troligtvis är dom fler som samarbetar,
så det kommer säkert ett gott omdömme från köparen.

Sen dyker det upp fler tackor och då vågar folk köpa av honom p.ga dennes utmärkta betyg.

Lite av en scam på längre sikt så att säga köpare och säljare ligger nära varandra geografiskt ::)

Liksom säljaren från Märsta så dyker dom upp i kluster och bygger upp trovärdighet,
för att sedan trycka ut en större mängd som vi sett tidigare >:(

Sen stänger dom ner eller stängs av och börjar om med nya konton med nya namn bakom.

Tradera kunde ha motat detta tidigare men deras  svaga agerande gjorde bara att patrasket,
såg att smörgåsbordet var dukat så vi kommer nog se mycket av dito framöver.

TACK FÖR DET TRADERA >:(

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Birka
Idag kl. 17:59

50 pesos, eventuellt buffalo mot växel by Norssken
Igår kl. 22:01

Var köpa platinum? by Birka
Igår kl. 17:34

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Igår kl. 00:34

Bättre att "Lägga pengarna i madrassen?" by Boko