Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 821092 gånger)

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 464
  • Affärsomdömen: 2
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #1530 skrivet: tisdag 29, september 2020, 12:58:26 »
Intressant försälningstext! ;-)
"Ärvt" "inte säker" "dom kan vara äkta"

borde vara ganska bra indikationer på att någonting inte är hel rätt?

Btw, jag känner igen ett det negativa omdömet... och svaret, men hette säljaren något annat på Tradera förrut?
Det är de gamla vanliga "valserna" från falsksäljare på Tradera.

Och det är samma falsksäljare som lägger ut falska guldtackor på Tradera igen och som vi har anmält MINST EN GÅNG TIDIGARE. Då har Tradera bara plockat ner auktionen och så har han fått fortsätta sälja av sitt falskguld FLERA GÅNGER igen. Nu säljer han alltså  en falsk 1 oz Perth Mint tacka i den auktion för 3000 SEK. De kostar ca 50 SEK/st. hos Alifake och liknande sajter.

Falsktackan på Tradera ligger snett på bilden och jag har vridet den rätt och beskurit den och jämfört den med en äkta Perth Mint 1 oz guldtacka.

Återigen ser vi att:
Logotypen på den falska tackan är grövre. Bokstäverna är det likaså och har "fötter". Mellan 99.99 och % finns inget mellanrum på den falska tackan som det gör på den äkta. Dessa avvikelser skall vara tillräckligt för att Tradera skall stänga denna auktion omedelbart och förhoppningsvis den här gången även FALSKSÄLJAREN.
Vill du vara med och anmäla auktionen på Tradera så skicka med URL:en till denna sida.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1531 skrivet: tisdag 29, september 2020, 14:02:40 »
Ny auktion öppnad med samma serienummer på falska Pamptackan av en annan försäljare i samma område!
Samma beskrivning!

https://www.tradera.com/item/344288/420545660/1-ounce-31-1g-guldtacka-the-perth-mint-australia?itm_source=vip&itm_medium=more-from-category

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
« Svar #1532 skrivet: tisdag 29, september 2020, 15:40:17 »
Efter det att jag postade mitt Svar #1530 så tog "Sweshop777" ner sin auktion men som JohanB skriver så är det så om man klickar på min länk ovan så kommer samma auktion, med samma beskrivning som tidigare upp. Det är samma falska 1 oz Perth Mint igen. När jag gjorde min bildjämförelse i förmiddags så hade han på samma auktionslänk i stället TRE!!! falska Perth Mint och bild på 3 st. till fantasipriset 9.000 SEK för de 3 falska tackorna.
Nu är det en guldpläterad koppartacka till "Köp nu" pris för 3000 SEK på samma länk.

Jag har gjort en ny bildjämförelse med den nya bilden på den falska tackan och alla avvikelser finns markerade och beskrivna i bilden nedan. Auktionen skall naturligtvis genast anmälas till Tradera för falskt guld - Objektsnr: 420545660

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1533 skrivet: tisdag 29, september 2020, 16:04:51 »
Nu är samma 3st FALSKA Pamp-1oz-annons ute igen. Men 999:- i stället för 9000:- den här gången.
Den med 1st för 3000:- är nerstängd.
Samma säljare och samma text!

https://www.tradera.com/item/344288/420565353/3st-1-ounce-31-1g-guldtacka-the-perth-mint-australia

Tradera borde skämmas och stänga av de här gökarna direkt.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1440
  • Affärsomdömen: 57
« Svar #1534 skrivet: tisdag 29, september 2020, 17:06:16 »
Here we go again!
Ser tjocka ut.......och för stora "fötter" på bokstäverna.....
3000:-/st för souvenirer?

https://www.tradera.com/item/344288/420531752/3st-1-ounce-31-1g-guldtacka-the-perth-mint-australia

Edit: Auktionen stoppad utan synlig köpare
Kontaktade Tradera men han är som ett virus poppar upp med samma skit under olika konton men jag ligger på Tradera fick den ovan stoppad så fortsätter så gott jag hinner :)

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
« Svar #1535 skrivet: tisdag 29, september 2020, 19:00:49 »
Nu är samma 3st FALSKA Perth Mint -1oz-annons  ute igen. Men 999:- i stället för 9000:- den här gången.
Den med 1st för 3000:- är nerstängd.
Samma säljare och samma text!

Tradera borde skämmas och stänga av de här gökarna direkt.
Det är auktion den här gången och inget "Köp nu" pris. Bra då hinner vi få ner den innan någon hinner köpa falskguldet rakt av...

Några reflektioner angående det som står i objektsbeskrivningen:
3st 1 Ounce 31,1g GuldTacka The Perth mint Australia

"Dom kan vara äkta och har varit värderad hos sefina pantbanken, för att vara 100% säker måste dom öppna förpackningen, men vi tycker att dom ser bra ut i förpackning..."

När falsktackorna såldes genom "Sweshop777" så ser vi på dennes Traderakonto att han har sålt 6 stycken 1 oz "guldtackor" och 3 st 20 gram "guldtackor" och det är bara de som har redovisats genom omdömen tillbaka efter en affär. Och nu så har han ute ytterligare 3 st. av samma falska sort.
Reflektion: Har man så många tackor och möjligheten finns att de är äkta så låter man ju en kontrollant öppna EN förpackning och får äktheten testad. Inte säljer man över 10 guldtackor för en bråkdel av vad en äkta kostar om man tror att den kan vara äkta. Det säger sig självt. Alltså lögnaktigt påstående för att få folk att tro att objekten kan vara äkta.

Och så citat: "Inga retur"

Nä, det förstår man att de inte vill ha tillbaka objekt som de vet är värdelösa, och man skall antagligen inte få rättelse efter en affär när man upptäckt att varan är falsk.

Jag lägger upp samma bildjämförelse igen från Svar #1530 när det nu är exakt samma bilder uppe igen. I morgon när Traderapersonalen är tillbaka så skall även denna auktion stängas ner. Bildjämförelsen nedan bevisar att det är FALSKA GULDTACKOR allesamman.
« Senast ändrad: tisdag 29, september 2020, 19:03:18 av Tyr »

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 325
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #1536 skrivet: tisdag 29, september 2020, 19:51:40 »
"Dom kan vara äkta och har varit värderad hos sefina pantbanken, för att vara 100% säker måste dom öppna förpackningen, men vi tycker att dom ser bra ut i förpackning..."
Jag tolkar det hela som att de är så otroligt fina i sina förpackningar att man hellre får en knapp tusenlapp för alla tre än 49 papp direkt över disk hos t.ex. Tavex eller Guldcentrum just för att det är så synd att förstöra det vackra.
« Senast ändrad: tisdag 29, september 2020, 21:20:51 av glimbert »

Utloggad Stocken T

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1537 skrivet: onsdag 30, september 2020, 11:16:21 »
Jag tolkar det hela som att de är så otroligt fina i sina förpackningar att man hellre får en knapp tusenlapp för alla tre än 49 papp direkt över disk hos t.ex. Tavex eller Guldcentrum just för att det är så synd att förstöra det vackra.

Ja en klar bluff av en som missade SFI svensklektionerna och bara av beskrivningen av säljaren skulle få mig att rygga tillbaka, tycker generellt att handel med "tackor" som bevisligen finns att köpa som billiga kopior skall förbjudas av Tradera.
Den enda lösningen som jag ser för det här problemet kommer bara accelerera i takt med att fler inser möjligheten som saknar allt uns gällande moral och etik. Har påtalat detta för Tradera utan respons.

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1538 skrivet: onsdag 30, september 2020, 13:10:29 »
Det är redan förbjudet på Tradera att sälja Märkeskopior, förfalskningar och andra kopior:
https://info.tradera.com/sakerhetscenter/regler-pa-tradera/markeskopior-forfalskningar-och-andra-kopior/

Det är tillåtet att sälja kopior om föremålet är varaktigt märkt med "KOPIA" eller "COPY"

Så Tradera bryter mot sina egna regler när dom tillåter falska märkes-guldtackor!

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
« Svar #1539 skrivet: onsdag 30, september 2020, 13:31:52 »
Jag såg i morse att auktionen med falskguldet var nedtagen och trodde att allting skulle vara bra med den. Men nu... så är den auktionen igång igen. WTF?

JohanB - jag skall kopiera det du skrev i posten ovan, och låta Tradera läsa det...
« Senast ändrad: onsdag 30, september 2020, 15:33:02 av Tyr »

Inloggad Destabilized

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #1540 skrivet: onsdag 30, september 2020, 19:42:34 »
De kostar ca 50 SEK/st. hos Alifake och liknande sajter.

Jag skulle faktiskt vilja få tag på några falska tackor för 50 kr. Min idé är att lägga dem i ett lätt kassaskåp som är lite halvdolt men går rätt fort att hitta för den som letar. Vid ett inbrott kommer tjuvarna över kassaskåpet med de falska tackorna och slänger in det i bilen och försvinner innan de hittat det riktiga, väl gömda kassaskåpet :)

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
« Svar #1541 skrivet: onsdag 30, september 2020, 19:59:01 »
Auktionen med de falska 1 oz Perth Mint tackorna anmäldes till Tradera och jag skickade med JohanB:s ”Traderainformation om otillåtna försäljningsobjekt” på Tradera. Fallet tycks ju självklart, men Tradera sitter fortfarande på händerna och oförmögna att agera ansvarfullt.

Det kanske blir som med auktionen "3st 1 Ounce 31,1g GuldTacka The Perth mint Australia" som gick genom kontot "Sweshop777" där köparen var nöjd när denne fick köpa de 3 st. 1 oz falska guldtackorna till "Köp nu" priset 9.000 SEK, och gav "säljaren" +++++ efter affären, och tyckte att det var: "Perfekt bara". (Av någon anledning så kan man bara följa och se slutpriset på den auktionen genom att söka på Objektsnumret 418202262 ) Dyrt blev det i alla fall för de 93,3 gram pläterad koppar...

Och spekulanter på ”Ärvda objekt som de inte vet så mycket om” fortsätter att lägga bud på... 3st 1 Ounce 31,1g GuldTacka The Perth mint Australia

« Senast ändrad: torsdag 01, oktober 2020, 09:45:47 av Tyr »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1440
  • Affärsomdömen: 57
« Svar #1542 skrivet: onsdag 30, september 2020, 21:12:13 »
Auktionen med de falska 1 oz Perth Mint tackorna anmäldes till Tradera och jag skickade med JohanB:s ”Traderainformation om otillåtna försäljningsobjekt” på Tradera. Fallet tycks ju självklart, men Tradera sitter fortfarande på händerna och oförmögna att agera ansvarfullt.

Det kanske blir som med auktionen "3st 1 Ounce 31,1g GuldTacka The Perth mint Australia" som gick genom kontot "Sweshop777" där köparen var nöjd när denne fick köpa de 3 st. 1 oz falska guldtackorna till "Köp nu" priset 9.000 SEK, och gav "säljaren" +++++ efter affären, och tyckte att det var: "Perfekt bara". (Av någon anledning så kan man bara följa och se slutpriset på den auktionen genom att söka på Objektsnumret 418202262 ) Dyrt blev det i alla fall för de 63,3 gram pläterad koppar...

Och spekulanter på ”Ärvda objekt som de inte vet så mycket om” fortsätter att lägga bud på... 3st 1 Ounce 31,1g GuldTacka The Perth mint Australia
Har kontaktat Tradera och gjort klart med att jag Polisanmäler det dom underättas om,
men inte vidtar åtgärder mot.
Självklart bifogar jag underlag för mina anmälningar om det inte faller under bedrägeri,
så bryter det mot flera andra lagar som missbruk av varumärke, kopia etc,etc

Vi får se vad reaktionen blir på detta då jag inte knusslade med mina åsikter om deras,
sätt att hantera den tjänst vi tillhandahåller helt kostnadsfritt"ett jobb dom borde kunna göra själva" >:(

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
« Svar #1543 skrivet: onsdag 30, september 2020, 21:48:01 »
Jag tror att det kommer att bli en bra reaktion från Tradera i morgon. Ibland så är de "något långsamma" i sitt agerande.

Jag tänker t.ex. på "Fyndhörnans" alla självklara fall av oegentligheter, och som vi påtalade till Tradera utan att de gjorde någonting åt saken.

Här och nu kan vi se hur det sedan gick med de auktionerna...

Inloggad JohanB

• Silvermedlem
« Svar #1544 skrivet: torsdag 01, oktober 2020, 09:12:54 »
Auktionenmed 3st nerstängd, men nu en till på 1st för 3000:- på "köp nu". Suck...
https://www.tradera.com/item/344288/420894602/1-ounce-31-1g-guldtacka-the-perth-mint-australia

Edit: Han har sänkt priset till 1500:-

Misstänker säljaren följer forumet.......och har bråttom......
« Senast ändrad: torsdag 01, oktober 2020, 10:42:11 av JohanB »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Söker förbaskade 1/2oz silvermynt - Lunar II by CK
Idag kl. 16:22

Skämt, humor..bara posta det by Bosse68
Idag kl. 15:45

Oseriösa säljare på Tradera. by Chrille
Idag kl. 15:42

En till newbie här by Knivmakaren
Idag kl. 11:38

Mega Silver : 1 oz Kookaburra silvermynt 2004 by mega_n
Igår kl. 20:53

Ny medlem och ny på det mesta by silverhamstern
söndag 29, november 2020, 15:43:26

4 simple reasons to buy gold by snus
söndag 29, november 2020, 13:26:03

Förvaring av ädelmetall. by Birka
söndag 29, november 2020, 12:52:50

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
lördag 28, november 2020, 16:19:12

Att fortsätta investera eller inte investera kan nu vara den stora frågan? by PennyLane
lördag 28, november 2020, 12:33:00

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by hasse_A
fredag 27, november 2020, 17:52:15

1 oz Australisk Lunar 2018 Hundens År Guldmynt Ocirkulerat by Lassiter
fredag 27, november 2020, 06:43:27

Produktionstakt hos myntverk sänkt p.g.a. covid? (Särskilt RCM) by M-Ädel
torsdag 26, november 2020, 11:40:57

George Gammon by hasse_A
torsdag 26, november 2020, 08:35:11

1kg silvermynt sökes by Entrism
onsdag 25, november 2020, 19:13:56