Författare Ämne: Hur gör ni??  (läst 14182 gånger)

Utloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 6
Hur gör ni??
« skrivet: fredag 24, juni 2016, 09:16:54 »
Som ni kanske vet nu så har Britterna valt att lämna EU! Som resultat så har ju Silver och guldpriset tagit  fart! vad gör man i detta läget? fortsätter man köpa som vanligt, avvaktar/håller i sina pengar?
« Senast ändrad: fredag 24, juni 2016, 09:53:36 av Silvern »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Hur gör ni??
« Svar #1 skrivet: fredag 24, juni 2016, 09:48:50 »
Personligen har jag köpt tillräckligt på senare tid så kommer inte utöka mitt innehav. Snarare handlar det om ifall jag ska fullfölja min plan och sälja det jag planerat eller om jag ska behålla på längre sikt. Det kommer troligen bli turbulent på marknaderna under året, så ädelmetallpriserna kan tänkas pendla en hel del. Kort sagt, har man inte köpt tillräckligt ädelmetall innan Brexit så är det inte självklart att det är köpläge nu efter en såpass stor och snabb prisökning, det kan mycket väl komma att falla tillbaka framöver. Men kunde man spå framtiden så hade man varit stenrik nu... ;)

Utloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: fredag 24, juni 2016, 09:57:53 »
Det  är just det... att man inte vet, jag kanske ska slå till på pandorna som jag vill ha trots allt... trots att totala priset har ökat med nån hundring

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 421
  • "Allting är relativt"
« Svar #3 skrivet: fredag 24, juni 2016, 10:04:50 »
I detta läget man gör en midsommartårta! 8)

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #4 skrivet: fredag 24, juni 2016, 10:12:08 »
Jag kommer att fortsätta köpa
Köper dock bara graderade pandor
Har 15st kvar innan samlingen är komplett
Hoppas och tror att priserna på dessa inte ökar så mycket

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #5 skrivet: fredag 24, juni 2016, 12:55:15 »
If voting would have worked it would have been outlawed a long time ago.
De har röstat om att lämna och det trodde jag aldrig skulle hända. Vi var så säkra på ännu ett 51/49% el ännu mindre skillnad och att stanna sidan vinner.
Oansett så är det bara en folkomröstning och själva Brexit kommer ske så lång tid i framtiden att det kommer att vara andra saker som upptar människor i Europa.

På metallsidan är det ingen förändring för min del....det är det jag gör...försöker att köpa och sälja varje dag. Sprida metall till vänner och familj, grannar och andra medmänniskor, är en fantastisk trevlig "hobby".

Visste ni att Argentina betyder "Det lilla silver landet"?

Stack on....

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 406
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #6 skrivet: lördag 25, juni 2016, 12:35:51 »
Eftersom det var snack om bremain tänkte jag invänta en ytterligare marknadsreaktion neråt och lägga en beställning. Nu blev det inte så, så jag sitter lugnt i båten och avvaktar tills det lugnat sig lite och priset gått ner igen.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #7 skrivet: lördag 25, juni 2016, 13:32:03 »
Vill man bygga en stack så tror jag att det bästa är att köpa kontinuerligt och ibland vara lite taktisk och köpa lite mer på dippar - de senaste årsskifterna har till exempel erbjudit tacksamma köptillfällen.

Vad är tillräckligt? Hur många oz utgör ett fullt valv? Givetvis upp till var och en och är relaterat till den egna ekonomin. Hade jag haft en större förmögenhet och en högre inkomst så hade 1000 oz guld och 20.000 oz silver kunnat utgöra en tillräcklighetsgräns....

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #8 skrivet: söndag 26, juni 2016, 05:15:40 »
det bästa är att köpa kontinuerligt och ibland vara lite taktisk och köpa lite mer på dippar
Detta är även min rekommendation. Enda problemet nu är att årets bästa köptillfälle ofta är under Summer Doldrums när priset brukar trenda nedåt under juni-juli. Så har det inte varit i år, redan innan Brexit var juni starkt atypisk med en större uppgång i guldpriset än någon gång under 2000-talet. Detta talade för korrektion nedåt efter midsommar och min gissning låg på Bremain som trigger. Så blev det inte, så nu är frågan vad som kommer att hända de närmaste fem veckorna. Jag tror att det måste trenda nedåt efter allt som hänt, så jag skall försöka undvika större köp den närmaste månaden.

Men jag tror även att hösten har alla förutsättningar att bli spännande (på ett för PM positivt sätt)... så det kan vara att trots detta med kontinuerliga köp så kommer det att bli än viktigare att ta chansen i dipparna.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #9 skrivet: söndag 26, juni 2016, 23:04:30 »
det bästa är att köpa kontinuerligt och ibland vara lite taktisk och köpa lite mer på dippar
Detta är även min rekommendation. Enda problemet nu är att årets bästa köptillfälle ofta är under Summer Doldrums när priset brukar trenda nedåt under juni-juli. Så har det inte varit i år, redan innan Brexit var juni starkt atypisk med en större uppgång i guldpriset än någon gång under 2000-talet. Detta talade för korrektion nedåt efter midsommar och min gissning låg på Bremain som trigger. Så blev det inte, så nu är frågan vad som kommer att hända de närmaste fem veckorna. Jag tror att det måste trenda nedåt efter allt som hänt, så jag skall försöka undvika större köp den närmaste månaden.

Men jag tror även att hösten har alla förutsättningar att bli spännande (på ett för PM positivt sätt)... så det kan vara att trots detta med kontinuerliga köp så kommer det att bli än viktigare att ta chansen i dipparna.

Jag gjorde samma bedömningar fram till i fredags. Om vi fokuserar på den kommande veckan - jag sitter nu här i skrivande stund och funderar på om jag ska skicka iväg en liten beställning eller inte. Det borde bli fortsatt marknadsoro i veckan oavsett vilka metoder som "eliten" plockar fram för att verka för att Brexit aldrig hände eller att det är dags för den sedvanliga nedkörningen av guldet vid månadskontraktsavslutningen på Comex som är nu i veckan. Lägg därtill att det rapporteras om köprush i guldet från främst Storbritannien och det är inte omöjligt att asiaterna vaknar till liv igen och börjar köpa guld när priset nu verkar rusa. Spännande vecka.

Jag ska kika på hur de ädla rör sig här vid midnatt och sedan fatta ett beslut.

Utloggad WINWIN

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #10 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 10:48:07 »
Sannolikt sitter merparten här 99% investerad i guld o silver.
Så mycket behöver man inte ha. 10% räcker för skydd mot fiatkollaps.
Ni bör således minska eran "risk" och det gör man bäst genom att spara i andra medel, alternativt bara kontant, för IFALL vi får ett guldras, så har du medel att snitta ner och köpa nytt för.
Vi vet aldrig när eller om guld/silver kommer rasa. Det kan hända, och då vill du ha medel att kunna köpa med.

Så tänker jag. Jag är 90%long guld o silver och samlar nu vanliga svenska kronor på hög för eventuella nya köp i framtiden om jag får fel.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #11 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 12:02:53 »
Sannolikt sitter merparten här 99% investerad i guld o silver.
Så mycket behöver man inte ha. 10% räcker för skydd mot fiatkollaps.
Ni bör således minska eran "risk" och det gör man bäst genom att spara i andra medel, alternativt bara kontant, för IFALL vi får ett guldras, så har du medel att snitta ner och köpa nytt för.
Vi vet aldrig när eller om guld/silver kommer rasa. Det kan hända, och då vill du ha medel att kunna köpa med.

Så tänker jag. Jag är 90%long guld o silver och samlar nu vanliga svenska kronor på hög för eventuella nya köp i framtiden om jag får fel.
Försök att ha en stor andel av din likvid i nya sedlar. Kanske lejonparten tillochmed. I zirp och nirp miljö finns färre anledningar till banksparande. Makteliten försvårar för kontanter kontinuerligt så lite banksparande är tyvärr nödvändigt. Du kan även köpa guld över disk för sedlar. Bara en sån sak :) 

Sedlarna kan komma att bli oerhört värdefulla eftersom vanligt folk inte har mer än kanske någon tusenlapp i sin ägo och precis som Björn Eriksson påtalar så finns inget betalmedel den dag den digitala tekniken slagits ut av makteliten i form av de organiserade  finans- och politiker-terroristerna eller av mer autonoma terrorister eller hackers. Då kommer tillgången vara liten och efterfrågan stor på sedlar och mynt. Kom även ihåg att banksparande inte är sparande i pengar utan endast innebär att ha fordringar på SEK samt att det som är dåligt för bankerna är bra för dig. Tar du ut kontanter så är det väldigt skadligt för bankerna. :) :) :) Allt detta talar för mer pengar i madrassen.

Efter fiatvalutornas kraftiga fall i förhållande till guldet så kan man förvänta sig att det ska lugna ned sig lite och guldet falla tillbaka lite så småningom. Å andra sidan så är det inte självklart.  Det händer så mycket nu , bankaktier har fallit. Ny ev bailout för Italien.  Folk söker säkerhet i guld eftersom vårt finansiella system är så skört och fullt med luft. Små händelser som påverkar förtroendet skakar om hela världen.  Brexit-omröstningen är en skitsak egentligen. Britterna har inte ens gått ut ur EU än. Det kommer dröja flera år om det ens blir av.  Det finns rätt många länder som inte är med i EU.  Kanada USA Kina Norge osv osv. De konsekvenser som felaktigt tillskrivs Brexit används även som varnande exempel för andra länder.

Jag är säker på att dollarn och annan fiat även fortsättningsvis kommer röra sig nedåt i förhållande till guldet så småningom.
Brexitomröstningen är den perfekta ursäkten för fed att dels begå kvantitativa lättnader, QE4 och samt att frångå räntehöjningsprogrammet under 2016 som aldrig egentligen var menat att ske i verkligheten. Marknaden påverkas inte bara av faktiska händelser utan prisätter framtida förväntade händelser.

När marknaden inser att räntan inte ska upp utan troligen ned så är det positivt för guldet. Flykten till dollar från annan fiat gör det ju även lättare för USA att leva över sina tillgångar nu under valåret. Eliten FED mfl går nu en balansgång för att säkerställa att Clinton vinner valet i november.

Folk har nu atypiskt flytt till guld samtidigt som dollarn gick upp efter Brexit. Guldet och USD brukar ju vara kontrahenter men nu handlar det om att fly till säkerhet. När marknaden inser att dollar inte är säkerhet så är även det positivt för guldet.

Jag tror att guldets värde i fiat kommer öka såpass mycket att den ökningen vi sett under 2016 kommer att te sig som obetydlig. I ljuset av detta så känns det som en stor risk att vänta med guldköp nu. Köp åtminstone lite grand nu trots uppgångarna den senaste tiden.

Utloggad Rackham

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #12 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 17:59:15 »
Även om guldet nu efter "Brexit" stigit och känns dyrt. Är det en bit upp till topparna 2011/12.
Själv vågar jag inte riktigt att låta bli, utan det få bli lite månadssparande i juli också.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #13 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 19:56:48 »
I sek räknat närmar vi oss däremot all time high.

Utloggad Rackham

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #14 skrivet: torsdag 30, juni 2016, 20:07:05 »
Vad jag kan se (före min tid) peakade det 20110830 med ca.12300 sek/oz
så det är en tusing / oz kvar, men det kan gå fort.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by fåtöljpanda
Idag kl. 17:22

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72
Idag kl. 15:15

Silverlot- 1 oz säljes by AndrewJackson72
fredag 24, april 2026, 11:00:09

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz