Författare Ämne: Har någon köpt fake silver?  (läst 14781 gånger)

Utloggad peppe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 0
Har någon köpt fake silver?
« skrivet: torsdag 15, december 2011, 19:22:27 »
Detta är en sak jag ibland funderat på, har tänkt köpa en våg så man kan testa varan men har inte blivit  av. Nu undrar jag om någon  har råd angående detta, har någon utav er haft otur vid köp av guld/silver.

SGTbull07 har en youtube video clip just om det här.

FAKE SILVER 101...and... the SILVER KEISERS ARE HERE!!
« Senast ändrad: torsdag 15, december 2011, 19:26:35 av peppe »

Inloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
SV: Har någon köpt fake silver?
« Svar #1 skrivet: torsdag 15, december 2011, 23:32:34 »
Jag har klarat mig från oäkta silver men då har jag också beställt det mesta av mitt silver från leverantör samt köpt vanliga, hederliga Svenska mynt.

Men en våg tycker jag nog att man ska köpa, det finns helt ok vågar att köpa på T ex Tradera för en ganska liten penning.

Utloggad peppe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: fredag 16, december 2011, 10:01:25 »
För nån månad sedan när jag var i stan på salutorget så fanns det en snubbe med stor skylt "köpes guld/silver kontant" jag går fram och pratar med snubben. Frågar om han har silver att sälja joodå men har inte varan med mig just nu.
Jag har nu sett sett honom säkert 5 gånger varje gång har han en ursäkt till varför han inte har silvret med sig just då. Lite fundersam blir man.....

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: fredag 16, december 2011, 10:23:53 »
Jag har (vad jag vet) aldrig gått på någon nit och köpt "falska" ädelmetaller. Jag gör dock oftast som MrLibertad och köper från leverantör, vilket känns ganska tryggt. Skulle jag vilja testa grejerna har jag dock våg att kontrollera med.

För nån månad sedan när jag var i stan på salutorget så fanns det en snubbe med stor skylt "köpes guld/silver kontant" jag går fram och pratar med snubben. Frågar om han har silver att sälja joodå men har inte varan med mig just nu.
Jag har nu sett sett honom säkert 5 gånger varje gång har han en ursäkt till varför han inte har silvret med sig just då. Lite fundersam blir man.....

Den snubben låter som en riktig skojare som mest är intresserad av att lura av folk deras smycken... för att hålla på med sin verksamhet måste han vara registrerad hos Polisen, vilket han med största sannolikhet INTE är!

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #4 skrivet: lördag 17, december 2011, 19:01:33 »
Ni bor verkligen i stora städer om ni har skyltbekläda gubbar som vill köpa guld och silver...
Där jag bor kommer landsfiskalen och tar dig om du inte omedelbart kan bli identifierad av minst 3 förbigående invånare, så är vi alla släkt med varandra också...
Kanske dags att flytta?

Jag håller med om att en riktigt bra våg är en viktig investering om ni håller på med ädelmetaller även att kunna räkna ut densitet kan vara viktigt, speciellt med större tackor.

Utloggad Arkivet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 200
  • Affärsomdömen: 1
  • Det är fult att spara.
« Svar #5 skrivet: söndag 18, december 2011, 15:44:16 »
Jag har lyckats hålla mig borta från fusksilvret. Men har sett att det lagts upp pandor på Tradera där säljaren skrivit att vikten blivit fel på myntet och att det väger 28 g istället ::)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #6 skrivet: söndag 18, december 2011, 19:12:39 »
Her man en vanlig balansvåg hemma så lägger man ett riktigt (äkta) mynt i ena vågskålen och det man vill testa i den andra.
Grundregeln är nog ändå att köpa från etablerade säljare. Hellre betala någon liten peng mer och veta vad man får.
Är det för bra för att vara sant så är det kanske inte sant

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #7 skrivet: tisdag 03, januari 2012, 02:11:29 »
Jag köpte fake silver på Tradera helt medvetet, nämligen ett par Peace dollars för 50 kronor styck. Dessa testade jag med min våg JS-200XV, chockerande nog höll mynten vikten mycket bra, myntet ska väga 26.73 gram, och dessa vägde 26.64, dvs knappt en tiondels gram för lite. Diametarn var också ok, men tjockleken är svår svår att mäta exakt så jag gissar de trollat med den. Detta skrämde mig lite från att köpa Morgan och Peace dollars från Tradera.

Vågen är mycket bra, om än lite plastig i utförandet. +/- 0.01 gram fel tolerans. Mina Krugers vägde exakt rätt och även gamla euromynt (Napoleon, Rooster etc) ligger rätt på 100-dels grammet.

Jag gav ett sjukt högt pris för den - blev egentligen blåst på TeknikMagasinet - vågen ska inte kosta mer än ett par hundra spänn. Teknikmagasinet tog .. nej jag vill inte säga det.
« Senast ändrad: tisdag 03, januari 2012, 02:13:19 av Flopsy »

Utloggad agau

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #8 skrivet: tisdag 03, januari 2012, 11:54:41 »
Jag köpte fake silver på Tradera helt medvetet, nämligen ett par Peace dollars för 50 kronor styck. Dessa testade jag med min våg JS-200XV, chockerande nog höll mynten vikten mycket bra, myntet ska väga 26.73 gram, och dessa vägde 26.64, dvs knappt en tiondels gram för lite.

Jag har som jag skrivit tidigare vägt en del svenska jubileumsmynt och att det skiljer så lite som på dina mynt är mer regel än undantag så det där lät lite läskigt.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #9 skrivet: tisdag 03, januari 2012, 14:30:29 »
Äldre mynt som Morgan och Peace Dollars kan ju dessutom vara slitna, och en sådan lite avvikelse kan förklaras med normalt slitage. Att skilja dem från äkta mynt kan därför bli ruskigt svårt =/

Utloggad Arkivet

• Silvermedlem
  • Det är fult att spara.
« Svar #10 skrivet: tisdag 03, januari 2012, 14:50:52 »
Swedcoins på Tradera säljer massor av nytillverkat skräp: http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=2908622
Väldigt tråkigt att Tradera tillåter detta och ännu tråkigare att mynten verkar vara så pass svåra att skilja från originalen >:(

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #11 skrivet: tisdag 03, januari 2012, 15:26:33 »
Swedcoins på Tradera säljer massor av nytillverkat skräp: http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=2908622
Väldigt tråkigt att Tradera tillåter detta och ännu tråkigare att mynten verkar vara så pass svåra att skilja från originalen >:(

Har ni sett att han har en tredje bild till varje mynt som visar en bild på en replikastämpel. Otur bara att den replikastämpeln inte finns på myntet ifråga. Samma replikabild till alla mynt? Dvs ingen tror nog att de köper äkta silvermynt. Däremot kan vem som helst sälja vidare i nästa led och lura skjortan av folk...

Dvs, detta strider mot Traderas regler att alla sådana mynt måste innehålla en tydlig copy-stämpel.
Se mitt andra inlägg med regler från Tradera. http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=477.msg5249#msg5249

Några av mynten har kanske faktiskt en copy-stämpel, men långt ifrån alla vad jag kan se.

Någon som orkar anmäla det? De börjar nog tröttna på mig på Tradera...

/H
« Senast ändrad: tisdag 03, januari 2012, 15:29:23 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #12 skrivet: tisdag 03, januari 2012, 15:48:34 »
Skulle jag aldrig göra ;-)

Men de kan ha ett syfte. Jag köpte ett större parti blandade mynt på blocket, mycket koppar etc och då såg det ut som om det var med lite pandor mm i partiet. Men om något ser för bra ut för att vara sant så är det oftast inte det. Jag kanske bjöd lite för mycket för partiet, men dessa har nu fått ett nytt användningsområde. Min fake-stack!!!

Detta är allt en potentiell inbrottstjuv skulle hitta hemma hos mig. Se bild ;-)

/H

Utloggad Arkivet

• Silvermedlem
  • Det är fult att spara.
« Svar #13 skrivet: tisdag 03, januari 2012, 16:01:47 »
Reagerade också på replikastämpeln, men att den inte sågs till på bilderna som visar hela mynten.

Haha fake-stack till tjuven 8)

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #14 skrivet: tisdag 03, januari 2012, 17:15:13 »
Vilken bra ide! En lagom mängd falsk ädelmetall i ett kassaskåp som är lagom lätt att hitta och helst kunna gå att bära iväg, t.ex ifrån JULA.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72