Författare Ämne: BANK RUN  (läst 6652 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
BANK RUN
« skrivet: måndag 12, december 2011, 20:17:21 »
Bank run i Lettland efter rykte.
Spararna tog ut ca 150 miljoner, vilket borde vara "peanut" för Swedbank, ändå kommer det att ta flera dagar för att fylla på. Hur likvida är Swedbank egentligen.
Det kommer allt närmare oss, se till att ha en peng undanstoppade för en regnig dag.

IGA, Latvia - Latvia's largest bank scrambled Monday to head off a run among depositors who were gripped by rumours of the bank's imminent ruin.

Weekend rumours that Swedbank was facing legal and liquidity problems in Estonia and Sweden sent thousands of Latvians to bank machines on Sunday, with some lines reaching as many as 50 people.

Latvians are particularly sensitive to speculation about banks' health. Latvijas Krajbanka, the country's 10th largest bank, was nationalized last month after regulators discovered evidence of massive fraud allegedly carried out by the bank's former owner, Russian businessman Vladimir Antonov. Depositors were deprived of access to their funds for days.

And three years ago the country's second largest bank, Parex Bank, entered technical default and had to be taken over by the government, which in turn forced Latvia to appeal to international creditors and the European Union for a €7.5 billion ($10.5 billion) bailout.

Prime Minister Vladis Dombrovskis told journalists that the rumours were spread maliciously with the intent to harm Latvia's banking system, the Baltic News Service reported. Interior Minister Rihards Kozlovskis said that police have opened a criminal investigation.

The rumours were contained to Latvia and did not spread to neighbouring Estonia and Lithuania, which also have affiliates of the Swedish-controlled Swedbank.

Maris Mancinskis, Swedbank's Latvian chief, slammed the rumours as "absurd" and said in a statement that the bank was functioning normally and that all deposit holders would have full access to their money via bank machines and branch offices.

Mancinskis told LNT television that the rumours started last week and proliferated over the weekend, culminating in Sunday's rush to bank machines.

Kristine Jakubovska, a spokeswoman for Swedbank, said that depositors had withdrawn 24 million lats ($48 million) by Monday morning, or about 1.5 per cent of all deposits in the bank, according to data of the Latvian Commercial Bank Association at the end of September.

Swedbank passed the European Banking Authority's most recent stress test, the results of which were announced in July.

The Latvian branch of Swedbank had assets of 3.8 billion lats ($7.4 billion) as of Sept. 30, or nearly one-fifth of the country's banking assets

Utloggad argentus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Affärsomdömen: 1
  • Första myntet -ett äkta fynd!
SV: BANK RUN -Run forest run !
« Svar #1 skrivet: måndag 12, december 2011, 20:36:49 »
Bankerna har mycket "luft" pengar.. För varje insatt krona så går 90% direkt ut igen som lån i flera omgångar...och jag blir inte förvånad om swedbank får stora problem om detta fortsätter. Om du läser om hur ekonomin fungerar så är det ett gigantiskt luftslott  där lån är påbackad med lån och något riktigt värde finns inte bakom "pengarna". Det finns flera video-föreläsningar som förklarar hur det ser ut med dollarn och både Euron och Sek är kopplade till Dollarn.. varning för luft.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
SV: BANK RUN -Run forest run !
« Svar #2 skrivet: måndag 12, december 2011, 20:58:50 »
Bankerna har mycket "luft" pengar.. För varje insatt krona så går 90% direkt ut igen som lån i flera omgångar...och jag blir inte förvånad om swedbank får stora problem om detta fortsätter. Om du läser om hur ekonomin fungerar så är det ett gigantiskt luftslott  där lån är påbackad med lån och något riktigt värde finns inte bakom "pengarna". Det finns flera video-föreläsningar som förklarar hur det ser ut med dollarn och både Euron och Sek är kopplade till Dollarn.. varning för luft.

Japp ganska precis så är det.
Våra pengar skapas ur skuld idag.
Inte genom "hårt" arbete och att vi blir effektivare - utan genom SKULD

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
SV: BANK RUN
« Svar #3 skrivet: måndag 12, december 2011, 21:54:43 »
kristensson

Det är inte bara Swedbanks brist på likviditet som visar sig här, det är finanssystemets. Utav alla "pengar" som "finns" så är det ungefär 6% som finns i fysisk form, dvs sedlar och mynt. Resten finns bara som ettor och nollor i en dator. Vid en bank run så kan Swedbank ha hur mycket likviditet på papperet som helst men i fysisk form finns bara de 6 procenten. Om vi gör ett grov skattning så kan vi ponera att vid varje givet tillfälle så finns kanske 25% i privata händer, 25% finns hos företag, nästa fjärdedel är på väg tillbaka in i systemet via värdecentraler och den sista fjärdedelen är vad som är i systemet och som finns tillgängligt för uttag på bankkontor och i bankomater. Bankruns tenderar att vara relativt oförutsedda, man har kanske en veckas varning i bästa fall, ibland ingen alls, är Swedbank målet kan "systemet" möjligen styra en större andel av den totala kakan i deras riktning men inte för mycket för då kan paniken sprida sig om tex Handelsbanken får slut på kontanter. Alltså måste man begränsa uttag och vänta tills pengarna cirkulerar tillbaka genom systemet via tex matbutiker för att återigen betalas ut i begränsad omfattning av Swedbank. Så håller det på tills paniken släpper eller banken kursar.

Jag använde här siffran 6%, det är en ungefärlig siffra som gäller Sverige, den är naturligvis debatterbar beroende på vilket mått för penningmängd du/ni vill använda. Det är möjligt att baltländerna har en högre andel men jag tror inte den är så mycket större.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: tisdag 13, december 2011, 03:36:35 »
Hörde en siffra någonstans att vi i Sverige hade ca 4% tillgängligt.
Men som sagt va det är inte mycket det hänger på när folk bestämt sig för att ta ut "sina" pengar.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: tisdag 20, december 2011, 14:53:31 »
Har alltid ogillat Swedbank på grund av deras förmyndar attityd. Har aldrig gått in på ett Swedbank kontor utan at tmötas av stor skepsis och misstro. Dom vidriga kärringarna bakom kassan har en aura om sig som utstrålar kraftig skeptisism där dom anser alla som kriminella. Speciellt om du för dig med kontanter kommer du att stöta på dom mest sjuka anklagelser och frågor. Faktum är att det är omöjligt att uträtta vanliga ärenden där med kontanter har t.om blivit nekat att göra anonyma kontantinsättningar understigande deras löjliga maximibelopp á la 9999, dom missbrukar alltså sina egna regler. >:(

Nu i veckan fick det vara nog, knallade således in på ett nordbanken kontor och har numera flyttat över mina konton dit trots att de erbjuder lägre ränta tycker jag det uppvägs av att slippa stasi-tanterna och Swedbanks kontantvarningsskyltar.

Någon som gjort samma som mig? Det värsta är ju att mina negativa upplevelser inte är riktade mot några få Swedbank kontor utan jag pratar generellt, har stött på samma sak vart jag än varit när det gäller just Swedbank. Känns även som Swedbank är den första banken att dra in dina pengar i ett scenario där det skulle bli aktuellt från bankens sida.  :-\

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: tisdag 20, december 2011, 18:19:15 »
Använder mig av en fristående sparbank och känner inte alls igen swedbank mentaliteten

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: tisdag 20, december 2011, 21:26:52 »
Okej, har hört gott om en bank som jag gissar är en swedbank bank samt fristående, tror den heter Orust sparbank vet inte alls om det stämmer att det är just den du menar.

Annars är tyvärr swedbankmentaliteten jag stött på tämligen utbredd, i vilket fall i göteborg samt omkringliggande städer. :-\

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #8 skrivet: tisdag 20, december 2011, 21:40:45 »
Det var länge sedan jag helt bytte bank från dem (10+ år sedan) (Föreningssparbanken nu Swedbank) för att jag retade upp mig något enormt på de köer mm som de hade då. Nu Handelbanken. Riktigt nöjd med dem...
(dock ej helt till 100%).

/H

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #9 skrivet: tisdag 20, december 2011, 23:23:08 »
Alang

Det finns rätt gott om fristående små sparbanker runt om i landet. Tumregeln är väl att de stora försvann in i det som idag är Swedbank vid ombildningen med undantag av det som idag är Sparbanken öresund, där var två relativt stora som klarade sig av någon anledning. Finn och Gripen hette de, numera fusionerade som Sparbanken Öresund.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #10 skrivet: onsdag 21, december 2011, 00:50:24 »
Det finns en hel del fristående sparbanker i Sverige förutom dom ni nämt så finns Sidensjö, Varbergs, Falkenbergs mfl, kan va värt kolla upp för dom jobbar ofta väldigt lokalt och stödjer orten dom finns på på flera olika sätt bla vad gäller idrott-kultur mm

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 23:44

Centralbankernas guldhandel by gbz
Igår kl. 23:21

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 21:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka