Författare Ämne: Postnord  (läst 16450 gånger)

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 332
  • Affärsomdömen: 16
SV: Postnord
« Svar #30 skrivet: fredag 03, februari 2017, 20:55:11 »
Nu vet jag inte om detta är riktigt, men jag har alltid levt i vetskapen att REK kräver att man visar leg vid utlämningsstället.
Jag fick ett REK i brevlådan idag med frugans guldhalsband. Står till och med REK på etiketten med streckkoden på paketet. Gör dom så här ibland? Eller kommer dom tro att paketet har försvunnit i sitt system? Eftersom jag inte har kvitterat ut det.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 412
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #31 skrivet: fredag 03, februari 2017, 21:31:29 »
Nu vet jag inte om detta är riktigt, men jag har alltid levt i vetskapen att REK kräver att man visar leg vid utlämningsstället.
Jag fick ett REK i brevlådan idag med frugans guldhalsband. Står till och med REK på etiketten med streckkoden på paketet. Gör dom så här ibland? Eller kommer dom tro att paketet har försvunnit i sitt system? Eftersom jag inte har kvitterat ut det.

Testa att söka på ditt kolli-id på postnord.se
Rek brukar mig veterligen börja på RR.
...kanske är det inte ett riktigt rek?

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 332
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #32 skrivet: fredag 03, februari 2017, 22:09:23 »

Testa att söka på ditt kolli-id på postnord.se
Rek brukar mig veterligen börja på RR.
...kanske är det inte ett riktigt rek?

Fick inget kollinr vid beställning. men de står RR6980XXX08SE (edit: xxx) under streckkoden på paketet. Så tanken var nog ett REK från företaget. och min fraktkostnad var nog dyrare än ett frimärke.  Någon har väl lagt det i fel säck och sen blivit postat som vanligt.
Jaja, Kom ju fram iallafall.
Edit: kollinummret finns ej registrerat.
« Senast ändrad: fredag 03, februari 2017, 22:22:24 av mrSju »

Utloggad Benke

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #33 skrivet: fredag 03, februari 2017, 22:10:04 »
Det verkar som tjänsten "Skicka lätt" även ligger nere idag. Det blir bra mycket dyrare med Schenker, ifall paketet väger under 1 kg.
Surt !

Inloggad jolut

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #34 skrivet: söndag 05, februari 2017, 13:27:18 »
Det här råkade jag ut för igår.
Jag skulle skicka REK, men flickstackarn lade försändelsen i den vanliga postsäcken. Som tur var hann jag se det och frågade om inte hon lade fel nu, vilket hon hade gjort.

Utloggad WINWIN

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
« Svar #35 skrivet: söndag 05, februari 2017, 13:57:57 »
Jag har beställt 20ggr från både utland o sverige o allt har funkat exemplariskt med posten. Känns tryggt o säkert.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1256
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #36 skrivet: söndag 05, februari 2017, 14:00:34 »
Du är väl då undantaget som utgör regeln. :-)

Inloggad sff123

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #37 skrivet: söndag 05, februari 2017, 22:01:38 »
ledsen birka jag vet att en del har problem här kommer brevbäraren o knackar på
funkat 100% hos mig är jag inte hemma så lägger hon lappen i brevlådan men
jag vet att det funkar skit för vissa.....kvalitetssäkring o logistikhantering finns väl inte
högst på deras personalmanual

Inloggad august

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 996
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #38 skrivet: fredag 10, februari 2017, 08:50:54 »
Postnord gör en brakförlust på 1 miljard för sista kvartalet 2016. Kommer detta att leda till att kvaliteten går upp eller att den går ner...?

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 275
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #39 skrivet: fredag 10, februari 2017, 09:45:51 »
Postnord gör en brakförlust på 1 miljard för sista kvartalet 2016. Kommer detta att leda till att kvaliteten går upp eller att den går ner...?

Det var väl i Danmark de går back hörde jag nåt om på radion medans Sverige går med vinst.
Snart kan inte kvaliteten gå ner längre dock kan jag personligen anse!

Inloggad sff123

• Palladiummedlem
« Svar #40 skrivet: fredag 10, februari 2017, 12:10:06 »
Oroa er inte för posten det är det företag som har den största finansiella tillväxtpotentialen i sverige idag sen att vi redovisar en,
miljardförlust om du tittar där dom vill att du ska titta så må vara.
Vem ska logistiskt styra att detaljhandelns nternetförsäljning o internetbaserad handel ökar flera 100% årligen.
Jo du gissade rätt POSTEN eftersom jag jobbar med logistik så vet jag vilka enorma omstruktureringar som sker
just nu! själv är jag varslad till 31/8 orolig för mitt jobb nä inte speciellt.
Vad Posten gör nu är att tvinga sig självmant igenom ett stålbad utan dess like.
det kommer givetvis att ge en del kortsiktiga störningar sen kommer problemet hur posten ska kunna
leva upp till marknadsefterfrågan som finns på deras tjänster.
Vi kommer nog att få se stora sammanslagningar i hela logistikkedjan från det att kinesen kastar påsen i lådan,
tills du får den, därimellan har vi båt, flyg, vägtransport, sortering, sorter..... ja du fattar detta gäller inte bara din griniga brevbärare utan hela europa.
summa sumarum vad som borde gjorts för 10 år sedan försöker man lösa nu.
Vi kommer få se stora logistiska centraliseringar i hela europa som by the way har hunnit mycket längre än sverige
"flaskhals som vanligt"så istället för att genomföra dom omstrukturerinar som krävs med miljarförluster som en naturlig följd
så sitter man på kammaren och funderar på hur gör vi det här så billigt som möjligt smart eller hur
Alla stora omstruktureringar kostar, men man lärde sig inte så mycket av industrirevolutionen för hundra år sen.
Hugger ingen på det här så blir jag besviken med tanke på den höga kompetensen hos en del debattörer vi har på forumet
usch nu smakade de illa i munnen ;)

« Senast ändrad: fredag 10, februari 2017, 12:19:01 av sff123 »

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #41 skrivet: fredag 10, februari 2017, 15:52:30 »
Jadu håller med dig till viss del, är ändå dock väldigt tveksam till hur Postnord styrs. Omställningarna som sådana är i mina ögon bara bortförklaringar till de stora förlusterna och kvalitetsbesvären, även om bolaget kommer vända och börja leverera vinster i framtiden kunde denna process gjorts mycket bättre och effektivare.

Om man tar Royal mail i England som ett exempel, de har ungefär samma historia som postnord var tidigare helstatligt för att sedan delvis privatiseras o.s.v. Det bolaget klarar  denna omställning på ett bra sätt samtidigt som bolaget gör en hyfsat stor vinst under tiden av omställningen.

Inloggad M-Ädel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
« Svar #42 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 01:36:13 »
Dags att väcka liv i PostNord-tråden igen!

Jag har problem med ett paket från utlandet som PostNord har lämnat ut till fel mottagare, och jag har därför grävt en hel del i vad ett (försäkrat) paket får innehålla för att ha rätt till ersättning om något händer längs vägen.

Se detta inlägg för full problembeskrivning: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=9369.0

Som många andra här och på andra forum har konstaterat får man inte skicka varesig pengar eller ädelmetaller i PostNords paket, eventuellt Värdebrev/paket undantaget. I fallet Företagspaket kan man teckna ett högre försäkringsvärde än standard, men förutom att försäkringen inte gäller betalningsmedel, och endast täcker ädelmetaller och andra värdesaker upp till $520, så slutar försäkringen enligt PostNords avtal att gälla så snart paketet är i samma stad som mottagaren, eller allra senast på dennes serviceställe. Värdelöst alltså, och skyddar inte mot denna typen av felhantering.

Se t.ex. villkoren för PostNords värdeförsäkring, samt de allmänna villkoren för transportförsäkring av varor:
http://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/villkor/v-varuforsakring-2017.pdf

http://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/villkor/allmanna-villkor-for-transportforsakring-av-varor.pdf
Här står bl.a.:
Citera
8.3 Försäkringen upphör;
vid den av följande tidpunkter som först inträffar,
8.3.1 då varan har ankommit till den i försäkringsavtalet angivna
bestämmelseorten
8.3.2 då varan har placerats i den avsedda förvaringslokalen eller på
lastbärare på den i försäkringsavtalet angivna bestämmelseorten,
8.3.3 då varan på annan ort har mottagits av den försäkrade eller köparen
eller annan i dennes ställe,
8.3.4 då den försäkrade eller köparen eller annan i dennes ställe har
disponerat över varan på annat sätt,
8.3.5 då 15 dagar har förflutit från den tidpunkt då varan lossades på den i
försäkringsavtalet angivna bestämmelseorten.

* Så vad gäller egentligen när man skickar ädelmetaller eller giltiga betalningsmedel (ofta är ju bullionmynt både och) nationellt och internationellt? Finns det något fraktbolag eller paketalternativ som faktiskt fullförsäkrar även sådant innehåll? Hur gör t.ex. Tavex för att få hem ädelmetaller från Perth Mint? Eller Fantomen?
Hos PostNord tror jag Värdebrev/paket är närmast, även om det är lite av en tolkningsfråga.. Och giltiga betalningsmedel > 10000kr är förbjudet innehåll även där.

PostNord skriver såhär om alla sina pakettjänster: "Vi har ett begränsat ansvar för varor upp till ett värde av 150 kr per kg enligt NSAB 2015 samt tillämpliga lagar och bestämmelser. Vid behov kan en kompletterande varuförsäkring tecknas." Se t.ex. http://www.postnord.se/foretag/skicka/inrikes/paket/till-foretag/parcel

PostNords varuförsäkring gäller visserligen för ädelmetaller upp till €520, men inte för pengar (dvs. bullions?):
http://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/villkor/v-varuforsakring-2017.pdf

Citera
4 Undantagna varor
Det finns innehåll som Varuförsäkringen inte täcker.
• Värdefulla föremål med ett värde som överstiger 520 EUR
per paket till exempel ädla metaller, ädelstenar, äkta pärlor,
pälsar, mattor, klockor, konstverk, antikviteter, kuponger
och inträdesbiljetter.
• Värdefulla dokument och värdepapper till exempel pengar,
sedlar, kreditkort, telefonkort och i var mans hand gällande
värdehandling.
/---/
• Begagnat och skadat gods.

Citera
7 Försäkringsersättning
Högsta möjliga försäkringsersättning för International Parcel är
25 000 SEK, för DPD, PostNord MyPack Collect, PostNord
Return Drop Off och PostNord MyPack Home (utrikes) gäller
125 000 SEK, för Bud gäller 1 000 000 SEK och för övriga
tjänster 2 000 000 SEK.

Fantastiskt att det går att försäkra sitt paket upp till 2MSEK(!) beroende på tjänst, men att det får innehålla värdefulla föremål för max €520, inga värdefulla dokument och ingenting begagnat (m.m)!

För DHL Deutsche Post, som är ursprunglig speditör i just det här fallet är reglerna liknande:
https://www.dhl.de/content/dam/dhlde/downloads/paket/agb-regelung/dhl-infoblatt-wertgegenstaende-102016-englisch.pdf
Citera
CLASS II VALUABLES, PERMISSABLE TO A VALUE OF €500:
• Cash, i.e. valid banknotes and coins (German and foreign), foreign
currencies
• Precious metals (new or used or defective), e.g. gold, silver, platinum,
e.g. in the form of bars, gold nuggets, gold and silver coins,
or wire made from precious metal
• Jewelry (e.g. made from pearls, corals.....
• m.m.

Å andra sidan står på DHL:s svenska sida att de aldrig accepterar t.ex. kontanter eller ädelmetallbullions under några som helst villkor:
http://www.dhl.se/en/country_profile/import_guidelines_express.html

Citera
The following commodities are not acceptable for transport by DHL under any circumstances.

This is a result of a policy decision, following the full consideration of Operational, Legal and Risk Management implications.

/---/
Bullion (of any precious metal)
Cash (current legal tender)
Loose precious and semi-precious stones
/---/

Eftersom allt detta baserar sig på internationella avtal mellan alla stora fraktbolag misstänker jag att reglerna är i princip identiska oavsett vem som hanterar paketet. Det finns en del avtal som går att googla fram, t.ex. NSAB2015 som gäller för Norden.

För att göra det extra roligt är det naturligtvis så att om försändelsen på något sätt bryter mot avtalet, så upphör alla chanser till ersättning. T.ex. om paketet innehåller en guldtacka värd €450 (OK), men även en 1oz silverbullion som är legalt betalningsmedel och därmed förbjudet innehåll. Eller innehåller guld för €600, då ges inte ersättning ens upp till normalnivån ca €500/520. För PostNords värdebrev får du full ersättning om ett brev med 9999kr försvinner, men inget om det innehåller 10001kr. Rimligt?

* Hur tänker ni vid beställning av ädelmetaller, inom och utom landet? Jag kände mig fram tills nu helt säker sålänge försändelsen är spårbar och kräver ID-kontroll vid uthämtning, och har förutsatt att jag självklart skulle få full ersättning från fraktbolaget om de klantade sig, vilket PostNord i detta fall redan muntligen erkänt att de gjort. Det är synd att framförallt silver är så mycket billigare att köpa från utlandet, men jag kommer definitivt att vara försiktigare framöver..

Inloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 307
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #43 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 07:51:21 »
varför det saknas möjlighet att aktivt kunna välja om man vill ha paketet plingplong på dörren

Alltså kan inte sluta skratta åt formuleringen  ;D

Inloggad sff123

• Palladiummedlem
« Svar #44 skrivet: tisdag 14, november 2017, 16:22:57 »
Det spelar ingen roll du ingår ett juridiskt bindande avtal med leverantören,
och dom flesta seriösa bolag GS.be etc har sina försändelser försäkrade tills du kvitterat ut dom.
Eller???

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Glint - App för valutor och guld by Gurty
Idag kl. 18:12

Köpa begagnat kassasskåp/värdeskåp by Au
Idag kl. 17:47

Bilder på guld. by HF
Idag kl. 14:55

Statyer med moderna bullionmotiv by Sverre
Idag kl. 09:41

säljes liten silverlot by Rackham