Författare Ämne: Prepping eller if shit hits the fan  (läst 65122 gånger)

Utloggad Stol81

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 100
  • Affärsomdömen: 10
SV: Prepping eller if shit hits the fan
« Svar #45 skrivet: lördag 16, april 2016, 00:11:31 »
Jag handladdar ammon till min råtta, 0,308 win. Utrustning för det kostar ca 3-4k om man ska ha hyffsade grejer. Krut, patroner och tändhattar kunde förra året vem som helst utan problem köpa på ex XXl eller en jaktbutik. Numera krävs uppvisande licens vid köp av krut och tändhattar. Alla kanske inte är superhårda på det, gick bra för mig att handla utan licens sist, men då var jag inte medveten om dessa nya regler då de var rätt nya. Nu är dem hårdare.

Intressant, vilket överförmyndarsamhälle vi lever i om man inte ens får köpa svartkrut utan licens. Men jag hade ingen aning..... nu har jag lärt mig något nytt igen.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #46 skrivet: lördag 16, april 2016, 16:38:35 »
 Nyheter
”Preppern” är självförsörjande i tre månader 2 min 8 sek

Hur väl förberedd är du om det inträffar en allvarlig samhällskris? Faktum är att varje medborgare förväntas klara sig själv i 72 timmar vid till exempel ett längre elavbrott - men frågan är hur många som känner till den saken. En av de svenskar som tillhör den väl förberedda skaran "preppers" är Andreas Karlsson.

Kan ses till 11 apr 2017 (360 dagar kvar)

http://www.svtplay.se/klipp/7744694/preppern-ar-sjalvforsorjande-i-tre-manader

Utloggad Homo oeconomicus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #47 skrivet: onsdag 20, april 2016, 17:47:17 »
”Preppern” är självförsörjande i tre månader 2 min 8 sek
Det var väldigt vad noga han räknar...  ;D

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #48 skrivet: onsdag 20, april 2016, 18:47:29 »
Han har onekligen stenkoll.  8) Stolt över mina kopieringskunskaper  :)

Titta bara hur långt man kan komma (på Wall Street) med kopiera och klistra in funktionerna... ctrl-x ctrl-v

I en annan länk fick vi ju lära oss att "30 minutes of copying-and-pasting formation documents for the average hedge fund attorney" motsvarar "30 hours of work for the average American"

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #49 skrivet: tisdag 26, april 2016, 19:29:23 »
Tja, ingen prepper men bor perfekt för att överleva en hyfsat normal kris...

Det underlättar om man bor på landet, Rådjur stryker runt husknuten varje dag. Älgar är runt huset lite mer sällan,
Hursom, mat är nog inget bekymmer. Stor jordkällare, Vatten inga bekymmer, egen brun och djupborrat. El inga problem, solceller på taket, batterier & växelriktare,
Stor tomt att odla på, skog runtomkring och vedspis samt flera öppna spisar ;)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #50 skrivet: onsdag 27, april 2016, 10:24:43 »
Gosse!!! Vissa har det väl förspänt!! Imponerande!  Har egen brunn och viss möjlighet att odla men jordkällare är något som bara funnits i mina tankar de senaste dagarna. Guld värt! Apropå prepping..Åkte förbi Tavex häromdagen o bytte en bunt värdelöst dasspapper (märkt riksbanken) mot ett gäng guldmynt !

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #51 skrivet: måndag 23, maj 2016, 17:16:23 »
Jag tror att många är otroligt okunniga. Även om man inte tror på zombieapokalyps eller ekonomiskt sammanbrott så finns det ju översvämningar, snöstormar och vanliga strömavbrott, men alla har inte ens varit med om det. (Eller tom om man får magsjuka eller stukar foten och inte vill gå ut.) Iofs gissar jag att många blir hysteriska på ett rätt tidigt stadium. Allt ska fungera och om det inte gör det är det en chock. Hur lång tid det tar innan mobben ger sig på folk som de tror har mat vete fåglarna.

I fråga om odling bör man nog ha sättpotatis, valda fröer och helst kunskap och brukad jord redan innan katastrofen inträffar. Men det kan inte lagras hur länge som helst.

Idag var jag vid informationsdisken på biblioteket. En yngling hade inte 21 kr i kontanter för att betala en skuld, utan betalade glatt med kort. Jag såg honom kolla sedelfacket, så det var inte bara att han saknade en 20-kronorssedel...

Civilförsvaret har grunderna i alla fall,

"Vid en kris förväntas en frisk medborgare klara livsmedelsförsörjningen själv under tre till fyra dagar. Trots detta finns det inga krisberedskapslager och om transportsystemen kollapsar är det tomt i butikerna efter ett dygn. Därför har vi samlat lite tips & råd gällande frågan för att du ska klara de tre till fyra dagar som förväntas."

Se t ex:

http://www.civil.se/tips-rad/livsmedelsforsorjning/

http://www.civil.se/tips-rad/elavbrott-checklista/

Maten är nog lätt att fixa, man klarar sig faktiskt utan i 3-4 dagar. Så länge man har ström fungerar dessutom frysen, men sedan blir det bråttom att äta. Det är värre med vatten, och vintertid med värme.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #52 skrivet: söndag 04, september 2016, 12:39:24 »
http://www.hemnet.se/bostad/gard-gumboda-robertsfors-kommun-vastra-gumboda-11-9878257#

Typ 66 fotobollplaners-stor mark och ett fint hus o ekonomibyggnader för 1,1mkr   

Ska vi gå samman några gubbar ?

Kan ju ha flyktingboende till en början o tjäna några hundratusen kr per dygn tills Svenska staten rasat samman. Det dröjer väl inte så länge. 

Sen har man ju möjlighet att ha skogsbruk jakt matproduktion ..vad vet jag....   sjukt att det kan vara så billigt.    En kolonilott är ju dyrare i huvudstaden... Sen utropar vi självständighet från elitens vasallstat Sverige och startar ett eget land i libertariansk regi :)  ;D 8)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #53 skrivet: söndag 04, september 2016, 17:34:45 »
http://www.hemnet.se/bostad/gard-gumboda-robertsfors-kommun-vastra-gumboda-11-9878257#

Kan ju ha flyktingboende till en början o tjäna några hundratusen kr per dygn tills Svenska staten rasat samman. Det dröjer väl inte så länge. 

Sen har man ju möjlighet att ha skogsbruk jakt matproduktion ..vad vet jag....   sjukt att det kan vara så billigt.    En kolonilott är ju dyrare i huvudstaden... Sen utropar vi självständighet från elitens vasallstat Sverige och startar ett eget land i libertariansk regi :) ;D 8)

Det där var ju verkligen inte farligt dyrt med tanke på vad som ingår! Skulle passa fint som en BOL för ett antal familjer :)

Utloggad thgswe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 94
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #54 skrivet: söndag 04, september 2016, 18:06:43 »

Sen har man ju möjlighet att ha skogsbruk jakt matproduktion ..vad vet jag....   sjukt att det kan vara så billigt.    En kolonilott är ju dyrare i huvudstaden... Sen utropar vi självständighet från elitens vasallstat Sverige och startar ett eget land i libertariansk regi :)  ;D 8)

Skriver under på hela konceptet! När drar vi igång?

Faktiskt sjukt billigt, har inte full koll på skogspriserna i norrland men det borde dra in åtminstonde 500k - 700k direkt om man avverkar.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #55 skrivet: söndag 04, september 2016, 21:51:57 »
Om man är prepper kanske man vill ha en fastighet med sanktionerat skyddsrum inklusive förråd. Lite mer fiat än föregående dock...

http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1505198&images=1

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #56 skrivet: lördag 10, september 2016, 20:23:28 »
Nu är hösten kommen och jag har köpt mig ett svartkrutsgevär ano1850 licensfritt, förvisso numera inte godkännt för jakt. Men fungerar suveränt.
Jag är ingen Prepper men inte fel att vara förberedd.
Om shit hits the fan så lär det fungera på både smådjur och större, har tidigare visat lite bilder på rådjur i trädgården, här ser ni en älg under äppleträdet sent på kvällen
(dålig bild men enkelt skott 10m). Hur som, jag önskar att ingen skjuter den, inte långt kvar till jaktsässongen.
Bor som sagt tidigare mitt i skogen och mat tror jag inte bör bli något problem.
Har sedan tidigare gott om silver och mindre guldtackor i valvet, hoppas bara jag hinner dit för att hämta hem det innan de blockar åtkomsten. Nåja, det lär förhoppningsvis inte hända under min livstid.
« Senast ändrad: lördag 10, september 2016, 20:25:36 av guldbob »

Utloggad Benke

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #57 skrivet: söndag 11, september 2016, 00:38:18 »
Du borde vara gjuten för spelet "The long dark" ! Har du någon bug out i närheten till salu...  ;)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #58 skrivet: söndag 11, september 2016, 09:05:32 »
Ädelmetaller i all ära, men det viktigaste i händelse av en shtf-situation är mat och vatten. Själv funderar jag på att bunka upp ett lager med frystorkad mat. Dessutom bra att ha hemma när man inte orkar laga mat eller ska ut på tur :)

http://www.campsaver.com/camp-hike/camp-kitchen/food/bulk-food

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #59 skrivet: söndag 11, september 2016, 10:50:34 »
Verkar vara fri frakt vid order på minst 400$.  Det är det helt klart värt.  Det blir inte tull eller så?

Klart du ska bygga upp matlager. Bra sätt att använda pengarna före helikoptersläpp o hyperinflation också.  Skönt med mat som håller många år. Man kan ställa undan det och behöver inte tänka så mycket på det.   

Frystorkat är lätt att bära med sig också. Tycker nästan inte det kan bli fel att bunkra mat. Inget att fundera på. Alla borde ha ett rejält lager, Ser bara vinster med det. Förutom att det tar lite plats. Vad är det värsta som kan hända ?  Att hjulen snurrar på som vanligt resten av våra liv ? Vad gör man då ? Äter upp maten ändå !

Tror att det är viktigt att man får protein också och inte bara kolhydrater så man får välja maten omsorgsfullt.

Finns en variant inom EU också...   http://www.emergencyfoodstorage.co.uk/products/6-Months-Mountain-House-Pack-(Full-Meal-Range).html

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
Idag kl. 15:00

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 19:03

Irankriget by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:44:58

Centralbankernas guldhandel by gbz