Författare Ämne: Prepping eller if shit hits the fan  (läst 65127 gånger)

mrSju

• Gäst
SV: Prepping eller if shit hits the fan
« Svar #15 skrivet: torsdag 07, april 2016, 20:51:16 »
Nån som kan tipsa om nått högkvalitativt luftgevär/luftpistol som kan fälla lite skogsduvor och ekorrar?  ;D

mark finns, dock inte ork till jägarexamen.

« Senast ändrad: torsdag 07, april 2016, 21:00:01 av mrSju »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #16 skrivet: torsdag 07, april 2016, 20:57:10 »

Jula!  Jaha kvalitet..  De är billiga iaf! Passa på innan storebror förbjuder dem.  Duvor, smakar de gott ?   Skulle dock gärna skjuta av några stycken ..de låter och skiter...
Nån som kan tipsa om nått högkvalitativt luftgevär som kan fälla lite skogsduvor och ekorrar?  ;D

Utloggad 429ragtop

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #17 skrivet: torsdag 07, april 2016, 21:23:36 »
Ett lite dyrare men mera PANG alternativ är svartkrutsvapen   
Tillverkade före 1890 och avsedda för separat kula ,tändhatt,svartkrut = ingen licens bara 18 års gräns

http://www.mickessvartkrutsvapen.com/
http://licensfritt.se/index.html

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #18 skrivet: torsdag 07, april 2016, 23:35:15 »
Nån som kan tipsa om nått högkvalitativt luftgevär/luftpistol som kan fälla lite skogsduvor och ekorrar?  ;D

Lite tips här kanske: https://www.flashback.org/t1361518

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #19 skrivet: fredag 08, april 2016, 08:48:04 »
Citera
Duvor, smakar de gott ?

Antagligen som de flesta andra fåglar. Knappt värt besväret med väldigt lite kött per skott. Däremot är väl allt proteintillskott välkommet om shtf.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #20 skrivet: fredag 08, april 2016, 09:30:09 »
Citera
Duvor, smakar de gott ?

Antagligen som de flesta andra fåglar. Knappt värt besväret med väldigt lite kött per skott. Däremot är väl allt proteintillskott välkommet om shtf.

Är du säker att det är lite kött? De är ju as-stora. Såg 2st stora rackare gå omkring på backen igår och reka. Hoppas de inte planerar flytta in. De betalar inte hyra heller....Kanske ska åka förbi Jula  ;D  :-X. Eller skaffa mig en stor fläkt :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #21 skrivet: fredag 08, april 2016, 11:20:25 »
Jag försöker ha en något mer positiv bild av vad som händer vid en samhällsstörning på två veckor :) Jag tror att i en sådan situation kommer människors både bästa och värsta sidor att visa sig. De som har tillit till sina medmänniskor kommer nätverka och göra vad de kan för att skaffa fram exempelvis mat och vatten pro bono, utan behov av ekonomiskt utbyte. I synnerhet för att hjälpa gamla och andra som inte klarar sig själva. Däremot tror jag även det blir anarki i de områden där det redan idag nästan är laglöst land (läs: "utanförskapsområden") pga att kriminella och opportunister passar på att ta från andra vad de behöver (eller vad de vill ha). Således ingen jätteskillnad från hur det ser ut i samhället idag, men med tydligare skillnader när samarbetsförmågan ställs på prov.

I ett scenario där Sverige blir strömlöst eller utan mat en längre period dock... då är min prognos inte riktigt lika positiv. Men att förvänta sig armageddon där var man slåss för sig själv som många antisociala amerikanska preppers tror på, ser jag däremot inte som lika sannolikt. Det ligger i vår natur att bilda grupper, nätverka och samarbeta för överlevnad. En total kollaps av hela civilisationen skulle dock kunna leda till ett sådant scenario, men det ligger förhoppningsvis mycket långt bort.
« Senast ändrad: fredag 08, april 2016, 11:23:17 av Silverräven »

Utloggad Homo oeconomicus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #22 skrivet: måndag 11, april 2016, 12:13:15 »
Några veckors mat och vatten samt lite "bra att ha"-grejer (vevradio, värmeljus, silvertejp etc.) är ju bara sunt förnuft att ha hemma utifall att. Med dagens just in time-samhälle dröjer det inte länge innan hyllorna gapar tomma på ICA om det blir störningar i leveranssystemet. Kommer ni ihåg "smörkrisen" för några år sen? Folk blev ju vansinniga för att inte affärerna hade smör inne... Men ett Mad Max-scenario med kringstrykande rövarband ger jag inte mycket för.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #23 skrivet: måndag 11, april 2016, 15:14:43 »
Är du säker att det är lite kött? De är ju as-stora. Såg 2st stora rackare gå omkring på backen igår och reka.

Om du nedlägger en rekorderlig Ringduva, har du runt ett halvkilo fågel att bära hem till middag :)

Näringsvärdet hittar du här:
http://livsmedelsinfo.nu/livsmedel/n%C3%A4ringsv%C3%A4rde-duva-r%C3%A5.html
« Senast ändrad: måndag 11, april 2016, 15:17:21 av 2818181 »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Prepping eller if shit hits the fan
« Svar #24 skrivet: tisdag 12, april 2016, 00:18:11 »
Om du nedlägger en rekorderlig Ringduva, ...
OT: Nu har jag aldrig gjort detta, men däremot vet jag vad "Rekorderlig Cider" är (nämligen för sött för mig, men det är ju en smaksak). Men det förvånar mig att den är så vanlig ute i världen. Jag har sett den i barer i både Asien och i Afrika, ett antal gånger. Att de har en kompetent marknadsförare är tydligt.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #25 skrivet: tisdag 12, april 2016, 00:34:58 »
Verkar som om de flesta är rätt avslappnade inför "Hotet"

Läste dagens SvD. Speciellt en artikel levde om i minnet under hela dagen. En fransk filosof , Marcel Gauchet, lägger ett stetoskop alt. en febertermometer på ( i ) det franska civilsamhället , lyssnar av oregelbundenheter i samhällets idéomlopp och döljer inte faktum att terrorismen har vunnit viktiga psykologiska segrar. Precis som planerat.
http://www.svd.se/darfor-vaxer-pessimismen-i-europa/om/kultur
Belgiska och Franska polisen sliter just nu som djur för att få fatt på en handfull terrorister som har förmågan att hålla hela städer och provinser i förväntansångest för nästa attack, även om sannolikheten för att räknas som ett offer till en attack är obefintliga. Den rädslan skall inte underskattas, väljarkåren röstar hellre på mindre frihet för att leva under säkerhet än att tvingas stå ut med en permanent fobisk rädsla för att utplånas.

Great Times Ahead😦

Utloggad Stol81

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 100
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #26 skrivet: tisdag 12, april 2016, 20:17:49 »
Vet inte om ni såg på Aktuellt igår, de hade ett inslag om prepping. Jag intresserade mig för prepping för något halvår sedan. Tycker att man bör ha grejer hemma för att klara sig några veckor. Bland annat tänkte jag införskaffa vattenreningsutrustning så man i princip kan gå ut och hämta vatten i närmaste dike om det skulle krisa.
Nu till saken, vi kom in på samtalsämnet prepping på lunchen med kollegorna. De flesta tyckte att jag verkade helt puckad som tänkte på sånt, sedan sa de att det skulle ta en kniv och komma hem till mig och sno mina grejer om den stora apokalypsen kommer. Jag blev ännu mer övertygad om att vara väl förberedd är ända lösningen. Funderar på att skaffa skjutvapen också, helst ett före 1890 så man inte behöver vara registrerad :)

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #27 skrivet: onsdag 13, april 2016, 08:09:45 »
Vet inte om ni såg på Aktuellt igår, de hade ett inslag om prepping. Jag intresserade mig för prepping för något halvår sedan. Tycker att man bör ha grejer hemma för att klara sig några veckor. Bland annat tänkte jag införskaffa vattenreningsutrustning så man i princip kan gå ut och hämta vatten i närmaste dike om det skulle krisa.
Nu till saken, vi kom in på samtalsämnet prepping på lunchen med kollegorna. De flesta tyckte att jag verkade helt puckad som tänkte på sånt, sedan sa de att det skulle ta en kniv och komma hem till mig och sno mina grejer om den stora apokalypsen kommer. Jag blev ännu mer övertygad om att vara väl förberedd är ända lösningen. Funderar på att skaffa skjutvapen också, helst ett före 1890 så man inte behöver vara registrerad :)

Du tänker möjligen rätt vad det gäller svartkrutsvapen -Man slipper registreringen. Det är dessutom enklare att tillverka "bara" krut och kulor "efter katastrofen" än att handladda patronhylsor (som kräver specialverktyg och där feltoleransen är betydligt mindre).

Det är emellertid - för att uttrycka det milt - "ett jävla härke" att hålla på och ladda och mecka med svartkrutsvapen. Och de har en betydligt högre benägenhet att "klicka" (min erfarenhet med slaglåsgevär är typ 1 på 11-12, kanske) än ett vapen för gastät enhetspatron. Det gör att vapen med långa pipor (som gevär) möjligen kan gå att till nöds jaga med, men som självförsvarsvapen är svartkrutsvapen inte att tänka på. Svartkrutsrevolvrar har en effektiv räckvidd på max 50 meter, har väldigt lågt Vmax, dålig precision, klickar ungefär en på tio och tar - bokstavligen - en evighet att ladda om. Du kan dessutom inte ha vapnet liggande laddat på något speciellt driftsäkert sätt. Det är helt enkelt "för mycket fippel" att tänka på att ta i strid.

Med det sagt - jag skjuter (även) svartkrut. Det är roligt. Det är historiskt intressant. Det är ganska "enkelt" att börja, men det ÄR fippligt.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #28 skrivet: onsdag 13, april 2016, 14:02:37 »
Det här med svartkrutsvapen typ typiska cowboys-revolvrar som jag såg på en av länkarna http://www.mickessvartkrutsvapen.com/

Om de inte är avsedda för patroner och ej heller myningsladdas hur laddas de då? Fråga från en fullständig novis på området  ???

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #29 skrivet: onsdag 13, april 2016, 14:11:35 »
Det här med svartkrutsvapen typ typiska cowboys-revolvrar som jag såg på en av länkarna http://www.mickessvartkrutsvapen.com/

Om de inte är avsedda för patroner och ej heller myningsladdas hur laddas de då? Fråga från en fullständig novis på området  ???

Varje "kammare" i trumman laddas med krut, kula, förladdningstuss och sedan sätts en tändhatt på "nippeln" längst bak på varje kammare. Man laddar lättast genom att ta ur hela trumman varje gång man laddar.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
Idag kl. 15:00

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 19:03

Irankriget by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:44:58

Centralbankernas guldhandel by gbz