Författare Ämne: Bix Weir  (läst 9287 gånger)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 724
  • Affärsomdömen: 2
Bix Weir
« skrivet: tisdag 01, mars 2016, 15:21:21 »
Default on Global Monetary System Coming - Bix Weir

Bix Weir intervjuas av Greg Hunter i USA Watchdog, 2016-02-28.
Bix Weir beskriver hur dåliga lån inom gas- och oljebranschen kan få banker på fall redan under mars-april 2016 vilket kan ge en snöbollseffekt som i slutändan leder till kollaps av dagens monetära system. Förespråkar att ha besparingar i fysiskt silver framför guld eftersom han anser att silver är den metall vars prissättning är mest manipulerad och att värdeökningen därigenom förväntas bli större i förhållande till guld på en framtida fri marknad där silver eventuellt även återfår monetära egenskaper.

! No longer available

https://www.youtube.com/watch?v=Ifj77pYXvJY&feature=player_embedded
« Senast ändrad: tisdag 01, mars 2016, 15:23:29 av Cash Is King »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
SV: Bix Weir
« Svar #1 skrivet: tisdag 01, mars 2016, 17:02:07 »
Förespråkar att ha besparingar i fysiskt silver framför guld eftersom han anser att silver är den metall vars prissättning är mest manipulerad och att värdeökningen därigenom förväntas bli större i förhållande till guld på en framtida fri marknad där silver eventuellt även återfår monetära egenskaper.

Jo, guld silver ratio är 83,5 nu. Historiskt väldigt högt. Man kanske skulle sälja sitt guld och köpa silver.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Bix Weir
« Svar #2 skrivet: tisdag 01, mars 2016, 18:01:08 »

Jo, guld silver ratio är 83,5 nu. Historiskt väldigt högt. Man kanske skulle sälja sitt guld och köpa silver.

Världens skuldsättning är också väldigt hög. Risken för en global recession, eller rent av depression, likaså. Jag blir allt mer tveksam till om det kommer att gå att använda gamla mallar för sådan trading.

Någon som tycker att denna graf ser ut att ha toppat?

Jag sticker ut den otvättade halsen och förutspår att vi kommer att se GSR över 100 i år, gissningsvis före hösten. Som vanligt kan man ju inte ha mer än fel :-)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: tisdag 01, mars 2016, 18:13:24 »
Jag sticker ut den otvättade halsen och förutspår att vi kommer att se GSR över 100 i år, gissningsvis före hösten. Som vanligt kan man ju inte ha mer än fel :-)

Hehe. Det har inte hänt på de senaste 100 åren.
Nu pratar jag inte om din hals utan om GSR på >100.
Det verkar riskabelt med en sådan utfästelse, men du kanske slipper tvätta dig.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Bix Weir
« Svar #4 skrivet: tisdag 01, mars 2016, 19:28:33 »

Nu var ju min poäng just att jag ser det som riskabelt att titta för mycket i backspegeln vad gäller sånt här data. Så jag höjer insatsen genom att satsa 1oz silver på att jag får rätt.

Du (eller någon annan) kan antingen låta bli att satsa emot (helt ok) eller satsa 1oz silver på att jag får fel. Tror du verkligen på ditt 100-åriga historiska data som karta för framtiden så bjuder du 1oz guld mot mitt 1oz silver.

Jag kan inte rekommendera det sistnämnda...

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: tisdag 01, mars 2016, 20:15:03 »

Nu var ju min poäng just att jag ser det som riskabelt att titta för mycket i backspegeln vad gäller sånt här data. Så jag höjer insatsen genom att satsa 1oz silver på att jag får rätt.

Du (eller någon annan) kan antingen låta bli att satsa emot (helt ok) eller satsa 1oz silver på att jag får fel. Tror du verkligen på ditt 100-åriga historiska data som karta för framtiden så bjuder du 1oz guld mot mitt 1oz silver.

Intressant august jag har haft samma fundering som du.

Mina motiv för det är lite kort.
Silver är hårdast manipulerat och kommer därav att bli det sista fästet som faller för Elakingarna.
Har följt guld det sista varje timma under dagarna och det svänger väldigt väldigt mycket nu(tidigare har bara Silver svängt medans Guld varit betydligt stabilare)
Kan tro att det är stora pengar som går in i Guld nu då det ofta stiger brant för att när Elakingarna tycker det är nog så pressar dom det tillbaka, sedan stiger det igen.... och så upprepas det.
Detta är för mig ett nytt mönster.
Kanske är något på gång, spännande är det i vart fall.
Går man in med större belopp i PM så är Guld helt klart att föredra då det är enklare att lagra, Silver för samma belopp tar betydligt mer utrymme.

Detta sammantaget gör att jag tror att backspegeln ger ingen hänvisning till hur vägen framåt ser ut.
I en manipulerad värld så fungerar ingen analys varken fundamental eller teknisk, utan det är bara bluff o båg som styr.

Reflexion:
Tidigare Guldtopp låg på ~1900US$/oz vilket då motsvarade ~390SEK/gr.
I dag när Guldet stog i 342SEK/gr så var vi bara ~12% från all time high i Guldpriset mätt i SEK.
I $ stog Guldet i 1244 och hade alltså ~35% kvar till all time high i $ räknat.
Vid dagens $ kurs skulle vi nå en all time high vid drygt 1350$/oz.

Bara en tanke för oss som lever med SEK att inte enbart tänka Guldet i $.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: tisdag 01, mars 2016, 20:23:35 »

Det här kan vara lite roligt. Ungefär lika skoj hur det än går.
Det måste ju finnas en bortre tidsgräns. Du tror ju att GSR överstiger 100 innan årets slut.
Alltså, jag sätter emot 1 Oz silver och du vinner om GSR går över 100 någon gång under 2016.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #7 skrivet: tisdag 01, mars 2016, 20:38:58 »

Jo, faktiskt. Jan 1991 så var det 100,01   :D
....och i slutet av 30-talet typ jättenära.
Kul med lite historik.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Bix Weir
« Svar #8 skrivet: tisdag 01, mars 2016, 21:19:45 »
Det måste ju finnas en bortre tidsgräns. Du tror ju att GSR överstiger 100 innan årets slut.
Alltså, jag sätter emot 1 Oz silver och du vinner om GSR går över 100 någon gång under 2016.
Strålande! Precis rätt inställning. Jag har givetvis ingen aning om hur det skall gå, men förra gången jag sträckte ut halsen här (förra sommaren när jag tippade rejält prisfall i guld) så fick jag faktiskt rätt.

Sedan har ju redan Bragesson avslöjat underlaget till den inspirationsbild som jag bifogar här:

« Senast ändrad: tisdag 01, mars 2016, 21:25:17 av august »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Max GSR under 2016 (var: SV: Bix Weir)
« Svar #9 skrivet: fredag 06, januari 2017, 10:02:45 »
I mars förra året så diskuterade vi hur GSR skulle utveckla sig under året. Hasse och undertecknad hade olika syn, där jag var av åsikten att GSR sannolikt skulle stiga till den ovanlia nivån 100. Ett vad ingicks.
Strålande! Precis rätt inställning.
Året är slut och bland övriga summeringar ingår även denna: jag fick tokfel. Nedan bifogar jag en graf över utvecklingen av GSR under förra året.

Grattis Hasse!

Jag håller nu på att förpacka min silverstack för transport för att göra mig oskyldig.

august

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: fredag 06, januari 2017, 12:09:41 »
Vilken gentleman du är august.

Detta vad har gett en liten extra krydda till medlemskapet och man har ju naturligtvis hållit ett extra öga på GSR under året.
Jag är normalt inte någon "gambler", har aldrig tippat,köpt lotter eller hållit på med betting o.s.v så man får kanske säga att detta var en engångsföreteelse.
Möjligen kan det bli ett nytt vad här på forumet.

Tack för visad sportmaship.

/Hasse

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: lördag 04, februari 2017, 00:29:48 »
Då kan jag meddela att jag fått emottaga 1 st. 1 uns Philharmoniker från august.
Tackar igen august för din fairness.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX by AlbrechtDurer
Idag kl. 15:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23