http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/12/forslag-om-amorteringskrav-till-lagradet/amorteringskravKontanters roll i deflation? Hur länge varar deflationen ?
Förväntar ni att följande kommer inträffa inom en tidshoristont på "några år" ; deflation inflation, hyperinflation.. och i så fall, i vilken ordning ?
I vilken form bör man ha sin likvid i denna osunda miljö ?
Per Bolund, finansmarknadsminister är jättestolt.

Hans rödgrönblå decemberpakts-röra ska förhindra att vi får en bostadsbubbla! HAHAHAHAHAH

. För att vara miljöpartist så är han dålig på att passa tågtider, för det tåget har redan gått.
Per Bolund verkar helt säker på att han ska få till amorteringskraven

i vår enligt förslag från regeringen. Hmm. Marknaden håller ju redan på att vika av sig själv.
Är ju som att springa fram till någon som ligger och kvider på marken efter att ha cyklat rakt in i en Volvo i 60 km/h och så, i ett försök att hjälpa honom så spränger man en airbag i ansiktet på stackarn.
Tror de att amorteringskraven hjälper ? Det är ju redan kört ! Bubblan spricker, priser faller ,deflation av penningmängd minskad efterfrågan, prisdeflation.
Vår valuta består nästan uteslutande av räntebärande skulder som aldrig kommer att kunna betalas av. Antingen inflateras de bort eller skrivs av. Jag tror att skuldavskriviningar kommer att komma först. Det innebär att penningmängden minskar vilket är deflation.
Jag anser inte att deflation i sig är speciellt negativt om det är marknadskrafter bakom den. Det är ju ett symptom på tillfrisknande av ett mycket sjukt system som byggts på luft lögner och tomma löften.
Ungefär som om du storstädar o gräver fram alla lik ur garderoben . Det ser inte bra ut och det luktar illa men det beror på gamla synder. Inte på deflationen i sig. Du måste gå igenom detta steg för att få ordning. Marknaden måste få verka för den är det enda som kan skapa dynamik. Inte kommunister , bankfascister eller andra förtryckare.
Prisdeflation kan även tyda på ökad produktivitet. Ökad köpkraft är ju eftersträvansvärt. Att man slutar spendera i väntan på bättre priser tror jag är en myt. Den kan nog iofs ha relvans i ett system med mycket centraliserad makt och ojämnt fördelade tillgångar.
Jag tänker mig att när deflationen slår till efter alla lån som måste skriva av så kommer kanske kontanter att vara hårdvaluta ? Självklart kommer centralplanerarna att jobba för högtryck för att motverka deflationen på alla sätt och vis vilket leder till inflation och kanske hyperinflation.
Man lär inte kunna ta ut pengar under en tid ? Varken fysiska pengar eller kontolikvid. En del finansinstitut kommer gå omkull.
Insättningsgarantin träder inte i kraft direkt .Sedan så tar det en stund (20 dagar ytterligare ) innan man får likviden utbetald. Till dess kan de ha förlorat sitt värde.
Men man kanske har en stund på sig att spendera sitt kapital med en högre köpkraft. Räknar ni med det och hur länge varar det i så fall ? Kanske måste man ha denna likvid kontant för att kunna åtnjuta den högre köpkraften som deflationen innebär ?
Saker händer i världen.
Bill Holter tror att vi får en derivatimplosion inom 48 timmar om FED höjer räntan... Både FED o Ingves på var sitt håll ska ju sitta o koka ihop saker snart...