Författare Ämne: Kontanter i Per Bolånds deflations-krasch maj 2016  (läst 4347 gånger)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
Kontanter i Per Bolånds deflations-krasch maj 2016
« skrivet: torsdag 10, december 2015, 20:58:07 »

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/12/forslag-om-amorteringskrav-till-lagradet/amorteringskrav

Kontanters roll i deflation? Hur länge varar deflationen ?

Förväntar ni att följande kommer inträffa inom en tidshoristont på "några år" ;  deflation inflation,   hyperinflation.. och i så fall, i  vilken ordning ?

I vilken form bör man ha sin likvid i denna osunda miljö ?

Per Bolund, finansmarknadsminister är jättestolt.  ::) Hans rödgrönblå  decemberpakts-röra ska förhindra att vi får en bostadsbubbla! HAHAHAHAHAH  :D. För att vara miljöpartist så är han dålig på att passa tågtider,  för det tåget har redan gått.

Per Bolund verkar helt säker på att han ska få till amorteringskraven  ??? i vår enligt förslag från regeringen. Hmm.  Marknaden håller ju redan på att vika av sig själv.

Är ju som att springa fram till någon som ligger och kvider på marken efter att ha  cyklat rakt in i en Volvo i 60 km/h och så, i ett försök att hjälpa honom så spränger man en airbag i ansiktet på stackarn.   

Tror de att amorteringskraven hjälper ? Det är ju redan kört !   Bubblan spricker, priser faller ,deflation av penningmängd minskad efterfrågan, prisdeflation.

Vår valuta består nästan uteslutande av räntebärande  skulder som aldrig kommer att kunna betalas av. Antingen inflateras de bort eller skrivs av.    Jag tror att skuldavskriviningar kommer att komma först. Det innebär att penningmängden minskar vilket är deflation.

Jag anser inte att deflation i sig är speciellt negativt om det är marknadskrafter bakom den. Det är ju ett symptom på tillfrisknande av ett mycket sjukt system som byggts på luft lögner och tomma löften. 

Ungefär som om du storstädar o gräver fram alla lik ur garderoben . Det ser inte bra ut och det luktar illa men det beror på gamla synder. Inte på deflationen i sig.   Du måste gå igenom detta steg för att få ordning.  Marknaden måste få verka för den är det enda som kan skapa dynamik. Inte kommunister , bankfascister eller andra förtryckare. 

Prisdeflation kan även tyda på ökad produktivitet. Ökad köpkraft är ju eftersträvansvärt.   Att man slutar spendera i väntan på bättre priser tror jag är en myt.  Den kan nog iofs ha relvans i ett system med mycket centraliserad makt och ojämnt fördelade tillgångar.

Jag tänker mig att när deflationen slår till efter alla lån som måste skriva av  så kommer kanske kontanter att vara hårdvaluta ?   Självklart kommer centralplanerarna att jobba för högtryck för att motverka deflationen på alla sätt och vis vilket leder till inflation och kanske hyperinflation.
 Man lär inte kunna ta ut pengar under en tid ? Varken fysiska pengar eller kontolikvid.  En del finansinstitut kommer gå omkull. 

Insättningsgarantin träder inte i kraft direkt .Sedan så tar det en stund (20 dagar ytterligare ) innan man får likviden utbetald.  Till dess kan de ha förlorat sitt värde.   
    Men man kanske har en stund på sig att spendera sitt kapital med en högre köpkraft.  Räknar ni med det och hur länge varar det i så fall ?   Kanske måste man ha denna likvid kontant för att kunna åtnjuta den högre köpkraften som deflationen innebär ?

Saker händer i världen.
Bill Holter tror att vi får en derivatimplosion inom 48 timmar om FED höjer räntan... Både FED o Ingves på var sitt håll ska ju sitta o koka ihop saker snart...   

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
SV: Kontanter i Per Bolånds deflations-krasch maj 2016
« Svar #1 skrivet: fredag 11, december 2015, 01:25:12 »
Den här "om det blir deflation köper ingen nånting eftersom ALLT blir billigare om man handlar sen" är så dum så det finns inte. Är det någonstans vi haft deflation på senare år så är det hemelektronik. Jämför hur mycket TV du fick för tio papp för 10 år sedan och vad du får idag. Har inte sålts en TV på senare år om inte den gamla gått sönder så pass att den inte gått att laga. Samma sak med mobiler. Någon som inte känner flera stycken som inte bytt lur senaste åren? Om du visste att maten skulle bli billigare om nån månad, skulle du vänta med att köpa då? Elen?  Det finns kanske en del saker där folk skulle vänta eller avvakta, typ bostäder och större renoveringar, tex dra in bergvärme eller lägga nytt tak om det inte är alldeles akut eller så. Kanske bilar i en del fall men det bådadera vore väl nästan sunt.

Det är inte utan att man känner sig gammal...

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 708
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: fredag 11, december 2015, 01:45:40 »
Det kan vara bra att ha kontanter i form av sedlar så länge det negativa ränteläget råder och kan initialt ge fördelar vid en eventuell bank kris men i det långa loppet är riktiga kontanter såsom guld och silver att föredra. Enligt min uppfattning är det lämpligt att ha kontanter i form av sedlar för eventuella nödinköp eller om man av någon anledning snabbt behöver lämna landet vid inledningsskedet av en kris då sedlarna fortfarande har köpkraft. Det kan också vara bra att ha sedlar i fler än en valuta.

Det ser ut som de flesta av världens börser generellt sett "toppade" i våras och att det nu är "utförsbacke", hur snabbt det kommer att gå utför vet jag inte eller om det kommer fler "återhämtningar" likt den i höstas. Det är förövrigt illavarslande att svenska exportföretag generellt sett har haft svag utvecklig de senaste åren trots att USD stärkts med över 30% i förhållande till SEK de senaste två åren. Långsiktigt är jag dock mycket positiv till aktier men i dagsläget är det svårt att hitta köpvärda aktier eftersom värderingen generellt sett är hög i förhållande till genererade vinster. 

"Deflationen" har redan börjat eftersom oljepriset stadigt sjunker och efterfrågan på andra råvaror minskar samtidigt som det råder överproduktion vilket leder till sjunkande priser inom berörda områden. Titta tex på Kina som under senare år kraftigt har ökat sin kapacitet vad gäller exempelvis stålverk vilket har lett till kraftigt minskad efterfrågan av stålproduktion på världsmarknaden.

Efter deflation kommer sannolikt inflation vilket kan leda till hyperinflation beroende på vilken penningpolitik som förs.
Vid en recession kan det förväntas att de styrande vill försöka få fart på ekonomin igen och eftersom tidigare försök att stimulera ekonomin genom att sponsra banker, börs och fastighetssektorn endast har skapat "bubblor" inom berörda marknader och inte gett någon real tillväxt att tala om kan det bli så att allmänheten istället får ekonomiska lättnader så att de kan konsumera mera och därigenom öka efterfrågan. Beroende på storlek och hur snabbt den ekonomiska injicering kommer allmänheten tillgodo kan vara avgörande för inflationstakten men i slutändan kvarstår dock grundproblemet med ökad skuldsättning och allt mer utspädd valuta vilket kräver ständig tillväxt för att fungera.

Vad gäller placering av likvid känns diversifiering som bästa alternativet i dagsläget då det råder stor osäkerhet kring världsläget med avseende på ekonomi, politik och krig.

Regeringens diskussioner kring amorteringskrav gör mig irriterad! Frihet är viktigt varför jag anser att det är upp till långivare och låntagare att avgöra vilka amorteringskrav som ska gälla. Det regeringen istället borde göra är att ta bort ränteavdraget och generellt sänka skatten på arbete i motsvarande grad. Även de borgliga har infört korkade grejor som tex rot- och rut-avdrag vilket har gjort byggsektorn allt mera "bidrags-beroende" samtidigt som byggkostnaderna för nybyggnationer har skjutit i höjden. Varför ska renoveringar eller städtjänster i hemmet subventioneras? Sänk skatten istället rakt av och låt var och en bestämma vad man vill använda inkomsten till.

Insättningsgarantin kan fungera om en mindre enskild bank går omkull men om det blir en större bank krasch är den förmodligen inte värd så mycket. Riksgäldens "Riksgäldspar" med rörlig ränta utan tidsgräns har tidigare varit bra att placera större likvider under kortare perioder men denna möjlighet har upphört sedan november 2015. I dagsläget är skattekontot ett alternativ för placering av likvider utanför ordinarie banksystem, man får dock lägga till en utbetalningsspärr för att behållningen ska stå kvar på skattekontot.

Att vänta med att handla något för att man tror det blir billigare i framtiden beror främst på behovet och vilken ekonomisk situation man är i varför människor kan reagera olika.
« Senast ändrad: fredag 11, december 2015, 01:55:26 av Cash Is King »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: fredag 11, december 2015, 20:49:50 »

Vi ser prisdeflation på råvaror eftersom den fysiska ekonomin stannar av.  Vi ser framför oss hur valutan inflateras genom utspädning av vår valuta genom att allt högre lån beviljas till entusiatiska pyramidspelare, lån  som de aldrig kommer klara av att bära i spelet som nästan bara har förlorare.

Detta börjar ju som sagt mattas av nu verkar det som ?  Tex bostadspriserna åtminstone..   Stagflation är väl den korrekta benämningen på vad vi har nu men det ordet är ju förbjudet enligt sanningsministeriet eller något för jag har inte hört det ordet på länge i medier.

Jag är jättesugen på att ha sedlar i andra valutor.  kanske Norsk, Rysk valuta eller Singaporedollar. Men det är så dyrt att växla..(försäkringar kostar, jag vet)

Vet att vi har prisdeflation nu.  Det jag undrade i min fråga om är om ni förväntar er någon "tok-deflation" som kommer relativt abrupt tex när bomarknaden (eller något annat) kollapsar vilket den enligt diverse aritmetiska lagar kommer att göra.   

Alltså när både penningmängden minskar och prisdeflation för att ekonomin håller på att rasa ihop ?   Då lär det svenska samhället vara ett svårt sargat sådant o jag tror inte bankerna är öppna o kanske kommer man inte åt sitt kontoinnehav då.

Ingves står med blåslampa mot röven på svenska folket (minusräntor).. Kom igen nu Svensson...duktig idiot...in med dig på banken och låna nu och stimulera ekonomin..sen när de går in och lånar ska amorteringskraven smälla de litegrand på fingrarna så de  inte lånar för mycket.   

Vi ska konsumera oss till framgång och lycka.. Vi ska inte producera något utan bara konsumera.. Vädligt begåvat..inte.
Det är fel från grunden..Det är  destruktiv planekonomi för att gynna bankeliten.

Medborgarlön är ju ett sätt att stimulera ekonomin som våra härskare kanske kommer vilja pröva.

Kina Yan är på väg in i SDR och de köper guld som aldrig förr bakom kulisserna. James Rickards anser att dollarn inte kommer att kollapsa över en natt. Den kommer att tyna bort långsamt. 

Om man litar på hans förutsägelser så gör man  klokt att sitta på en mindre andel  fiat i sedlar , men inte alltför mycket som man kan använda medan guldet manipuleras ned och vi har prisdeflation.

Jag har faktiskt den största delen av mina tillgångar förutom  fastigheten i ädelmetall. Har nog osedvanligt hög andel  :-[

Att borgerligheten gör korkade saker förvånar mig allt mindre. Libertarianernas synsätt att deltagandet och röstande i allmänna val legitimerar en omoralisk cirkus förefaller alltmer vettigt för mig.   

Eftersom politiker är beroende av pengar (bankmaffian) för att kunna köpa röster så är det ändå bankmaffian som styr. Spelar ingen roll vilka som vinner valen. Att vara en finne i röven på makten kan vara ett godtagbart skäl att rösta på något oppositionsparti.  De senare är inte många efter decemberpakten dessutom.

Ni som har mycket likvid på banker.. har ni inte ångest ?   :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

silvermynt köpes by Spade
Idag kl. 15:15

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by Au
Idag kl. 14:20

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
torsdag 13, februari 2025, 21:01:25

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
tisdag 11, februari 2025, 03:24:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
måndag 10, februari 2025, 18:22:32

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09