Författare Ämne: Börsnedgången nu i augusti  (läst 57029 gånger)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: Börsnedgången nu i augusti
« Svar #15 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 15:56:34 »
Angående avanza zero så gillar jag den med, men nordnets superfonder är bättre (den svenska följer ett bredare index än zero, och det finns även de andra nordiska ländena). Men framförallt vill jag ha mina pengar långt ifrån svensk ekonomi. Kraschar den så kanske jag blir av med jobbet (är egen konsult med obefintlig anställningstrygghet men i gengäld mkt bra betalt). Sen undrar jag om inte indexfonder är bättre i uppgång än i nedgång. Relativt billiga aktivt förvaltade fonder kanske gör comeback då.

Angående preffar så har jag också lite (SAS). Tyvärr är alla preffar känsliga för räntehöjningar på samma sätt som långräntefonder (de blir mindre attraktiva jmf med nyutgivna räntepapper). Så fastighetspreffar är dubbelt känsliga (eftersom värdet i bolagets tillgångar minskar, vilket kan leda till att de kommer på obestånd). Men om man tror att centralbankerna sitter fast i gropen de själva grävt så kanske de inte kan höja, i alla fall inte den takt marknaden förväntar sig idag.

Kan man fortfarande mina bitcoin och få nått för det? Jag har gratis el och en del överbliven hårdvara :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2095
  • Affärsomdömen: 230
« Svar #16 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 17:12:03 »

Kan man fortfarande mina bitcoin och få nått för det? Jag har gratis el och en del överbliven hårdvara :)

Diskussion om bitcoin mining fortsätter här : http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2040.msg46479#msg46479

/mod

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #17 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 20:28:57 »
Citera
" hedga ingves " låter positivt. Men vad betyder det?  :)

Höjer han så blir jag rikare för mina svenska fiatkronor stiger, samtidigt som preffarnas värde sjunker. Sänker han så drar mina preffar iväg ytterligare då fastighetsföretagens affärside bygger på låga räntenivåer. De övriga preffarna stiger pga större spread mellan riksbankens räntenivå och den av företaget utlovade.

Win/win eller loose/loose, beroende på hur man ser det.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 141
« Svar #18 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 20:51:22 »
Så du räknar med att räntan sänks ytterligare?
Finns det inte en gräns då det börjar hända saker eller är det outforskat område?

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #19 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 22:13:58 »
riksbankens agerande liknar i mångt och mycket slantsingling. jag utesluter inte fler räntesänkningar eller mera QE. Deras nya devis verkar vara att förstöra värdet på SEK.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #20 skrivet: måndag 24, augusti 2015, 00:24:20 »
riksbankens agerande liknar i mångt och mycket slantsingling. jag utesluter inte fler räntesänkningar eller mera QE. Deras nya devis verkar vara att förstöra värdet på SEK.

Jag tror på sänkt reporänta. På Ingvesspråk har Ingves  "inte uteslutit sänkt ränta" eller att köpa statspapper/trycka  mer pengar.
För att konvertera Ingves bs till svenska så tar man fram multipliaktionstabellen o multiplicerar hans vaga antydningar..= sänkt ränta ,ökat penningtryckande.

Såg nån chat med Ingves..  man hade frågat på ett antal olika sätt varför det är så viktigt med ökade priser o farligt om priserna sjunker. Han var duktig på att prata bort det. Men till slut så när han inte kunde undvika frågan mer så kom klassikern...det verkar det koka ner till att det finns risk för uppskjuten konsumtion.. hahhaha det är så dumt så klockorna stannar ju..        "Om priserna går ned så slutar vi handla"..     

Att priser går ned är själva defintionen på utveckling!
 (vi bortser från korsiktigt lurendrejeri som medieägande banker kan lyckas med såsom att lura folk att US dollarn har framtiden för sig o därför stärker dollarn o handlar gratis från omvärlden).

Produktionen blir effektivare. Tekniken utvecklas. Nya innovationer uppkommer. Resurser frigörs till nya saker.  Min digitalkamera med 8 mb minne från 1999...Den ska jag aldrig byta ut för det kanske blir billigare om jag väntar lite till ??  Jag ska inte tanka bilen mer för det kanske blir billigare nästa vecka ?   Potatis mjölk ägg...jag stryker allt från min inköpslista... ska inte handla mer ..jag väntar .   Skäms Ingves inte när han pratar på det sättet.     Det är inte för att skulderna är för höga o Ingves inte vill spräcka alla bubblor som han håller ner räntan... hahah nej då. Det slutgiltiga är ju en valutakris när räntan aldrig höjs.. vilket den inte kan göra.. Men valutakriseni Sverige  lär ju triggas igång av dollarkollapsen snarare än utvecklingen i vår lilla ankdamm tror jag.

Det har kommit bra tips här.  Gillar uttrycket "Hedga Ingves" hahahah
Kul att en av de flitigare skribenterna i ett forum med 94% män ...är kvinna också..  Kanske är du Annika Falkengrens alter ego... (var den första jag kom o tänka på bara hahah)

PS med ytterligare minusräntor kommer åtgärder för att vi inte ska kunna ta ut o använda  kontanter så lätt ... när det börjar kosta pengar att spara på konton..

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #21 skrivet: måndag 24, augusti 2015, 07:41:50 »
Verkar ha varit slakt i Asien under natten och vi får som väntat, detta visste vi redan innan nedstälet i Asien, ett ras i Europa under dagen. Nu blir det till att rota djupt i verktygslådan för centralplanerarna.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #22 skrivet: måndag 24, augusti 2015, 07:46:14 »
Singla slant? O nej det är mycket mer sofistikerat än så. Ni har väl sett south parks tolkning av "too big to fail"?

http://m.youtube.com/watch?v=wz-PtEJEaqY

Som jag ser det finns bara ett bra argument för inflation och det är lönebildningen - ett sätt att kringgå svårigheten att sänka löner nominellt gör att folk sitter kvar med höga löner oavsett om branschen de jobbar i tappat lönsamheten. Men det är ju knappast värt att ta till vad som helst för det..

Utloggad granlundii

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 143
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #23 skrivet: måndag 24, augusti 2015, 14:48:44 »
Oj vad det händer nu. Också silvret rasar... GSR är för övrigt riktigt hög nu, endast under finanskrisen har den varit högre sett till de 10 senaste åren.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #24 skrivet: måndag 24, augusti 2015, 15:05:38 »
Oj vad det händer nu. Också silvret rasar... GSR är för övrigt riktigt hög nu, endast under finanskrisen har den varit högre sett till de 10 senaste åren.

Tweet :
Jim Rickards ‏@JamesGRickards  30m30 minutes ago
#Gold won't rally right away. Hedge funds will sell it to raise cash for margin calls on stock losses. Then it's up with a vengeance.

Troligen samma för silver...

/H

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #25 skrivet: måndag 24, augusti 2015, 15:30:03 »
Wow - deus ex machina! DJ, Nasdaq och S&P stoppas från att falla - har aldrig hänt förut.

http://www.zerohedge.com/news/2015-08-24/nyse-invokes-rule-48-once-again-pre-empt-panic-selling-open

http://www.zerohedge.com/news/2015-08-24/panic-all-major-us-equity-indices-halted

Kolla också hur euron balanserar upp dollarn. Euron upp 3.24% mot dollarn. Förstår alla nu varför en Grexit "förbjöds" av centralplanerarna/globalisterna. Om inte euron agerat artificiellt safe haven så hade något annat gjort det...guld. Men som Mega skriver - det kommer kanske lite senare.
« Senast ändrad: måndag 24, augusti 2015, 15:41:28 av ManoleteSTHLM »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #26 skrivet: måndag 24, augusti 2015, 16:10:55 »
Svenska kronan har blivit typ mer än 3% dyrare mot många valutor. USD, CAD, NOK, AUD, GPB etc.

Kan vi förvänta oss att Ingves vill trasha kronan nu? Ytterligare mer negativa räntor och pengatryckning!?

/H

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #27 skrivet: måndag 24, augusti 2015, 16:22:42 »
Svenska kronan har blivit typ mer än 3% dyrare mot många valutor. USD, CAD, NOK, AUD, GPB etc.

Kan vi förvänta oss att Ingves vill trasha kronan nu? Ytterligare mer negativa räntor och pengatryckning!?

/H

Inte säkert då kronan främst följer eurons mönster - och vi tappar lite på den idag. Och dessutom, egentligen borde vi sluta skriva att det är Ingves som styr över kronan för det är inte sant - det är BIS som drar i trådarna för västvärldens valutor. Ingves är bakbunden.

Nasdaq. Såg ni vad som hände? Kl 15:32 4292 och kl 15:45 4523. En vändning uppåt på 5.4% inom loppet av 10 minuter. Jag har aldrig sett något liknande. Deus ex machina..

Och guldet har i samma veva smashats ner senaste timmen med 15 USD...(1169-1155).
« Senast ändrad: måndag 24, augusti 2015, 16:30:13 av ManoleteSTHLM »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
« Svar #28 skrivet: måndag 24, augusti 2015, 16:48:23 »
Och där tog korrigeringen slut. Mellan kl 15:32 till 16:25 så steg Nasdaq 7.33% efter att ha kraschat vid handelsstarten.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #29 skrivet: måndag 24, augusti 2015, 17:45:47 »
Och där tog korrigeringen slut. Mellan kl 15:32 till 16:25 så steg Nasdaq 7.33% efter att ha kraschat vid handelsstarten.

Ju närmre slutet desto kraftigare svängningar, detta får nog bara ses som lite uppmjukning.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:26

Silver säljes! 1 oz Drakar by AndrewJackson72
Igår kl. 17:56

Regler för Säljesforumet. MÅSTE LÄSAS INNAN EN EV FÖRSÄLJNING. by Maestro
Igår kl. 17:48

Sovereign 1958 by JohanB
Igår kl. 14:30

Ny medlem, intresse silver och guld by Au
Igår kl. 09:51

Till salu!- Bankroll Libertad 1 oz silver Last chance! Nya bilder by AndrewJackson72
onsdag 11, mars 2026, 23:29:24

[Avslutad] 1kg silvertacka Boliden med etui och certifikat by sff123
onsdag 11, mars 2026, 16:17:32

Vad som egentligen händer! by mega_n
tisdag 10, mars 2026, 05:49:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by DEScypher
måndag 09, mars 2026, 22:07:30

SÄLJES: 10 Mark Guldmynt Friedrich III 1888 by Kookaburra01
måndag 09, mars 2026, 18:53:42

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
fredag 06, mars 2026, 20:35:37

Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld). by pennypacker
fredag 06, mars 2026, 11:09:43

Långsiktigt by fåtöljpanda
torsdag 05, mars 2026, 22:32:03

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
torsdag 05, mars 2026, 16:20:04

1 oz Canada Maple Leaf Silvermynt Säljes by Rixen82
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14