Författare Ämne: SÄLJES: Silvertackor och guldmynt  (läst 9160 gånger)

Utloggad Pastor Hannes

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 2
SÄLJES: Silvertackor och guldmynt
« skrivet: tisdag 04, augusti 2015, 02:03:59 »
Efter överenskommelse med två av forumets moderatorer (MrLibertad och Silverräven). Lägger ut lite guldmynt som ska säljas. Bilder och specifikationer kommer under morgondagen om jag hinner. Fler guldmynt kommer också senare. Priset är högsta bud med fri prövningsrätt. Förväntar mig ungefär samma nivå som mynt säljs för på Tradera men vill ge medlemmarna här på forumet chansen först.

Finns även ett större antal silvertackor av olika sorter, främst enkilos men även några halvkilos. Mestadels Boliden men också andra märken (se bild). Samma sak där. Alltså en förväntan om en nivå som är i närheten av den på Tradera och nås inte dessa nivåer kommer tackorna att istället successivt att säljas på Tradera. Forumets medlemmar får däremot chansen först. Tackorna säljs med s.k. WMB-moms ingående i priset. Sådan moms är inte avdragsgill. Skicka PM eller skriv i tråden om hur många tackor du är intresserad av och vad du är villig att betala eller om du har några frågor. Önskar du köpa ett större antal, kontakta mig i så fall.

Försäljningen sker av ett företag och kan avhämtas i samband med betalning. Avhämtning kan ske på kontor i Stockholm eller efter överenskommelse, ev. i Göteborg. Självklart får köparen ett kvitto på köpet. Ingen kontant betalning utan istället banköverföring på plats i samband med avhämtning. Jag förbehåller fri prövningsrätt på buden vilket innebär att jag väljer ifall jag accepterar buden eller istället väljer att försöka sälja på Tradera.

Är du orolig eller vill ha referenser. Kontakta mig i så fall.

Det finns inga dumma frågor! :)
« Senast ändrad: fredag 14, augusti 2015, 08:09:07 av MrLibertad »

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 322
  • Affärsomdömen: 30
SV: Silvertackor och guldmynt
« Svar #1 skrivet: tisdag 04, augusti 2015, 17:38:35 »
En liten lista på vad du har och begärt pris vore trevligt ;)

mrSju

• Gäst
« Svar #2 skrivet: tisdag 04, augusti 2015, 19:15:48 »
Kan du skicka? Eller är det endast avhämtning som gäller?

Utloggad Pastor Hannes

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: tisdag 04, augusti 2015, 22:53:18 »

Ja, jag kan skicka. Dock först efter att betalning har kommit fram. Jag kan lämna referenser till två av forumets moderatorer som är gamla bekanta. Däremot precis som det också brukar vara på Tradera, självkostnadspris för fraktkostnaden tillkommer om det ska skickas. Vill däremot inte ha något för emballage, packningsmaterial eller hantering.

Annars är alternativet med betalning vid avhämtning.

Det kommer en lista på guldmynten med bilder vad det lider. Problemet är att dessa är inlåsta på lite olika ställen, så därför tar det lite tid att få fram.

Silvertackor finns det ett större antal. Har dock inte beslutat hur många som ska säljas än. Lite om vad som finns:
1.   Degussa, kanske 8-10 enkilos.
2.   Boliden, ett betydligt större antal enkilos och kanske 3-4 stycken halvkilos.
3.   Argor Chiasso, kanske 5-10 enkilos.
4.   Cendres Métaux, ett par enkilos.

Riktpriser är Traderas auktionspriser och ev. då avdraget kostnaden för provisionen som säljaren får betala på Tradera (då jag ju slipper denna kostnad på forumet). En prisindikation är alltså vad motsvarande produkter går för där. Är det något speciellt du är intresserad av, lägg bud eller för all del fråga.

Det är också en lysande chans för den som vill investera ett litet större belopp i en inflationssäkrad investering medan priserna fortfarande är låga. Kan också tänka mig att diskutera priser om det rör ett större antal.

Däremot tacksam om den som lägger bud, då verkligen kan, vill och då verkligen är intresserad av att köpa. För mig precis som för så många andra, är tid den största bristvaran.

:)

mrSju

• Gäst
« Svar #4 skrivet: tisdag 04, augusti 2015, 23:38:48 »

Ja, jag kan skicka. Dock först efter att betalning har kommit fram. Jag kan lämna referenser till två av forumets moderatorer som är gamla bekanta. Däremot precis som det också brukar vara på Tradera, självkostnadspris för fraktkostnaden tillkommer om det ska skickas. Vill däremot inte ha något för emballage, packningsmaterial eller hantering.

Det kommer en lista på guldmynten med bilder vad det lider. Problemet är att dessa är inlåsta på lite olika ställen, så därför tar det lite tid att få fram.

Silvertackor finns det ett större antal. Har dock inte beslutat hur många som ska säljas än. Lite om vad som finns:
2.   Boliden, ett betydligt större antal enkilos och kanske 3-4 stycken halvkilos.

Riktpriser är Traderas auktionspriser och ev. då avdraget kostnaden för provisionen som säljaren får betala på Tradera (då jag ju slipper denna kostnad på forumet). En prisindikation är alltså vad motsvarande produkter går för där. Är det något speciellt du är intresserad av, lägg bud eller för all del fråga.

Det är också en lysande chans för den som vill investera ett litet större belopp i en inflationssäkrad investering medan priserna fortfarande är låga. Kan också tänka mig att diskutera priser om det rör ett större antal.

Däremot tacksam om den som lägger bud, då verkligen kan, vill och då verkligen är intresserad av att köpa. För mig precis som för så många andra, är tid den största bristvaran.

Finns det några trevliga 1 oz guldmynt i gömman, så köper jag gärna två.

Utloggad Arenco

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #5 skrivet: onsdag 12, augusti 2015, 17:45:55 »
Hej,

Har du möjlighet att lista vilka guldmynt som du hade tänkt sälja? Är det svenska 1000 kr jubileumsmynt eller äldre svenska eller utländska historiska guldmynt eller s.k. Bullion-guldmynt.

Skulle vara bra med en lista på forumet pga säkerhetsskäl så kan du PM en lista på de guldmynt du hade tänkt sälja.

Med vänlig hälsning 

mrSju

• Gäst
SV: SÄLJES: Silvertackor och guldmynt
« Svar #6 skrivet: onsdag 19, augusti 2015, 23:28:43 »
Väntar med spänning på fler guldmynt.

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 217
  • Affärsomdömen: 26
SV: SÄLJES: Silvertackor och guldmynt
« Svar #7 skrivet: torsdag 08, oktober 2015, 08:02:58 »
Alltså - jag vet att det är länge sedan och allt det där, men... 1) är den här tråden fortfarande aktuell och 2) fanns det fler guldmynt?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august