Författare Ämne: Tavex förpackningspolicy samt fråga om bästa mynt generellt  (läst 6664 gånger)

Utloggad Long John Rockefeller

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
Tavex förpackningspolicy samt fråga om bästa mynt generellt
« skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 15:26:17 »
Vad har Tavex för förpackningspolicy?
Jag beställde från Tavex i Finland och det kom endast i zipplastpåsar i ett kuvert med plastluftbubblor (finns säkert ett mer oficiellt namn på dessa kuvert). Tyckte det var lite skralt med tanke på att Maple Leafen jag köpte INTE hade varit i cirkulering är jag ganska säker på p.g.a avsaknad av sådan textnotering (till skillnad från Krugerranden som hade den texten) och jag hittade mikroskopiska revor i den.
Har sett på amerikanska sidor hur mynt ofta levereras i små hårdplast-kapslar, vilket omedelbart låter som en mycket bättre idé i mina nybörjaröron.

Vet någon hur det ligger till generellt här?

Dessutom.. vilka mynt är bäst att köpa. Trodde krugerrand men på åtminstone tavex så är köp-sälj spreaden ganska hög. Maple leaf är erkänt strykkänsliga det vet jag. Så är det USA Eagle som gäller eller något annat?

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #1 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 16:17:10 »
Maple Leaf levereras från myntverket, om jag inte är helt felinformerad, i tuber om tio mynt. Tio mynt är alltså minsta \"förpackade\" enheten. zippåsar, kapslar och liknande är alltså något som tillkommit senare i försäljningskedjan. Personligen tycker jag att en produkt som kostar 10k+ kr borde kunna förses med en vettig kapsel till priset av en guldtia så fort den lämnar mynttuben. Ditt mynt är förövrigt en investeringsprodukt och har säkert hanterats som sådant och inte som ett samlarobjekt (proof-mynt osv).

Utloggad Long John Rockefeller

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 17:13:36 »
Citera
Personligen tycker jag att en produkt som kostar 10k+ kr borde kunna förses med en vettig kapsel till priset av en guldtia så fort den lämnar mynttuben. Ditt mynt är förövrigt en investeringsprodukt och har säkert hanterats som sådant och inte som ett samlarobjekt (proof-mynt osv).

Jo det tycker man ju att de kunde se till, och som du säger man skulle mer än gärna betala för lite plast också.
Ang. investeringsprodukt.. jo men det står ändå att revor kan sänka köppriset. Maple leaf ligger ju förhållandevis nära spotpriset men ändå det rör sig om rejält stor skillnad i pris för en småsparare i ett worst case scenario där de vägrar att ge något mer.

Hur levereras USA eagle förresten?

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #3 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 18:25:31 »
Tuber om 20 mynt tror jag. Jo, jag håller med om att det är lite tråkigt att de inte är mer försiktiga med mynten. Ett mail med konstruktiv kritik är aldrig fel.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #4 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 19:03:06 »
Maples repas jättelätt, alla mynt som är i \"rent\" guld gör det. Krugerranden är i Crowngold, 22 karat, samma som tex Sovereigns och ska, i varjefall i teorin, tåla cirkulation. Eagles är också 22 karat men om jag minns rätt på rak arm så är guldet blandat med silver istället för koppar vilket gör dem lite mindre tåliga jämfört med Krugers men tåligare än tex Maples och Buffalos.

Jag vill minnas att den Maple jag köpte från LibertySilver kom i ett myntkuvert inslaget i en smula bubbelplast inuti ett bubbelplastkuvert.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2195
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 19:18:56 »
Angående Tavex förpackningspolicy så har jag också den erfarenheten att de inte har någon sådan alls!
Jag köpte här för leden ett antal dyra små tackor från Tavex i St-holm. Dessa ligger visserligen omslutna i hårdplast, men de var bara löst inslängda i ett vadderat kuvert. Och då det var nyproducerade saker ville jag inte har repor ens på den omgivande plasten, då sådana syns mycket tydligt när man fotograferar sakerna inför en försäljning. Och det hade det ju blivit naturligtvis.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #6 skrivet: torsdag 20, oktober 2011, 03:08:27 »
Har köpt gold maples från Tavex och har fått såväl nya som cirkulerade i plaskapslar sedan i sk zip påse som är stoppad i en typ jiffybag som är madrasserad

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 12
SV: Tavex förpackningspolicy samt fråga om bästa mynt generellt
« Svar #7 skrivet: fredag 10, februari 2012, 22:39:59 »
Jag mailade Guldcentralen, Tavex och Liberty silver angående just leverans av guldmynt idag, och fick sedan se den här gamla tråden av en slump. Jag tog ett vanligt Maple leaf som exempel.

Guldcentralen:
Citera
(...) 1 oz mynten i rör om 10 st från fabrik, därefter packar vi dessa separat i påsar beroende på volym.

Tavex:
Citera
När de gäller de andra mynten (vanliga investeringsmynt, min anm.) så kommer de inte i några kapslar utan vi säljer dessa i hårda plastkapslar för att skydda dem.

Liberty silver:
Citera
(...) dem skickas i myntkuvert om man inte väljer att köpa någon kapsel till, då skickas dem i kapslarna.

--
Gunnarsson

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES: silvermynt 1 ounce år 2016, 2019, 2024 by Hazelblade
Idag kl. 00:16

Ny medlem: Hazelblade by Maestro
Igår kl. 22:18

1 dukat guldmynt säljes by zodiac
Igår kl. 21:31

COMEX leveranser by JL_GBG
Igår kl. 21:04

Köpes: Gultmynt Oscar II, 20 kr by Silvernewb
Igår kl. 20:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Sarek
Igår kl. 17:42

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Silvernewb
Igår kl. 16:23

Smycken utan guldstämpel? by pezon
Igår kl. 10:03

40% silver säljes. by nybba78
onsdag 26, mars 2025, 14:01:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by laban77
onsdag 26, mars 2025, 08:44:57

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
tisdag 25, mars 2025, 16:41:03

Säljes guld 100g Pamp 2015 lunar goat by thgswe
tisdag 25, mars 2025, 09:20:08

Var beställa guld/silver? by Jensan
måndag 24, mars 2025, 15:05:14

KÖPES: 1 ounce silvermynt serien TERRA by Hazelblade
måndag 24, mars 2025, 10:11:40

Person som köper silverskrot på Tradera. by Maestro
söndag 23, mars 2025, 19:42:12