Författare Ämne: Goldmoney (BitGold) : Ett enkelt sätt att spara i guld.  (läst 186874 gånger)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
SV: BitGold : Ett enkelt sätt att spara i guld. Nu högre startbonus!
« Svar #105 skrivet: tisdag 08, september 2015, 17:52:42 »
Är det någon här som sett detta guld? Hittar inga filmer på youtube. Kanske någon här inne som tagit ut en 10g cube?

De visade dem i denna intervju : https://youtu.be/Hm25TtIr8hg?t=7m24s

/H

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #106 skrivet: tisdag 08, september 2015, 23:34:11 »
De har tydligen över 240.000 användare som registrerat sig redan...

https://twitter.com/bitgoldinc/status/641363123186724866

/H

Utloggad vonswartz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 250
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #107 skrivet: fredag 11, september 2015, 12:38:12 »
När jag kollade upp det finstilta framkom att eventuellt uttag av fysiskt guld skickas med en budfirma, kan ha varit FedEx. Så, fraktkostnader kommer att vara betydande om man gör små uttag.
Annars verkar det väl vara det bästa sedan skivat bröd? Ett "bankkonto" där du har guld istället för Fiat valuta och kort att använda för inköp som vilket annat betalkort man nu kan tänkas ha.
Guld är pengar brukar det ju heta...

Rätta mig om jag har fel, men var det inte så sedlar skapades till att börja med...? Ett "IOU" på ditt ädelmetall, som kanske inte ens rentav finns kvar....

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
BitGold : Ett enkelt sätt att spara i guld. Nu högre startbonus!
« Svar #108 skrivet: fredag 11, september 2015, 16:57:20 »
Jag har inte tillräckligt bra koll på ekonomisk historia men jag har för mig att Fiat valuta prövades rätt tidigt i Kina. Så, även om utvecklingen kan ha varit sådan så är jag inte 100% på att det stämmer globalt sett?
Har heller ingen koll på hur det sett ut historiskt om folk stått med skägget i brevlådan när de försökt få sitt PM utväxlat från sedlar? Det verkar väl rimligt att det förekommit fiffel likväl i det förflutna som idag.
Problemet vi har idag härrör väl snarare från att Fiat inte är backat med något fysiskt?
Och jag har vaga minnen av att ha hört något om bitgold och ägandet. Har för mig att de endast förvaltar ditt guld, inte att du lånar ut ditt guld till dem. Stor skillnad där...
Men, handen på hjärtat. Jag har inte läst på sådär värst ingående om bitgold. Det verkar vara en fin idé, hoppas de får fart på det hela. :)

Inloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #109 skrivet: söndag 11, oktober 2015, 17:51:38 »
Är det någon här som sett detta guld? Hittar inga filmer på youtube. Kanske någon här inne som tagit ut en 10g cube?
De visade dem i denna intervju : https://youtu.be/Hm25TtIr8hg?t=7m24s
/H

Här har vi en användare som kontrollerar cuben mer ingående :D
https://www.youtube.com/watch?v=baRa8T_hywA

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #110 skrivet: söndag 11, oktober 2015, 18:30:08 »
 ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
BitGold : Ett enkelt sätt att spara i guld. Nu högre startbonus!
« Svar #111 skrivet: söndag 11, oktober 2015, 21:09:06 »

Här har vi en användare som kontrollerar cuben mer ingående :D
Så där gör jag alltid med småtackor, kuber och nuggets. Mynt nöjer jag mig med att bita i.

Utloggad Goldbug

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
bitgold
« Svar #112 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 15:54:08 »
Stämmer det att BitGold har något slags guld-uppbackat bank-konto, med kreditkort uppbackat i fysiskt guld?

Och har inte Peter Schiffs bank en liknande tjänst? Om du har tittat på Peter Schiffs tjänst, vilken anser du är bäst av dessa två leverantörer, och i så fall varför?

Och måste jag då inte i teorin betala kapitalvinstskatt på valuta-köp gjort med detta kreditkort, om guldet plötsligt har stigit kraftigt i värde?

Samt finns det andra nackdelar med det här? (Förutom att BitGold plötsligt skulle lösas upp som jag anser är osannolikt)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
SV: bitgold
« Svar #113 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 16:42:10 »
Stämmer det att BitGold har något slags guld-uppbackat bank-konto, med kreditkort uppbackat i fysiskt guld?

Ja. Jag handlade på Konsum med mitt BitGold betalkort igår.
Dvs. Det är ett betalkort kopplat till ett BitGold-konto som man kan få representerat i antingen Euro eller Dollar. Som ett bankkort, men utan bank ;-) Tyvärr för oss svenskar tillkommer en växlingsavgift på några procent då man handlar med kortet i svenska affärer men ganska cool är det ändå. (Nästan lika cool som mitt Bitcoin-kort som funkar på liknande sätt men där det bara sitter Bitcoin på kontot ;-)

/H
« Senast ändrad: måndag 12, oktober 2015, 16:56:58 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #114 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 16:50:29 »

Och måste jag då inte i teorin betala kapitalvinstskatt på valuta-köp gjort med detta kreditkort, om guldet plötsligt har stigit kraftigt i värde?

Jo. Alla reavinster du gör oavsett det är i guld eller andra saker ska skattas. BitGold beräknar dock detta åt dig för ditt BitGold-konto. De loggar alla fiat inköpspriser och säljpriser så får du en summa reavinst/förlust vid årets slut...

/H

PS. Med "alla saker" menar jag. För valutor, investeringsmetaller, aktier, fonder mm. Om du säljer andra saker som Pokemon-kort, bilar, myntsamlingar(samlarmynt), möbler eller annat lösöre finns det ett grundavdrag innan man behöver betala skatt... DS.
« Senast ändrad: måndag 12, oktober 2015, 16:58:34 av mega_n »

Utloggad Goldbug

• Medlem
  • *
« Svar #115 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 18:52:53 »
Okay cool :)

Så då är det ganska svårt att komma runt kapitalvinstbeskattningen med BitGolds tjänst, med tanke på att de räknar ut den åt dig?

Eller faller det i slutändan på mitt eget samvete att redovisa denna skatt, som dom räknar ut åt mig? Eller dras den automatiskt på något sätt?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #116 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 20:02:37 »
Okay cool :)

Så då är det ganska svårt att komma runt kapitalvinstbeskattningen med BitGolds tjänst, med tanke på att de räknar ut den åt dig?

Eller faller det i slutändan på mitt eget samvete att redovisa denna skatt, som dom räknar ut åt mig? Eller dras den automatiskt på något sätt?

De räknar ut den men rapporterar inte den till svenska skatteverket vad jag vet så det är ditt samvete eller riskmedvetenhet som avgör det. Men om du blir kollad av skatteverket är det ganska lätt för dem att få fram dessa uppgifter också...

/H

Utloggad Goldbug

• Medlem
  • *
« Svar #117 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 20:14:58 »
Ja det är helt avskyvärt att behöva betala 30% skatt på sin vinst i guldpriset.

Då känns det enklare att sälja mindre delar av sina ädelmetaller fysiskt, i framtiden, och hålla summan under 50 000 vid varje köptillfälle. Det borde väl gå?

Då skulle man ju iofs även kunna göra detta efter att man har tagit leverans från BitGold. Sedan säljer man guldet fysiskt vid flera olika tillfällen. Eller tänker jag fel nu?

Det jag tycker är skönt med den här tjänsten är egentligen bara att de förvarar guldet åt mig. Så att jag slipper att gräva ner det i någon jordmån och tappa bort det i leran eller liknande. :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #118 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 20:38:14 »
Ja det är helt avskyvärt att behöva betala 30% skatt på sin vinst i guldpriset.

Då känns det enklare att sälja mindre delar av sina ädelmetaller fysiskt, i framtiden, och hålla summan under 50 000 vid varje köptillfälle. Det borde väl gå?

Då skulle man ju iofs även kunna göra detta efter att man har tagit leverans från BitGold. Sedan säljer man guldet fysiskt vid flera olika tillfällen. Eller tänker jag fel nu?

Det jag tycker är skönt med den här tjänsten är egentligen bara att de förvarar guldet åt mig. Så att jag slipper att gräva ner det i någon jordmån och tappa bort det i leran eller liknande. :)

Jag håller med. För normalt är ju guldet oförändrat utan det är valutan som går ner i värde pga inflationen. Guld är(eller borde vara pengar) och borde inte reavinstskattas enligt min åsikt.

Du kommer normalt inte undan lagligen... När du säljer investeringsguld ska du skatta från första kronan.

Ja. BitGold och Goldmoney-tjänsterna är en bra diversifiering från fysiskt i socklådan... Lätt att likvidera snabbt också om det skulle behövas...

/H

Utloggad Goldbug

• Medlem
  • *
« Svar #119 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 21:11:58 »
Ja, tänk om guldpriset kommer upp i 10 000 dollar/uns. Då ska jag alltså betala 3000 i skatt av vinsten på 9000. Helt sjukt.
Går det att komma runt detta på något sätt lagligen?

Förresten, det går inte att köpa silver via BitGold antar jag?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Pastor Hannes
Igår kl. 22:35

Bad jokes. by Sarek
Igår kl. 20:00

Aktiespararna by Cash Is King
Igår kl. 00:55

Irankriget by gbz