Författare Ämne: Angående JP Morgans monstruösa silverköp...  (läst 10804 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Angående JP Morgans monstruösa silverköp...
« skrivet: måndag 04, maj 2015, 13:17:02 »
Skriver Bron från Perth Mint en bra artikel.

Bara för att silveraffärerna sker genom JP Morgan så behöver ju inte allt silver köpas av banken själv, det är ju som att säga att Avanza har köpt alla nettoaktier i t ex Ericsson när det egentligen är deras kunder som har köpt aktien.

http://research.perthmint.com.au/2015/05/04/silver-investors-corner-market/

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Angående JP Morgans monstruösa silverköp...
« Svar #1 skrivet: måndag 04, maj 2015, 20:26:19 »
Skriver Bron från Perth Mint en bra artikel.

Bara för att silveraffärerna sker genom JP Morgan så behöver ju inte allt silver köpas av banken själv, det är ju som att säga att Avanza har köpt alla nettoaktier i t ex Ericsson när det egentligen är deras kunder som har köpt aktien.

http://research.perthmint.com.au/2015/05/04/silver-investors-corner-market/

Finns hur många teorier som helst. Ett av problemen är ju att öppenheten inte finns och att saker sker i det dolda. Jag länkar till en annan möjlighet längst ner.

Jag har letat efter information om påståendet att JPM underlät att betala tillbaka ett större silverlån till Kina runt 2011, 2012. Jag har hört om det många gånger men hittar inget att läsa om det. Någon som minns eller har en länk?

En tanke som slagit mig är att Kina har en hållhake på JPM. Bl a har de köpt JPMs huvudkontor i staterna och att de vill ha tillbaka sitt silver.

Artikeln är inget annat än ett svar på Ted Butlers teori att JPM lastat på sig den största positionen någonsin. Att just Ted anses vara silvermarknadskännaren nummer ett då han varit med så pass länge och följt den noggrant gör att många som inte låtit sig övertygas känner sig nödgade att ge andra synvinklar på saken.

Ted har samma problem som alla andra. Dels att informationen inte är tillräcklig och många gånger också felaktig. Ytterligare ett problem är att många av dessa gurus endast ser till COMEX och i viss mån LBMA. Dessa är huvudsakligen pappersmarknader idag och betydligt mer ädelmetaller levereras på andra börser. Det är också just detta som är så galet, att spekulation i papperspriset så totalt kan styra priset på den underliggande fysiska varan under så lång tid. Den sista nämnaren är år av frustration. För många investerare är det svårt att hålla ut en vecka när det går emot. Dessa herrar har hållit fanan högt i årtionden och letar de halmstrån i dagsläget är det svårt att klandra dem. Jag tror att några av dessa halmstrån mycket väl kan leda till en hel säck med korn.

Nu är det emellertid inte hur mycket silver JPM eventuellt har som jag tycker är det viktiga med vad Ted Butler spekulerar i. Det viktiga är just att kartellen lyckats skapa lagar, regelverk och skyddshelgon och därigenom incitament till "The perfect crime". Siffrorna och metoderna menar jag bara är ett av många sätt att försöka förklara att samt varför det kan vara möjligt.

Jag tror inte Ted har fått allt rätt men att han har hittat en kärnpunkt. Ted tror att JPM sitter med så mycket som 40 % av en årsproduktion fysiskt silver och skulle därigenom kunna styra marknaden helt till sin favör. Omöjligt är det inte, men som många påpekat. JPM tjänar mer pengar på att vara market makers och lura skjortan av sina kunder än de gör om silverpriset når 1000 dollar i dagsläget. Det man inte lika ofta räknar med är att JPM på mycket kort tid kan vända sina positioner och har de enorma mängder långa kontrakt och dessutom en stor andel silver så gör de mycket pengar och kan styra marknaden igen.

För JPM att äga nära en halv årsproduktion skulle t ex vara möjligt enbart genom att köpa silvret över längre tid. Kruxet ligger i att göra det samtidigt som man håller ädelmetallpriserna nere. Dave Kranzler ser likt Ted också en möjlighet att JPM lurar skjortan av världen men menar att bedrägeriet utspelar sig annorlunda i väsentliga delar. Bl a att bullionbankerna inte avser att leverera fysiskt utan i fiat när det väl kommer till kritan och att de därför sitter på silver utom räckhåll för köparna.

http://investmentresearchdynamics.com/why-is-jp-morgan-taking-delivery-of-so-much-silver/

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: måndag 04, maj 2015, 20:38:25 »
En annan fundering är att Silverhandlarna i USA inte har kunder som rycker silvret ur händerna på dom, likt det gör när Silverpriset går uppåt.

Ändå har Silver Eagles haft årsförsäljningar på +40 Moz sista åren och även ransonerat mynten då man inte fått fram tillräckligt med "rounds".

Så någon med stor plånbok lär ha köpt en hel del.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: måndag 04, maj 2015, 22:45:56 »
En annan fundering är att Silverhandlarna i USA inte har kunder som rycker silvret ur händerna på dom, likt det gör när Silverpriset går uppåt.

Ändå har Silver Eagles haft årsförsäljningar på +40 Moz sista åren och även ransonerat mynten då man inte fått fram tillräckligt med "rounds".

Så någon med stor plånbok lär ha köpt en hel del.

Steve St. Angelo har skrivit lite om det.

http://srsroccoreport.com/market-data-proves-overwhelming-public-demand-for-silver-eagles-not-jp-morgan/market-data-proves-overwhelming-public-demand-for-silver-eagles-not-jp-morgan/

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Senast ändrad: tisdag 05, maj 2015, 04:18:37 av mega_n »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #5 skrivet: tisdag 05, maj 2015, 07:57:08 »
Det har varit oräkneliga artiklar de senaste månaderna inom PM communityn kring JP Morgans eventuella silverköp - och detta inte minst genom Ted Butlers försorg. Sanningen kring detta kommer vi aldrig få veta fullt ut men det är fritt att spekulera. Är det en orimlig tanke att JP Morgan köper fysiskt silver i form av 1000oz tackor? Nej. Att de köper silver eagles? Det verkar däremot orimligt.

Att JP Morgan, som är en del av Federal Reserve och som nära allierad till den amerikanska regeringen, bygger upp reserver av, för den amerikanska industrin, strategiskt viktiga råvaror låter inte ens som en konspriationsteori utan verkar fullt rimligt. Den silverreserven kan användas till att kontrollerna priset uppåt eller neråt i syftet att hålla ett jämnt flöde av silver till marknaden där priset aldrig får bli lägre än att produktionen minskar till kritiska nivåer eller att priset aldrig får bli så högt så att strategiska amerikanska industriprodukter innehållande silver görs mer svåråtkomliga för massan. Dessutom är en framtid de närmsta åren med ökade tillgångspriser trolig, genom oändliga kvantitativa lättnader och minusräntor, och det kommer att också givetvis att driva upp silverpriset.

Att JP Morgan försöker bygga upp en prisbubbla i silvermarknaden och sedan låta densamma explodera likt Hunt bröderna låter som rent nonsens då den typen av verksamhet slår mot amerikansk industriell kärnverksamhet och gör att dollarn och andra fiatvalutor står i sämre dagar. Att JP Morgan köper miljontals silver eagles finns det inte heller någon rationell förklaring till.

Så, om jag introspektivt ställer frågan till mig själv? Tror jag att det ligger någon sanning bakom att JP Morgan köper fysiskt silver? Vid ett halvkalibrerat val mellan ja eller nej så skulle mitt svar bli ja.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 13, maj 2015, 23:10:08 »
Senaste från Butler i ämnet.

http://www.silverdoctors.com/ted-butler-the-biggest-silver-haul-in-history/

Jag är ändå skeptisk till att JPM köper Eagles. Eagles är förmodligen världens mest populära silverbullionmynt och försäljningen inkluderar även utländska köpare. Tycker dock att Butler har viktiga poänger och visar varför JPM kan ha en sådan plan och hur den skulle kunna genomföras.

Utloggad Rairai

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: torsdag 14, maj 2015, 12:46:48 »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #8 skrivet: torsdag 14, maj 2015, 15:13:11 »
Köper elakingen JPM Silver Eagles så är det för att smälta ned dom till "Good Deliverbly Bars" och om avsikten inte är att ha dom för att Silvret är undervärderat så kan man använda dom till att köra ut på marknaden för att pressa Silver priset.

Känns verkligen inte bra att dom ligger på en stor hög Silver, om dom nu gör det

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #9 skrivet: torsdag 14, maj 2015, 22:53:05 »
Köper elakingen JPM Silver Eagles så är det för att smälta ned dom till "Good Deliverbly Bars" och om avsikten inte är att ha dom för att Silvret är undervärderat så kan man använda dom till att köra ut på marknaden för att pressa Silver priset.

Känns verkligen inte bra att dom ligger på en stor hög Silver, om dom nu gör det

Läste också Butlers senaste om Eagles och JPM och om den eventuella rationalen kring köpen. Är fortfarande skeptisk då JPM borde kunna ordna bulvaner för köp av både dorésilver och 1000 oz tackor istället för att köpa dyrare Eagles som trots allt kräver ytterligare en omsmältning. Men med sagt så uppskattar jag Ted Butlers teorier och avfärdar dem absolut inte då han är kunnig samt att det utan allt rimligt tvivel förekommer manipulation med silverpriset och andra märkligheter med kopplingar till ädelmetallerna.

Om nu JPM valt att bygga en stor silverstack så kan det ju faktiskt också tolkas som något bullish - varför skall de annars överhuvudtaget bygga en stack...
« Senast ändrad: torsdag 14, maj 2015, 23:02:49 av ManoleteSTHLM »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #10 skrivet: söndag 17, maj 2015, 13:16:02 »
Bill Holter har huvudet på plats och sammanfattar "Den stora silverdebatten" om JPM:s monstruösa silverköp 99,99 % av västvärldens befolkning inte känner till.

http://blog.milesfranklin.com/the-great-silver-debate

En teori jag fastnat för och har i bakhuvudet är Kinas guldlån till USA år 2003 som gick ut 2013 och troligtvis aldrig betalades tillbaka. Det förklarar mycket mystiska omständigheter på ädelmetallmarknaden de senaste åren. Bill Holter förklarar det i artikeln ovan men jag kopierar in det här för att tydliggöra en av de mer svårbevisade teorierna jag ser som mest sannolik.

"There is one more theory, one that I cannot prove but makes a lot of sense.  I believe the Chinese lent 300 million ounces of silver to the U.S. back in 2003 and this was a 10 year lease.  I believe the lease ran out and was defaulted on in 2013, this would partially or mostly explain why silver was attacked in the paper markets so brutally.  The “tree had to be shaken” in an effort to shake some real silver from holders hands.  Also if you remember, it was around this time that Warren Buffett let loose of his 129 million ounce position he announced originally a few years earlier, the divestiture “coincidentally” coincided with the formation of the ETF, SLV… that was funded with a very similar number of ounces!

It is my belief that after the U.S. defaulted on its lease to China, China wanted some sort of assurance they would ultimately be paid.  It was this broken transaction and the following agreement not to “let the price of silver (or gold) to get away” that has allowed China to amass huge sums of gold “in lieu of” silver.  I believe this broken transaction is the reason suppression has been so blatant and violent since April 2013, time will tell."

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX by AlbrechtDurer
Idag kl. 15:35

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda